حادثه میدان کاج تهران و نهادینه شدن خشونت در ایران


حادثه میدان کاج تهران و نهادینه شدن خشونت در ایران

رادیو فردا : جوانى غرق در خون. پهن بر کف خیابان، ضاربى که بر سرش فریاد مى زند.... و دیگران را تهدید مى کند ... عابران و ماموران پلیسى که به تماشا ایستاده اند! و کار خاصى انجام نمى دهند... اورژنس در راه است و درخواست هاى جوان مضروب براى کمک، پاسخى نمى گیرد....
اینها ساده ترین روایت از ویدیوى مستندى است که چند روزى است بر مبناى یک اتفاق واقعى در ایران و در اینترنت منتشر شده است.

شاهدان گفته اند سرانجام پس از حدود ۴۵ دقیقه کشمکش، جوان مجروح به بیمارستان منتقل شده است، اما بر اثر شدت خونریزى و دیر رسیدن به مرکز درمانى فوت کرده است.




این اتفاق صبح پنجشنبه ششم آبانماه امسال در میدان کاج تهران در منطقه سعادت آباد روى داد. دلخراشى صحنه هاى فیلم به گونه اى است که حتى عده اى تاب تحمل دیدن آن را نیافته اند.

گفته مى شود موضوع درگیرى مسائل ناموسى بوده و فرد ضارب، پس از بازداشت گفته که آماده اعدام است.

على طائفى، جامعه شناس ساکن سوئد مى گوید: واقعیت این است که مواردى از این دست ممکن است هر از گاهى در سایر جوامع هم روى بدهد ولى نکته اینجاست که شواهد نشان مى دهد که آنچه در ایران رخ مى دهد یک خشونت ساختارى و نهادینه شده است.

طائفى: به نظر من نهادینه شدن خشونت در ساختار جامعه مشخصا به علت طرز برخورد حکومت با مسائل اجتماعى جامعه ایران و برخوردهاى نظامى و امنیتى و خشونت هایى است که احیانا در پاسخ به مطالبات مردم، نسبت به اقشار مختلف آنها به منصه ظهور مى رسد.

اعمال این خشونت ها سبب ساز این مى شود که مردم هم ناخواسته براى حل و فصل مشکلات خودشان، اولین حرکتى که در پیش مى گیرند برخورد خشونت آمیز با همدیگر در حل مسائل است.

نکته بعدى هم این است که چگونه این مردمى که شاهد این اتفاق هولناک هستند با بى اعتنایى و هراس از ورود به معرکه، کنار مى ایستند و تماشا مى کنند؟ در کنار آنها نیروى انتظامى را هم مى بینیم که حضور دارد اما جرات نمى کند وارد میدان شود؟

این نشان مى دهد که یک بحران عمومى نسبت به حس مشارکت مردم در همیارى و مساعدت اجتماعى در جامعه ایران قابل ردیابى است.»

انتشار تصاویر این اتفاق بر روى اینترنت در روزهایى که پلیس تهران در حال اجراى طرحى به نام «طرح امنیت محله محور» با هدف آنچه ایجاد احساس امنیت در مردم عنوان شده، مى باشد، با واکنش هایى روبرو شده است.

برخى رسانه ها از تعلل پلیس و نیروى امدادى در نجات سریعتر فرد مضروب انتقاد کرده اند.

سرتیپ حسین ساجدى نیا در گفت و گو با خبرگزارى ایسنا ضمن تایید تعلل ماموران در صحنه گفته است که این ماموران اقدام به تیراندازى هوایى کرده اند اما دستگیرى قاتل ۲۰ دقیقه به طول انجامیده است.

فرمانده پلیس تهران گفته است که با هر دو مامور حاضر در صحنه جرم برخورد انضباطى شده و به بازرسى فرماندهى انتظامى تهران جهت سیر مراحل قانونى معرفى شده اند.

آقاى طائفى درباره نقش نیروى انتظامى در وقوع چنین حوادثى و جلوگیرى از آنها اعتقاد دارد:

طائفى: زمانى که دولت خودش پایه گذار خشونت در جامعه است، خشونت را در نهادهاى رسمى خودش ترویج مى دهد و اساسا قانون هم دست آنها را باز گذاشته تا وارد عمل بشوند و مردم را در خیابان ها مورد ضرب و شتم قرار بدهند و حتى بچه هاى مردم را در خیابان ها بکشند، چنانچه سال گذشته شاهد موارد متعددى از این دست بودیم، و به هیچ وجه هم کسى پاسخگو نیست، بى تردید این خشونت به سایر افراد جامعه هم منتقل مى شود.

افرادى که در حوزه هاى جرم یا مسائلى از این دست رخنه کرده اند و حضور دارند، جرات و شهامت بیشترى پیدا مى کنند تا در میادین و انظار عمومى بتوانند وارد عمل بشوند و انتقامجویى هاى شخصى و درگیرى هاى خودشان را به واسطه ابزارهاى خشونت آمیز سرد و گرم، اعمال کنند.»

رسانه هاى ایران خبر دادند که پرونده این قتل با صدور دستور قضایى از سوى بازپرس جنایى تهران جهت تکمیل تحقیقات در اختیار ماموران آگاهى قرار گرفته است.

pariha - کویت - کویت
چی مونده دیگه تو ایران نه احساس نه حس همدردی نه صداقت نه عاطفه و !!!!!! وقتی راحت مقامات دولتی مردم رو تو خیابان می کشند اونهم بخاطر حقشون وقتی در روز روشن و در مقابل چشمان مردم با ماشین از روی مردم رد میشن وقتی به ناموس مردم تجاوز می کنند وعلنا انکار میکنند وقتی جوانان را به هر نخوی در ملا عام تحقیر میکنند باید منتظر نتایج بدتر از اینها هم باشیم ولی از ماست که بر ماست . خیلی صحنه دلخراشی بود من که تحمل نکردم همش رو ببینم - لعنت بر جمهوری اسهالی و طرفدارانش
سه‌شنبه 18 آبان 1389

mashady - انگلیس - منچستر
خشونت زیاد بشه . کم بشه . مهم نیست مهم اینه که ولیعهد مجتبی پسر پادشاه خامنه ای چهار روز دیگه باید پادشاه بشه . مرگ بر هرچی شاه و شاهزاده
سه‌شنبه 18 آبان 1389

delmorde - سوئد - یوتوبوری
سرتیپ حسین ساجدى نیا در گفت و گو با خبرگزارى ایسنا ضمن تایید تعلل ماموران در صحنه گفته است که این ماموران اقدام به تیراندازى هوایى کرده اند اما دستگیرى قاتل ۲۰ دقیقه به طول انجامیده است. از این حرف احمقانه تر برای توجیه بی کفایتی و بی مسئولیتی مثلا پلیس که واقعا حیف این لغت پر معنا که بخواهیم روی این نادانهای جناتیکار بگذاریم وجود ندارد.ار این اتفاق در اینجا می افتاد رئیس پلیس بخاطر شرفی که در مقابل قانون وحفاظت جان و مال مردم داشت خودکشی می کرد.حالا یک دادگاه فرمایشی درست می کنند و بعد ا مدتی که اب از اسیاب گذشت موضوع را ماست مالی کرده و روش را می پوشانند.مرگ بر رژیم ایران و تف بر قوانینی که فقط بدرد زبالدان می خورد.
سه‌شنبه 18 آبان 1389

khosh bavar - ایران - یزد
کسی که نفرت بکارد, نفرت درو خواهد کرد ! رژیم شپشی رس ملت ما را کشیده, چه از لحاظ معنوی و چه از لحاظ اقتصادی ! شما اگر یک کش را یک روز کشیده نگاه داری, حالت الاستیک خودش را از دست خواهد داد, و مردم ما 32 سال تحت فشار روحی و مادی هستند که با کوچکترین سوال و یا چرا گفتن, دست به قتل میزنند !?
سه‌شنبه 18 آبان 1389

zoroye iran - اتریش - وین
حکومت عدل علی بیشتر از این مگه انتظاری داریم مردم در این نوع حکومت انتظار بدتر از اینها رو دارن
سه‌شنبه 18 آبان 1389

bache shapoor - سوئد - یوسدال
وسط اون ترازو عکس یک شمشیره. این عکس یا این ارم یعنی چی? یعنی عدالت با شمشیر? در همه جای دنیا این ترازو و یا ارم دادستانی وجود دارد ولی بدون شمشیر! ای لعنت بر کسی که عدل با منطق را با عدل با شمشیر عوض میکند. وقتی ارم دادسرای ما یک شمشیر است از مردم چه انتظاری میشود داشت?
سه‌شنبه 18 آبان 1389

artosh - ایران - تهران
اینا همه از برکات اسلام عزیز هست..!
سه‌شنبه 18 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.