بریتانیا اتهام ارتباط با دستگیر شدگان در مریوان را بی پایه خواند

 
بریتانیا اتهام ارتباط با دستگیر شدگان در مریوان را بی پایه خواند

سخنگوی وزرات امور خارجه بریتانیا، اتهام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی منبی بر ارتباط چهار نفر بازداشتی در غرب ایران با بریتانیا را رد کرده و می گوید: طرح اتهامات «بی پایه» از سوی ایران تازگی ندارد.

 بری مارستون، سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا به شهران طبری خبرنگار «رادیو فردا» در لندن گفته است:«بریتانیا هیچ وقت از تروریسم در ایران حمایت نکرده است و این قابل قبول نیست که هر اتفاق های بدی در ایران بیفتد، دولت ایران ادعا می کند که کار همیشه کار انگلیسی ها است.»
 
بری مارستون که به زبان فارسی صحبت می کرد،  افزوده است:« این اتهام های بی پایه دولت ایران سابقه طولانی دارند ، ولی هیچ ربطی به واقعه ندارند.  دولت ایران به جای استفاده از اتهامات مسخره و بی پایه خیلی بهتر است به دنبال کردن دلایل واقعی برای مشکلات خود بپردازد.»

رسانه های وابسته به دولت ایران روز پنجشنبه به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی گزارش دادند که «چهار تروریست» مرتبط با دولت بریتانیا در شهر مریوان، در استان کردستان، بازداشت شده اند. طبق این گزارش این چهار نفر طی دو سال گذشته، مرتکب پنج  ترور  شده اند.

به گزارش «پرس تی وی» شبکه انگلیسی زبان دولت ایران، وزارت اطلاعات می گوید از این چهار نفر  یعنی؛ مجید بختیاری، هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی و زنیار مرادی، اسلحه اسناد و مدارکی به دست آورده است که نشان می دهد که با اعضای گروه کومله در ارتباط هستند و با فردی به نام جلیل فتاحی، از رهبران کومله و ساکن بریتانیا، در شهر سلیمانیه عراق دستور می گرفتند.

وزارت اطلاعات ایران می گوید این افراد اعتراف کرده اند به آنها پیشنهاد شده بود که در ازای هر قتل ۲۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد، اما آنان فقط هشت هزار دلار برای هر قتل دریافت کرده اند.

گروه کومله که پیشتر شاخه کردستان حزب کمونیست ایران بود، پس از انحلال آن حزب به فعالیت خود ادامه داد. اما در این مدت دچار انشعاب های بسیاری شده است.

عبدالله مهتدی، رهبر یکی از گروه ها، در گفت وگو با رادیو فردا تصریح کرده است که این افراد  هیچ «رابطه ای با کومله ندارند.»

عبدالله مهتدی درباره این چهار نفر بازداشت شده می گوید:«درباره مجید بختیاری ،من هیچ اطلاعاتی ندارم . اما آن سه نفر دیگر به تازگی بازداشت نشده اند و حدود یکسال پیش بازداشت شدند.»

عبدالله مهتدی می گوید: گروه کومله از پیش از سال ۱۳۷۲ فعالیت های نظامی خود را در ایران را متوقف کرده است و «جمهوری اسلامی این مساله را به خوبی می داند و فقط برای مقاصد تبلیغاتی این مساله  را مطرح می کند.»

واکنش به اظهارات به مقام اطلاعاتی بریتانیا

دربخشی از گزارش «پرس تی وی» درباره اعترافات این چهار نفر، به خبر اظهارات جان سوئرز، رییس سازمان اطلاعات برون مرزی بریتانیا ، درباره اقدامات این سازمان در عملیات جاسوسی برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران اشاره شده است.

جان سوئرز هفته گذشته گفته بود که سازمان وی برای  کشف فعالیت های مخفی هسته ای ایران ، دست به عملیات جاسوسی می زند.

در این زمینه، بری مارستون به رادیو فردا گفته است پرونده هسته ای ایران موجب نگرانی امنیتی برای همه مردم جهان است و از آنجا که ایران در این زمینه پنهان کاری می کند، کسب اطلاعات برای ما دراین زمینه ضروری است . اما برای این و هیچ منظور دیگری از تروریسم حمایت نمی کنیم.
surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
انگلیس همیشه از تروریستها حمایت کرده!!! نمونه اش هم به حکومت رسیدن خمینی و دار و دسته اش است.
جمعه 14 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.