بازداشت تروریست‌های مرتبط با بریتانیا در مریوان


بازداشت تروریست‌های مرتبط با بریتانیا در مریوان

به گفته وزارت اطلاعات ایران چهار نفر در ارتباط با چند مورد ترور در کردستان بازداشت شده اند.

بی بی سی : روز پنجشنبه، ۱۳ آبان (۴ نوامبر)، پرس تی وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان متعلق به دولت ایران، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی خبر داد که "چهار تروریست مرتبط با بریتانیا" در شهر مریوان، در استان کردستان در غرب ایران، بازداشت شده اند.

این شبکه اسامی بازداشت شدگان را مجید بختیاری، هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی و زنیار مرادی از اعضای کومله - گروه چپگرای مخالف جمهوری اسلامی - معرفی کرده و گفته است که آنان طی دو سال گذشته، مرتکب پنج فقره ترور افراد شده اند.

وزارت اطلاعات بازداشت شدگان را به ترور و جاسوسی متهم کرده است

در پی پخش خبر بازداشت این افراد، وزارت امور خارجه بریتانیا ادعای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در مورد ارتباط آنها با بریتانیا را مردود دانست و آن را "جدیدترین ماجرا در تاریخ طولانی اتهامات بی اساس" از این دست توصیف کرد.

به گزارش پرس تی وی، بازداشت شدگان اعتراف کرده اند که به آنان وعده داده شده بود در ازای هر فقره ترور، بیست هزار دلار دریافت خواهند کرد اما پس از انجام ماموریت خود، تنها هشت هزار دلار گرفته اند.

مشخص نیست که آیا این مبلغ به انجام یک مورد ترور ارتباط داشته و یا برای تمامی پنج فقره ترور مورد استناد وزارت اطلاعات پرداخت شده و آیا بازداشت شدگان به عنوان اعضای کومله دست به این اقدامات زدند و یا تنها انگیزه مالی داشته اند.

وزارت اطلاعات گفته است از این افراد برخی مدارک و مقادیری اسلحه به دست آمده اما در مورد ماهیت این مدارک و نوع اسلحه کشف شده جزئیاتی انتشار نیافته است.

پرس تی وی به نقل از وزارت اطلاعات می افزاید که دستگیر شدگان اعتراف کرده اند که دستور انجام عملیات ترور را از "فرمانده خود" به نام جلیل فتاحی، مستقر در شهر سلیمانیه، در کردستان عراق، دریافت می کردند.

براساس این گزارش، آقای فتاحی پول و اسلحه لازم را در مرز ایران و عراق در اختیار بازداشت شدگان قرار می داد.

در مورد ارتباط بازداشت شدگان با بریتانیا نیز این شبکه تلویزیونی توضیح داده است که آقای فتاحی در حال حاضر در کشور بریتانیا زندگی می کند.

وزارت اطلاعات گفته است که بریتانیا نه تنها به عملیات مخفیانه جاسوسی در ایران مبادرت کرده بلکه مسئول تامین مالی و حمایت از گروه های تروریستی مخالف جمهوری اسلامی هم بوده است.

در سال های اخیر، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی عوامل اقدامات خشونت آمیز به خصوص در نواحی مرزی ایران را به ارتباط با کشورهای خارجی به خصوص آمریکا، بریتانیا و اسرائیل متهم کرده اند.

واکنش به اظهارات رئیس سازمان اطلاعات بریتانیا

برخی مناطق کردنشین غرب ایران شاهد اقدامات خشونت آمیز بوده اند

در گزارش پرس تی وی آمده است که خبر بازداشت این چهار نفر تنها چند روز پس از آن انتشار می یابد که جان سوئرز، رئیس سازمان اطلاعات برون مرزی بریتانیا - ام آی 6 - اعلام کرد که این سازمان در عملیات جاسوسی برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران شرکت داشته است.

اشاره پرس تی وی به سخنان آقای سوئرز در روز 28 اکتبر است که گفت سازمان تحت ریاست او در کشف فعالیت های پنهانی هسته ای جمهوری اسلامی نقش داشته و تاکید کرد که برای اینکه دستیابی کشورهایی مانند ایران به اسلحه اتمی دشوارتر شود، به فعالیت های اطلاعاتی نیز در کنار اقدامات دیپلماتیک نیاز است.

در گزارش مربوط به بازداشت این چهار نفر به جزئیاتی در مورد چگونگی شناسایی، زمان و نحوه بازداشت آنان اشاره ای نشده است.

در ماههای اخیر، مناطق کردنشین غرب ایران شاهد برخی اقدامات خشونت آمیز علیه مراکز و نیروهای دولتی بوده است.

از جمله، انفجار بمب در جریان مراسم رژه روز ارتش در مهاباد که در سپتامبر سال جاری روی داد به کشته شدن تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم منجر شد.

چند هفته بعد هم خبر حمله مسلحانه به یک پاسگاه نیروی انتظامی در شهر سنندج انتشار یافت که تلفاتی بر جای گذاشت.

برخی مقامات جمهوری اسلامی کوتاه مدتی پس از این حملات، از عملیات موفقیت آمیز منجر به کشته شدن و بازداشت عاملان این حوادث خبر دادند.

خبر بازداشت "چهار تروریست مرتبط با بریتانیا" در پی سخنرانی جان سوئرز منتشر می شود

در مورد ترور در شهر مریوان نیز، در سپتامبر سال گذشته، برخی سایت های خبری طرفدار دولت، به نقل از اداره کل اطلاعات کردستان از بازداشت چهار نفر افراد وابسته به گروه های مخالف جمهوری اسلامی خبر داده بودند.

براساس این گزارش ها، این چهار نفر که در تیرماه سال گذشته با هدف برهم زدن امنیت شهر، به ترور فرزند امام جمعه مریوان و دو نفر دیگر مبادرت کرده بودند، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

اداره کل اطلاعات کردستان در مورد آن چهار نفر هم گفته بود که آنان به "وابستگی خود به دستگاه اطلاعات کردستان عراق و کومله زحمت کشان کردستان ایران" اعتراف کردند و گفتند که با وعده هایی مانند دریافت بیست میلیون تومان پول نقد، اخذ پناهندگی و اقامت در اروپا، فریب خوردند و مرتکب ترور شدند.

amoo uk - انگلستان - لیدز
حکومت ضده بشری و بی کفایت اخوندی برای متهم کردن دست به هر کاری جهت توجیه و رد گم کردن میزند حتی اگر ایرانیان را به چوبه دار بکشاند بی خردان و کوته فکران هم تائید میکنند
پنج‌شنبه 13 آبان 1389

media - انگلیس - لیدز
مرا خوابئ اید که کسی نیاد
جمعه 14 آبان 1389

mardin delfani - انگلیس - برادفورد
بله حالا کوردها تغییر عقیده داده اند و به علت بالا بودن پوند انگلیس به جای سی آی ای و موساد حالا برای ام آی 6 کار میکنند.چه راحت و بدون شرم برچسب به مخالفان خود میزنند.به امید روزی که دستان کثیف این آخوندهای جنایتکار ضدبشری را از گلوی مردم ایران جدا کنیم و با دین ضدبشریشان آنها را برای همیشه به زباله دان تاریخ بندازیم
جمعه 14 آبان 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
بیست هزار دلار برای ترور کی !!!!؟؟؟ هیچ کدوم از سران حکومت فا شیستی جمهوری ولایت وقیع که دو دلار نمی ارزند.!!!
جمعه 14 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.