واکنش آمریکا و اروپا به امکان اعدام قریب الوقوع سکینه آشتیانی


واکنش آمریکا و اروپا به امکان اعدام قریب الوقوع سکینه آشتیانی

حکم اعدام خانم آشتیانی به اعتراضات زیادی دامن زده است

اتحادیه اروپا، کاخ سفید و بریتانیا در واکنش به گزارش هایی که از احتمال اعدام سکینه محمدی آشتیانی در روز چهارشنبه در ایران سخن می گوید چنین اقدامی از سوی ایران را غیرقابل قبول دانسته و خواستار توقف آن شده اند.

سکینه محمدی آشتیانی، 43 ساله و مادر دو فرزند، به اتهام زنای محصنه به سنگسار محکوم شده است. مقام های جمهوری اسلامی دو ماه پیش در پی فشارهای شدید بین المللی گفتند که حکم سنگسار او معلق شده است.

روز سه شنبه دوم نوامبر گزارش هایی در اروپا درباره احتمال اجرای حکم اعدام خانم آشتیانی در روز چهارشنبه منتشر شد.

کاترین اشتون روز سه شنبه در بیانیه ای با اشاره به حکم مجازات سنگسار سکینه محمدی آشتیانی به جرم زنای محصنه و محکومیت آن از سوی اتحادیه اروپا نوشت: "درحالی که مقام های ایرانی اطمینان داده اند که خانم آشتیانی با سنگسار کشته نخواهد شد، او از آن زمان با اتهامات همدستی در قتل شوهرش روبرو شده و ممکن است به دار آویخته شود. هیچ کدام از این احکام قابل قبول نیست."

او ابراز نگرانی کرد که خانم آشتیانی از محاکمه ای عادلانه برخوردار نبوده است، حداقل از این جهت که جواد کیان وکیلش بازداشت شده است.

در این بیانیه که سخنگوی خانم اشتون منتشر کرد: "با توجه به این شرایط، کاترین اشتون درخواست خود از ایران برای توقف اعدام خانم آشتیانی و تغییر حکم مجازات را تکرار می کند."

کاخ سفید نیز با صدور بیانیه ای نوشت: "ما با قوی ترین عبارات، طرح هایی را که گفته می شود دولت ایران برای اعدام سکینه محمدی آشتیانی دارد محکوم می کنیم. فقدان شفافیت و رویه صحیح قضایی در پرونده خانم آشتیانی، و اقدامات بعدی علیه وکیل و خانواده اش، غیرقابل قبول است."

در ادامه این بیانیه آمده است: "پرونده او نشان دهنده بی اعتنایی بنیادی دولت ایران به حقوق بشر، از جمله حقوق زنان است. ما از دولت ایران می خواهیم این اعدام را متوقف کند، و امکان آن را فراهم کند تا خانم آشتیانی از رویه درست قضایی و رفتار عادلانه ای بهره مند شود."

به گزارش خبرگزاری فرانسه الیستر برت از مقام های وزارت خارجه بریتانیا نیز در این باره با کاردار ایران در لندن گفتگو کرده است، اما بنا به این گزارش کاردار ایران گفته است نمی تواند خبر اجرای قریب الوقوع اعدام را تایید کند.

او گفت این پیام را به کاردار سفارت ایران منتقل کرده که بریتانیا اعدام خانم آشتیانی را "کاملا غیرقابل قبول" می داند.

آقای برت گفت: "این عملی است که با محکومیت ما و شرکای ما در سراسر اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد. امیدوارم که جهان شاهد واکنش خوب مقام ها در تهران باشد."

او گفت که گزارش های فعالان حقوق بشر درباره احتمال اعدام خانم آشتیانی او را "عمیقا مشوش" کرده است.

ایلیانا رز لتینن از اعضای ارشد جمهوری خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا نیز در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به این گزارش ها نوشت: "اگر جهان بی تفاوت باشد و تهران را به خاطر این بدرفتاری ها (در زمینه حقوق بشر) پاسخگو نشناسد، آنها بدون شک به این رفتار ادامه خواهند داد و آن را تشدید خواهند کرد."

او که از منتقدان سرشناس حکومت ایران در کنگره آمریکاست خواستار فشار بر ایران برای نجات جان سکینه محمدی آشتیانی شد.

روز سه شنبه فعالان حقوق بشر در فرانسه که برای آزادی خانم آشتیانی تلاش می کنند گفتند از آن بیم دارند که او روز چهارشنبه اعدام شود.

مجله "لا هگل دو ژو" با مدیریت برنار آنری لوی، فیلسوف سرشناس، در بیانیه ای نوشت: "سکینه محمدی آشتیانی ممکن است فردا با خطر اعدام مواجه باشد."

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مخالفان اعدام خانم آشتیانی قرار بود بعد از ظهر سه شنبه در برابر سفارت ایران در پاریس تظاهرات کنند.

خانم آشتیانی ابتدا چند سال قبل به حکم دادگاهی به جرم رابطه نامشروع شلاق خورد، اما بعدا توسط دادگاه دیگری در تبریز که در ارتباط با قتل همسرش تشکیل شده بود، به جرم زنا در زمان حیات همسرش به سنگسار محکوم شد.

جزئیات زیادی درباره پرونده قتل شوهر خانم آشتیانی منتشر نشده است.

با اوج گیری اعتراضها به این حکم، مقام های ایرانی اخیرا گفتند که پرونده خانم محمدی آشتیانی اکنون به "جرم" مشارکت در قتل همسرش بار دیگر به جریان افتاده است.

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
رژیم آخوندی جنایتکار با سوء استفاده از این سوژه میخواهد مثل جمیله رقاص دور تحریمها برقصد یا. به قل الاغ علی یکدست دور بزند جون عمه ش یا که. باز وقت کشی و عوام فریبی اروپاییان احمق,,,.
چهار‌شنبه 12 آبان 1389

Afshin London - انگلستان - لندن
ای تف به ذات هر چه آخونده با این احکام کثیفتر از خودشون. آخه رابطه جنسی مردم چه ربطی به شما آخوندای حرومزاده داره؟ تف ... که مردم را بخاطر رابطه جنسی به اعدام و شلاق و زندان محکوم میکنید. اگه زنی به شوهرش خیانت میکنه به خودشون مربوطه که چکار کنن، حداکثرش اینه که مرد همسرشو طلاق بده، این ربطی به هیچکس نداره چه برسه به دین و مذهب که بخواد برای اینجور چیزا از خودشون قانون در بیارن.
چهار‌شنبه 12 آبان 1389

kalkal - ایران - تهران
ایوللللللللللللللللل پس تو انگلستان آزاده این کارااا؟ بابا دمتون گرم خیلی باحالید. یه استادی سر کلاس گفته بود پول و این چیزا مهم نیست دختر و پسر باید همو بخوان همونجا یه پسره میگه استاد دخترتونو به من میدید. حالا آقای افشین جون خودت هم باشه اینطوری قضاوت می کنی ؟؟؟
چهار‌شنبه 12 آبان 1389

leyli maman - مالزی - کوا لا لا مپور
kalkal -ایران تهران:حرفات چقدر شبیه حرفهای رئیس جمهور مردمیته.شک ندارم از فدائیان احمدی یا خامنه ی هستی .
چهار‌شنبه 12 آبان 1389

فرارسی دیجیتال - ایالات متحده آمریکا - واشینگتن دی سی
خوانندگان عزیز،. وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران موضوع جدیدی نیست. خصوصا پس از انتخابات پر شائبه ریاست جمهوری سال گذشته هر روز شاهد تهدید، دستگیری، شکنجه و حتی قتل ایرانیان هستیم. روند قضایی مشکوک و غیر روشن، ارعاب وکیل مدافع خانم آشتیانی و اظهارات متعدد نمایش گونه وی در تلویزیون علیه خود این پرونده را به نمادی از وضعیت اسف بار حقوق بشر در سیستم قضایی ایران بدل کرده است. حکومت ایران احتمالا عملکرد خود را در این پرونده نمادی از اقتدار خود می داند در حالی که این در حقیقت گام اساسی دیگری است در راه از دست دادن احترامش در میان ایرانیان و در عرصه های جهانی. (گروه فرارسی دیجیتال / وزارت امور خارجه آمریکا).
چهار‌شنبه 12 آبان 1389

a persian - سوئد - استکهلم
جناب کل کل که این چیزا رو باحالی میدونین.برخورد منطقی و عاقلانه با هر مسئله ای کاریه که هر آدم نرمالی میکنه.با نظر افشین موافقم.این مسخره بازیا فقط در جوامع متحجر و بدوی هست که اگه زنی همسرش رو ترک کنه باید تهدید به اسید پاشی و شکنجه و...بشه.این خانوم سالها با همسرش مشکل داشته و قصد داشته از همسرش جدا شه اما فقط بدلیل قانون مسخره ایران بزور ایشون رو مجبور به زندگی این مرد کردن.دوست داشتن که زوری نمیشه.این آقای مرحوم اگه کمی تعصبش رو کنار میذاشت و با این جدائی کنار می اومد نه خودش افقی شده بود نه ای زن بیچاره رو اسیر این دستگاه قضائی ظالم کرده بود(برداشت سو نشه من کار این خانوم رو تائید نمیکنم و منظورم این نیست چون همسرش طلاقش نداده اجازه داشته اونو بقتل برسونه اما بپذیرین تعصب و قانون اشتباه در این حادثه بی تاثیر نبوده) چه اشکالی داره وقتی دو نفر روزی دیگه دوست ندارن زیر یه سقف با هم زندگی کنن بدون آزار هم از هم جدا شن؟زوجین در اینجور زندگی ها در طلاق عاطفی بسر میبرن.خب اینکه فرقی با طلاق رسمی نداره حتی بنظر من خیلی بدتر هم هست و میتونه ریشه خیانتها و کینه ها و جنایتها هم باشه
چهار‌شنبه 12 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.