بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۹ آبان


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۹ آبان

تیترهای اول

"جلسه غیرعلنی مجلس برای هدفمند کردن یارانه ها" عنوان اصلی روزنامه خبر است، ایران از قول رییس بانک مرکزی نوشته "بانک‌های ایران تحریم‌ها را بی‌اعتبار کردند"، حمایت و رسالت همین خبر را با عنوان "ذخیره سازی نهصد میلیون تن کالای اساسی در آستانه هدفمندکردن یارانه ها" منعکس کرده اند و مردم سالاری هم "ذخایر ارزی ایران قطعا بیش از صد میلیارد دلار است" را برگزیده است.

"چشم انداز محترمانه کنار گذاشته شده است" تیتر اول روزنامه حزب الله است.

کیهان از قول نشریات آمریکائی نوشته "ایران توهم ابرقدرتی آمریکا را در هم شکست"، قدس خبر داده که "آمریکا به دنبال مذاکره گسترده با ایران است"و سیاست روز درباره مذاکرات ایران و پنج به اضافه یک نوشته "ایران در زمین خود بازی می کند."

جام جم از قول دولتمردان نوشته "هیچ فشار سنگینی در راه نیست" جهان صنعت به نقل از آمارهای رسمی از"رشد 126 در صدی هزینه سفرها" خبر داده، خراسان و جمهوری اسلامی از "تصویب کلیات برنامه پنجم در مجلس" خبر داده اند، دنیای اقتصاد همین گزارش را با تیتر "روز اول برنامه پنجم در پارلمان" منعکس کرده ، آرمان از قول رییس دولت نوشته "هشتاد و یکهزار تومان برای دو ماه است" و ابتکار از "ابلاغ قیمت های جدید" نوشته است.

گزیده مقالات

ارعاب مشکل را حل نمی کند

ابتکار در مقاله ای به این موضوع پرداخته که مبحث توسعه سیاسی که در کشور ما کفر آمیز قلمداد می‌شودگرچه گسترده ودر تمام حوزه‌ها فراگیر است، در کنار توسعه اقتصادی می‌تواند نقشی تاثیر گذار ومکمل توسعه حوزه اقتصادی باشد. ابزارهای توسعه سیاسی همچون احزاب ومطبوعات آزاد می‌توانند قبل از اجرای طرحهای مفید وسازنده اقتصادی ابتدا زمینه‌های فکری وفرهنگی آن را بوجود آورند تا بدون هیچ تنش والتهابی آن طرح به اجرا گذاشته شود.

نویسنده بعد از این مقدمه به طرح های اقتصادی لازم برای کشور می رسد و می نویسد لازمه اجرای هرگونه برنامه توسعه گرایانه‌ای ثبات سیاسی وامنیت همه جانبه است. اگر به زیر ساخت‌های جامعه اعم از سیاسی وفرهنگی توجه شود و بنیان‌ها مستحکم وقوی باشند،دولت برای اجرای طرحهای خود در مسیر توسعه با مشکل نگران کننده‌ای روبه رو نمی‌شود. تهدید وارعاب نظامیان ویا استفاده از ادبیات نظامی وامنیتی کردن حوزه اقتصاد نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بی اعتمادی عمومی ونارضایتی را تشدیدواقتدار نظم مستقر سیاسی را زیر سوال می‌برد.

به نوشته ابتکار وقتی جلوی رشد احزاب ورسانه‌های آزاد می‌گرفته می‌شود باید نگران وضعیت هرج ومرج دراینگونه شرایط هم بود.تنش‌های اجتماعی در مقابل طرحهای تحول گرا،ممکن است اعتراضات وشورشهای کور وبی هدفی رادر پی داشته باشد.

چرا این همه آزادی ؟

کیهان در سرمقاله خود نوشته متاسفانه درباره ارائه نقشه جامع رسانه ای کشور مرتب امروز و فردا می شود و در این میان نیز نباید از شیطنت هایی که برخی مطبوعات علیه نظام و فعالیت های دولت اصولگرا می کنند، به راحتی عبور کرد. شاید امروز اطلاق «پایگاه دشمن» به برخی از سایتهای معاند با نظام و انقلاب که متاسفانه بعضا نام و رنگ و لعاب فریبنده هم دارند، دقیق تر باشد.

به توضیح این روزنامه امروز بیش از 6 هزار سایت اینترنتی علیه مبانی انقلاب و ارکان نظام در حال شایعه سازی و سمپاشی هستند، آیا نباید طی سالهای اخیر به سامان رساندن و تدوین نظام جامع رسانه ای کشور به عنوان یکی از اولویت های فوری و ضروری برای متولیان امر شناخته می شد؟

کیهان اضافه کرده اگر امروز برخی از نشریات و روزنامه هایی که وابستگی آنان به جریان فتنه و اصلاح طلبان فتنه جو اظهرمن الشمس است، قدری سکوت کرده و لب به دندان گزیده اند، به معنای آن نیست که دیگر پایگاه دشمن نیستند. پایگاه دشمن گاه شرایط را مهیا می بیند و با تمام قوا به جنگ با حق برمی خیزد و گاه ترجیح می دهد خط آتش و حمله را به پایگاهی دیگر بسپارد. همان اتفاقی که امروز در فضای سایبر ایجاد شده و برخی سایت ها، سنگرهای کمین دشمن شده اند.

آزادی بی سابقه

رسالت در سرمقاله خود به مناسبت پایان کار نمایشگاه مطبوعات تهران نوشته اپوزیسیون نظام شاید حق داشته باشد به واسطه آزادی های موجود در نظام مردمسالاری دینی بر خلاف تمام جوامع به اصطلاح دموکرات، روزنامه و یا حتی خبرگزاری داشته باشد اما این یک پدیده نادر و عجیب است که یک نظام سیاسی و انقلابی از جیب خود جریان معارض گفتمانش را تقویت و حتی تشجیع در مبارزه نماید.

به نوشته این روزنامه امروزه این مسئله کاملا پذیرفته شده است که رسانه ها نوعا عواملی خنثی نبوده و نیستند. هر رسانه برای پاسخ به یک نیاز تاسیس می شود و بسته به هنجارها و ایستارهای خود به تولید پیام می پردازد. رسانه ها بیشتر هم ایدئولوژیک هستند و هم سیاسی.فهم گفتمان حاکم بر مطبوعات پیوند مستقیمی با ارزشها و ایدئولوژی یک روزنامه دارد.

رسالت سرانجام به این نتیجه رسیده که اغلب روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی جزء آن دسته از متون رسانه ای هستند که نگاه ایدئولوژیک سیاسی بر بیشتر آنها حاکم است و تحلیل گفتمان می تواند رویکردها و عملکرد آنها را قابل فهم نماید. ‏

انحلال نامنتظر یک دانشگاه

نرگس جودکی در تهران امروز نوشته خبر غیرمنتظره انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران دیروز در‌حالی روی سایت وزارت بهداشت قرار گرفت و رسانه‌ای شد که این حکم هنوز به رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ابلاغ نشده و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم از این اتفاق اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش این روزنامه علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته هنوز ابلاغیه رسمی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را دریافت نکردیم، وی معتقد است این تغییرات برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی تفاوتی نمی‌کند اما اتفاق بزرگ این است که یک دانشگاه از تهران کم می‌شود و از طرفی دانشگاه علوم پزشکی کرج شلوغ‌تر می‌شود و تعدادی از نیروها که حاضر به سکونت در کرج باشند برایشان امکاناتی فراهم می‌شود.

گزارش تهران امروز نشان می دهد ابطحی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در تهران در باره مراکز بهداشتی و درمانی و بازرسی بر نحوه خدمات رسانی این مراکز و از طرفی تکمیل شبکه بهداشت تهران مشکل داریم آیا این طرح موجب افزایش این مشکل نمی‌شود.احتمالا برنامه‌های دیگری برای تکمیل این طرح وجود دارد و ما هنوز از برنامه‌های دیگر خبر نداریم.

سال همت مضاعفف

سید عمار کلانتری در مقاله ای در آرمان این سئوال را مطرح کرده که با گذر از نیمه سالی که سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری گردید، آیا اقدامات درخورتوجهی انجام شده است .آیا مردم و مسئولان در طول 6 ماه گذشته در عمل به این مفهوم توجه بیشتری داشته اند؟

نویسنده پاسخ داده یکی از موانع اصلی بهره وری و هرز رفتن نیروی کشور، تعطیلات فراوان به ویژه تعطیلات نوروزی بود که امسال نیز با وجود قرار گرفتن 14 فروردین در آغاز هفته، در 16 روز نخست سال کشور و به ویژه پایتخت عملا در رکود به سر می‌برد، دیگری به تاخیر افتادن 7 ماهه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها که به معنای از دست رفتن نیمی از فرصت سالانه و تداوم هرز رفتن منابع کشور در سال 1389 بود.

نکته دیگر نویسنده مقاله آرمان طرح موضوع خطر زلزله در تهران و انتقال چند میلیون نفر از جمعیت کشور به ویژه در دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها ست که اراده مضاعف و تلاش مضاعف را تا مدتی تحت الشعاع قرار داد، و سرانجام شاید برخی تاکید دولت بر افزایش سریع جمعیت را با در نظر گرفتن جایزه یک میلیون تومانی در راستای همت مضاعف و کار مضاعف بنامند؛ اما با توجه به واقعیت‌های جامعه و شرایط اقتصادی، این موضوع به هزینه مضاعف و فشار مضاعف بر اقتصاد خانوار خواهد انجامید.

گفتند تبلیغات؛ اما نه در این حد

نیما پورنیک در سرمقاله جهان صنعت نوشته وقتی مراجع عظام تقلید و رجال سیاسی وارد مقوله گرانی می‌شوند، دیگر بحث سیاسی و سیاه‌نمایی نیست. افزایش قیمت‌ها و در مقابل عدم افزایش متناسب درآمد مردم با افزایش قیمت مواد و خدمات مورد استفاده مردم در هر جامعه‌ای می‌تواند بحران‌ساز باشد.شاید استدلال شود که در دوران هاشمی رفسنجانی نیز شرایط مشابهی به وجود آمده بود اما مگر یک ملت چقدر می‌تواند بحران تجربه کند.

به نوشته این مقاله بحران‌های سیاسی ناشی از انتخابات سال 88، توجه اذهان را به خود معطوف کرده بود اما این بحران یا فتنه دیگرتمام شده و اثری از آن باقی نمانده، آیا زمان آن نرسیده که به طور جدی عملکرد دولت نهم و یک سال دولت دهم در مورد مساله معیشت مردم مورد توجه جدی قرار گیرد.

جهان صنعت در پایان نوشته تا زمانی که هیچ‌کس زیر بار وضعیت بد معیشت مردم نمی‌رود، شعار دادن در تریبون‌ها و مصاحبه‌ها چه فایده‌ای دارد؟ وقتی که یک کارشناس در تلویزیون داد سخن سر داده و همه منتقدان وضعیت معیشت مردم را سیاه‌نما و... معرفی می‌کند، مردم خورش‌های قرمه سبزی و قیمه خود را می‌بینند که از گوشت تهی شده است. علمای ارتباطات و جامعه‌شناسی و سیاست گفته‌اند تبلیغات مهم است؛ اما نه در این حد.

126 در صد گرانی

میرهادی انواری در گزارش اصلی جهان صنعت نوشته اگر بحث‌های سیاسی و بحران‌های مربوط به مکتب ایرانی، کورش و... را فراموش کنیم، احتمالا‌وقتی برای فکر کردن به سفره‌هایمان داریم. تقریبا هر جا که باشید از صندلی اتوبوس و تاکسی تا کلا‌س درس دانشگاه و جلسه درس حوزه، همه جا وقتی صحبت از خرید می‌شود، آهی جگرسوز پیش‌بندش می‌آید و بعد این عبارت گرانی شده تمام حدیث حقوق اول برج و قرض دهم ماه را بازگو می‌کند.

نویسنده این گزارش تاکید کرده بله؛ گرانی هم شده اما کمتر کسی می‌گوید چه چیزی، چقدر گران شده!نمودار بازی نکنیم و اسیر قیمت گوجه فرنگی از میدان ونک تا نارمک هم نشویم، دست به نقد، روی همین آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلا‌می ایران توافق کنیم و آن را رسما معیار قرار بدهیم تا ببینیم براساس این آمار رسمی که حتما مورد قبول همه مسوولا‌ن هم هست، چه چیزی، چقدر گران شده است.

گزارش اصلی جهان صنعت در چند نمونه نوشته احمدی‌نژاد در هفته اول تیرماه سال 84 در دور دوم انتخابات، رسما رییس‌جمهور ایران شد. حدودا یک ماه جابه‌جایی‌ها طول کشید. در این خصوص جهان‌صنعت با بررسی قیمت مواد غذایی براساس جداول قیمتی بانک مرکزی در هفته اول مردادماه 1384 با قیمت‌های همان جدول در هفته چهارم مهرماه 1389 را مقایسه می‌کند و می نویسد از مرداد 84 تا مهر 89 126 در صد هزینه سفره های مردم افزایش یافت.

گرانی دارو

حمید رضا عسگری در سرمقاله آفرینش نوشته اما متاسفانه مسؤولان سلامت کشور هر از گاهی از تریبون رسمی کشور ادعا می کنند که دارو گران نشده است و نمی‌شود و گاهی نیز خبر از پوشش بیمه ای داروها می دهند اما حقیقت این است که بین آنچه که مردم و به طور کلی بیماران با آن دست و پنجه نرم می کنند با آنچه که مسؤولان می گویند تفاوت معناداری وجود دارد.

به نوشته این مقاله گرانی دارو تنها در بخش بیماران خاص و داروهای خارجی مطرح نیست بلکه قیمت داروهای تولید داخل نیز در بسیاری از موارد گران شده است. اما آنچه که باعث تعجب است این است که گرانی داروهای داخلی به گونه ایست که شرکتهای دارو ساز قیمت واحدی در یک داروی مشخص را ندارند. و برخی از آنها قیمت تمام شده دارو را افزایش داده اند.

نتیجه این که به نظر سرمقاله آفرینش در این شرایط آنچه لازم به توجه مسئولان می باشد لزوم پیگیری و نظارت برامر تولید و پخش دارو در کشور می باشد تا نوعی هرج و مرج در قیمت دارو پیش نیاید . همچنین توجه بیشتر به امر فروش غیر قانونی دارو در بازار سیاه و ایجاد بازار کاذب برای برخی داروهای کمیاب می باشد.ودر آخر آنچه از همه مهمتر جلوه می کند بحث حمایت دولت از بیماران خاص و کم بضاعت است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.