بررسی روزنامه های صبح شنبه تهران " هشتم آبان


بررسی روزنامه های صبح شنبه تهران – هشتم آبان

تیترهای اول

"مجلس در راس امور است" به نقل از رییس قوه قضاییه تیتر اول مردم سالاری است، "مجلس ابوعطا می خواند دولت ماهور" از قول رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در صدر اخبار آرمان و فرهیختگان آمده و کیهان از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته "جامعه مدرسین مثل همیشه پناهگاه طلاب و حوزویان باشد".

"استقبال ایران از بازگشت 1+5 به میز مذاکره" تیتر اول ایران، حمایت و سیاست روز است، جام جم نوشته "آمادگی ایران برای دور جدید مذاکرات هسته ای"، خراسان و تهران امروز از "موافقت رسمی ایران با درخواست پنج به اضافه یک برای مذاکره" خبر داده اند و دنیای اقتصاد "پاسخ مثبت به نامه اروپا" را در عنوان اصلی خود آورده است.

"ممنوعیت افزایش قیمت 22 قلم کالای اساسی" عنوان اصلی قدس است، "سند چشم انداز عاملی در جهت همگرائی و هم افزائی است" به نقل از محمود احمدی نژاد در صدر اخبار رسالت است و "بی اطلاعی مجلس از زمان اجرای قانون هفدمند کردن یارانه ها" گزارش اصلی خبر.

"جبران کسری بودجه از ذخیره ارزی عادلا‌نه نیست" عنوان اصلی جهان صنعت است و ابتکار از "تبریک آمریکا به احمدی ن‍ژاد" خبر داده است.

گزیده مقالات

سفر رهبر به قم

کیهان در سرمقاله خود با اشاره به نتایج سفر آیت الله خامنه ای به قم نوشته نباید عنایت خاص حضرت آقا به شخصیت ممتاز حضرت آیت الله مصباح یزدی را ناگفته گذاشت که متاسفانه صداوسیما و سایر رسانه ها به این بخش توجه چندانی نکردند و اظهارات بسیار خاص رهبردر مورد این شخصیت را انعکاس ندادند.

به نظر این روزنامه یک نکته دیگر در این سفر تاریخی، تقدیر از دولت در خدمت رسانی به مردم استان قم است "حضرت آقا در چند جا به زحمات خاص نظام به قم در دوره این دولت اشاره داشتند خود دولت در جریان گزارش این اقدامات- در محضر رهبری- از اختصاص بیش از 1800 میلیارد تومان به قم طی 4-5 سال اخیر خبر داد. نگاهی به مبالغ اختصاص یافته نشان از جهشی بودن آن دارد".

سرمقاله کیهان سرانجام نوشته سفر رهبرانقلاب به قم، سفر ولی امر مسلمین به قم بود نه سفر یک کارگزار نظام اسلامی. اینک وقت آن است که "بعضی " ها که از جمع جدا شده اند، به تصویر بی غبار آنچه در این ده روز گذشت نگاه بیاندازند.

مذاکرات هسته ای

صادق زیبا کلام در مقاله ای در خبر نوشته به پیشنهاد پنج به اضافه یک برای تبادل اورانیوم اشاره کرده و نوشته اینکه ما تبادل را بپذیریم یا نپذیریم و مذاکره به چه سمت و سو برود قابل بحث است. اما مسئله اصلی این است که غربی ها و 1+5 با پیشنهاد مشخص می آیند ولی ایران هیچ گاه پیشنهاد مشخصی نداده و به جای آن مسایلی را مطرح می کند که خیلی به بحث هسته ای مربوط نمی شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرده در پاسخ به اینکه چرا 1+5 به سوالات نامه آقای جلیلی پاسخ نداد باید گفت 1+5 برای این سه سوال پاسخی نداشت. اینکه آیا اسرائیل باید خلع سلاح اتمی شود یا خیر چیزی نیست که 1+5 در خصوص آن با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند. این موضوع به سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان بین المللی انرژی اتمی مربوط است. چیزی نیست که ایران بخواهد به نمایندگی کل جهان با 1+5 مذاکره کند و در خصوص آن تصمیم گیری کند.

در پایان مقاله خبر آمده در خصوص اینکه ما حاضر هستیم با شما مذاکره کنیم ولی شما دست از تهدید و ارعاب بردارید باید گفت که 1+5 هیچ گاه دست به تهدید و ارعاب ایران نزده است.

نمایشگاه مطبوعات

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته از جشنواره دوازدهم تا هفدهم، جشنواره ها بین رویداد و فرآیند گرفتار اند و از بندهائی که هر روز بیشتر به دست و پای سیاستگذاران می پیچد، نمی تواند خود را رها کند و یا شاید هم نمی خواهد؟ راستی راه حل چیست؟

به نوشته این مقاله از هر منظری که بنگری از جمله از منظر سال هایی که این جشنواره از توفیقات بهتری برخوردار بود، حتی تجربه سال هایی که درحاشیه نمایشگاه کتاب برگزار می شد، به راحتی می توان فهمید که نهادهای مدنی مطبوعاتی قادرند و می توانند فاصله دولت و مردم را پر کنند، به شرطی که حمایت شوند و به رسمیت شناخته شده باشند.

سرمقاله مردم سالاری در نهایت تاکید کرده در جشنواره امسال جای خالی نهادهای مدنی مطبوعاتی و جای خالی مطبوعات تعطیل شده به شدت به چشم می خورد. مطبوعات تعطیل شده یا توقیف شده که به خاطر متهم شدن به یک یا چند اشتباه یا خطا یا تخلف یا حتی جرم اثبات شده یا اثبات نشده در یک گستره زمانی معین توقیف هستند، چرا نباید بتوانند از دورانی که اتهامی بر آنها وارد نیست در چنین رویدادی سخن بگویند؟

دولت قافیه را باخته

طهماسب طلایی‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته وزارت بازرگانی این روزها از کنترل بازار پس از هدفمندی یارانه‌ها خبر می‌دهد اما همزمان با تبصره‌هایی ناامیدکننده بر گرانی‌های احتمالی صحه می‌گذارد تا برخی با پیش‌بینی‌های برهم‌زننده بازار، به احتکار کالا ترغیب شوند.

به نوشته این مقاله دولتمردان از مدت‌ها قبل زمان اجرا و مبلغ یارانه‌ها را می دانستند اما برای ممانعت از احتکار و سودجویی نگفتند و ناخواسته باعث نگرانی عمومی و سودجویی‌ها شدند. حالا باید از ایشان بپرسیم که رشد خرید مردم و احتکار خانگی که مضاف بر احتکار‌های بازاری اتفاق افتاده همان نتیجه‌ای است که مدنظر داشتند؟

سرمقاله جهان صنعت نوشته اگر پاسخ منفی است باید پرسید که آیا افزایش قیمت‌ها پیش از هدفمندی یارانه‌ها نتیجه عدم شناخت دولت از بازار نبوده؛ همان بازاری که دوران جنگ و پس از آن را به خوبی یاد دارد و احتکار کالا و رمز و راز‌هایش را به خوبی می‌شناسد؟ باید پذیرفت که دولت در این پیشگیری خود قافیه را به تجربه بازار و عقل معاش مردم باخته و خود دلیلی شده برای گرانی‌ها چراکه مخفی‌کاری طولانی دولت هر چه بود به نفع مردم نشد.

با برنامه یا بی‌برنامه

محمدصادق جنان‌صفت در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته نخبگان و میلیون‌ها شهروند ایرانی دو دسته پرسش‌ مرتبط با مسائل روزمره دارند که باید به آنها توجه شود. شهروندان و مردم عادی می‌پرسند قیمت بنزین، آب، برق، گاز مایع و گازوئیل پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چقدر خواهد شد؟ اما پرسش نخبگان و فرهیختگان از نحوه اجرای برنامه پنجم است.

بر همین اساس نویسنده این مقاله به همایش دو روز پیش اشاره کرده که علاوه بر رییس‌جمهور، برخی از مقام‌های ارشد سیاسی نیز صحبت کردند. دقت در گفتار رییس‌جمهور، نایب رییس اول مجلس، رییس سابق مجلس و مشاور مقام معظم رهبری در آن شرکت داشتند و رییس‌جمهور که نقش اول در اجرای مفاد سند چشم‌انداز را دارد شرایط تحقق آن را به مسائل و مدیریت جهانی گره زد و به مسائل داخلی اشاره نکرد.

سرمقاله دنیای اقتصاد تاکید کرده در چند سال گذشته، دولت برنامه چهارم را اجرا نکرده و در تحقق سند چشم‌انداز نیز هنوزعملکردی ارائه نشده است. این اتفاق به معنای این است که «با برنامه» یا «بی‌برنامه» بودن کشور در بهبود ارزیابی‌ها و نظارت‌ها چندان تفاوتی نداشته است. در چنین وضعیتی است که باید دست‌کم پاسخ شهروندان را جدی گرفت و دولت را در چارچوب قانون فعلی هدفمند کردن یارانه‌ها تحت نظارت دقیق قرار داد.

چالش ها برابر قانون

محمد‌ خوش‌چهره در سرمقاله آرمان نوشته جدای از چالش‌ها و ایراداتی که به لحاظ محتوایی و شکلی به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها وارد است ، بزرگترین مسئله در این رابطه شیوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور است.

به نوشته این اقتصاددان اگر حتی قائل شویم که بهترین طرح را از نظر جامعیت و اشراف در اختیار داریم‌این تازه 50 درصد مسئله است و 50 درصد مابقی مرحله اجرای این قانون است. برخلاف مرحله قبلی که مرحله برنامه‌ریزی و تصمیم گیری بود این مرحله، مرحله اجرا و برخورد با واقعیات است که به توانمندی‌ها و اشراف به اطلاعات آماری به شدت وابسته است، از این رو نگرانی زیادی برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور داریم.

سرمقاله آرمان در نهایت نوشته اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توسط دولت استارت می‌خورد، اما اینکه پایداری و جامعیت آن به چه میزان خواهد بود قطعاً ‌جای بحث دارد. در مورد برنامه پنجم توسعه نیز هنوز ایرادات محتوایی به برنامه پنجم وارد است که باید برطرف شود. معیار قضاوت روی تدوین برنامه پنجم سند چشم‌انداز 20 ساله کشور است ، برنامه 5 ساله پنجم توسعه باید بخشی 5 ساله از برنامه 20ساله باشد و متعاقبا ‌نیز برنامه سالانه که زیرمجموعه‌های برنامه 5 ساله هستند هم باید منسجم باشند .

اصولگرایان و انشعاب

عرفان ماندگاردر مقدمه گزارشی درباره انشعاب اصولگرایان در فرهیختگان نوشته: اصولگرایان دیگر خود دو جناح مستقل شده‌اند؛ اصولگرایان سنتی و مجموعه احزاب آنها و طرف دیگر نواصولگرایان، بدون حزب اما با پشتوانه توده‌ها. سنتی‌ها به انشعاب نواصولگرایان خرده می‌گیرند که چرا اصول قدیمی را رعایت نمی‌کند و نواصولگرایان معتقدند دوران سنتی‌ها دیگر پایان یافته و روش ‌های قدیمی نمی‌تواند نسل امروز و آرای انتخاباتی او را به خود جذب کند. چرا که جریان جدیدی درون اصولگرایان ظهور نکرده بلکه مجموعه‌ای از اصولگرایان که از طریق ارتباط با آقای احمدی ‌نژاد موقعیتی پیدا کرده‌اند معتقدند باید زمینه جذب قشر خاکستری را در مجموعه جامعه فراهم کنند.

خبرنگار فرهیختگان پرسیده این آرای خاکستری شامل چه بخش‌هایی از جامعه یا کدام افراد می‌شود؟ و حمید رضا ترقی گفته این افراد عمدتاً قشری هستند که موضع سیاسی چندانی به سمت جناح‌ها ندارند بلکه موضع رفاهی و ملی دارند. یعنی بیشتر به مسائل ملی و رفاهی خودشان توجه دارند و هر جریانی که به مسائل رفاهی و ملی و کلی آنها توجه کند، به آن سمت گرایش پیدا می‌کنند.

به نوشته این روزنامه خبرنگار از ترکیب این قشر خاکستری پرسیده و جواب شنیده به نظر می‌رسد اینها تقریبا یک قشر 25 درصدی را تشکیل می‌دهند که برای جذب آنها همان مجموعه اطراف رئیس‌جمهور، گفتمان‌هایی را تا به حال مطرح کرده مانند بحث مکتب ایرانی و منشور کوروش و حساسیت نشان‌ندادن نسبت به برخی موضوعات ارزشی مثل حجاب و... که این گفتمان در راستای جذب همین قشر است.

Ahoora Mazda - نیوزیلند - آوکلند
دروغ نامه نه روزنامه
یکشنبه 9 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.