بررسی روزنامه های صبح تهران " چهارشنبه پنجم آبان


بررسی روزنامه های صبح تهران – چهارشنبه پنجم آبان

تیترهای اول

"آغاز حساس ترین مرحله سوخت گذاری نیروگاه بوشهر" تیتر اول حمایت است، قدس نوشته "سوخت گذاری بوشهر تیتر یک رسانه های جهان" و مردم سالاری به نقل از امیر قطر در عنوان اصلی خود نوشته "اوباما یک بار دیگر برای گفتگو با ایران تلاش کند".

اعتدال با تیتر "باید بین معاند و غافل تفاوت قائل شد" ایران و خبر با عنوان "تداوم بی‌بصیرتی برخی افراد قابل قبول نیست" کیهان با "عافیت طلبی و منافع خصوصی علت سکوت بعضی خواص در فتنه 88"، رسالت با "فتنه سال گذشته براندازی بود" و سیاست روز با "برخی افرادی که ازمسیر انقلاب جدا شده‌اند در دوره‌ای افراطی انقلابی بودند" به انعکاس سخنان رهبر جمهوری اسلامی در قم پرداخته اند.

جام جم به نقل از آیت الله خامنه ای نوشته "استکبار واقعیت های کشور را وارونه جلوه می دهد"، خراسان و تهران امروز نوشته اند"حوادث سال ۷۸ و فتنه ۸۸ از نتایج برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت دشمن بود"، جمهوری اسلامی و آفرینش با "تکمیل دستاوردهای سی سال اخیر وظیفه جوانان است"، ابتکار نوشته "ادامه بی بصیرتی غیرقابل قبول است" همان گزارش را در صدر اخبار خود آورده اند.

فرهیختگان در تیتر اول خود از قول نماینده ولایت فقیه در سپاه پاسداران نوشته "سپاه در انتخابات دخالت نداشته است" و آرمان از زبان معاون پارلمانی رییس دولت نوشته "هدفمندی یارانه ها سیاسی شده است".

دنیای اقتصاد با تیتر "روایت خارجی از رشد اقتصاد ایران" و جهان صنعت با عنوان "رشد اقتصادی فقط بالاتر از قرقیزستان" گزارش صندوق بین المللی پول را درباره رشد اقتصادی ایران نقل کرده اند.

گزیده مقالات

پیروزی دیگری برای اسلامگرایان

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود بازگشت نجم الدین اربکان، نخست‌وزیر اسبق ترکیه را به صحنه سیاسی آن کشور پس از سالها دوری اجباری از قدرت و سیاست، یک پیروزی بزرگ برای اسلامگرایان دیده و نوشته رسانه‌های ترکیه ضمن انتشار این خبر، جزئیاتی از بازگشت فاتحانه این پیشکسوت اسلام گرائی ترکیه را بازگو کرده‌اند.

این روزنامه با اشاره به تازه ترین افشاگری های اربکان که به ریاست حزب خود انتخاب شد نوشته این شخصیت اسلامگرا یکبار دیگر بر این واقعیت تأکید کرد که سرنخ مقابله با اسلام گرایان در منطقه در اختیار آمریکا قرار دارد. این بدان معنی است که پیروزی اسلام گرایان ترکیه، دقیقاً به منزله پیروزی بر آمریکا محسوب می‌شود.

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی از طرف دیگر اظهارات صریح رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در مورد اقدامات گستاخانه لائیکها از جمله کتاب سوزی، منع حجاب، اخراج فعالان اسلامی از ارتش و... آنچنان صریح و منطقی بود که لائیک‌ها ترجیح دادند مسنله را با سکوت برگزار کنند و از کنار این مسائل بگذرند. بازگشت نجم الدین اربکان به صحنه سیاست در چنین شرایطی به معنای قدرت گرفتن روزافزون اسلام گرایان، انزوای لائیک ‌ها و شکست کامل مثلث آمریکا - لائیکها و ارتش ترکیه نیز هست.

نقطه عطف تاریخ هسته ای

سیاست روز در گزارش اصلی خود از سوخت گذاری نیروگاه بوشهر به عنوان نقطه عطفی در تاریخ پرونده هسته‌ای ایران یاد کرده و نوشته این حرکت جمهوری اسلامی ایران را در ردیف کشورهای هسته‌ای قرار می‌دهد و کشورهای مخالف فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ناچار می‌کند که ایران را رسما در این جمع به حساب بیاورند.

این گزارش با اشاره به انتقادهائی که از جریان سوخت گذاری اولیه صورت گرفته نوشته این ایرادها در شرایطی صورت می‌گرفت که روسیه و کارشناسان شرکت روس اتم که طرف قرارداد جمهوری اسلامی در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در همراهی با سیاست‌های غربی‌ها و در راستای کسب امتیاز از آنها تاخیرهای چند ساله‌ای را در سوخت گذاری اولیه این نیروگاه ایجاد کردند؛ تاخیرهایی که هر بار با بیان مسائلی همچون مشکلات فنی و مشکلات زیرساختی به پایان می ‌رسید.

گزارش سیاست روز به این جا می رسد که روز گذشته به دنبال نتایج مثبت آزمایش‌های متعدد در نیروگاه اتمی بوشهر شامل آزمایش عملکرد سیستم‌های مختلف، آزمایش فشار کره فلزی ساختمان راکتور، آزمایش مدار اول نیروگاه با فشار 250 بار و آزمایش گرم مدار اول در شرایط کاری طراحی و همچنین پس از اجرای بازرسی جامع از تجهیزات مدار اول و ارائه همه مستندات به نظام ایمنی هسته‌ای کشور و اخذ مجوزهای لازم که موید اجرای صحیح عملیات است، اولین مجتمع سوخت (اصلی) در داخل قلب راکتور نیروگاه قرار گرفت.

کارآمدی لازم است

اسحاق جهانگیری در سرمقاله آرمان نوشته حق نداریم مسائل را کوچک‌نمایی یا بزرگنمایی کنیم. باید واقع‌بین بود و ضعف‌هایی که احیاناً به خودمان برمی‌گردد را نباید به دشمن نسبت داد. البته باید در جهت رفع ضعف‌های خود نیز تلاش کنیم اما نقش دشمن نیز نباید مورد نفی قرار گیرد.

به نوشته وزیر سابق صنعت و معدن باید "من بودن " را در فضای سیاسی کنار گذاشت. نیاز فضای سیاسی فعلی کشور این است که فضای عقلانی توام با تدبیر در کشور حاکم شود و اولین دستاورد فضای عقلانی این است که از تمام ظرفیت‌های کشور با گرایش‌های مختلف برای حل مشکلات استفاده کنیم. در بخش اقتصادی به دلیل عدم استفاده از تمام ظرفیت‌های نظام، منابع بسیاری هزینه کرده‌ایم ولی به جای اینکه دستاورد داشته‌ باشیم، متاسفانه حتی دستاوردهای قبلی با مشکل روبرو شده‌اند.

سرمقاله آرمان با این تاکید به پایان می رسد که در بخش نفت، گاز و انرژی با مشکلاتی در سال‌های آینده رو به رو هستیم و همچنین در زندگی مردم با گرانی و بیکاری رو به رو هستیم و در این شرایط به نظر هر انسان دلسوز نسبت به جمهوری اسلامی ایران باید کاری انجام دهیم. یعنی تلاش کنیم تا فضای عقلانی توام با تدبیر در کشور حاکم شود. باید منیت‌ها را کنار بگذاریم. نیاز شرایط فعلی حفظ سرمایه‌های انقلاب با کمک و یک دلی، یک‌رنگی و گذشت است.

نگران گرانی نان

سعید کوشافر در گزارشی در قدس نوشته این روزها هر چیزی که به نوعی با هدفمندی یارانه ها در ارتباط باشد برای مردم جذاب و در عین حال نگران کننده است، حال اگر این کالا یا محصول قوت روزانه آنها باشد هم جذاب و هم مهم می شود و مردم می خواهند بدانند چه بر سر نان آنها خواهد آمد و قرار است آنرا به چه قیمتی پس از هدفمندی بخرند، بویژه اکنون که مبلغ یارانه نقدی در حساب مردم قرار گرفته و همه به نوعی در حال محاسبه مخارجی هستند که پس از هدفمندی به آنها تحمیل خواهد شد.

به نوشته این گزارشگر در روزهای اخیر اخبار متفاوت وگاه متضادی درباره قیمت نان پس از هدفمندی مخابره شد، معاون وزیر بازرگانی در پاسخ این سئوال که اگر با اجرای قانون هدفمندسازی، گندم با نرخ میانگین دو هزار و 400 تا سه هزار ریال عرضه می شود، قیمت نهایی نان چقدر خواهد بود؟ گفته است کمتر از مقدار کنونی آن در آزادپزی ها.

به نوشته قدس وزارت بازرگانی اعلام کرده قیمت گذاری نان در اختیار استانداری هر استان خواهد بود و این قیمت با توجه به شرایط محلی تعیین خواهد شد. وی پیش بینی کرده که پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، قیمت نان در واحدهای نانوایی آزادپز 18 تا 20 درصد کاهش یابد.

موفقیت با بخش خصوصی

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله مردم سالاری اجرای طرح هدفمند سازی یارانه را به درستی جراحی بزرگ اقتصادی خوانده و نوشته به همین دلیل اجرای این طرح، نه فقط در کشور ما بلکه در تمامی کشورها با حساسیت های فراوانی همراه بوده و لازم است با بهره مندی از زیرساخت های لا زم اجرایی شود.

به نوشته این مقاله هر چند در مورد پیش نیازهای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها به مسایل مختلفی از جمله تورم بسیار پایین یا شرایط با ثبات اقتصادی و سیاسی از جنبه ارتباطات بین الملل یاد می شود اما یکی از مهمترین پیش نیازهایی که عدم تحقق آن می تواند دشواری هایی در اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها ایجاد کند، عدم حضور فعال بخش خصوصی است.

سرمقاله مردم سالاری با اشاره به تجربه کشورهائی مانند ترکیه و بلغارستان نوشته هر چند در این کشورها نیز آغاز اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها با دشواری هایی همراه بوده اما آنچه در بازگشت شرایط با ثبات اقتصادی به این کشورها پس از انجام این جراحی بزرگ تاثیرگذار بوده، تقویت بخش خصوصی وحضور فعال آن در کنار دولتی ها و حتی پیشی گرفتن آن از بخش دولتی بوده است. اما در کشور ما شاهد تداوم قدرت نمایی بخش دولتی هستیم. خصوصی سازی ها هم اغلب در نام، عنوان خصوصی سازی را داشته است.

تاثیر حذف یارانه بنزین

امیر هادی انواری‌ در سرمقاله جهان صنعت با اشاره به هجوم این چند روزه خودروها برای گاز سوز شدن در مراکز غیراستاندارد و خرید وسایل غیراستاندار خطرناک نوشته ایرانی است و شیوه خاص زندگی؛ تهرانی‌ها اگر از آلودگی هوا سکته زودرس نزنند، به تیغ پارازیت هنوز به دنیا نیامده ساقط نشوند از کپسول غیراستاندارد سی ان جی خواهند مرد.

این مقاله شرح داده که این روزها باب شده که خیلی از دارندگان خودرو سواری برای گازسوز کردن خودرو خود به مراکز غیرمجاز و ارزان‌تر و البته بدون نوبت مراجعه می‌‌کنند. خوشی که زیر دلشان نزده، و این فقره هم برای حفظ محیط‌زیست نیست.

سرمقاله جهان صنعت به طعنه نوشته مردم که اتفاقا از قشر مرفه بی‌درد هم نیستند نگران 30 لیتر باک بنزین پراید قسطی‌شان هستند که با ورود به سعادت همه‌گیر هدفمندی یارانه‌ها برای تامین آن با مشکل مواجه خواهند شد.

کشتار موتورسیکلت ها

علی محقق در ابتکار نوشته کمتر کسی است که خبر نداشته باشد که سالیانه بیش از 20 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌ها کشته می‌شوند. اما از این بین کمتر کسی متوجه است که معمولا بین هشت تا ده هزارنفر از قربانیان را موتورسیکلت سواران تشکیل می‌دهند. چنان که کمتر شهروندی را سراغ داریم که حداقل یکباردرشهر شاهد صحنه تکراری موتورسیکلت واژگون شده، جوان دراز افتاده کف آسفالت و چند خودروی متوقف و جمعیت نگران در تقاطع خیابانی نبوده باشد.

به نظر این نویسنده هجوم بی امان قطعات بی کیفیت چینی و هندی، نبود دانش فنی کامل و لازم در کشور، ضعف قوانین استاندارد و کشش مناسب بازار دست به دست هم داده است تا موتورسیکلت‌هایی که روزانه روانه خیابان‌ها می‌باشند حتی به لحاظ استانداردهای فنی، ایمنی و عدم آلودگی هوا ازحداقل‌های لازم برخوردار در وضعیت مطلوبی بسر نمی‌برند و به هر دلیل کمتر نظارتی بر این بخش از چرخه مرگ آفرین موتورسیکلت سواری وجود دارد.

سرانجام این که آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی و قربانیان ناشی از حوادث رانندگی در سال، دست کمی از زلزله ‌های 6 ریشتری ندارد و بعبارتی هرسال یک زلزله تدریجی به اندازه بم و رودبار و منجیل ایران و تهران را میلرزاند و خسارت به بار می‌آورد و ما بی توجهیم.

سرمقاله ابتکار تاکید کرده ضعف و خلاء‌های قانونی، فرهنگ موتورسیکلت سواری جوانان ما را چنان بی قید و بند کرده است که روزانه به راحتی آب خوردن قید جان 30 نفر را درکشور و 10 نفر فقط در تهران زده می‌شود و به همین تعداد، حجله عزای مرگ جوانانی در هر کوی و برزنی برپا می‌شود و ما باز هم بی توجهیم.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.