بررسی روزنامه های صبح دوشنبه تهران " سوم آبان


بررسی روزنامه های صبح دوشنبه تهران – سوم آبان

تیترهای اول

"شاخص تشخیص حق، چهره ها نیستند" به نقل از گفته های رهبر جمهوری اسلامی در قم تیتر اول قدس، کیهان، آفرینش، تهران امروز، خراسان و جام جم است، رسالت همین گزارش را با عنوان "بسیج در فتنه 88 در صراط حق باقی ماند" آورده، روزنامه جمهوری اسلامی نوشته "دوری از افراط و تفریط از ضروریات حرکت بسیج است"، حمایت نوشته "حکومت دینی بدون روحانیت معنا ندارد" و ایران این جمله را برگزیده "در این دولت خط امام و کار برای مردم بسیار برجسته است".

"وحدت با ریزش دادن خواص شکل نمی گیرد" به نقل از محمد رضا باهنر تیتر اول مردم سالاری است.

"تغییرات گسترده در قبوض برق" گزارش اصلی سیاست روز است، "برق پس از یارانه هدفمند" عنوان اول دنیای اقتصاد است، حزب الله از "توافق دولت و مجلس برای بنزین تک نرخی" خبر داده و "دغدغه های مردم از هدفمند شدن یارانه ها" گزارش اصلی روزنامه خبر است.

ابتکار خبر داده که "دوازده رشته علوم انسانی در برزخ بلاتکلیفی" و جهان صنعت نوشته "شبه دولتی ها بازار را بالا می کشند".

گزیده مقالات

مطبوعات و نمایشگاهش

رسول بابائی در تهران امروز به مناسبت آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات نوشته جامعه امروز ایران انتظارات بحق و درستی از مطبوعات و روزنامه‌نگاران دارند. انتظار دارند مطبوعات عطش و علاقه آنها را به اطلاع از رویدادها و تحلیل جامع رویدادها پاسخ دهند و فضایی برای سمپاشی و عملیات روانی رسانه‌های بیگانه در کشور فراهم نشود.

به نوشته این روزنامه شهروندان انتظار دارند مطبوعات در طرح نقد و انتقادهای سازنده و منصفانه پیشرو و جسور بوده و در سالم نگهداشتن فضای عمومی کشور شجاعت به خرج دهند و انتظار دارند دولت هم با تمام توان بسترهای لازم را برای انجام این تکالیف سنگین توسط مطبوعات فراهم کند اما مسئولیت سنگین رسانه‌ها به‌ویژه مطبوعات برای ایجاد توازن بین میل مخاطبان و مصلحت کشور است.

تهران امروز در این گزارش که با احتیاط کامل نوشته شده افزوده: هر چند مطبوعات وظیفه دارند به نیازهای مخاطبان در حوزه اطلاع‌رسانی، تحلیل و تفسیر پاسخگو باشند، در عین حال وظیفه دارند افق‌های جدیدی را پیش‌روی مخاطبان باز کنند که هم هوشیاری عمومی را ارتقا بخشند و هم امید به آینده کشور را در دل‌ها بیدار سازند و در این مسیر البته نیاز به نقد و شجاعت در طرح مطالب داریم.

قدرت نهاد مدنی در فرانسه

محمدصادق جنان‌صفت در سرمقاله دنیای اقتصاد با اشاره به تقسیم قدرت در جامعه فرانسه میان نهاد دولت و نهادهای مدنی نوشته این توازن موجب شده است نهادهای مدنی به سادگی هرآنچه را که دولت می‌پسندد یا مصلحت‌ می‌داند نپذیرفته و تسلیم نشوند. چنان که در آخرین اعتراض‌های گسترده شهروندان فرانسوی که از چند روز پیش آغاز شد و هنوز ادامه دارد، علیه تصمیم دولت برای افزایش سن بازنشستگی است.

نویسنده استدلال های دولت فرانسه برای افزایش سن بازنشستگی را در مقابل استدلال نهادهای مدنی آورده که می‌گویند کاهش سن بازنشستگی به 60 سال از «دستاوردهای اجتماعی» و امتیازی است که پیش از این از دولت‌ها گرفته شده است و نباید آن را از دست داد.

سرمقاله دنیای اقتصاد تاکید کرده رویدادی که شاهد آن هستیم دست‌کم دو نتیجه ملموس داشته است: اول اینکه تقسیم قدرت واقعی میان نهاد دولت و نهادهای صنفی در فرانسه را به شکل آشکار در معرض دید جهان قرار داد و دوم اینکه، دولت به‌رغم پیش‌بینی اعتراض‌ها و مشاهده اعتصاب‌های گسترده نمی‌خواهد محبوبیت سیاسی خریداری کند و به مصالح درازمدت می‌اندیشد.

چرا در چین اعتصاب نیست

علی ودایع در سرمقاله مردم سالاری نوشته در کشورهای مختلف به دلیل بروز بحران جهانی نارضایتی ها افزایش یافته است. نخستین شعله های اعتراض در یونان زبانه کشید و سپس دامنه آن به اسپانیا و پرتغال کشیده شد. اوضاع درایتالیا و بریتانیا نیز چندان آرام نیست زمزمه هایی از ناآرامی دیگر کشورهای آمریکا شنیده می شود. اما فرانسه دراین بین به عنوان سمبل نارضایتی ها در طول چند روز گذشته مورد کالبد شکافی قرار گرفته است.

به نوشته این روزنامه آنچه در باطن اعتراضات رخ می نماید، فشار اقتصادی دوچندانی است که دولت ها برقشرهای مختلف مردم منهای سرمایه داران بزرگ و سیاسیون رده بالا وارد می کند و این حقوق بگیران و کارگران هستند که قربانی ریاضت های اقتصادی می شوند. این که مردم دست از کار می کشند و در خیابان و راهآهن تحصن می کنند، یعنی خود آنها نیز از لحاظ اقتصادی متضرر می شوند.

سرمقاله مردم سالاری سرانجام پرسیده چرا در کره شمالی یا چین اعتراضی نیست و پاسخ داده به دلیل حکومت توتالیتر مرکزی کمونیستی که حق تفکر و تضارب آرا را ممنوع تلقی کرده همه مسایل راکد می ماند اما یک وجب آن طرف تر در جنوب شبه جزیره کره، دولت ساقط می شود، کابینه ائتلافی تشکیل می شود و چرخ های اقتصادی سئول به رغم تمام کاستی ها همچنان می چرخد.

خدعه ویکی لیکس

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نسبت به اصالت اطلاعاتی که در سایت "ویکی لیکس" منتشر شده شک کرده و پرسیده این سایت چگونه می‌تواند ادعا کند برای صیانت از حقوق بشر و دفاع از طرف‌های مظلوم اقدام به انتشار این اسناد به اصطلاح محرمانه کرده‌ ولی در قبال اعمال جاری آمریکائیها در نقاط مختلف جهان، من جمله عراق، افغانستان و پاکستان، سکوت می‌کند؟

به نوشته این روزنامه اگر چهارصد هزار سند به اصطلاح افشا شده ویکی لیکس در مورد ارزیابی و تامل دقیق قرار گیرند مشخص می‌شود که فقط عدد این اسناد بزرگ و فریبنده است ولی در محتوی، نکته مهم و تازه‌ای وجود ندارد. تنها به این نکته اشاره می‌کند که گویا پنتاگون شمار تلفات غیرنظامیان عراقی را 15 هزار نفر کمتر از میزان واقعی اعلام کرده است و یا اینکه مقامات آمریکایی و انگلیسی نسبت به آزار و قتل زندانیان عراقی توسط زندانبانان عراقی واکنش کافی و جدی نشان نداده‌اند.

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی ویکی لیکس را بازی احمقانه ای خوانده که بسیاری از منابع خبری غرب نیز به ساختگی بودن آن اذعان کرده‌اند و این موضوع نیز درحال تبدیل شدن به یک رسوایی تازه همچون رسوایی‌های گذشته آمریکا در عراق و افغانستان است. مردم جهان برخلاف جنجال‌های رسانه‌های غربی به ویکی لیکس و کشفیات! آن اعتنایی ندارند و هرگز آن را جدی نمی‌گیرند و آنرا بازی جدید سازمان‌های اطلاعاتی غرب، به ویژه سازمان "سیا" می‌دانند..

ویکی لیکس، نمای آزادی

فضل الله یاری در ابتکار نوشته مقامات پنتاگون و مسئولان سیاسی آمریکا از ممنوعیت انتشار اسناد محرمانه ارتش در زمان جنگ سخن گفته و وب سایت ویکی لیکس را متهم به عمل بر خلاف امنیت ملی کرده اند، اما همزمان گفته اند که قانون آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در آمریکا دست مقامات این کشور را برای برخورد با این وب سایت و رسانه‌های مشابه بسته است .

نویسنده مقاله به دو موضوع اشاره کرده یکی اینکه متولیان امنیت ملی آمریکا همگی به این کار سایت ویکی لیکس اعتراض کرده اند و گفته اند امنیت ملی آمریکا با انتشار این اسناد به خطر افتاده است و دوم این که همین مسئولان گفته اند بدلیل وجود قانون آزادی مطبوعات و رسانه‌ها امکان برخورد با این سایت وجود ندارد .

مقاله ابتکار با این تاکید که مقایسه ایران و آمریکا در این باره کار چندان صحیحی نیست نوشته هیچ کدام از این سخنان نمی‌تواند به اندازه این سخن مقامات آمریکا تاثیر گذار باشد و نماد آزادی مطبوعات در کشور باشد که قانون مطبوعات “ اجازه برخورد به این رسانه را نمی‌دهد “ حال چه این سخن از سر اعتقاد باشد و چه از سر ریا کاری به نظر می‌رسد وجود چنین دلگرمی‌هایی برای مطبوعات یک کشور می‌تواند از آن ابزار قدرتمندی برای نظارت برحوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی بسازد.

دوپینگ بازار سرمایه در زمان هدفمندی

ستاره شهریاری در سرمقاله جهان صنعت با نقل جمله ای از رییس تازه سازمان خصوصی سازی که گفته بود منعی برای حضور شبه‌دولتی‌ها در بازار نیست‌ نوشته حضور شبه‌دولتی‌ها با آن سرمایه کلان باعث می‌شود در روزهای پس از هدفمندی که سرمایه‌دارها تصمیم به خروج از بازار گرفتند و راهی جایی نظیر بازار مسکن شدند، اتفاق مشابه ماه گذشته رخ ندهد.

این مقاله به یاد آورده ماه گذشته پس از تلاطم توفانی بازار طلا و ارز به یکباره شاخص‌های بورس رو به کاهش گذاشتند. اگرچه شاید در نگاه اول این دو اتفاق چندان به یکدیگر مربوط نباشند اما اگر کمی لایه‌های رویی این ماجرا را کنار بزنیم به این تحلیل می‌رسیم که بخشی از نقدینگی بازار سرمایه راهی چهارراه استانبول شد و از خرید ‌و ‌فروش ارز به سودهای کلان رسید. بنابراین هیچ بعید نیست در روزگار هدفمندی یارانه‌ها این سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان راهی بازار‌های دیگر شوند و دوباره کار دست بورس بدهند.

سرمقاله جهان صنعت نتیجه گرفته پس برای پویا نشان دادن بازار سرمایه که نمایه‌ای جدی از وضعیت اقتصادی یک کشور است چه بهتر که راه را برای ورود قانونی شبه‌دولتی باز کنند تا اگر نقدینگی بازار سرمایه به بازار‌های دیگر روانه شد با کمک شبه‌دولتی‌ها شاخص بورس همچنان رویایی باشد. اتخاذ این تصمیم و راه‌حل از سوی دولت اگرچه نمایی مثبت از وضعیت اقتصاد کشور را نشان می‌دهد اما واقعیت چیز دیگری است. اگر این تحلیل درست باشد بازار سرمایه ایران از درون دچار فساد می‌شود.

صنعت طلائی کشاورزی زیر فشار

آفرینش در سرمقاله خود نوشته ایران کشوری است که به دلایل مختلف از جمله شرایط اقلیمی مناسب و وجود منابع طبیعی فراوان قادر است در طول سال انواع محصولات کشاورزی را تولید کند. با نگاهی به کشاورزان ایران تنوعی به چشم می خورد که در دنیا کم نظیر و گواه سرمایه های عظیم طبیعی و ملی است . استفاده مناسب از این منابع نیاز به مدیریت و برنامه ریزی صحیح و حمایت فراوان دارد.

این مقاله با اشاره به این که بودجه و یارانه ای که در سال 89 به بخش کشاورزی اختصاص یافته نسبت به سال قبل افزایش نداشت پرسیده با اجرای قانون هدفمندی یارانه و ایجاد تورم در هزینه تولیدات و خدمات چه وضعیتی برای بخش کشاورزی و کشاورزان پیش خواهد آمد. ضعف بنیه مالی اکثر کشاورزان و ابتدایی بودن کشت وکار کشاورزی به علت عدم استفاده از ماشین آلات ، مواد و وسایل پیشرفته تولید سبب شده تا این صنعت عظیم و ملی رشد و توسعه چندانی نسبت به روند جهانی نداشته باشد.

سرمقاله آفرینش درباره صنعت طلائی نوشته نباید این مسئله را فراموش کرد که با توجه به منابع طبیعی و اقلیمی کشور مهمترین گزینه برای خارج شدن از یوغ فروش نفت خام و عنوان رانتیر بودن ، توجه به بخش تولیدات کشاورزی و متعلقات آن می باشد . تا با داشته های کشور کار تولیدی انجام شود تا باعث اشتغال و رقابت گردد. در غیر این صورت با فروش نفت به عنوان سرمایه ملی ، ثروت کشور را به حراج می‌گذاریم. لازمه تحقق این امر ایجاد یک برنامه ریزی دقیق و منسجم می باشد. تا با حمایت دولت و ورود بخش خصوصی به عرصه تولیدات کشاورزی شاهد رشد و توسعه در این صنعت طلایی باشیم.

قطع ید: تکذیب و اجرا

مردم سالاری تکذیبیه دادگستری کل استان تهران را درباره انتشار خبری مبنی بر صدور حکم قطع ید سارق مغازه شیرینی فروشی در تهران چاپ کرده که در آن آمده مطابق قانون انتشار حکم صادره قبل از قطعی شدن در رسانه های گروهی مجاز نخواهد بود و متخلف به مجازات مفتری محکوم می شود.

دادگستری تهران با اشاره به این ها تذکر داده که با عنایت به رسالت و وظیفه ذاتی رسانه های جمعی مبنی بر اطلاع رسانی شفاف و بی حاشیه از اخبار، رویدادها و حوادث انتشار این خبر از سوی رسانه ها قبل از قطعی شدن آن، باعث تشویش اذهان عمومی شده و خلاف نص صریح قانون می باشد.

مردم سالاری به دنبال این خبر نوشته حکم قطع دست یک سارق حرفه ای در زندان مرکزی استان یزد به اجرا درآمد. متهم به نام "م" و 32 ساله به اتهام چهار فقره سرقت مستوجب حد شرعی و اسلامی شد. این متهم دارای سوابق متعدد دیگری نیز است و حکم قطع دست سارق بعد از تایید توسط دیوان عالی کشور و رد درخواست عفو وی توسط کمیسیون عفو و تخفیف مجازات قوه قضاییه در زندان مرکزی یزد و در دید سارقان زندانی به اجرا درآمد.

black chador - امریکا - ولدن
مردم سالاری خوب زده به علی چکه ای . نمیتونسته بگه چرا در ایران چنین اعتراضاتی نیست? پرسیده چرا در کره شمالی چنین اعتراضاتی نیست? ولی دلیلی که اورده با حکومت کثیف اسلامی علی چکه ای کاملا تطبیق میکنه.
سه‌شنبه 4 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.