انتقاد آیت الله خامنه‌ای از فتوایی درباره مشروعیت برنامه هسته‌ای ایران

 
انتقاد آیت الله خامنه‌ای از فتوایی درباره مشروعیت برنامه هسته‌ای ایران

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه در قم از فتوایی که  برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را «نامشروع» خوانده، انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزار ی مهر، آیت‌الله خامنه‌ای که در مسجد اعظم قم سخنرانی می کرد، گفته است: «برخی افراد برای رعایت پسند و عرف عمدتاً مادی دنیا و حتی برای خوش آمد استکبار، فتوا صادر می کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفته است: «کسی فتوا داده است که تلاش صلح آمیز هسته‌ای ایران به خاطر اینکه مورد سوءظن قدرت‌های بزرگ است مشروع نیست، اما ما می‌گوییم استکبار غلط کرده است که به ملت ایران سوءظن دارد.»

آیت الله خامنه‌ای نام روحانی را که چنین فتوایی را صادر کرده نگفته است. این در حالی است که گزارشی در دست نیست که نشان دهد یک مرجع تقلید شیعه، فتوایی در جهت «نامشروع بودن فعالیت های هسته ای ایران» صادر کرده باشد.

دیدگاه آیت الله منتظری در مورد فعالیت هسته ای و بمب اتمی

آیت الله حسینعلی منتظری، از مهم‌ترین مراجع تقلید منتقد حکومت ایران که دی ماه سال ۱۳۸۸ در گذشت، دو ماه پیش از درگذشتش به پرسش‌هایی در خصوص تولید سلاح هسته ای پاسخ داده بود. ولی این مرجع تقلید درباره «مشروع» نبودن برنامه هسته‌ای ایران فتوایی صادر نکرده بود.

آیت الله منتظری پیشتر از «شعارهای تحریک آمیز و بدون خاصیت» در  مناقشه هسته‌ای ایران  و غرب انتقاد کرده بود.

آیت الله منتظری در فروردین ماه سال ۱۳۸۶ در پاسخ به پرسش‌هایی در باره راه حل‌های پیش روی مناقشه هسته‌ای ایران گفته بود: «‏البته در چنین امری (برنامه هسته‌ای ایران) که قدرت‌های جهان نسبت به آن حساسیت پیدا کرده‌اند‏ ‏برای عبور از بحران جاری نباید با شعارهای تحریک آمیز و بدون خاصیت‏ ‏حساسیت آنها را تشدید نمود و آنها را به اجماع و مقابله با کشور واداشت.‏»

آیت الله منتظری اضافه کرده بود: «گاه در تزاحم میان اهم و مهم عقل حکم می‎کند که برای حفظ امر اهم از مهم‏ ‏صرف نظر کرد و اگر "انرژی هسته‌ای" حق ماست - گذشته از این که ما حقوق‏ ‏دیگری هم به جز این داریم - قطعا با شعارهای تند و گاه بی محتوا نمی‌توان از‏ ‏آن حراست کرد، بلکه سرمایه عظیم حمایت مردمی می‎تواند در این راستا‏ ‏کارساز باشد.»

آیت الله منتظری همچنین در ۲۲ مهرماه سال ۱۳۸۸ در پاسخ به پرسش‌های محسن کدیور در خصوص سرمایه گذاری بر روی تولید سلاح‌های هسته‌ای گفته بود: «در فرضی که عملا هیچ کشوری از چنان سلاح هایی بهره مند نباشد، اگر‏ ‏کشوری خاص در جهت سرمایه گذاری ، تولید، نگهداری و به کارگیری انرژی‏ ‏هسته‌ای در فناوری تسلیحاتی و ساخت سلاح‌های کشتار جمعی گام‏ ‏بردارد، نه تنها مرتکب اسراف در ذخائر ملی خود شده بلکه موجب تهدید‏ ‏برای کشورهای دیگر و در نتیجه بی‌اعتمادی آنها گردیده و بسا موجب‏ ‏تیرگی روابط شود؛ و از این جهت نیز آسیب‌های دیگری را به کشور خود و‏ ‏نسل های آینده وارد نماید.»

آیت الله منتظری اضافه کرده بود: «در این فرض عقلا و شرعا باید خود‏ ‏سردمداران آن کشور از هرگونه اقدام در جهت آن سلاح‌ها پرهیز کنند؛ و اگر‏ ‏نکردند، مردم از حاکمان خود بخواهند که از آن پرهیز کنند، و در صورت‏ ‏تخلف، دیگر کشورها از آنان به هر شکل ممکن ممانعت نمایند.»

آیت الله منتظری در  ادامه پاسخ خود از مسلمان خواسته بود در «راه ممنوعیت قانونی» تولید سلاح‌های اتمی‏ ‏برای هر کشوری با تضمین سازمان‌های معتبر و معتمد بین‌المللی پیشگام‏ ‏ شوند.

سرنوشت نظام و حوزه

آیت الله خامنه ای که برای یک سفر ۹ روز ه به قم سفر کرده، همچنین گفته است که سرنوشت «حوزه های علمیه و نظام اسلامی» یکی است و ضربه به نظام « موجب لطمه شدید به حوزه‌ها و اهل دین خواهد بود».

آیت الله خامنه ای  به مساله کمک های نظام جمهوری اسلامی به «حوزه های علمیه»   و استقلال  حوزه ها پرداخت  و گفت:«عده ای می خواهند به نام «استقلال» رابطه حوزه ها را با نظام قطع کنند اما واضح است که وابستگی غیر از حمایت و همکاری است و می توان در عین استقلال، به همکاری متقابل نیز پرداخت.»

آیت الله خامنه ای همچنین گفت: نظام موظف است بدون اینکه در مسائل حوزه ها دخالتی کند به آنها کمک نماید .

رهبر جمهوری اسلامی  سپس گفت :«دشمنان» در صددند   با مطرح کردن مسایلی چون «حکومت آخوندی» و نیز «تقسیم روحانیت به آخوند حکومتی و غیرحکومتی» ، « روحانیت انقلابی » را  منزوی و بدنام  کنند.

 در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داده است که پیش از سخنرانی آیت الله خامنه ای  تعدادی از طلاب حاضر در این مراسم  شعار «مرجع تقلید ما، رساله، رساله» سر داده اند و خواستار   انتشار رساله عملیه رهبرجمهوری اسلامی شده اند.
khosh bavar - ایران - کرمان
مرجع تقلید ما، گوساله، گوساله ......... کی از گوساله بیزاره, بیزاره !
جمعه 30 مهر 1389

homa-ir - المان - هامبورک
اول مشروعیت خود درمورد اجتهادت راثابت و مشروعیت بده بعد زر زر کن و فتوای مشروعیت درمورد اتم صادرکن . توکه نه سواد دینی و نه سواد علمی داری - اخه اخوند دیروز بالای منبر خراسان را چه به این حرفها. برو پای منقلت. و تریاک نابت رادود کن . کثافت لجن
جمعه 30 مهر 1389

iman.germany - المان - اشتوتگارت
مردم ایران 1 عمره دارن از تو عوضی انتقاد می کنند
جمعه 30 مهر 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
گوربابای پفیوزتان و مشروعیت این ملت اخوند ضد مشروطه مشروعه طلب 100 سال پیش شیخ فضل الله نوری را اعدام کرد و در شورش کثیف 57 فرزند خوانده ی او خمینی را بقدرت رساند جز جوانان بعد از ع.ع.ع.ع قلاب باید گفت حقتان است این رژیم و اسلامش انها که میلیونی امام امام کردند و خود الفرارررررر.
جمعه 30 مهر 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
https://balagari.blogspot.com/2010/10/blog-post_22.html. خنده دار و دیدنی !!!! تصاویر دیدار دختر شایسته با احمدی نژاد. ها ها ها ها
جمعه 30 مهر 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
ولی وقیح: .. استکبار غلط کرده است که به ملت ایران سوءظن دارد.. هیچ کشوری به ملت ایران سوء ظن نداره بلکه به شما کثافتهای آدمکش اعتماد ندارند. همانطور که ملت ایران به شما اعتماد نداره و از شما جانورهای موذی متنفره. ملت ایران رو با خودت و اراذل و اوباش خودت قاطی نکن. تو و مزدورانت لکه ننگی برای تاریخ ملت ایران هستید و امیدوارم بزودی از شرتون راحت بشیم.
جمعه 30 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.