اهداء بازوبند پهلوانی پس از هشتصد سال به یک غیرپهلوان

 
اهداء بازوبند پهلوانی پس از هشتصد سال به یک غیرپهلوان

روز گذشته بخشی از جامعه ورزش مشتمل بر رزمی‏کاران بسیج شده بود تا همایشی به مناسبت روز تربیت بدنی در سالن دوازده هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی برگزار شود که در خور شان حضور رئیس جمهور باشد؛ از آن دست همایش‏هایی که همین جماعت رزمی کار پیش از این برای محسن مهرعلیزاده گرداگرد دریاچه آزادی برگزار کردند و منجر به تشکیل فدراسیون کونگ فو در آن زمان شد.

اما این بار صرفاً یک همایش برگزار نشد و اتفاقی افتاد که بزرگترین بدعت در ورزش ایران بود و آن هزینه کردن از آخرین اعتبار دستنخورده‏ ورزش ایران یا همان اهداء بازوبند پهلوانی به یک چهره غیرورزشی، در عرصه سیاست که در 800 سال سابقه این بازوبند درزمان حکام متعدد بی‏سابقه بود اما به همت برخی متملقین به وقوع پیوست.

پهلوان ابراهیم یزدی



به گزارش سرویس ورزشی "آینده"؛ پهلوان ابراهیم یزدی یکی از پهلوانان معتمد و نامدار سده سیزدهم هجری در تهران دوران ناصری بود که در چند سال آخر عمر، از هر دو پا عاجز شده بود و نمی‌توانست بدون دو چوب زیر بغل راه برود. وی عصرها با همان دو چوب، از خانهٔ خود [واقع در کوچهٔ آشتی کنان] بیرون می‌آمد و سر کوچه، در کنار خیابان، برای او نیمکتی گذاشته بودند، که بر روی آن می‌نشست و خیابان و عابرین را تماشا می‌کرد. روزی دو نفر از پهلوانان، از آنجا می‌گذشتند. هر دو نفر به نزد پهلوان یزدی آمدند و یزدی از آن دو پهلوان احوالپرسی کرد و جویای اوضاع و احوال آنان گردید.

پهلوانان به پهلوان یزدی بزرگ گفتند که در زورخانه مشغولیم و گاهی هم کشتی می گیریم. پهلوان یزدی به آنان خطاب کرد و گفت: «من این چوب دستی خودم را با یک دست خود، بر زمین فشار می دهم، اگر هر دو نفرتان با هم توانستید آن را از جا بکنید، آن وقت من می دانم که شما زورمند و پهلوان هستید!»

از این گفتۀ پهلوان یزدی که در این زمان حسابی پیر و عاجز و فرتوت شده بود، به هر دو نوچه پهلوان، خیلی برخورد و به همین جهت هر دو با هم، سخت مشغول زورآزمائی شدند و با تمامی توان و نیروی خود، سعی کردند چوب دستی او را از زمین بکنند، امّا هر قدر که زور زدند، نتوانستند، و چوبدستی که به نیروی دست پهلوان یزدی پیر، بر زمین فشرده شده بود، حتی از جای خود، تکان هم نخورد!. پس پهلوان یزدی، به آنان خطاب کرد و گفت: «هنوز پهلوان حقیقی نشده اید!، باز هم باید کار کنید تا پهلوان حقیقی شوید!» و البته یزدی تنها در زور پهلوان نبود که اگر ملاک این بود ، شیر و فیل درندگی و برندگی‏شان بیش از هر انسانی است و باید شان پهلوان اولی برایشان قائل شد.

آن دوره هنوز پهلوانان به رسم مولایشان علی (ع)، پس از نماز مغرب و عشا به دیدار مستمندان می‏رفتند و آنچه به آنها برای پرداختن به فقرا توسط متمولان سپرده می‏شد، به محتاجان می‏رساندند و چنین بود که هرکس گرفتار می‏شد سراغ این پهلوانان می‏‏ آمد که اتفاقاً گروهی از ایشان در بازار بوده و خود نیز از متمولان بودند. در همان دوران که پهلوان حکومتی نیز وجود داشت، حکومت جرات نمی‏کرد بازوبند پهلوانی را به بازوی شاه یا نایبش با خود ببندد که برایش هنوز مدعی وجود دارد و پهلوانی افتخاری بود که همان دوران نیز توسط شاه یا حاکم وقت (رئیس جمهور پس از انقلاب) به مرد مطلق میدان کشتی پهلوانی که معمولاً نفر اول میدان اخلاق نیز بود، تعلق می‏گرفت که من باب مثال بازوبند پهلوانی همین پهلوان یزدی به دست ناصرالدین شاه و بازوبند پهلوانی غلامرضا تختی توسط محمدرضا پهلوی بسته شد.

بر اساس این سنت که از قرن هفتم هجری به این سو، آثار تاریخی ‏اش موجود بوده و به مرور تکامل یافته، این بازوبند به پهلوان هر سال به شکل امانت اهداء می‏شد و اگر پهلوان موفق می‏شد از "پهلوان اولی‏اش" در سه سال دفاع کند، بازوبند از آن او بود و بازوبند چرمی دیگر منقوش به آثار اسلیمی و ختایی و نگین‏های فیروزه و عقیق برای آوردگاه بعدی ساخته می‏شد. همان اتفاقی که برای پهلوان ابراهیم یزدی افتاد و  پهلوان اکبر خراسانی حریف او شد، زمینش زد و بازوبند پهلوانی را تصاحب نمود.


در تمام این هشتصد سال که تملق یکی از اصول بخشی از مردم بود، هیچ گاه دستگاه حاکم جرات نکرد بازوبند را به جای ورزشکار به بازوی چهره‏ای از خود همچون شاه یا صدر اعظم ببندد، چرا که خوب می‏دانست چنین عملی در آن روزگار چه عوارضی دارد و مردم چگونه خشمگین می‏شوند.اما دریغ که مردم این روزها آنچنان درگیر امور یومیه‏شان هستند که برای مسائلی به مراتب مهم‏تر از این نیز جز یک اظهارتاسف، حرکتی حتی در حد چند خط نگارش گلایه انجام نمی‏دهند.


پس از آنکه سال گذشته دو بازوبند پهلوانی در کشور - یکی بر بازوی امیراردشیر لمیر و دیگری بر بازوی فردین معصومی- توسط احمدی نژاد و علی اکبر ناطق نوری بسته شد و بازوبند برای نخستین بار در طول تاریخ دو تا شد تا سنت‏ها تغییر کند، دیروز نیز اتفاقی که هشتصد سال هیچ جریانی جرات انجامش را به خود نداد، یک باره به وقوع پیوست.

اما دریغ از یک اعتراض کوچک به این سنت شکنی و سیاسی کردن تنها مسئله اساسی غیرسیاسی ورزش ایران. جامعه ورزش که باید سینه سپر کند و اجازه ندهد چنین اتفاقی بیافتد، گروهی شان مشتمل بر رزمی‏کاران و باستانی‏ کاران دیروز برای محمود احمدی نژاد در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی مراسمی گرفتند و خود زمینه این بدعت تاریخی را رقم زدند؛ بدعتی که بر مبنای آن تنها نماد اخلاقی ورزش ایران سیاسی شد و احمدی نژاد نخستین چهره سیاسی شد که این بازوبند را به بازو بست و برای دومین سال دو بازوبند اهداء شد؛ یکی به رئیس دولت دهم و دیگری به یک کشتی گیر به عنوان پهلوان سال.

این بدعت که بالاخره در سال 88 به وقوع پیوست، این علامت سوال را بر جای می‏گذارد که جامعه ورزش ایران اسلامی، چگونه این گونه مسیرش تغییر یافته است؟ آیا باید برای حفظ کرسی ها و منافع سکوت اختیار کرد و اینکه برای نخستین بار این بازوبند بر بازوی مردی غیرپهلوان که توانش را برای دریافت این بازوبند به اثبات نرسانده بسته شد و تنها وجه اخلاقی ورزش نیز آلوده نوشابه بازکردن‏های سیاسی شد را نادیده انگاشت یا اعتراضی در جهت حفظ حریم یک ارزش انجام داد؟


آیا بنا بر این است که هیچ نقطه ای که سیاسیون به آن رفت و آمد نکرده باشند، باقی نگذاشت؟ به هر حال احمدی نژاد رئیس دولت دهم است، اما انتظار می رفت او نیز پاسخ این تملق را با عدم پذیرش این هدیه و سیاسی نکردنش که بزرگ ترین توبیخ برای متملقین بود، می‏داد اما چنین نشد و پس از این بدعت تنها کاری که از دست دلسوزان اخلاق گرای ورزش بر می‏آید، همین تاسفی است که عموم می‏خورند.

بر دیوار زورخانه بانک ملی ایران لوحه‌ای کار گذاشته شده است،که نام سرشناس‌ترین پهلوانان ایران از سده هفتم هجری تاکنون بر آن کنده شده و از پهلوانان قرون اخیر که عنوان پهلوان اولی را در اختیار داشته‌اند، ذکری به میان آمده است که اسامی روی آن به این شرح است:

1ـ پهلوان فیله همدانی سده هفتم هجری
2ـ پهلوان محمود بن ولی الدین خوارزمی (پوریای ولی) سده هشتم
3ـ پهلوان محمد ابو‌سعید سده نهم
4ـ پهلوان نداقی عراقی اصفهانی سده دهم
5ـ پهلوان بیک قمری سده دهم
6ـ پهلوان میزابیک کاشی سده یازدهم
7ـ پهلوان کبیر اصفهانی سده دوازدهم
8ـ پهلوان لنـدره دوز سده سیزدهم

9ـ پهلوان عسگر یزدی سده سیزدهم به بعد
10ـ پهلوان محمد مازار سده سیزدهم به بعد
11ـ پهلوان ابراهیم یزدی (یزدی بزرگ) سده سیزدهم به بعد
12ـ پهلوان شعبان سیاه سده‌سیزدهم به بعد
13ـ پهلوان حاج حسن بد آفت سده سیزدهم به بعد
14ـ پهلوان حاج نایب رضا‌قلی سده سیزدهم به بعد
15ـ پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی سده سیزدهم به بعد
16ـ پهلوان اکبر خراسانی سده سیزدهم به بعد

میرحسین - ایران - یزد
ازبس.آقا وامثال آقا را مالیده دستش قوی شده.حقشم هست مرتیکه ..مال....
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

khosh bavar - ایران - کرمان
تو نه دکتری و نه پهلوانی ! تو دزد نامردی هستی که دست هر چه کلاهبردار و نامرد را از پشت بسته !
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

پریشان - ایران - صدرآباد
آخه همی چی برعکس شده به قول موسوی سنگ را بسته و سگها را رها کرده اند.به این مموتی هم میخواستند غلاده بزنند به گردنش افسار به پاش ولی خوب خیلی ضایع بود.بلاخره پهلوان پنبه که هستش.میگید نه ..... که به مملکت زده از هیچ کس بر نمیاد الا این مموتی.پس لایق این بازو بند هست
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

Ahoora Mazda - نیوزیلند - آوکلند
مرگ بر این اژدهای هشت سر که داره همه ایران را میبلعه
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

mashkok - ایران - تهران
اون ابراهیم یزدی پهلون راستکیه خیلی کج وکولس
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

انقلاب دوم - آلمان - هامبورگ
واقعا که در تمام عالم عرضیه, اگر از کلمه پهلو صرف نظر کنیم پهلوانی و بازوبند پهلوانی فقط و فقط زیبنده و برازنده دکی جون خودمونه.
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

پاندورا - آلمان - کلن
گند زدن به همه میراث و پیشینه تاریخی ایران,اینم گند اخر,تف به سیاست که همیشه کثیف بوده
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
ورزش زورخانه ای و پهلوانی بعد از انقلاب به طور کامل از ایران رخت بر بسته است. متاسفانه ما ایرانی ها هیچ علاقه ای به سنت ها و گذشته مان نداریم و و هر روز سعی مان این است که آنچه را داریم ویران کنیم به این خیالکه چیزهای نو بهترند. معماری و شهرسازی سنتی مان از بین رفته در حالی که در همه جای دنیا مردم سعی در حفظ ظاهر شهرشان دارند، لباس سنتی نداریم، موسیقی سنتی مان در حال جان کندن است، نظام سنتی کشورمان (پادشاهی) را نابود کرده ایم، کمر همت به نابودی دین آبا اجدادی مان بسته ایم و طبیعی است که ورزش سنتی هم نداشته باشیم. وقتی ورزش باستانی دیگر متولی ندارد دیگر چه کسی اهمیت می دهد که بازوبند تختی را به دست احمدی نژاد ببندند یا هر کس دیگری.
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

klopatra7 - آلمان - دوسلدورف
سید دکتر پهلوان مموتی
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

کلاغ سیاه - ایران - تهران
کاری که ایشان در این مملکت میکنن هیچ پهلوانی قادر به انجامش نیست . هر انچه که طی 2500 سال ساخته شده در مدت 5 سال ویران کردن فقط از این پهلوان ساخته هست و بس .با این بادمجون دور قاب چین ها باید گفت بازوبند زیبنده او هست و بس .
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

markopolo vic - استرالیا - ملبورن
باید بازوبند هیتلر را به بازوش میبستند مردیکه اردنگ...
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

sir.amir - انگلستان - منچستر
خوب این تازی ها مرام ایرانی را به امام عربشون وصل میکنن خبر ازپهلوانان ایران زمین نیست رستم واسفندیار سام و نریمان گودرز وگیو فریدون و منوچهر ایرج و سیاوش بابک خرم دین و اریو برزن وامیرکبیر و مصدق و رضا شاه کبیر کسانی که دم از مولا میزنید اون کسی که خودش در نهج البلاغه میگوید ان زن حامله را که در پیش محمد داشت یاوه میگفت علی این زن را که حامله بوده شمشیر در حلقش کرده و تا شکمش دو نصفش کرده حالا هی بگو یا علی یا حسین عرب بیابانگرده وحشی را بگو پهلوان بعد اینجا هم باید مموتی پهلوان بشه از ماست که بر ماست این مطلب را برای هم وطنان ایرانیم گفتم لطفا عرب زاده ها جواب ندن برن کشور خودشون تازی پرست ها
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

porharfi - هلند - آرنم
بازو بند پهلوانی" را مردُمی که خوشی زیر دلشان را زده بود در 1375 به. دوکــــی " اهدا کرده بودند!!!
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

pariha - کویت - کویت
من موافقم که باید بهش بازوبند بدن -ولی نه بازوبند پهلوانی و جوانمردی - بازوبندی بهش بدن که به جمهوری اسهالی بخوره اخه در تاریخ بزرگ ایران کسی ایران رو به این درجه از بدبختی - فلاکت - فساد - گرانی- نرسونده بود واینقدر ایران را با حرفها وعملکردهای حساب نشده بی ارزش نکرده بود مستحق بازوبند خریت نادانی گزاف گویی دروغگویی تقلب را باید بهش اهداط کنن.
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

iranprotect2011 - ایران - تهران
خدا همه پهلوانان ایران زمین را رحمت کند ، خصوصا پهلوان پهلوانان تختی را.. روحش شاد و یادش زنده باد///
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

dannni - سوئد - استکهلم
بهلوان گوریل انگوری نژاد بهلوان باغ وحش پارک ارم سده سیزدهم به بعد.
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

nas007 - کانادا - تورنتو
بابا این مردکه این همه ادم کشته وشده پهلوان ایران وفرداهم میشه امام.ازاین بی ناموسها هر چی بگی برمیاید.زنده باش پهلوانان واقعی ایران زمین
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

shana - ایران - خوزستان
آهان حالا فهمیدیم پهلوون یعنی چی!!!
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
mashkokخدائی خیلی خندیدم.راستی پهلوان ابراهیم یزدی خیلی پهلوانه .چییییی جون داداش مو لا درزش نمیره کلی هیکله .چیییی ای ول جون داداش .اسفند دود کن.برچشم بد لعنت.
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

raha1984 - المان - هامبورگ
pariha جان واقعا که گل گفتی این مردکه روانی دورغگو همون مستحق بازوبند خریت که اهداکننده گانش هم یک مشت خرند هستش
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

1346homa - المان - بن
معرفی میکنم سالار دروغگوهای جهان پهنلهان احمقی نژاد المان بن
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

pelle - سوئد - استکهلم
پهلوان پنبه که میگن اینه دیگه .
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

Rony - آمریکا - لس آنجلس
اسلام و علیک یا حاج سید دکتر پهلوان نورانی !(معروف به کوتوله دروغگوی زشت قاتل متقلب) !!
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

Shomali - ایران - لاهیجان
هرچی که باشه دلقک خوبیه!
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

Farzan1 - آلمان - برلین
17.پهلوان پشکل احمدی نژاد دلقک حتمن به لیست اضافه کنید .
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

salam irani - ترکیه - نیده
به لاکپشت گفتن چیکاره ای ? کفت: شاطرم , گفتن: از دست وپای فرزت معلومه...
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

iranjp - ژاپن - توکیو
پهلوان سید محمود خالی بند .
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

farzad_s - ایران - تبریز
آره چرا که نه پهلوان چاخان مموتی که اولین دارنده بازوبند پهلوانی در دروغ گفتن در جهان
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
وقتی دولت دزد و آدمکش رو دولت مهر بنامند، وقتی یک بیسواد و شیاد و آدمکش رو رهبر مسلمین جهان و ولی فقیه بنامند، وقتی هرج و مرج رو مدیریت جهانی بنامند، وقتی .. این میمون کج و کوله هم میشه پهلوان.
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

مشتعل - س - استکهلم
بابا این با کمک دوستان پهلوانش مثل سید حسن خرس - گنده فیروز سپه هسالار نشان - نقدی بی مخ سردار یاجوج - رادان دماغ هویجی - احمد خاتمی هیولا وش - احمد پشگل دمنیوشان - و آسیدعلی بهرالعلوم امام نشان و سابر اصحاب مبارک جهیم پدر صاحاب این ملک و ملت رو در آوردن خدائی باید این بار یک خربار بازو بند و پوز بند به اینها میدادند .
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن
بازوبند پهلوانی بعد از جهان پهلوان تختی , به پهلوان مسلم اسکندر فیلابی رسید که از مسئولین شورای ملی مقاومت هستند. ( مسئول کمسیون ورزش) .درود بر پهلوان مجاهد خلق .
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

ezatdf - ایران - تهران
به جای بازوبند پهلوانی باید زبون بند پهلوانی می بستند به زبونش
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

zamanphp - ایران - اصفهان
یه قول قدیمی ها : خر همون خر هست ، فقط پالونش عوض شده!
جمعه 30 مهر 1389

nimaaa - امریکا - نیویورک
به جای کلمه غیر پهلوان بهتره بگید یک نامرد یک قاتل
جمعه 30 مهر 1389

KOREA - کره جنوبی - سئول
باید قلاده بهش میدادند نه بازوبند.
جمعه 30 مهر 1389

(tirdad)e dash jamshidina - ایران - تهران
وقتی دیگه پهلونی نداریم باید غیر پهلوونا ادعای دروغی کنن.راست میگه وقتی ما درگیره روزمرگی شدیم وقتی مردی و مردونگی مونو سرکشیدیم یه آبم روش,وقتی پدر و مادرا میگن یه وقت چیزی نگی بگیرن ببرنت به ما چه مربوطه,وقتی بزدلی نهادینه شده,وقتی آب سر بالا داره میره بایدم قورباغه هفت تیر بکشه.
جمعه 30 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.