ایران سوخت ندادن به هواپیماها را تحمل نمی کند


ایران سوخت ندادن به هواپیماها را تحمل نمی کند

مهمانپرست پیش از این با تکذیب خبر توقف سوخت رسانی، آن را "جنگ روانی" توصیف کرده بود

ایران علیه خودداری فرودگاه های خارجی از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری این کشور هشدار داده است.

روز سه شنبه، 27 مهر (19 اکتبر)، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخلال در تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی در بعضی فرودگاه های خارجی را تایید کرد و گفت که "نحوه مقابله با این اقدام" در دست بررسی است.

آقای مهمانپرست، که در یک نشست خبری در تهران شرکت داشت، گفت: "متاسفانه برخی شرکت های غربی در زمینه سوخت رسانی به هواپیماهای مسافربری ایران رفتار نا مناسبی اتخاذ کرده اند."

وی یادآور شد که این اقدام "حتی خارج از چارچوب قطعنامه غیرقانونی شورای امنیت است و براساس مقررات بین المللی، صحیح نیست."

سخنگوی وزارت خارجه علیه ادامه این وضعیت هشدار داد و گفت "تداوم این رویکرد منافع آنها را محدود می کند، حتما ما این روند را تحمل نمی کنیم و برخورد با این اقدام نسنجیده و روش مقابله با آن، در دستور کار ایران است."

پیش از این، وزارت خارجه ایران اخبار مربوط به خودداری برخی شرکت های سوخت رسانی هوایی از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی را تایید نکرده بود.

در ماه ژوئیه (تیرماه) سال جاری، به نقل از دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی ایران گزارش شد که در پی تصویب قانون تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران، فرودگاه های بریتانیا، آلمان و امارات از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع می کنند.

در پی انتشار این خبر، مخبر کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، با اظهار اینکه فرودگاه های کویت هم به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی دهند، گفت که ایران می تواند با استناد به معاهده های بین المللی، علیه این اقدام به سازمان ملل و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری شکایت کند.

مواضع دولت ایران

در آن زمان سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در این زمینه گفت "اخبار غیرصحیحی در این زمینه منتشر شده است" و انتشار خبر خودداری از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی را به تلاش برای "ایجاد نوعی فضای منفی جنگ روانی" توصیف کرد.

آقای مهمانپرست گفت که مقامات کشورهای مورد نظر، این اخبار را تکذیب کرده اند.

با اینهمه، در ماه های بعد هم گزارش های پراکنده ای از خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی در تعدادی از فرودگاه های اروپایی انتشار یافت که در مواردی باعث اخلال و یا تغییراتی در پروازهای آنها شده بود.

هنگام انتشار خبر توقف سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی، گفته شد که تشکیلات فرودگاهی در بسیاری از کشورها با مساله سوخت رسانی به هواپیماهای مسافربری ارتباطی ندارند و این بخش از خدمات فرودگاهی به طور مستقل توسط شرکت های عرضه فرآورده های نفتی عرضه می شود.

اگرچه قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی شامل توقف تحویل فرآوردهای نفتی به این کشور نیست، اما ایالات متحده به طور یکجانیه محدودیت هایی را علیه فروش این اقلام به ایران تصویب کرده و به اجرا گذاشته است.

قانون محدودیت فروش سوخت به ایران برای شرکت ها و شهروندان آمریکایی که این قانون را نقض کنند مجازات هایی در نظر گرفته است اما شهروندان و شرکت های غیرآمریکایی فعال در خارج از خاک آن کشور قاعدتا مشمول چنین مجازات هایی نمی شوند.

با اینهمه، شرکت های غیرآمریکایی نگران آن هستند که در صورت انجام معاملاتی با ایران در زمینه های منع شده در قوانین آمریکا، فعالیت های آنان در آن کشور با محدودیت هایی مواجه شود و به همین دلیل نیز داوطلبانه از تنبیه های یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت می کنند.

آقای مهمانپرست مشخص نکرده است که دولت ایران در نظر دارد چگونه با قطع تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری این کشور مقابله کند.

Ezhaq - ایران - تهران
حتما برای مقابله مثل آنها سفر نکردن با هواپیماست ، سید چلاغ فتوا در می کنند که پیغقمبر (غ)سوار خر می شدند باید باالاغ سفرهای خارجه خودشان را انجام دهند.
سه‌شنبه 27 مهر 1389

botparast - ایتالیا - میلان
هیچ غلطی نمی تونین بکنین!از این به بعد یه هواپیمای دیگه برای سوخت بفرستین....l
سه‌شنبه 27 مهر 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
اینقدر تحمل نکنید تا تحملتون پاره بشه. مخوای به سازمان ملل علیه سازمان ملل شکایت کنی? من میگم چطوره از اون تازی های وحشی که 1400 پیش مردن کمک بگیرید?
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

dkdk - دانمارک - اسلیس
بیشرف کثافت اشغال امریکا که ور میزنید که با مردم ایران دوستید اخه چرا مسافرهای بدبخت را زجر میدید?کثافتها سوخت به هواپیمای مسافری ندادند از بیشرفیتان است.ملت ایران پهن گوسفنداشونو با ادمهائی مثل شما عوض نمیکنند.زورتان به دولت نمیرسه مردم را زجر میدهید.
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

khosh bavar - ایران - کرمان
سوخت بهتون نمیدهند تا شماها بسوزید !
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

MasihRaddi - ایران - تهران
یه روز یه حالی از این غرب بگیریم که تا دنیا دنیاست کمر راست نکنن استعمار گرهای وحشی از خود راضی
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

hhaammiidd - ایران - تهران
تحمل نمی کنی ؟! مقابله با آن در دستور کارت هست ؟! پس چه ...می خوای بخوری . زودتر بخور همه رو خلاص کن . اگه قراره جنگ کنین زودتر . اگه قراره حکومتو تحویل بدین زودتر . عزیزم فقط زودتر یه ...بخورین که فشار تحریم استخوانهای منو امثال منو داره خورد می کنه. توی اون روح اول و آخرتون . .
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

alexxx - اتریش - وین
mssihraddi- نه تو رو خدا نکنید این کار رو. ما هم در غرب زندگی میکنیم به خاطر ما هم که شده نکنید .
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
MasihRaddi - ایران - تهران . اخی.
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

poriyaye_vali - قطر - دوحه
اوس محمود که میگه تحریمها هیچ اثری نداره جناب مهمان پرست...این ملت تا کی باید چوب نابخردیهای شما رابخورند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

svenskpojke - سوئد - یمتلند
قیمت بلیط های شرکت های خارجی به ایران تقریبا ارزانتر از هما است
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
فراموش نکنید این همان امریکا با متحدانش هستند .که هواپیمای مسافربری بوئینگ ایرانی رو در خلیج فارس با موشک زدند. بی شرف تر از این غربی ها خود .حروم زادشونه.ولی رو سیاهی برای ذغاله.
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

انقلاب دوم - آلمان - هامبورگ
dkdk - دانمارک - اسلیس --> تو که عربی و جزو مردم ایران نیستی, تو چرا جوش میزنی, فشار اومده بهت ببم جان, دکی جونت که گفت باید چکار کنی? بذار تو آب سرد خوب میشه! در ضمن این آقا رامینتون هم که که خورده, هیچ غلطی نمیتونه بکنه.
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

Pezhman - اتریش - وین
احمدی نژاد (مموتی چاخان) درمورد دادن بنزین به ایران: برای دادن, صف کشیدن.
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

homa-ir - المان - هامبورک
حالا که باید تحمل کنی - مثالی است - بخوری پاشه , نخوری پاشه ----------تحریم یعنی این!
جمعه 30 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.