بررسی روزنامه های صبح تهران " سه شنبه ۲۷ مهر


بررسی روزنامه های صبح تهران – سه شنبه ۲۷ مهر

تیترهای اول

"ما دولتی ها سهم بیشتری در بی قانونی داریم" به نقل از رییس سازمان بازرسی کشور تیتر اول مردم سالاریاست، ایران نظر محمود احمدی نژاد را نقل کرده که گفته "مردم را نگران نکنید پشیمان می‌ شوید" و جام جم از "برنامه دولت برای برخورد با احتکار" خبر داده است.

"تشکیل سریع دولت و برقراری امنیت" به عنوان توصیه رهبر جمهوری اسلامی به نخست وزیر عراق عنوان اصلی کیهان، حمایت و سیاست روز است. خراسان و قدس با تیترهائی مانند "پرواز همه دل ها به سوی مشهدالرضا" به استقبال زاد روز امام هشتم شیعیان رفته اند.

"یارانه قطعی 40 هزار و پانصد تومان" عنوان گزارش اصلی ابتکار است، هشتاد و یک هزار تومان برای هر نفر" تیتر یک دنیای اقتصاد، تهران امروز از "آغاز عصر جدید اقتصادی" نوشته و "نمی توانم جلو شبه دولتی ها را بگیرم" به نقل از وزیر اقتصاد تیتر اول آرمان است.

روزنامه خبر از قول مشاور رسانه ای رییس جمهور در گزارش اصلی خود نوشته "اصولگرائی و اصلاح طلبی دیگر وجود خارجی ندارد".

گزیده مقالات

مسافران تهران

ابتکار در مقاله اصلی خود به سفر نخست وزیر عراق و رییس جمهور ونزوئلا به ایران پرداخته و هر یک از این دو سفر را از جائی پر اهمیت دیده و نشانه افزایش تردد های دیپلماتیک خوانده است.

به نوشته این روزنامه نوری مالکی که ائتلاف قانون را فارغ از جناح‌های شیعی مرسوم عراق حائز اکثریتی نسبی در مجلس این کشور کرده است خود را جدی ترین گزینه کسب مجدد نخست وزیری می‌داند. اما این همه ماجرا نیست و او برای رسیدن به این کرسی میان دو تندروی متناقض همسویی با آمریکا و ضد آمریکایی در داخل کشور گیرافتاده است. در آخرین تحول آمریکایی ‌ها نسبت به حمایت از مالکی تردید‌ کرده اند.

ابتکار نوشته آن سوتر در ونزوئلا، حاکمیت چاوز چپ گرای مخالف آمریکا و همفکرانش در تازه ترین آزمون انتخاباتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی از سوی گروه های سیاسی مخالف متزلزل گردید. چاوز که جایگاه داخلی اش را متزلزل یافته است بار دیگر یاد متحدانش افتاد. او روز شنبه در مسکو بود و آنجا گفت: روسیه در قلب من است و امروز را درتهرانی خواهد بود که چند سال قبل گفته بود ایران در قلب من است. با این تفاوت که ایران دیگر متحد استراتژیک مسکو نیست.

این روزنامه ننیجه گرفته موضع‌ گیری‌های روزهای اخیر چاوز و قراردادهای منعقد شده میان روسیه و ونزوئلا برای موشک اس سیصد نشان می‌دهد که چاوز یا قلبی بسیار وسیعی دارد یا به توصیه روس‌ها سعی در فاصله گرفتن نسبی از تهران دارد.

چاوز و موشک های روسی

محمود شوری در سرمقاله آرمان به بررسی آینده حکومت های روسیه و ونزوئلا پرداخته و به قرارداد فروش موشک های اس سیصد رسیده که بین چاوز و مددوف امضا شد و نوشته بعید مى دانم که در عرصه نظامى این انتقالات به این سادگى انجام شود که اس-300ها از طریق ونزوئلا و به صورت محرمانه به ایران منتقل شود.

به نظر این روزنامه روس‌ها اگر قصدى براى تحویل اس- 300 به ایران داشتند مى توانستند مستقیما خودشان این کار را انجام دهند و منعى هم در قطعنامه براى این قضیه وجود نداشت و دلیلى هم وجود ندارد که روسیه بخواهد از طریق چاوز اس-300 را به ایران تحویل دهد. تیمى که در حال حاضر بر روسیه حکومت مى کنند اگر مى خواستند، مى توانستند که قطعنامه را به نحوى تصویب کنند که تحریم‌ها شامل حال اس-300 نشود.

مقاله آرمان سپس با این انتقاد از روس ها به پایان می رسد که سردمداران کرملین، قطعنامه را شامل حال قرارداد اس-300 کردند؛ در حالى که خود قطعنامه صراحتى درباره این موضوع ندارد. با توجه به این که این سلاح‌ها، سلاح دفاعى هستند. ضمن اینکه قرارداد اس-300 دو سال قبل از تصویب قطعنامه منعقد شده است.

هزینه های دلالی چاوز بالاست

علی ودایع در مردم سالاری به شانزدهمین سفر هوگوچاوز به تهران طی 13 سال اشاره کرده و نوشته روابط تهران- کاراکاس شاهد سرمایه گذاری هنگفت ایرانی هاست اما ونزوئلا یک وزنه قابل اتکا و برش در عرصه دیپلماسی بین المللی نیست و گرچه به عنوان یک متحد منطقه ای برای ایران می تواند مفید باشد اما سود و ثمره آن به اندازه بهایی که ایران می پردازد نیست.

با این مقدمه نویسنده به دیدار چاوز از مسکو اشاره می کند با ابراز تعجب از این که متحد ونزوئلائی ایران در مسکو در مواضع جدیدی از سقوط اتحاد جماهیر شوروی با عنوان یک فاجعه بزرگ یاد کرد و با اعتماد به نفس اعلام کرد اتحاد جماهیر شوروی محو نشده است و روح آن حکومت به نسل جدیدی از مردم منتقل شده است.

نویسنده مردم سالاری با نقل سخنی از محافل سیاسی تهران نوشته آن مرد که با سمند سرخ آمد، پدافند اس 300 را با خود می آورد تا یک واسط برای انتقال سامانه دفاعی باشد که روس ها از تحویل آن امتناع کردند. اما موضوع مهم این است که اگر قرار باشد از کانال ونزوئلا ما به اس 300 ها برسیم مبادا هزینه های گزاف برای دلالی یا حق واسطه گری به کاراکاس پرداخت شود و از منافع ملی در این زمینه هزینه شود.

کار بزرگ اقتصادی

سیدجواد سیدپور در سرمقاله تهران امروز با اشاره به این که از امروزپرداخت نقدی یارانه‌ها در حساب سرپرست‌های خانوار در برخی استان‌ها واریز می‌شود تاکید کرده این یعنی آنکه اقتصاد ایران بعد از سال‌ها انتظار اکنون می‌رود تا پوست‌اندازی کند. از نقطه نظر اقتصادی، امروز یکی از مهم‌ترین روزهای اقتصاد ایران در طول تاریخ معاصر قلمداد می‌شود.

به نوشته این روزنامه، اینکه این یادواره چگونه خواهد بود منوط و مربوط به عملکرد همه ملت ایران است و اینگونه نیست که هیچ‌ کس به جز دولت در این موفقیت یا شکست سهمی نداشته باشد. هر شخصی در هر جا و به قدر خود می‌تواند سهمی مثبت یا منفی در این جریان و جراحی عظیم تاریخ اقتصاد ایران داشته باشد. گردنه سختی است ولی عبور از آن لازم و حیاتی است و این است که حساسیت ‌ها را دوچندان و نگرانی‌ها را بیشتر ساخته است.

تهران امروز تاکید کرده این طرح مهم، ملی و تاریخی در صورتی به موفقیت نائل می‌شود که همشانه تغییر الگوی اقتصادی دولت، مردم نیز به تناسب آن در کنش اقتصادی خود اصلاحاتی صورت دهند. هر چه بین این دو متغیر، به لحاظ زمانی و از جهت اهداف، هماهنگی و همسانی بیشتری وجود داشته باشد، موفقیت نزدیک‌تر و انحرافات کمتر خواهد شد در غیر این صورت هر گونه اعوجاجی می‌تواند تبعات منفی بسیاری به بار آورد.

افزایش قیمت ها و سردرگمی ها

یحیی آل اسحاق وزیر پیشین بازرگانی در آرمان نوشته اینکه تاکنون محاسبه و پیش بینی روشنی درباره ترتیب افزایش قیمت حاملهای انرژی و تاثیرات آن بر سطح عمومی قیمتها ارائه نشده و هنوز هم مسئولان اقتصادی کشور از آن اظهار بی اطلاعی و یا با تردید در مورد آن صحبت می‌کنند، موجب نگرانی جامعه به ویژه فعالان اقتصادی است.

به نظر نویسنده مقاله ممکن است آماده نبودن بسترهای مناسب و یا وجود ابهامات و سردرگمی‌های اجرائی پیامدهای سوئی در پی داشته باشد چنان که در دهه‌های گذشته برای وضع یارانه‌ها در کشورهای مختلف به خصوص درزمینه انرژی اهداف معتبر و قابل دفاعی چون وجود انحصار طبیعی درتولید و توزیع، امنیت ملی ، دستیابی همگان به وی‍‍ژه اقشار کم درآمد به انرژی مطرح بوده است اما با پیشرفت فناوری و ارتقای سطح زندگی و دانش جوامع ، ناکارآمدی هدفهای پیش گفته به تدریج آشکار شد واعتبار خود را از دست داد وهدف معتبر دیگر که کارایی اقتصادی است، جایگزین آن شد.

رییس اتاق بازرگانی تهران در مقاله آرمان تاکید کرده هرگاه آثار منفی ناکارآمدی اقتصادی ناشی از پرداخت یارانه‌ها بر آثار مثبت کمکهای یارانه‌ای برای ایجاد رفاه اجتماعی پیشی گیرد، یارانه‌ها توجیه خود را از دست می‌دهند. در این حالت اختلال در قیمتهای تعادلی بازار موجب علامت دهی نادرست به مصرف کنندگان و تولید کنندگان می‌شود و چون تمام هزینه‌های تولید انرژی درقیمت آن ظاهر نشده و تخصیص منابع میان انرژی و سایر مصارف به صورت بهینه انجام ‌نمی‌شود کارایی اقتصادی ودرپی آن رفاه اجتماعی کاهش می‌یابد.

زنگ خطر

پویا نعمت اللهی در سرمقاله جهان صنعت نوشته ظاهرا دولت و وزارت بازرگانی تصمیم گرفته‌اند با استفاده از تشکل قانونی واردات که متعلق به بخش‌‌خصوصی است با استفاده از ظرفیت‌های ایران‌کد نسبت به مدیریت، ساماندهی، شفاف ‌سازی و تخصصی کردن واردات کالا‌ اقدام کنند.

به نوشته این مقاله صرفنظر از چگونگی مکانیزم پیش‌بینی شده، چقدر خوب بود که دولت و متولیان مربوطه به جای تشکیل این نهادها و انداختن توپ در زمین یکدیگر، به فکر تشکیل نهاد یا سازمانی با هدف افزایش توانمندی‌های داخلی در امر توسعه صادرات غیرنفتی می‌بودند.

سرمقاله جهان صنعت نتیجه گیری کرده سیاست‌های توسعه صادرات و افزایش ظرفیت درآمدهای صادراتی کشور می‌تواند نتایج اعجاب‌‌انگیزی مانند انتقال فناوری‌های جدید و افزایش ظرفیت تولید داخلی را به همراه داشته باشد‌.

و سرانجام این که: توسعه صادرات راه را برای پس‌انداز و صرفه‌جویی در بسیاری از صنایع هموار می‌کند که موجب کاهش مناسب مخارج متوسط و هزینه تولید و در نهایت افزایش رقابت در عرصه‌های جهانی می‌شود‌. کارشناسان می‌ گویند که توسعه صادرات پیش‌ نیازهایی را لا‌زم دارد که همانا آزادسازی تجاری است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.