از قطع ید آفتابه دزد تا مرخصی به شاه دزد


از قطع ید آفتابه دزد تا مرخصی به شاه دزد

آینده نیوز : در روزهای اخیر صدور دو حکم قطع ید در تهران و مشهد، برای سارقینی که دزدی های چندان کلانی انجام نداده بودند، برداشت‏های متعددی را از چنین مجازات‏هایی که قطعاً با توجه به مبنای فقهی و حقوقی‏اش نافذ است، به دنبال داشت که مهم ترین برداشت، تبعیض در اجرای احکام اصیل اسلامی همچون قطع ید برای سارقانی است که شرایط اجرای حکم قطع ید شامل حالشان می‏شود، اما با تعزیر از مهلکه جان به در برده و مفاسدشان همچون گذشته استمرار می‏یابد. آیا بریدن شدن انگشت و سپس مچ تنها باید شامل حال خرده دزدها شود یا سارقان بزرگ و کلاهبرداران باید در ابتدای صف "قطع یدین" قرار گیرند.

به گزارش سرویس اجتماعی آینده؛ "دادگاه با استناد به آیه شریفه «السارق و السارقه فاقطعوا ایدیهما...» و مواد 197، 198، 199، 200، 201، 677، 667 و 480 قانون مجازات اسلامی متهم را به قطع ید بابت حد سرقت،‌ رد اموال، 6 ماه حبس بابت تخریب، پرداخت دیه و 6 ماه حبس بابت تمرد از مأموران پلیس محکوم می کند." این حکم صادره برای فردی است که از یک قنادی مقادیری پول و شیرینی سرقت کرده است و البته همین قطع ید نیز با استناد به همین قانون برای سارقی صادر شد که شبانه به دزدی از منازل مردم می‏پرداخت تا آنچه پیش رو قرار می‏گیرد، مصداق بارز برخورد با عاملان سرقت‏های خرد یا همان آفتابه دزدها باشد.

آنچه مسلم است، قرار دادن شروطی چون واقع نبودن سارق در شرایظ اضطرار (احتیاج) و یا اینکه سارق قبل از اثبات جرم، توبه نکرده باشد یا صاحب مال پیش از شکایت، سارق را نبخشیده باشد، جزو مواردی است که برای اجرای حکم باید لحاظ شود و همین موارد به همراه شروط دیگر باعث می‏شود، اکثرا جمع شروط حاصل نشده و کمتر شاهد اجرای چنین احکامی بود اما در عین حال این پرسش مردم را باید پاسخ داد که اگر فردی نیاز نداشته و در حالت اضطرار نبوده، چرا از قنادی سرقت کرده و آیا دزدیدن چند صد تومان پول و مقادیری شیرینی‏جات، از شکم سیری و برای هضم غذا بوده است؟!

بر هیچ کس پوشیده نیست که سرقت‏ های خرد، بخش قابل توجهی از جرایم کشور را شامل می‏شوند، اما واقعیت آن است که در همین کشور سرقت‏‏ های بزرگی اتفاق می‏افتد که عمدتاً با سارقان برخوردهای اینیچنینی صورت نمی ‏پذیرد و به زعم عموم، این سرقت‏ها بیش از برخورد با آفتابه دزدها مشمول صدور چنین احکامی است. اما برای چنین برخوردهایی با سارقان بزرگ و همچنین دانه درشت‏ها و مفسدین اقتصادی، باید توجه داشت که در قوانین حقوقی، وصف مجرمانه دزدی برای این قبیل سرقت‏ های غیرمستقیم از مردم تعریف نشده و حتی یکی از شروطی که حکم قطع ید را از سارق رفع می‏کند، این است که مال دزدی از بیت المال یا  موقوفات بوده باشد.

در واقع با این مواد و توصیفات قانون جزا، اگر شخصی همچون "محمدرضا.ی" سلطان شکر که صدها میلیارد تومان از ملت به یغما برد، به دست توانای قوه قضاییه بیفتد، با توجه به عدم قانون گذاری محکم برای این قبیل اشخاص، آنچه شامل حالش می‏شود، تعزیر شامل حبس، رد بخشی از مال و جرایم نقدی و حداکثر چند ضربه می‏شود که البته در خصوص این عده متاسفانه به دلایل متعدد از جمله پشتوانه های خاص و وکلای متعدد و گران قیمت، کف محکومیت در نظر گرفته می‏شود و بعد از مدتی نیز مرخصی و لذت از اموال مردم در روزهای آتی زندگی که دوران بازنشستگی پس از خلاف می‏توان لقب داد، به امثال این دانه درشت‏ها تعلق می‏گیرد.

بماند اینکه سلطان شکر ایران در زمان مدیریت سابق دستگاه قضایی با پرونده ای به ارزش هزار میلیارد تومان با وثیقه ای صدمیلیارد تومانی به مرخصی رفت و سپس از کشور خارج و به کانادا سفرکرد  و آن وثیقه هم جعلی از آب درآمد.

یا در پرونده کیش اورینتال اویل که دادگاه آن نیز در مجتمع مفاسد اقتصادی به صورت علنی برگزار شد، بخاطر تضییع مبلغ ناچیز! 80 میلیارد تومان از بیت المال که با دریافت رشوه از سوی تعدادی از مدیران شرکت نفت از سوی شرکت کیش اورینتال انجام شده بود، رشوه گیرندگان به زندان محکوم اما رشوه دهندگان از تعقیب مصون ماندند.

متاسفانه با وجود تاکید رهبرانقلاب بر تمرکز بردانه درشتها، بزرگترین پرونده های مفاسد اقتصادی در سالهای اخیر از رسیدگی جدی محروم شده اند و متخلفان این پرونده ها که پشتیبانان قدرتمندی دارند، همچنان به فعالیت مشغولند.

پرونده خیابان فاطمی به ارزش بیش از 40میلیارد تومان، پرونده کنکور، پرونده سیمان بهروک یزد، پرونده هواپیمای سلطان برونئی، پرونده نگین غرب و دهها پرونده دیگر نمونه هایی از عدم برخورد قاطع با دانه درشتها هستند و جالب آن که هفته گذشته رئیس سازمان بازرسی کل کشور اذعان کرد که  به دلیل ملاحظات سیاسی و امنیتی بسیاری از پرونده های مملکتی در یک سال و نیم اخیر بدون رسیدگی مانده است.

جزا پرداخت تا به گونه‏ ای تعریف سرقت به روز شود و با تکیه بر فقه پویای شیعی، عدالت برای همگان یکسان باشد و چنین نشود که یک خرده سارق با قطع ید مجازات شود و یک دزد کلان پس از چند ماه حبس، به مرخصی رفته و سپس با حبس تعلیقی و اقسام این احکام، سرمایه اش که از کشیدن خون ملت حاصل آمده را به کشورهای اروپایی و آمریکایی ببرد و به مبنای اجرای عدالت در این مملکت اسلامی ریشخند بزند.

این اتفاق نامبارکی است که نه تنها به ترغیب حرامخواران برای کسب مال حرام از این راه در عوض دزدی منجر خواهد شد، بلکه در نگاه عموم مردم که از مبانی فقهی و حقوقی بی‏اطلاع هستند، بی عدالتی اجتماعی را متبادر می‏سازد.

آیا از این پس هم آفتابه دزدها با انگشت و مچ بریده روبرو خواهد شد و شاه دزدها در پس ارتباطاتشان که زمینه همان دزدی های میلیاردی‏شان را ایجاد کرده‏، با آرامش به تناول بیت المال و یا اموال مردم خواهند پرداخت؟ آیا آن دزد قنادی در حالت مضطر بوده یا آن سلطان شکر که دست اولی قطع شد و دومی مجازاتش به مدتی حبش خلاصه گشت؟

از مبناهای فقهی که بگذریم، آیا باید مجازات سارق قنادی از دزد میلیاردی کمتر باشد و بهانه نیز عدم وجود مبناهای فقهی اولیه است؟ فقه شیعه باید به داد حکومت اسلامی برسد و بر طبق فرمایش رهبر انقلاب قانون گذاری به روز داشته باشد، چرا که در غیر این صورت صورت، هرروز کمدی- تراژدی ذبح عدالت است که در مقابل مردمک چشم مردم نمایش داده می‏شود.

Black Chador - امریکا - ولدن
دلیلش اینه که عقل محمد فقط به افتابه دزدی و مجازاتش میرسید و برای این جرم ایه داده. درضمن محمد اینقدر سرش گرم قوانین عملیات زیر ناف بوده که وقت فکر کردن به مسائل یچیده نداشته.
دوشنبه 26 مهر 1389

iranjp - ژاپن - توکیو
اگر در مورد همه قانون اسلامی رعایت میشد الان همه مسئولین از کوچیک تا بزرگ یکدست نداشتند مخصوصا" هیئت دولت همشون ویلچری بودن .
دوشنبه 26 مهر 1389

Fereshteh.p - اتریش - وین
Black Chador - امریکا - ولدن لطفآ به فرستاده خدا توهین نکن، این الان برای همه مشخص شده که یکی از اهداف آمدن جمهوری اسهالی شیطانی ایران علاوه بر دزدی و غیره، برای از بین بردن اسلام و خدچه دار کردن دین خدا آمده و کاری کردن که اکثر ایرانیها یا دینشون را عوض کردن یا از اسلام متنفر شدند. این بهترین راهی بود از نظر سیاستمداران آمریکایی که همین شیاطین را به ایران بیارند و سر کار بزارند تا بتونند ۷۰ میلیون ایرانی را متنفر از اسلام کنند.
دوشنبه 26 مهر 1389

EPICOROS - نیویورک - نیویورک
این قوانین عقب افتاده تنها وتنها برای فقیر بیجاره هاست. در غیر این صورت تا حالا رفسنجانی و بچه هاش نه دست داشتند ونه با.
دوشنبه 26 مهر 1389

Pezhman - اتریش - وین
پس خامنه ای را خدا به جرم دزدی رای ملت ایران.جلو جلو یک دستی نموده
سه‌شنبه 27 مهر 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
Fereshteh.p - اتریش - وین . . شماها کی میخواهید دست از این مزخرفهات بردارید? علت امدن این رژیم کاملا اسلامی مرده پرستی و بت پرستی یک مشت بیسواد در ایران بود و هست. درضمن به این دولت کاملااسلامی نگو اسهالی. من هم قبلا این اشتباه را میکردم و بعد فهمیدم که مرض اسهال معالجه اش خیلی ساده هست. راستی تو از کجا فهمیدیکه من در مورد پیغمبر اسلام حرف زدم ?من گفتم محمد. در این دنیا میلیونها محمد وجود داره?
سه‌شنبه 27 مهر 1389

perspolisi - استرالیا - سیدنی
به گزارش سرویس اجتماعی آینده؛ "دادگاه با استناد به آیه شریفه «السارق و السارقه فاقطعوا ایدیهما...» و مواد 197، 198، 199، 200، 201، 677، 667 و 480 قانون مجازات اسلامی متهم را به قطع ید بابت حد سرقت،‌ رد اموال، 6 ماه حبس بابت تخریب، پرداخت دیه و 6 ماه حبس بابت تمرد از مأموران پلیس محکوم می کند.". عجب آیه یه شریفه ایی که حکم قطع دست میده
سه‌شنبه 27 مهر 1389

Fereshteh.p - اتریش - وین
Black Chador - امریکا - ولدن ادیان خدا جزو مزخرفات نیستند. اگه این جمهوری شیطانی نیومده بود، شما الان اینطور صحبت نمیکردین و ادیان را قبول میداشتین ولی متاسفانه وقتی میبینم ایرانیان ادیان الهی را مزخرفات میپندارند تاسف میخورم چون میبینم اونها به یکی از اهداف شیطانی شون رسیدن و عده زیادی را بی دین و ایمان کردند. اسلام اینطور نیست که این جمهوری شیطانی توصیفش کرده، ما تو همه جای دنیا دکتر مهندس استاد دانشگاه و تحصیلکرده های فراوانی داریم که افتخار میکنند مسلمان هستند که نه مرده میپرستند نه بت، باز هم میگم، جمهوری شیطانی اومده اسلام را بد جلوه بده و کسانی که به دنبال حقیقت واقعی اسلام نمیرند معلومه که از هرچی دینه زده میشند.
سه‌شنبه 27 مهر 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
Fereshteh.p - اتریش - وین . قسمت اول:. من در سن سیزده سالگی قبل از انقلاب و حمله دوباره تازی ها به ایران به عقل اومدم و فهمیدم خدایی وجود نداره ولی همیشه به همه دینها احترام گذاشتم تا وقتی ردیکال نباشند. دین اسلام در حال حاضر شده سمبل دزدی و غارت و قتل. درسته که یک درصد خیلی خیلی کم اینکارهارو میکنند ولی صدها میلیون مسلمانهای عادی با سکوتشون به مردم دنیا میگن ما با اینها و کارهاشون موافقیم. همون دکتر و مهندسانی که خودشون را مسلمان میدونن باید از دینشون در مقابل دزدان دینشون دفاع کنند. من تا حالاندیدم مسلمانهای عادی در یک کشور بیان در خیابانها و علیه عثاما و یا علی چکه ای اعتصاب کنند. البته دسته های 10و 20 نفری میبینیم.
سه‌شنبه 27 مهر 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
Fereshteh.p - اتریش - وین . قسمت دوم:. تنها نشانه هایی که مردم غیر مسلمان در جامعه جهانی میبینند اینه هستند: دزدی و غارت- دروغگویی- نفرت- تجاوز قانونی دینی به دختر بچه ها. سنگسار- اعدام بخاطر عاشق شدن. کور کردن عمدی بوسیله دکتر مسلمان. قتل عام دست جمعی بخاطر اختلاف پیغمبرها و یا جانشین های پیغمبرها. اگرشما مسلمانها با این قضیه موافق نیستید به ماها نشون بدید. مقصر ماها نیستیم.ومقصر مسلمانها هستند که اجازه دادن افرادی مثل عثاما و علی چکه ای و قاتلهای دوروبرشون بشن نماینده اسلام.
سه‌شنبه 27 مهر 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
قطع دست یک عمل کثیف نفرت انگیز و وحشتناک از دینی پر از خون هر کس انرا تائید کند زیر حیوانیت خود مهر تائید زده..ننگ بر شورش ننگین 57 و مرگ بر هواداران ملا دستور دهندگان این جنایت
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

Fereshteh.p - اتریش - وین
Black Chador - امریکا - ولدن تمام اینهایی که نوشتی درسته، مسلمونها و حتی مسیحیان، کلا هرکسی که مذهبیه، یعنی به مکان خاصی مثل مسجد یا کلیسا یا اینجور جاها میره و یا اعمال مذهبی انجام میده کسانی هستند که نفرت بیشتری دارند و بیشتر کارهای غیر اخلاقی میکنند. هرکس مسئول اعمال خودشه، منم با شما موافقم که مسلمانها نباید در مقابل اینهمه جنایاتی که رژیم ایران به اسم اسلام انجام میده سکوت کنند، ولی من چون شیاطین به اسم اسلام جنایات و دزدی میکنند نمیگم پس خدا وجود نداره و به پیغمبران توهین کنم. چرا خدا جلوی جنایتکاران را نمیگیره و چرا اصلآ اونها را آفریده نمیدونم، این مشکل منه که جواب اینها را نمیدونم ولی مسلمأ در کار خدا هرج و مرج وجود نداره.
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

shnasahand - دوبی - الاهلی
دست این بیچاره ها رو قطع کردن چون به احتمال زیاد از دزدای بزرگتر خبر داشتن اینجوری ترسوندنشون وگرنه سران مملکت از رهبر تا کمترین ریسای ادارات همه میلیاردی ومیلیونی میدزدند راستی تو یه دادگاه واقعی ونه این بیدادگاه ها که همه خط وربط یهودی منشانه دارند حکم حکومتیها در رابطه با فقط دزدیهاشون چه خواهد بود جاسوسی وقتل وتجاوز و....پیشکش
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
Fereshteh.p - اتریش - وین . . در مورد خدا و فرستادهاش فقط به این نکته فکر کن و ببین ایا منطقی هست:. بشر از بیلیونها سال در کره زمین زندگی میکرده. چطور شد که 2000 سال پیش خدا تصمیم گرفت که بشر به پیامبران و دستورنامه زندگی کردن احتیاج داره?. البته اخوندها و کشیش ها و رباها حساباینو هم کردند و بازجویی خدا را گناه بزرگی میدونند.
چهار‌شنبه 28 مهر 1389

Fereshteh.p - اتریش - وین
Black Chador - امریکا - ولدن این بحثی که ما میکنیم فکر نمیکنم نه من بتونم شما را از این طریق ایماندار کنم و نه شما منو بی ایمان کنید :) شما البته حرف هاتون منطقیه، ولی اگه علاقه به معنویات داشتید خوب بود چون در این صورت در این باره مطالعات زیادی میکردین تا به همه جواباتون برسید، اینطوری من بگم شما بگین فایده نداره. من به چیزی ایمان دارم که ۱۰۰% ازش مطمئنم، و چون همیشه به معنویات علاقه داشتم، مطالعه زیاد کردم، ولی آدم وقتی عاشق خدا باشه و دعا کنه، خود خدا همه سوالهاش را به طرق مختلف جواب میده و در آخر جواب سوالتون را بدم که خدا برای هر کاری زمانی را قرار داده، اینکه تا انسان را آفرید یا ۴۰۰۰ سال پیش چرا پیامبر و پیغمبر نفرستاد از خودش بپرسید، مگه نه اینه که خود ما هم برای هر کاری زمانی را میزاریم? موفق باشید
پنج‌شنبه 29 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.