توفان استوایی میگی به شمال فیلیپین رسید


توفان استوایی میگی به شمال فیلیپین رسید

سفرهای دریایی و استفاده از شناورهای تجاری و تفریحی در منطقه ممنوع شده است

توفان استوایی میگی به شمال فیلیپین رسیده و باعث تخلیه منطقه از ساکنان محلی شده است.

روز دوشنبه، 26 مهر (18 اکتبر)، منابع رسمی در فیلیپین گزارش کردند که "ابر توفان میگی" که از آن با عنوان یکی از شدیدترین توفان های استوایی در سال های اخیر نام برده شده است، همراه با وزش بادهایی با سرعت بیش از دویست و بیست و پنج کیلومتر در ساعت و ریزش باران سنگین، به سواحل شمالی فیلیپین رسیده است.

تا کنون ریزش باران باعث جاری شدن سیل و رانش زمین شده و هزاران تن از ساکنان مناطق واقع در مسیر پیش بینی شده توفان میگی محل سکونت خود را ترک کرده اند.

سازمان های امدادرسانی در اکثر نواحی شمال فیلیپین به حالت آماده باش در آمده اند و مدارس در منطقه نیز تعطیل شده اند.

توفان میگی شدیدترین گردباد استوایی در فیلیپین طی چهار سال گذشته است.

در سال 2006، وزش بادهایی با سرعت یکصد و پنجاه و پنج کیلومتر در ساعت و ریزش باران سنگین به رانش زمین و مدفون شدن چندین روستا در مسیر توفان منجر شد و حدود یکهزار نفر را کشت.

با پیش بینی نزدیک شدن توفان میگی به سواحل شمالی فیلیپین، در دو استان کاگایان و ایزابلا وضعیت فوق العاده اعلام شد و سازمان های امدادرسانی تخلیه ساکنان مسیر گردباد را آغاز کردند.

تا کنون، خبر مفقود شدن یک نفر در استان کاگایان منتشر شده و مقامات محلی گفته اند که این مرد، که یکی از نامزدهای انتخابات شورای محلی هم بود، پس از آنکه در اثر وزش باد به داخل رودخانه بونتون افتاد، ناپدید شد.

مقامات محلی هشدار داده اند که وزش باد و ریزش باران ممکن است به ساختمان ها، شبکه های آب و برق و مزارع و تاسیسات کشاورزی خساراتی وارد آورد و از مردم خواسته اند برای مقابله با آثار توفان آمادگی داشته باشند.

آماده باش کامل

سازمانهای امدادرسانی با استفاده از تجریه گذشته در صدد کاهش تلفات هستند

در حالیکه یکی از مهمترین مناطق برنجکاری فیلیپین در مسیر توفان میگی واقع شده، به کشاورزان محلی توصیه شده است که تا جایی که امکان دارد، به برداشت و انبار کردن محصولات بپردازند تا آنها را از نابودی در اثر جاری شدن سیل حفظ کنند.

سازمان های امدادرسانی در نقاط مختلف فیلیپین به منظور مقابله با آثار احتمالی این توفان و کمک به آسیب دیدگان در روزهای اخیر به ذخیره سازی مواد غذایی و دارو مبادرت کرده اند.

اداره هواشناسی فیلیپین گفته است که وزش باد شدید باعث کولاک دریا و خیزش امواجی تا ارتفاع چهارده متر خواهد شد و به ساکنان مناطق ساحلی در این مورد هشدار داده است.

سفرهای دریایی و حرکت قایق های ماهیگیری در منطقه ممنوع شده و هزاران تن از نفرات ارتش فیلیپین هم برای ارائه خدمات امدادرسانی به حالت آماده باش کامل در آمده اند.

سرپرست عملیات امدادرسانی تمهیدات پیش بینی شده را به آمادگی جنگی تشبیه کرده و گفته است که با عبرت گرفتن از تجربه گذشته، سازمان های امدادرسانی در نظر دارند تلفات این توفان را به صفر کاهش دهند.

در ماه ژوئیه سال جاری، بنیگنو آکینو، رئیس جمهوری فیلیپین، رئیس سازمان هواشناسی را به خاطر ناکامی در پیش بینی تندبادی که در مانیل، پایتخت، بیش از یکصد کشته برجای گذاشت از سمت خود برکنار کرد.

اداره هشدار توفان و نیروی دریایی ایالات متحده گفته اند که توفان میگی با رسیدن به رشته کوه های کوردیلرا سرعت خود را تا حدودی از دست می دهد اما این توفان پس از رسیدن به دریای چین جنوبی، باز هم شدت خواهد گرفت.

پیش بینی شده است که توفان میگی به مناطق جنوبی چین نیر برسد.

khosh bavar - ایران - کرمان
از بس که در سواحل دریای فلیپین " می " نوشیدند, خدا برایشون طوفان می گی فرستاد !
دوشنبه 26 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.