بررسی روزنامه های صبح تهران " شنبه ۲۴ مهر


بررسی روزنامه های صبح تهران – شنبه ۲۴ مهر

تیترهای اول

"کاری کنید که مردم قانع شوند" توصیه آیت الله جنتی به دولت است که آرمان و مردم سالاری آن را در صدر اخبار خود آورده اند. "هشدار دادستان درباره نسل تازه جاسوس‌ها" خبر اول تهران امروز است.

ایران گزارش دیدار محمود احمدی نژاد را از لبنان با تیتر "نمایش قدرت ایران در مرز رژیم اشغالگر" منعکس کرده، کیهان نوشته "احمدی نژاد با دست پر برگشت"، رسالت از قول رییس دولت نوشته "صهیونیست ها رفتنی هستند" و آفرینش با عنوان "تا آخرین قدرت در کنار مردم لبنان خواهیم ایستاد" همین خبر را منعکس کرده است.

"آغاز مذاکرات پنج به اضافه یک در ماه آینده میلادی" عنوان اصلی حمایت است، سیاست روز نوشته "نیمه نوامبر تاریخ انجام مذاکرات ایران و پنج به اضافه یک"، "بازگشت اروپا به میز مذاکره" تیتر اول جام جم است، خراسان از قول وحید جلیلی نوشته "از بازگشت پنج به اضافه یک به مذاکره استقبال می کنیم"و روزنامه جمهوری اسلامی همین خبر را با عنوان "گفتگو تنها گزینه پنج به اضافه یک در برابر ایران است" منعکس کرده است.

"ریاست اوپک برای ایران" خبر اول دنیای اقتصاد و قدس است، ابتکار خبر از "آغاز واریز یارانه نقدی از امروز" داده است و جهان صنعت همین خبر را با "وعده ای که بعد از پنج سال اجرائی می شود" نقل کرده است.

گزیده مقالات

دیپلماسی عمومی احمدی نژاد

ایران روزنامه دولت در سرمقاله ای به مناسبت سفر رییس دولت به لبنان نوشته باید دانست دیپلماسی عمومی و مردمی دکتر احمدی ‌نژاد (در کنار دیپلماسی رسمی و سنتی)، دیگر به یک پارادایم و شیوه حکمرانی قابل استناد و آشنا در دنیا تبدیل شده و بحمدالله او به هر صحنه بین‌المللی گام می‌نهد، فضای پیرامونی را متأثر از پیام و فرهنگ و منش انقلاب اسلامی ایران می‌کند.

به نوشته این روزنامه این تنها مختص به نقطه خاص جغرافیایی و یا قومی و مذهبی نیست؛ آسیا، اروپا، امریکا، آفریقا و خاورمیانه این ویژگی رئیس جمهوری اسلامی ایران را شهادت می‌دهند و آخرین نمود پیروزی دیپلماسی عمومی احمدی نژاد لبنان است که به جرأت می‌توان گفت رویدادی استثنایی و تاریخی است که تأثیرات شگرف آن بر ارتباطات مردمی دو کشور و معادلات قدرت در منطقه و جهان بیش از پیش نمایان خواهد شد.

ایران نوشته احمدی ‌نژاد، منتظر واقعی است که فعالانه راه اصلاح و گسترش عدالت و مهرورزی را در داخل و خارج کشور در پیش گرفته است و بی‌شک از عنایات الهی بی‌نصیب نمانده و نخواهد ماند.

تاثیر انقلاب ایران بر لبنان سفر

تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته از نخستین روزهایی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، اهمیت استراتژیک مسئله فلسطین و همسایگان آن چون لبنان و سوریه که خاک یکی از آنها کلا از سوی اسرائیلی ها غصب شده است و بخشی از خاک دو کشوردیگر هم در اشغال قرار داشت ، برای نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی ایران بر کسی پوشیده نبود .

به نوشته این روزنامه، ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اگر‌چه سیاست اصلی خود را بر حمایت معنوی و اقتصادی از لبنان قرار داده است اما باز هم بر کسی پوشیده نیست که تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر لبنان به خصوص شیعیان این کشور بسیار عمیق بوده است و همین تاثیرات هم منجر به شکل ‌گیری مقاومت لبنان و حزب الله شد و بسیاری از کارشناسان هم به درستی جنبش‌هایی چون حزب الله لبنان را فرزند معنوی انقلاب ایران می‌دانند.

تهران امروز نتیجه گرفته لبنانی‌ها با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران به همراه کمک‌های معنوی و اقتصادی که از ایران دریافت کرده اند، توانسته‌اند نخستین کشور عربی - اسلامی باشند که اسرائیلی های متجاوز را نه تنها از بخشی از سرزمین اشغالی مسلمین بیرون برانند، بلکه طی جنگی 33 روزه تحقیر را هم بر اردوگاه اسرائیل حاکم کنند.

کاربرد داخلی سفر به خارج

ابتکار معتقدست لبنان کلید حل بسیاری از منازعات منطقه‌ای و بین المللی است تصاحب این کلید زمینه تزاحم قدرتهای بزرگ را فراهم آورده است. هر کشوری که امکان نقش آفرینی بیشتری در لبنان داشته باشد ازضریب بالای قدرت آفرینی جهانی برخوردار است. پاسخ یکپارچه لبنان به ایران، نشان میزان قدرت جهانی ایران است.

به نظر این روزنامه، سفرهای اخیر رئیس جمهوراز آن رو اهمیت داشت که مدتهاست که جایگاه سیاسی دکتر احمدی نژاد در بین اصولگرایان دچار تردید جدی شده .چرایی آن نیز نیاز به تحلیل مستقل دارد، اما مواضع متفاوت احمدی نژاد در خصوص حجاب و عفاف، مکتب ایرانی، منشور کوروش و تعارض با قوای مقننه و قضائیه و همچنین حمایت بی چون و چرا از آقای مشایی و بالاخره چشم انداز انتخابات یازدهم، باعث ریزش‌ها و رویارویی‌های داخلی گردیده است .

سرمقاله ابتکار با یادآوری دیپلماسی تهاجمی احمدی نژاد در سفر به نیویورک که باعث شد دست منتقدان داخلی اش خالی شود نوشته بی شک سفر وی به لبنان نیز تامدتها به عنوان برگ برنده در داخل کاربرد خواهد داشت. او که این روزها در محافل رفقای دیروزش به عدول از اصول و لیبرال روی، متهم است در صحنه بین الملل در چهره یک انقلابی اصولگرا ظاهر می شود و قضاوت بر چگونگی رفتارش را پیچیده تر و سخت می کند.

مساله‌ای به نام حساب ذخیره ارزی

مریم باستانی‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته در خبر‌ها آمده بود که رییس اتاق بازرگانی تهران منابع حساب ذخیره ارزی ایران را 80 میلیارد دلار اعلام کرده و رسانه‌ها هم با آب و تاب این خبر‌را در راس اخبار خود قرار دادند، غافل از آنکه آنچه آقای آل‌اسحاق مطرح کرده ، موجودی حساب ذخیره ارزی نیست که عنوان حسابی متعلق به دولت است که نزد بانک مرکزی نگهداری می‌شود.

به نوشته این روزنامه، اما ذخایر ارزی کشور متعلق به بانک مرکزی است و دولت نمی‌تواند مستقیما از آن برداشت کند و در صورت لزوم برای مصارف خود باید از بانک مرکزی استقراض نماید.هر‌چند که بانک مرکزی می‌تواند برای تنظیم بازار بخشی از منابع خود را در بازار بفروشد اما این به معنای منابع در اختیار دولت محسوب نمی‌شود.

جهان صنعت نوشته اعلام این خبر که دولت 80 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد آن هم از سوی رییس اتاق بازرگانی تهران بسیار بعید بود.اگرچه ما به عنوان رسانه از دولت انتظار اطلاع‌ رسانی شفاف داریم اما هر آنچه تحت عنوان خبر مطرح می‌شود مصداق صحت آن نیست و این وظیفه مسوولان بانک مرکزی است که در خصوص شرایط بازار ارز و منابع ارزی خود اطلاع ‌رسانی شفاف انجام دهند.

بازار طلا و ارز آرامش نسبی

محمود صدری در سرمقاله دنیای اقتصاد با تاکید بر این که بازار طلا و ارز در ایران پس از حدود سه هفته تلاطم، به آرامش نسبی رسیده نوشته افزایش همزمان قیمت دلار و طلا در ایران خلاف روال معمول حرکت این دو در بازارهای جهانی بود؛ زیرا در بازارهای جهانی به ویژه بازار نیویورک معمولا (نه ضرورتا و همیشه) حرکت قیمتی طلا و دلار معکوس است. به همین علت، حرکت همسوی طلا و دلار در ایران حرکتی غیرعادی تلقی شد.

به نوشته این اقتصاددان براساس همین تلقی، رفتارهایی از بازیگران دولتی و غیردولتی سر زد که برای بازار ایران وضعی آشفته را ترسیم کرد. حال در آغاز هفته چهارم و احتمال تکرار رفتارهای سه هفته گذشته، این پرسش پیش روی ما است که علت این نوسانات چه بود و در آینده چه خواهد شد؟

سرمقاله دنیای اقتصاد تاکید کرده هجوم به بازار طلا و ارز و به ویژه ارز، فرصتی تاریخی بود که "نظم بازار" در اختیار دولت و فعالان اقتصادی ایران قرار داد؛ اما هنوز از این فرصت استفاده نشده است. این وقایع اولا نشان داد که کاهش تحرک گردش سرمایه در بازارهای مسکن و سهام و امثالهم به معنای توقف فعالیت اقتصادی نیست و سرمایه حتما راهی تازه به سوی کسب سود پیدا می‌کند. دوم اینکه، این تحول نشان داد قیمت ارز در بازار ایران واقعی نیست و خریداران به راحتی حاضر به تامین آن با هزینه بیشتر هستند.

این مقاله سرانجام نتیجه گرفته وقایع یک ماه اخیر در بازار ایران، هشداری در باب همین موضوع ساده اما مهم بود. قیمت واقعی ارز، بهتر می‌تواند به صف‌های مقابل بانک‌ها و صرافی‌ها پایان دهد تا تزریق مداوم عایدات نفت در بازار ارز به بازار اعتماد کنید.

قطع همکاری با پژو، به زیان کیست؟

سیاست روز با نقل سخنانی هفته گذشته معاون اول رییس جمهور درباره تاثیرپذیری اقتصاد فرانسه از قهر ایران با خودروسازی آن کشور از جمله پژو نوشته همکاری ایران خودرو با پژو فرانسه محدود به خودروهای پژو نیست، همین چندی پیش ایران شد ایران خودرو از طراحی و تولید خودروی جدید با مشارکت پژو فرانسه خبر داد و گفته شد تولید این خودرو از مرحله طراحی تا انتها به طور مشترک توسط ایران خودرو و شرکت پژو انجامی شود.

در بخشی از این گزارش نظر یکی از مدیرعاملان سابق ایران خودرو به عنوان کارشناس خودروسازی نقل شده که گفته در صورت اتمام همکاری با پژو، ما در تولید 206 و 207 با مشکل روبرو خواهیم شد و با قطع ارتباط با شرکت مذکور، ما باید به دنبال شریک دیگری در سطح بین المللی برای صنعت خودروسازی خود باشیم، چرا که این صنعت در ایران همواره بر پایه مونتاژ و همکاری های خارجی استوار بوده است.

از سخنان این کارشناس به نوشته سیاست روز چنین برمی آید که قطع ارتباط با پژو، شدنی است ولی احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد که باعث شود افزایش قیمت تمام شده، سد راه تولید شود.

دشمنی امارات با ایران

حسین علائی در سرمقاله آرمان نوشته امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که در سایه دشمنی با ایران و در سایه اختلافات آمریکا و ایران توانسته در سالهای گذشته از ظرفیت‌های ژئوپلیتیک ایران استفاده کند و کشور هفت شیخ نشین را توسعه و گسترش دهد. اگر شرایط سیاسی بدینگونه نبود چنین فرصتی برای امارات پیش نمی‌آمد که بتواند بندرهای بزرگی را ایجاد کند و صادرکننده مجدد کالا به ایران شود یا این که تبدیل به مرکز واسطه مالی و بانکی میان ایران و کشورهای مهم دنیا شود.

به نظر این کارشناس نظامی و سیاسی منطقه قدرتی که در امارات به وجود آمده منبعث از ظرفیت‌های ملی آن کشور نیست و تمام این قدرت عاریه ‌ای و متکی به خارج از این کشور است. تمام توانمندی هوایی که مسئولین اماراتی از آن دم می‌زنند، همه وابسته به فرانسه و آمریکا است و هیچ ظرفیتی در داخل امارات وجود ندارد. امارات توانایی و ظرفیت درگیر شدن در یک جنگ را به هیچ وجه ندارد

آرمان با در پاسخ این سئوال که "راهکار ایران چیست" نوشته مهم ‌ترین برنامه‌ای که ایران باید در درازمدت دنبال کند این است که اقتصادی را در کشور پایه‌ریزی کند که متناسب با توانمندی‌های ملی باشد و وابستگی به واردات شدید به خصوص در مورد کالاهای مصرفی عمومی نداشته باشد، تبدیل به یک کشور صادرکننده محصولات مختلف شود و دیگران نیاز به ایران داشته باشند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.