اختصاص یک جایزه به حسین درخشان در پاریس


اختصاص یک جایزه به حسین درخشان در پاریس

آقای درخشان از آبان ماه سال ۸۷ تاکنون در بازداشت به سر می برد

جایزه تالار گفت و گوی جهانی دولت الکترونیک در فرانسه به حسین درخشان، وبلاگ نویسی که در ایران زندانی است، اهدا شد.

این جایزه روز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه (۱۴ اکتبر) در شهر پاریس به سندرین مورسیا، دوست دختر آقای درخشان که پیش از رفتن او به ایران با او زندگی می کرده، داده شد.

به تازگی دادگاهی در ایران آقای درخشان را که از دو سال پیش در ایران زندانی است، به تحمل ۱۹ سال و نیم زندان و پرداخت مقادیر زیادی ارز خارجی به عنوان جریمه محکوم کرد.

خانم مورسیا در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت که در طول دو سال گذشته به علت اینکه با سیستم قضایی ایران آشنایی نداشته، هیچ اقدامی برای آزادی آقای درخشان انجام نداده، اما پس از مطلع شدن از حکم سنگینی که برای او صادر شده است تصمیم گرفته که بدون مشورت با خانواده آقای درخشان اقدامی کند.

او به ژان باتیست هره را، که این گفت و گو را بعد از اهدای جایزه، برای بی بی سی فارسی انجام داده است، گفت: " من می خواهم این پیغام را به همه برسانم. جای حسین در زندان نیست. این سنگین ترین حکمی است که به یک خبرنگار داده شده است."

آقای درخشان یکی از نخستین وبلاگ نویسان فارسی زبان و از منتقدان حکومت ایران بود که از سال ها پیش در خارج از این کشور زندگی می کرد، اما لحن و محتوای نوشته های او از چند سال پیش تغییر کرد و او به تدریج به یکی از حامیان سیاست های محمود احمدی نژاد و حکومت ایران تبدیل شد.

خانم مورسیا درباره این موضوع گفت که اوایل سال ۲۰۰۸ میلادی و زمان ریاست جمهوری جورج بوش در آمریکا، تنش میان این کشور و ایران زیاد شده بوده و این موضوع برای آقای درخشان خیلی ناراحت کننده بود.

او با اشاره به اینکه آقای درخشان می دانست که در ایران بازداشت خواهد شد، ولی هرگز تصور نمی کرد که بیش از دو سال زندانی شود، گفت: "او آدم مصممی است، اما دیوانه نیست. اگر می دانست وضعیتش اینطور وخیم می شود هیچوقت به ایران بر نمی گشت."

پیشتر، پنج نهاد بین المللی مدافع حقوق روزنامه نگاران در نامه ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران خواستار آزادی حسین درخشان، وبلاگ نویس زندانی شده بودند.

کمیته دفاع از روزنامه نگاران، موسسه قلم کانادا، روزنامه نگاران کانادایی طرفدار آزادی بیان، موسسه شاخص سانسور و موسسه اصل ۱۹ در این نامه با اشاره به حکم ۱۹ سال و نیم زندان برای آقای درخشان، نگرانی هایی را در مورد نقض قوانین داخلی و بین المللی حقوق بشر در ایران مطرح کرده بودند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در اوایل سال ۱۳۸۸ و در اوج کشمکش های مربوط به دستگیری و محکومیت رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی- آمریکایی به اتهام جاسوسی، در نامه ای به دادستان وقت تهران خواستار رعایت حقوق قانونی خانم صابری و آقای درخشان شده بود.

سهراب زمان - دانمارک - کپنهاک
من نمی دونم با اتفاقات شومی که تو ایران می افته چطور این لبنانی های احمق این مار خوش خط و خال رو باور دارند. بابا یکی به اینا بفهمونه که لبنانی ها طعمه هستند برای اهداف شوم این بی صفتها.....
شنبه 24 مهر 1389

porharfi - هلند - آرنم
ریال" در ایران از بین رفت؟؟؟ که با ""ارز ِ خارجی !!معامله میکنند؟؟!
شنبه 24 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.