بررسی روزنامه های دوشنبه تهران " ۱۹ مهر


بررسی روزنامه های دوشنبه تهران – ۱۹ مهر

تیترهای اول

"تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان" تیتر اول مردم سالاری است، "تحقیق از همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور" نوشته آرمان، "تجدیدنظر تهران در روابط اقتصادی با تحریم‌کنندگان" عنوان اصلی ایران است و "وقف دانشگاه آزاد شرعی و قانونی نیست" در صدر گزارش های خبری کیهان آمده است.

"ایران در جنگ رسانه ای موفق عمل کرده است" به نقل از مقامات آمریکائی خبر اصلی رسالت است و سیاست روز از "راهبرد دیپلماسی از زبان یک ژنرال" نوشته است.

" یک جلسه ویژه دیگر برای تعیین تکلیف یارانه ها" خبر اول جهان صنعت است، قدس از "دلایل افزایش قیمتها قبل از واریز یارانه ها" پرسیده، "تب یارانه‌‌ها در بهارستان و پاستور" گزارش اصلی تهران امروز است و "حضور شبه دولتی ها در برنامه پنجم کنترل می شود" عنوان اصلی روزنامه جمهوریاسلامی است.

خراسان از زبان رئیس قوه قضاییه نوشته "جدیت ایران در برخورد با فاجعه کهریزک را با عملکرد آمریکا در ابوغریب و گوانتانامو مقایسه کنید" و آفرینش از زبان همین مقام نوشته "باید موجبات تفرقه مسلمانان را از بین ببریم".

"بازار دلار به سوی آرامش" گزارش دنیای اقتصاد است و جام جم از "مصدومان رانندگی؛ قربانی‌تخلف بیمه‌ها" نوشته است.

گزیده مقالات

لغو وقف دانشگاه آزاد

کیهان در گزارشی نوشته وقف اموال دانشگاه آزاد در وهله اول از نگاه کارشناسان امری مبارک و میمون به نظر می آمد تا آنکه نکته ای قابل توجه، دیدگاه کارشناسان حقوقی و آموزشی را درباره وقف اموال دانشگاه آزاد تغییر داد. آنجایی که هیئت موسس دانشگاه آزاد تاکید می کنند: «فقط متولیان حق دارند تمامی فعالیت های مربوط به اداره و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی را به انجام برسانند و به طور کلی اداره موقوفات منحصرا تابع مفاد وقفنامه و اصول و قواعد معتبر فقهی است».

به نوشته این روزنامه یکی از نکاتی که در بیانیه وقف اموال دانشگاه آزاد بیش از همه چیز جلب توجه می کرد، اشاره هیئت مؤسس دانشگاه آزاد در این بیانیه بر «استیذان از مقام معظم رهبری» و موافقت ایشان با این وقف بود. اما تأکید و اصرار مسئولان دانشگاه آزاد بر استیذان- کسب اجازه- از رهبری موجب شد که رسانه ها در تماس های مختلف با دفتر اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صحت و سقم این موضوع را جویا شوند.

کیهان در انتهای گزارش خود نوشته در حالی که منابع موثق از اعلام نظر هیئت رسیدگی به وقف اموال دانشگاه آزاد مبنی بر امکان نداشتن وقف اموال این دانشگاه خبر می دادند، محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه خبر از اعلام نظر این هیئت به رهبر معظم انقلاب داد و آیت الله صادق آملی لاریجانی هم در واکنش به سخنان هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: وقف دانشگاه آزاد از ابتدا کار باطل و اشتباهی بوده است و این پاسخ اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی بود که چند روز قبل از آن، اعلام کرده بود وقف دانشگاه آزاد انجام پذیرفته و خدا اجازه نمی دهد این وقف باطل شود!!

سفر احمدی نژاد به لبنان

محمد صفری در یادداشتی در سیاست روز با اشاره به احتمال سفر محمود احمدی نژاد به لبنان که نخستین سفر وی به این کشور پس از 5 سال ریاست جمهوری است نوشته از ابتدای اعلام سفر تاکنون واکنش‌های گوناگونی از سوی آمریکا و اسرائیل نسبت به آن اتخاذ شده است.

به نظر نویسنده این مقاله تحرکات گسترده‌ آمریکا و اسرائیل حتی فشار برای لغو این سفر نشان می‌دهد که آمریکا خواستار گسترش مناسبات ایران و لبنان نیست و این مخالفت و مقاومت شدید با محوریت حزب الله دو چندان می‌شود.

سیاست روز در نهایت نوشته گروههای مردمی با تدارکات ویژه برای استقبال از رئیس جمهوری اسلامی ایران آماده می‌شوند. در این استقبال شاهد خواهیم بود که مردم قدردان لبنان هنگام دیدار رئیس جمهور ایران چه خواهند کرد و آنگاه غرب متوجه می‌شود هنگامی که یک مقام ارشد آنها به لبنان سفر کند چه استقبالی خواهد شد. مقایسه آن دو نزدیک است.

دغدغه بازنشستگی استادان

محمد ضیمران در مقاله ای در روزنامه خبر نوشته مسئله بازنشسته‌کردن اجباری اساتید دانشگاه‌ها بدل به دغدغه مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم شده است. مسئله‌ای که خواه‌ناخواه فضای علمی و آکادمیک کشور درحال توسعه‌ای چون ایران را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد و این نکته در بلندمدت خود را بیشتر نشان خواهد داد.

به نوشته این استاد دانشگاه تهران طبیعی است که در صورت ادامه‌ یافتن چنین رویکردی باید با «تخصص» که مهم‌ترین مولفه پیشرفت هر جامعه‌ای است، خداحافظی کرد. اساتید نمونه ‌و مجرب‌ و بی‌بدیل ‌دانشگاه‌ها از سرمایه‌های‌ کشور محسوب ‌می‌شوند و طبعا مسئولان خود بهتر می‌دانند که هیچ‌کدام از این اساتید دغدغه‌ای جز ارتقای سطح علمی دانشجویان ندارند و مهم‌تر از همه عقاید سیاسی آنها هیچ‌دخلی به کار علمی ایشان ندارد.

نویسنده مقاله خبر با تاکید بر این که در سالهای اخیر دانشگاه‌ها با فقر قابل ملاحظه اساتید برجسته مواجه‌اند نوشته می‌باید برای رفع این معضل چاره‌ای از سر تدبیر و نه سیاسی‌کاری و سیاسی‌نگری اندیشید. آقایان به‌فکر جامعه علمی کشور باشند پیش‌از آنکه لطمات جبران‌ناپذیر این سوء مدیریت دامن آینده این مرز و بوم را بگیرد .

نامه مجلس به دولت

تهران امروز در گزارشی نوشته کمیسیون امنیت ملی مجلس با نوشتن نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور خواستار توجه جدی دولت به چگونگی اجرای قانون یارانه‌ها و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم شده اند و همزمان سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم از پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای تعویق اجرای قانون یارانه ها سخن به میان آورده است.

به نوشته این روزنامه تمام هشدارها و نامه نگاری ها و اظهار نظرها در شرایطی اعلام می شود که حدس قوی بر این است که دولت از اول آبان ماه فاز اجرایی قانون یارانه‌ها را کلید خواهد زد. همین مسئله به افزایش تب یارانه‌ای در دولت و مجلس و سایر نهاد‌های رسمی منجر شده است و اظهار نظرهای پی‌در‌پی به عمل می‌آید.

تهران امروز نوشته فرمانده نیروی انتظامی از آمادگی نیروهای تحت امرش برای یاری رسانی به دولت در اجرای قانون یارانه ها گفت و احتمال داد که جمعی مترصد ایجاد فتنه اقتصادی در کشورند و این گروه منتظرند تا قانون یارانه ها اجرا شود و سپس به این بهانه در کشور اخلال ایجاد کنند.

اخم ایران و اقتصاد فرانسه

کرامت جهانگرد در سرمقاله جهان صنعت با اشاره به گفته های تازه معاون رییس جمهور درباره تحریم ها نوشته جناب معاون اول فرموده‌اند که گر اخم کنند و از واردات قطعات خودرو به میزان 5/2 میلیارد دلار در سال که برای مونتاژ خودرو‌های پژو در شرکت ایران‌خودرو توسط وزیر صنایع و معادن جلو‌گیری به عمل آورند ‌در خوشبینانه‌ترین حالت صنایع خودرو‌سازی فرانسه فرو می‌ریزد.

نویسنده با این مقدمه به بررسی اقتصاد فرانسه پرداخته که قدرت خریدش در سال 2009 بالای دو هزار میلیارد دلار بوده و نهمین کشور اقتصادی جهان است. فرض کنیم که آقای معاون اول اخم کنند و دستور دهند وزیر صنایع و معادن از واردات قطعات خودرو به میزان 5/2 میلیارد دلار از این کشور ممانعت به عمل آید.اولین اتفاقی که خواهد افتاد این است که قطعات خودرو‌های پژو در انبارهای شرکت پژو انبار می‌شود و بنا‌براین شرکت ایران خودرو رو به تعطیلی خواهد گذاشت. دوما، شرکت فرانسوی از نیاز ما باخبر و به دلیل قرار‌دادی که با ما دارد، پس از مدتی ضمن اخذ جرایم دیر‌کرد اجرای قرارداد، اصل قطعات را نیز با چند برابر قیمت به ما خواهد فروخت.

سرمقاله جهان صنعت با یادآوری این که واردات ایران از فرانسه معادل نیم درصد کل صادرات آن هاست و با همین استدلال احتمالا اخم ما باعث فروپاشی اقتصاد آنها نخواهد شد نوشته از مسئولان عزیز کشورمان تقاضا داریم هنگام در اختیار داشتن تریبون‌های مختلف ‌از ارایه دستورهای هزینه‌بردار خود‌داری فرمایند.

آمار بیکاری واقعی نیست

شهرام صدوقی در مردم سالاری نوشته سیاست های مربوط به اشتغال زایی و در پی آن کنترل نرخ بیکاری در کشور که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین شاخص های اقتصادی کشور محسوب می شود طی سال جاری دستخوش تغییراتی شده که علی رغم ادعاهای دولتمردان از حمایت های کارشناسان اقتصادی برخوردار نیست.

مسوولا ن متولی اشتغال در کشور در حالی از اشتغال زایی برای یک میلیون و یکصد هزار نفر در سال جاری سخن به میان آورده اند که کارشناسان و منتقدان اقتصادی نیز حتی به نرخ بیکاری اعلام شده از سوی اداره آمار انتقاد دارند. معتقدند ترکیب شاغلان در آمار استخراجی از سوی دولت حاوی اشکالا تی است که سبب وجود اختلا ف بین آمار منتشر شده و آمار واقعی بیکاران در کشور شده است.

به نوشته سرمقاله مردم سالاری نرخ بیکاری 14/6 درصد اعلا م شده برای فصل بهار قطعا کمتر از رقم واقعی است و کارشناسان رقم واقعی نرخ بیکاری در کشور را حداقل 5 درصد بیشتر از آمار منتشره 14/6 درصدی تخمین می زنند. البته گروهی از کارشناسان اشتغال نیز شمارش کارگران بیگانه در آمارگیری را نیز در غیرواقعی کردن آماربیکاری در کشور مهم تلقی می کنند و نبود استاندارد در آمارگیری را شاهد دیگر می آورند.

جاده ابر متوقف شد

مهدیه تقوی راد در گزارشی در روزنامه حمایت نوشته سرانجام پس از مناقشات فراوان بر سر احداث جاده در جنگل ابر، معاون وزارت راه و ترابری از متوقف شدن ساخت جاده در این جنگل خبر داد و گفت: با توجه به اینکه راه موجود جاده ابر ایمن نبوده و حجم عملیات اجرایی و تخریب محیط زیستی آن بالا است،‌با محیط زیست به توافق رسیدیم که مسیر فعلی راه مناسبی برای احیا نیست و در حال مذاکره نهایی برای ساخت جاده علی‌آباد - شاهرود هستیم.

کارشناسان محیط زیست در اعتراض به ساخت این جاده گفته بودند این جنگل و اکوسیستم‌های محدوده آن دارای گونه‌های نادر گیاهی و درختان منحصر به ‌فرد، زیبا، دیدنی، استثنایی و حائز اهمیت است که بخشی از آن در شهرستان شاهرود و بخشی دیگر در استان گلستان قرار دارد.

به نوشته حمایت اهمیت طبیعت و زیست‌محیطی جنگل ابر سبب شده که سالیان سال دست‌اندرکاران طبیعت‌گردی و محیط ‌زیست دغدغه حفظ و نگهداری از آن را داشته باشند. ایجاد جاده در میان جنگل ابر که از سال‌ها پیش به عنوان تهدید جدید برای این منطقه مطرح بوده، ‌شرایط دشواری را پدید آورده بود.بدون شک ایجاد جاده شوسه آسفالت شده در دل این طبیعت بکر و کمیاب، تجربه تلخی به دنبال داشت.

Black Chador - امریکا - ولدن
اقای کرامت جهانگرد واقعا خوب بهش زدی. یادم میاد به وقتی که هوگو چاوز ونزوالامیخواست همینکار رو در مورد فروش نفت به امریکا کنه که خیلی زود فهمید که چه گل خوری کرده.
دوشنبه 19 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.