مؤسسه استاندارد توضیح دهد: پراید کجایش استاندارد است؟!


مؤسسه استاندارد توضیح دهد: پراید کجایش استاندارد است؟!

سایت عصرایران می نویسد :
اگر در بین خودروهای سنگین، "هوو" مسوولیت قتل عام ایرانی های بی گناه را دارد، در میان خودروهای سواری، این پراید است که کشتار دائمی رانندگان و سرنشینان و عابران را عهده دار است!
آمار دقیقی درباره تعداد کسانی که توسط خودروی بی کیفیتی به نام پراید در طول بیش از یک دهه گذشته راهی گورستان ها شده اند در دست نیست اما همین اندازه مسلم است که پراید کوچک، بالاترین میزان تصادفات را در کشور به خود اختصاص داده است و با توجه به بدنه ضعیف و سیستم های نامطمئن ترمزش، در قتل و کشتار با هووی بزرگ  رقابت می کند!

پراید خودرویی است متعلق به 25 سال پیش که خط تولید آن از سال 2000 در کره جنوبی نیز متوقف شده و هم اکنون افتخار تولید این خودروی خارج از رده در دنیا با شرکت ایرانی سایپاست.
پراید، برای سایپا، نقش چاه نفت را دارد، خودرویی ست با هزینه تمام شده پایین، قیمت رقابتی و مشتریانی که از سر ناچاری، مجبور به خریدش هستند!

از این رو، اگر مسایل انسانی و موضوعات پر اهمیتی مانند حفظ شأن شهروندان ایرانی را با کمال جسارت به کناری بگذاریم می توانیم به شرکت سایپا حق دهیم که چاه نفت خود را همچنان زنده نگه دارد و به تولید این خودروی پر سود و پر تیراژ ادامه دهد و به بالا رفتن ارزش سهامش در بورس دل خوش کند.

اگر در ادامه تولید خودروی نامتوازنی به نام پراید، شرکت سایپا به منافع کلان مادی اش می اندیشد و از این بابت بر او حرجی نباشد، باید به طور جدی و بی هیچ تعارفی به موسسه استاندارد خرده گرفت که چرا سالهای سال پراید را به عنوان خودرویی استاندارد به رسمیت شناخته و مجوز شماره گذاری به آن داده است؟!

آیا منافع مالی یک شرکت بر کل این همه خسارت های جانی و مالی که پراید به ملت ایران تحمیل کرده است می چربد که موسسه استاندارد زیر مجوز پراید را همواره مهر و امضا کرده است؟

اخیرا هم خبر رسیده که این موسسه چند نوع پراید از جمله 141 و صبا را غیراستاندارد تشخیص داده و در همان حال ، به چند مدل دیگر پراید ،به عنوان خودروهای استاندارد همچنان اجازه استمرار تولید داده است!
این واقعا شاهکار است که خودرویی که اساس اش زیر سوال است با چند تغییر ، نامش از پراید 141 به سایپا 111 تغییر یابد و استاندارد تلقی شود!

اگر واقعا پراید با هر نام و عنوانی استاندارد است، آنگاه باید موسسه استاندارد و معیارهای آن را به طور جدی زیر سؤال برد کرد! اگر این خودرو استاندارد بود که کره ای هاه آن را همچنان تولید می کردند و به سایپا منتقل اش نمی کردند؛ آنها که از پول بدشان نمی آید!

موسسه استاندارد باید توضیح دهد که چرا با چند تغییر در خودرویی که در دنیا خارج از رده محسوب می شود، آن را در شمار خودروهای استاندارد تلقی می کند و اجازه می دهد یک شرکت خودروساز از رهگذر این مجوز و از جیب و کیسه مردم و به بهای جان و مال ایرانیان، به سودهای کلان برسد؟!

آیا موسسه استاندارد، حد و شان مردم ایران را در همین حد تعریف می کند و برای آنها استاندارد بالاتری قائل نیست؟

اگر این خودرو استاندارد است آیا کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن و حتی چین حاضرند آن را تولید کنند و به مردم شان بدهند؟ معلوم است که پاسخ منفی است! پس این چه استانداردی است که فقط در ایران جواب می دهد؟ تا کی باید با استاندارد دانستن این خودروهای بی کیفیت به مردم ایران بی احترامی کرد و مال آنها را ستاند و با جان شان بازی نمود؟

خبر موسسه استاندارد مبنی بر استاندارد دانستن تعدادی از انواع پراید (!)، خبر تلخی بود که نشان داد استاندارد احترام به شهروندان، هنوز در درجات پایینی قرار دارد!
نظرات کاربران سایت عصر ایران در مورد این مطلب :
سایپا نامی مطمئن در صنعت خودرو !!! یا شاید سایپا نامی مطمئن در کسب سود
این هم ازمضرات اقتصاد دولتی است
دمت گرم عصر ایران دقیقا زدی تو خال واقعیت همینه
مهم پولی است که از جیب مردم همیشه در صحنه بابت این قوطی حلبی بیرون می کشند
داداش من همینه که هست. پول داری خوبش رو بخر ...
چطور در قسمته حجاب مجلسی ها دادشان به آسمان میرود ولی در جایی که مربوط به جان و مال مردم است هیچ صدایی بلند نمیشود.
نه خیر!خودرو نامی مطمئن در صنعت سایپا!
آفرین بر این نویسنده که حرف دل خیلی ها رو زد
بی ارزش ترین کالا در ایران. جون مردم بدبخت
اون بنده خدایی که نوشته داداش من همینه که هست حتما سایپایی بوده
کجای دنیا این خودرو از رده خارج رو حدود 6000 دلار دست مردم میدن
بنز مدل 2005 این قیمته
تویوتا کورولا 30 میلیون تومان است ( بکی از ارزانترین محصولات تویوتا) اما پراید خیلی کمتر اگر حاضرید برای پراید 30 میلیون بدهید من بعنوان دکتری مهندسی مکانیک حاضرم پراید را به استاندارد تویوتا کورولا برسانم
ای نویسنده قلم به مزد اجنبی پرست پراید خیلی هم استاندارد و ایمنه اگه خواستی اسنادش هم موجوده.خیلی هم خوبه که بدون درد آدمو میکشه و آخ هم نمیگی
استاندارد هست نوع مرغوبش هم هست اسنادش هم موجود هست
پراید و موتوسیکلت ها این روزها جان هزاران شهروند رامی گیرد و خدا از گناه واردکنندگان این ارابه های مرگ نگذرد که عده خیلی زیادی از خانوداه ها را داغدار نموده اند . در جایی خواندم پراید در افغانستان یک میلیون و شش صد هزارتومان می باشد که حتی خود افغانی ها پراید را قبول نداشتن و ماشین های شاسی بلند ژاپنی را ترجیح میدادند و می بینیم در ایران خودمان پراید و موتور را به قیمت چند برابر به مردم بد بخت می فروشند تا یک دیگر را بکشند و خدا میداند سود این ها به جیب کدام خدانشناسی میرود. چطور یک دوچرخه خوب در بازار بالای 300 هزارتومان قیمت دارد ولی با نصف این پول می توانی یک موتور بخری و خود ویا دیگران را به کشتن بدهی اگر راست می گویند دوچرخه ارزان و خوب و ماشین های ایمن را به بازار بفرستند نه پراید حلبی و موتورسیکلت های آشغال چینی را .
...اگر بازرسی در مواد غذایی، دارویی،شیمیایی، صنعتی و... حتی خودرو قانونی و با وجدان انجام گیرد مردم به این قبیل مشکلات خانمان سوز دچار نمی شوند.
تقصیر خود مردمه دوستان ،قیمت کالا به این گرونی پولشون رو پیش پیش میدن سایپا اونوقت چی تحویلشون میده،ارابه مرگ.
نخرید تا درست بشه
تنها سایتی که به جان مردم و درد مردم اهمیت میدهد سایت عصر ایران است که درود خدا برشما سروران گرامی و عزیز و خسته نباشید و بدانید واقعا دوستتان داریم . موفق و سر بلند باشید .
نماینده های باغیرت مجلس هشتم که اینو میخونین بدونین برای برملا کردن پشت اینجور قضایا حقوق بیت المال میگیرید نه استیضاح بازی
aga man begam ? shomarash estandarde
شما حتما یک فتنه گر اقتصادی هستید وگرنه این سوالات به ذهن شما خطور نمی کرد. در آینده احضاریه دادگاه براتون میاد و یا نیروهای سرخود سرتون رو زیر آب می کنند. می گی نه؟! نگاه کن...
نوشابه های یک لیتری گازدار که قیمت تکی آنها حدود1000تومان میباشد با نوشابه های گازدار دیگری که قیمت 3تای آنها نیز 1000تومان می باشد ،هردو دارای آرم استاندارد می باشد ،نمی دانم معنای استاندارد در اینجا چیست؟!!!
مردم هم دوست دارن بهتر سوار بشن اما وقتی پولش نیست چیکار کنن رنج قیمتی انقدر متفاوت هست همه دوست دارن بهترین و استاندارترین رو داشته باشن وقتی مادر نیست باید با زن بابا ساخت
آقای دکتری مهندسی مکانیک تویوتایی که نام بردید درایران 30میلیونه توبازارجهانی قیمتش 10-12هزاردلاره امااگه بااین قیمت بیادایران کسی دیگه پراید10میلیونرا نمیخره درضمن شماهم توزحمت نمی افتی
باسلام
تغییراتی که جدیدا" روی مدلهای پراید (111 و 132)در روی بدنه - صندلی - داشبورد و... صورت گرفته ،ایمنی خودرو را به حدی رسانده است که تایید تست گرش از اسپانیا را کسب نموده است.از لحاظ ایمنی بدنه از خیلی از خودروهای چینی و حتی بعضی از خودروهای مطرح داخلی بهتر است.
تو مملکت ما تنها مسئله مهم حیات شرکت ها و کارخانه هاست اونهم به قیمت جان و مال مردم
همین شرکت سایپا چه نفعی برای مردم ایران داشته ؟ به جز سوریه و چند تا کشور بدبخت بیچاره ما این محصولات رو تو کدوم بازار بین المللی عرضه کردیم که کمی ارز به کشور وارد کنیم تنها با خارج کردن سرمایه مردم از دستشون و فقیر تر کردن اونها داریم حیات کمپانی های صنعتی داخلی رو میخریم یه سوال دارم وقتی مردم به قدری فقیر بشند که دیگه نتونن پراید یا امثالهم رو بخرند شرکت های خودرو سازی چطور می خوان به فعالیتشون ادامه بدند؟ حتماً با تزریق پول از بیت المال !!!
از ماست که بر ماست!
به نظر من بخشی از این اشکال به خود ما مردم وارده که پول بی زبون رو صرف خرید این خودروی باکیفیت! می کنیم و با بالابردن آمار فروش و مسائل دیگر، عرصه را بر مسئولین محترم شرکت های تولید خودرو فراهم می کنیم تا چنین اظهار نظرهایی داشته باشند و امثال پراید را در ردیف خودروهای استاندارد قرار دهند و ...اگرچه خب گاها ناچاریم.
اما بخش عمده ی تقصیرات به گردن کسانیست که کسب سود و منفعت آن هم از مردمی که چاره یی جز خرید خودروی ارزان قیمت و بی کیفیت ندارند بر مسائل دیگر برایشان ارجحیت دارد..فعلا مصالح و منافع خاص بر مصالح عمومی ترجیح دارد و در این جور موارد نیز دیواری کوتاه تر از قشر متوسط به پایین در جامعه وجود ندارد چرا که اگر غیر از این بود در منازعات آقایان پیرامون معرفی خودروی بی کیفیت و شماره دار نکردن آن و... در سالهای اخیر محض رضای خدا یک بار اقدامی می کردند و یا عرصه را برای رقابت با تولید کنندگان خودرو از کشورهای دیگر باز می گذاشتند تا شرکت های محترم داخلی با فراغ بال به فکر ستاندن مال مردم بی زبان نباشند و قس علی هذا.
به امید روزی که مصالح اخروی را فدای مصالح دنیوی خود نکنیم.
واقعا دست نویسنده درد نکند حرف دل مردم می نویسد

na rafigh - ایران - تهران
به خدا الاغ سوار شی حتی بدون زین از این پراید بهتره
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
پراید یک خودرو برای استفاده درون شهر و مخصوصا شهر های پر ترافیک است وگرنه تصادف با سرعت بالای 50 کیلومتر راننده و ماشین را در هم می آمیزد و آنرا تبدیل به ترانسفورمر میکند.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
پراید یک ماشین شهری بسیار خوب برای افراد کم درآمد است. تصادفات منجر به مرگ به مراتب در پژوی 206 بیشتر است. ظاهرا به دلیل اعمال تحریم ها توسط کره جنوبی قرار است تولید این ماشین متوقف شود و این بهانه گیری ها به خاطر است است که بگویند به خاطر نرسیدن دست نیست، پراید بو میده!
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

ساعت 12 - ایران - تهران
بوقش
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

khosh bavar - ایران - کرمان
ایران و استاندارد ?! 2 لغط و فرهنگ متفاوت !
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

Ezhaq - ایران - تهران
بعضی از این مسافر برها پراید دارند . اصلا ماشین خوبی نیست در آن احساس خفگی می کنم ، خصوصا وقتی پر از مسافر باشه.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

ContractorQatar - قطر - دوحه
یه جاییش استاندارده که نامحرم نباید ببینه!!
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

tnttnt59 - ایران - تهران
پولش از استانداردهای جهانی برخورداره
پنج‌شنبه 15 مهر 1389

alinader - ایران - تهران
سید ابولقاسم باخواندن اکثر کامنتهات ادم با شعوری دیده بودمت ول این کامنتت غیر معقول بود چطور ماشین سال اروپا 1998 تا 2003 میتونه بدتر از پراید باشه در ضمن از بنده بعنوان کسی که در این رشته کار میکنه بپذیر که تست تصادف 206 از سمند و حتی زانتیا هم بهتر بوده بخدا ماشینم 206 نیست فقط بعنوان مطلع گفتم ا ت
پنج‌شنبه 15 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.