عربستان باستان در پاریس - ویدیو

عربستان باستان در پاریس

با سرعت بالا ببینید

با سرعت پائین ببینید

جدید آنلاین : برپایی این نخستین نمایشگاه از میراث عربستان باستان با نام "راه‌های عربستان" کار آسانی نبوده‌است. چرا که نشان دادن ۳۰۰ اثر باستانی، به ویژه تندیس‌ها، در کنار میراث دیگر تمدن‌ها در موزۀ تاریخی لوور در پاریس، برای مقامات سعودی نیاز به مرزشکنی‌های بسیار داشته و خالی از دشواری نبوده‌است.

بخشی از دشواری برخورد با میراث  باستانی عربستان  به مرام  پادشاهی سعودی برمی‌گردد که بر پیوند میان محمد عبدالوهاب، بنیادگذار وهابیت و محمد ابن سعود استوار شده‌است. کشور عربستان سعودی نام خود را از همین محمد ابن سعود گرفته که پدر عبدالعزیز ابن سعود و پدربزرگ پادشاه کنونی این کشور بود. وهابی‌ها در قرن هجدهم  در عربستان کنونی نفوذ خود را گسترش دادند و پس از آن بود که با کمک آنها عربستان سعودی تأسیس شد. آنها با هرگونه نمادی که آفریدۀ بشر بود، به مبارزه برخاستند و بسیاری از آثار باستانی و حتا اماکن و قبور مذهبی را از بین بردند.

بی‌گمان، برگزاری این نمایشگاه در خارج نشان می‌دهد که پادشاهی سعودی، از یک سو از برافروختن خشم  بنیادگرایان مذهبی بیم داشته و از سوی دیگر کوشیده تا به جهانیان نشان دهد که تنها کانون تندروان مذهبی نیست و تاریخی پرافتخار و ستایش‌انگیز دارد.

سرزمینی که در طول سده‌ها با اتکا بر تجارت، به ویژه تجارت کندر، با فرهنگ‌های گوناگون امپراتوری‌های اطراف می‌آمیزد و بنا به گفتۀ مسئول نمایشگاه، نه تنها موفق می‌شود این فرهنگ‌ها را روی خاکش پرورش دهد، بلکه با بهره‌گیری از این فرهنگ‌ها، فرهنگ ویژۀ خود را نیز پدید می‌آورد.

به این شکل دراین چهارراه تجاری و فرهنگی در منطقه، مراکز اصلی اسکان جمعیت، چه محل زندگی یک قبیله و چه پایتخت یک حکومت، در کنار این جاده‌ها شکل گرفته‌اند و نمایشگاه کوشیده‌است با بهره‌گیری از این عامل وحدت‌بخش، روند مسیر خویش را با توقفگاه‌های عمده در این جاده‌ها تنظیم کند.

این مسیر با دوران پیش از تاریخ عربستان و سه سنگ قبر انسان‌شکل (از سومین هزارۀ پیش از میلاد، میراث عصر برنز) آغاز، و با سفالینه‌های جزیزۀ تاروت، که نفوذ هنر ایرانیان را در این خطه از عربستان به‌خوبی نشان می‌‌داد، پی گرفته شده بود.

رد پای نماد‌های ایران باستان را می‌توان به‌خوبی در بقایای تیماء نیز مشاهده کرد؛ به ویژه در "مکعب الحمرا" و نمادهای نقش برجستۀ آسمانی و مذهبی‌اش. گردن‌بندها و دستبندهای ساخته‌شده از صدف که گردن و دستان زنان عربستان را آراسته‌اند نیز یادگار تیماء بودند.

اما این پادشاهی لحیان است که با سه مجسمۀ غول‌پیکر سرخ‌رنگش غریب‌ترین بخش نمایشگاه را شکل می‌داد. به‌تقریب بقایای لحیان همه از ماسۀ سنگ‌ سرخ‌رنگ هستند، که این زیبایی آنها را دوچندان می‌کرد.

قریۀ الفاو، مرحلۀ بعدی این سیاحت، مجموعه‌ای بس متنوع در برابر دیدگان بازدیدکنندگان قرار داد. از بخوردان آهکی و محراب با سمبل‌های آسمانی و نخل خرما گرفته تا ستون سنگی یادبود زنی منقش به دو چشم گرد؛ تعدادی هارپوکرات (Harpocrate) یونانی یا هروس (Horus) بچه‌خدای سکوت در مصر باستان. به این مجسمه‌های برنزی باید اشیاء برنزی بسیار خوش‌ساخت را نیز علاوه کرد. قریۀ الفاو حتا آثاری از شیشه‌گری نیز در خود جای داده‌است.

با این همه، میزان کلمه‌های هم‌چنان ناخوانده‌شدۀ کتیبه‌های این بخش و بخش‌های دیگر، خبر از جوانی بسیار باستان‌شناسی در سرزمین عربستان می‌دهد.

از بقایای قبر کاوش‌شدۀ دختر شش‌ساله‌ای از دوران پادشاهی ثاج (Thâj) مجموعۀ کاملی از جواهرات و تزیینات طلایی (چون دست‌کش، ماسک، گردن‌آویز و غیره) به دست آمده، که نشان از تغییر مناسبات و مناسک در این دوران دارند.

و سرانجام این اسلام است که از راه می‌رسد و با فرا رسیدنش دیگر کمتر می‌توان کوچک‌ترین اثری از پیکره‌های انسانی در بقایای تاریخی یافت.

مهم‌ترین آثار به نمایش درآمده در این قسمت، مجموعۀ پر و پیمان و جذابی است از سنگ قبرهای دوران اسلامی که مطالعۀ دقیق آنها می‌تواند اطلاعات بسیاری در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

روند گذر از بخش‌های گوناگون نمایشگاه "راه‌های عربستان"، با نمایش عکس‌های بزرگ سیاه و سفید، که شرایط جغرافیایی این سرزمین را نشان می‌دهند، موزون شده‌است.

بنا به گفتۀ هانری لویرت (Henry Loyrette)، مدیر موزۀ لوور، خاندان سعودی علاقۀ پایداری به موزۀ لوور ابراز می‌کنند که کمک مالی سخاوتمندانۀ شاهزاده "ولید" برای ساختن تالارهای جدید بخش هنر اسلامی در این موزه، نشانۀ بارز این توجه شمرده شده‌است؛ پس پر بی‌راه نخواهد بود اگر در مدت‌زمانی نه‌چندان دور باز هم شاهد برگزاری نمایشگاه‌های دیگری از سعودی‌ها در این موزه باشیم.

نمایشگاه "راه‌های عربستان" (Routes d’Arabie) در موزۀ لوور پاریس  در روز ۲۷سپتامبر به پایان رسید.

توضیحات بیشتر در مورد نمایشگاه "راه‌های عربستان" را می‌توانید در گزارش مصور این صفحه هم‌زمان با مشاهدۀ بخشی از آثار آن از زبان بیاتریس آندره سالوینی، مدیر بخش خاور باستان لوور و یکی از چهار سرپرست این نمایشگاه بشنوید.

الین نجمی

ehsanusa - ایران - تهران
اینا همشون دزد بودن و از راه چپاول کاروانهای عبوری ارتزاق میکردند. هیچ هنر دیگری نداشته اند. همون بهتر که چیز زیادی ندارن وگرنه مالکیت دنیا رو مدعی میشدند.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

pejmanfrance - فرانسه - پاریس
در همین نمایشگاه در کمال بی شرمی از نام جعلی خلیج ع.ر.ب.ی استفاده شد
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
pejmanfaranceنه دوست من این عربها انقدر هم ...نیستند .خوب نگاه کن نوشته .بحر فارس.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

king_oni - انگلستان - لیدز
این یکی‌ دیگه خیلی‌ مسخره بود ! مگه عرب‌ها جز مارمولک و‌ سوسمار چی‌ داشتند ؟ این فرانسوی‌ها هم حالشون خوش نیست .
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

زنده باد آزادی - ایران - اهواز
ما وقتی نمیتونیم تمدن کشوری رو ببینیم این جور فحش میدیم .واقعا چه شرم شما که به قول خودتون توی فرنگ نشستید و با فرهنگ هستید
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

little girl - مالزی - کوالا لامپور
لطفآ کم به دیگران توهین کنید.این رفتار واقعن زشت است. در ضمن اگر دقت کنید نوشتند خلیج فارس . با تشکر
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
به نظر من ایده جالبی بود که اثار باستانی خود را نشان داده و میخوهند بگویند عربستان باستان متمدن تر از حجاز اسلامی است. البته در دوران امپراتوری ساسانیان کرانه های شرقی و جنوبی حجاز زیر فرمانروایی ایشان بوده است. در دوران اسلامی تنها سنگ گور نمایش داده شده است.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

raha1984 - المان - هامبورگ
عربستان باستانش کجا بوده اینها هم حتما مثل اثار مصر مال یهودیهای بیچاره بوده که از اونجا روندنشون ! عربهابه غیر ازخیمه نشینی و سوسمار خوری و پابرهنگی و در اخر کار دین شرم اورشون هیچ نداشته اند !
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
من کلا با این کلمه تمدن باستان مشکل دارم. پونصد سال پیش مردم حموم و صابون نداشتند که خودشون را بشورند، مسافرت هاشون هم در بیابان و دریا همراه با دزدی و ناامنی بوده، پزشکی شون هم حتی در این حد نبوده که میکروب را بشناسند و بتوانند بین بهداشت و بیماری رابطه برقرار کنند، تفریحشون هم تماشای شکنجه و اعدام همنوعانشان بوده. حالا سه هزار سال پیش این کشورها چه تمدنی می توانستند داشته باشند؟ حالا چه عربستان، چه فرانسه، چه مصر و چه ایران !؟ حداکثر تمدنی که داشتند این بوده که یک حکومت مرکزی و ارتش داشته باشند و چند قصر و مقبره برای شاهانشان بسازند.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

homa-ir - المان - هامبورک
دوستان بنظر من هرکشوری اثارباستانی خودش را دارد . و ما نباید همه چیز. بخصوص اثارفرهنگی را مخلوط کنیم . من با عرب و عجم میانه ای ندارم ولی به هیچ هنرمندی و مجسمه سازی بی احترامی نمیکنم .
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
سید ابوالقاسم واعظ - اینکه شما با واژه ای مشکل دارید، واقعیت را عوض نمیکند. تمدن خاورمیانه باستان، ایران باستان، مصر باستان وجود داشته اند. اگر سری به موزه ای در غرب زده بودید، اینرا میدانستید. شوربختانه همه این تمدنها یا به دست تمدنهای دیگر کوچک شده و از میان رفت و از همه مهم تر با امدن اسلام و تازش تازیان دشتهای خشک حجاز، و کشتار مردم این سرزمینها، فرهنگ و تمدن از این سرزمینهایی که امروزه عربی نامیده میشوند رخت بر بست. هرچند عربستان از عقب مانده ترین سرزمینهای خاورمیانه بوده، ولی در هزاران سال پیش تمدنهای کوچکی در کرانه های ساحلی وجود داشته، که هر چه بودند از پنجاه سال پیش حجاز کنونی پیشرفته تر بوده اند. شما هم ظاهرا می اندیشید که اسلام مردم را از بدبختی و عقب ماندگی رها کرده و تمدن باستانی ایران را انکار میکنید!
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
این یک اندیشه اسلامی است و هزار و چهارسد سال تلاش در فروکردن در مغز انسانها داشته اند، که خاورمیانه و ایرانزمین بی تمدن و وحشی بوده و اسلام برای این سرزمینها تمدن و رشد و پیشرفت آورده اند. در حالیکه وارونه آن درست است!! دوست گرامی ما Dionysos از فرانسه که باستان شناس هم هست، مطالب جالبی درباره تمدنهای باستانی خاورمیانه مینویسد. او یکبار درباره تمدنهای کهن عربستان نوشت که برای منهم جالب بود، چون فکر نمیکردم این سرزمین هرگز تمدنی به خود دیده بوده است.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

m.mohajer - المان - ماینز
homa-ir - المان - هامبورک....عجم (Ajam-Ajaam- Hajam) در زبان فارسی و در بیشتر زبانهای آسیایی مانند زبان هندی، زبان اردو، زبان پشتو، زبان بلوچی، زبان ترکی، معنی ایرانی و زبان فارسی می‌دهد.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

Ezhaq - ایران - تهران
از رفتن به موزه ها لذت می برم ، هر وقت می رم موزه احساس آرامش می کنم.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

pelle - سوئد - استکهلم
زنده باد آزادی - ایران - اهواز. عربستان و تمدن ، داری جوک میگی.
چهار‌شنبه 14 مهر 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
دیگر اینکه هرچند این آثار در برابر آثار باستانی ایرانزمین، یونان ، رم و مصر بسیار کوچک و ابتدایی هستند، ولی از سویی نشان میدهند شهرنشینی دست کم در نقاط کوچکی از حجاز وجود داشته است. در دوران پیدایش اسلام نیز شهر های مکه و مدینه، هر چه بودند ولی در انها بیزنس رایج بوده و یک نظام اداری حکومتی هرچند ابتدایی موجود بوده و سیستم رای گیری برای برگزیدن خلیفه نیز بوده است. در آنزمان مخالفتهای بسیاری با علی و محمد میشد و جنگهایی هم میانشان رخ داد. این نشان میدهد مردم شهر نشین آنچنان هم نفهم و عقب مانده نبودند. مشکل، بدوی های بیابانی و غارتگر و قبیله های جنگجو بوده اند که الت دست عده ای اسلامی شدند و به سرزمینهای اطراف تازیدند.
پنج‌شنبه 15 مهر 1389

زنده باد آزادی - ایران - اهواز
پس اینهایی که تو فیلم دیدی برگ چغندر که نبودن پس تو تمدن رو تو چی میبینی
پنج‌شنبه 15 مهر 1389

homa-ir - المان - هامبورک
m. mohajer - المان - ماینز. باتشکر از ترجمه کلمات عجم .
پنج‌شنبه 15 مهر 1389

dadashi-helsinki - فنلاند - هلسینکیی
ترکیب این مجموعه نشان از آن دارد که همه شان آثار به تاراج رفته از ایران،عراق بعداز سرنگونی صدام و آثارتاریخی موزه افغانستان که طالبان به وهابی هافروخته اندمیباشند
پنج‌شنبه 15 مهر 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
arashbehdin - امریکا - اتلانتا، دوست عزیز از توجه شما ممنونم. همانطور که شما هم نوشتید آثار عربی یا عربستان باستان شاید با تمدنها و امپراطوریهای بزرگ باستان برابری نکند اما نشانگر تحولات اجتماعی و تمدنهای کوچکی بوده که متاسفانه با ظهور فرقه اسلام نابود شدند. همانطور که خودتان هم آگاه هستید کلکسیون راههای عربی ربطی به اسلام ندارد و چون ربطی به اسلام ندارد غنی و زیباست! خوشبختانه وجود چنین آثاری باعث می شود که مسلمانان سنتی بیشتر به گذشته آزادشان بیندیشند و این شانس را برخی پیدا کنند تا از استثمار اسلام رها شوند. شاد باشید .
پنج‌شنبه 15 مهر 1389

amo danial - نروژ - اسلو
Dionysos - فرانسه - پارسی . arashbehdin - امریکا - اتلانتا آفرین بر شما فرهیختگان و هزاران درود بر علم و دانش تان، به قول کنفسیوس، ملتی که از علم و دانش بهره‌مند باشند، دیگر طعم گرسنگی را نخواهند کشید، عزیزان ! مشکل اصلی‌ ملت ما همین عدم علاقه‌ و توجه به دانش آموختن و مهمتر تاریخ هست که باعث گردیده که دشمنان داخلی‌ و خارجی‌ سفرهٔ خود را با خون عزیزان ما رنگین تر کنند، مبرم‌ترین وظیفهٔ ما شناخت گذشته نیاکانمان به جوانان برومند مرز و بوممان است و بس،، دستتان را میفشارم و به روشنگری خود همچنان ادامه دهید، بلکه در کوتاه مدت مانع تبلیغات مسموم کننده و مخرب خدایان آسمانی و زمینی‌ باشیم. موفقیت و پایداری شما را آرزو دارم. .
جمعه 16 مهر 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
amo danial - نروژ - اسلو دوست فرهیخته عزیزم درود فراوان به شما. اینکه گاهگاهی کامنتهای شما دوستان را می بینم دلگرمم می کند. امیدوارم بیشتر از حضور و دانش شما دوستان بهره ببریم. 1400 سال با دروغ و نیرنگ سروری چند دزد قافله را در خاورمیانه جار زدند حالا وقت آن رسیده که واقعیتها از زیر حاک و حاکستر سر برآورد و متجاوزان شارلاتان را رسوا کند. تازه این اول ماجراست. شاد و پاینده باشید
جمعه 16 مهر 1389

m.mohajer - المان - ماینز
زنده باد آزادی - ایران - اهواز دوست عزیز اگر در واژه تمدن نیک بنگرید یکی از پارادایم تمدن رشد شهرنشینی است که این امر در عرب شمالی(مستعربه) دیده می شود ومکه وطائف ویثرب ازنکات برجسته ان است وتجارت منطقه ای وبین المللی دران ساری بوده وخاندان هاشم وامیه از مشهورترین تجار ان زمان بوده اند...از دیگر عوامل سهیم در ساخت تمدن را می توان وجود رودها ورودخانه ها دانست که این در عربستان شمالی جایش خالی است به این دلیل این تمدن خاص به دلیل وجود خانه کعبه بوده وباعث رشد شهرنشینی(مکه) گردیده است که با ظهور دین اسلام این تمدن جهانگیر می شود...
شنبه 17 مهر 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
Dionysos - دوست گرامی سپاس از لطفتان. نوشته هایتان بسیار سودمند و امزنده است، من که از انها بهره میبرم . amo danial - سپاس فراوان از شما دوست گرامی به دلیل محبت و نظر مثبت تان...به نظر من مردم باید اندیشیدن و تحلیل کردن را بیاموزند تا بتوانند خود به واقعیها پی ببرند. در اینصورت هیچ دیکتاتوری ای نمیتواند انها را بفریبد. شاد و سربلند باشید.
شنبه 17 مهر 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
سنگ نبشته هایی که از قرن ششم و هفتم میلادی در حجاز بدست آمده هیچ اشاره ای به قریش یا بنی هاشم و امثالهم نمی کند. 24 بنا با معماری کعبه و مانند آن در عربستان باستان وجود داشته که پس از طهور فرقه اسلام تنها یکی را در مکه به جهت مرکزیت قرار گرفتن آن باقی گذاشتند. اسلام نه تنها جهانگیر نشد بلکه در همان خاورمیانه از قرن دهم میلادی به بعد به اشفتگی و بحران گرفتار شد. از همین قرن بود که خلفا تصمیم به نوشتن تاریخ اسلام و زندگی محمد تخیلی کردند و تنها هدف این داستانها خواباندن شورشها و وحدت و تشکیل یک امت اسلامی واحد بود. اسلام سیاسی اعراب بر داستانسرایی و دروغ بنا شد. بنا به گفته ژان داماسن یا ژان دمشقی در قرن هشتم میلادی اسلام شرکی مسیحی بوده که به بت پرستی جزیره العرب آلوده شد. بقیه داستانها همه کشکه!
شنبه 17 مهر 1389

m.mohajer - المان - ماینز
اول اینکه اعراب، لغت کعبه را از پارسی پهلوی گرفتند همان‌طور که در زمان داریوش به کشور «عمان» امروزی «مکه» می‌گفتند؛ بنابراین کلمه مکه نیز فارسی است. دومbbc هفته پیش خبر از قران یافت شده از قرن اول هجری داد که این قران اکنون در موزه لوور نگهداری می شود سوم بناهای دیگر حتی قبل از اسلام بی ارزش بوده وفقط مکه به عنوان نگهبان بت بزرگ شناخته شده است چهارم چرا مکه به صورت مربع است زیرا از ابتدایی ترین نماد های شناخته شده برای بشر، ماندالا است.مربع، یکی از اجزاء تشکیل دهنده ی ماندالاست.. چگونه زیر شنهای رونده توی اون صحرای طوفان زده نفود اثر تاریخی پنهان می ماند عجیب است???
شنبه 17 مهر 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
درست است اسلام تنها در خاورمیانه و شمال افریقا رواج یافت ولی تازیان هرچه ادم کشتند و تلاش کردند نتوانستند اروپا را بگیرند و اسلام را به آن کشورها گسترش دهند. اسپانیا حدود شش سد سال کم و بیش بدست تازیان بود، اما نه فرهنگ اسپانیا دگرگون شد نه دینشان. در دوران پایانی خلیفه گری عباسی، که پایتختشان بغداد بود نه حجاز، آنها به اندازه ای ضعیف و ناتوان بودند که در برابر یورش مغولان نتوانستند پایداری کرده و برچیده شدند. دیگر اینکه در این موزه، مبینیم که آثار نمایش داده شده از دوران اسلامی سنگهای گور است. این نشان میدهد که تنها مرگ برایشان اهمیت داشته است.
شنبه 17 مهر 1389

m.mohajer - المان - ماینز
اسلام تا بوسنی هرزگوین البانی وشرق بالکان پیش رفت اسپانیا 8 قرن در دست مسلمانها بود وتاثیرات شگرفی برروی معماری وفرهنگ بر جای گذاشت که نمونه ان کاخ الحمرا بود.دکتر مارتینز مونتابث، مستشرق اسپانیایى، مىنویسد:. «اگر حاکمیت 8 قرنِ اسلامى بر اسپانیا نبود، هرگز این کشور وارد صحنه تاریخ تمدن نمى شد. در این دوران، تمامى کشورهاى اروپایى اسیر نادانى و عقب ماندگى بودند، جز اسپانیاى مسلمان.گوستاولوبون،مى نویسد:«علم و ادب در اندلس آن قدر رواج داشت که زنان هم در خانه هاى خود تحصیل مى کردند...ابن رشد(Averroes) از بزرگترین دانشمندان این دوران است موسیقی فلامینگو(فلا تقهر منی )از ابداعات مسلمانان این زمان است...دستگاه خلافت سنی برچیده شد ولی اسلام با تفکر ایرانشهری درذیل اندیشه تصوف وتشیع ادامه پیدا کرد دوران اسلامی دوران خط بود وفکر بشری از سنگ نوشته فرارفته بود انقدر مسجد با شاهکاری ومقرنس وجود دارد که نیازی به بررسی سنگ قبر نیست,,,
شنبه 17 مهر 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
تاریخچه اسلام در بالکان به دوران عثمانی ها و اشغال این کشورها در سده پانزدهم میلادی برمیگردد و ربطی به اعراب ندارد. روشن است زور و شمشیر عثمانی، مسیحیان این منطقه های بسیار کوچک و کم جمعیت را وادار به گرویدن به اسلام نموده است. آلبانی،کوزو و بوسنی، دارای جمعیت خیلی کمی در مقایسه با اروپا هستند و از عقب مانده ترین و ندار ترین مناطق آن. هشتاد و پنج درسد مردم آلبانی تا پیش از دوران کمونیسم بیسواد بودند، پس عثمانی و اسلام کمکی به این مردم نکرده و خدمات کمونیسم بیشتر بوده است.
شنبه 17 مهر 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
بندگان الله تا کی قرار است این همه اسمان و ریسمان ببافید و کشورهای صاحب تمدن و سرزمینهایی که متاثر از فرهنگ و تمدن یونان و روم بودند را با چند تا مسجد مقرنس کاری شده توسط معماران و هنرمندان خاورمیانه به خیک اسلام ببندید؟! تا کی قرار است فرهنگ و تمدن پارسی باستان را به خیک اسلام اعراب ببندید و بالعکس؟ عمان قبل از هخامنشیان ماگان نامیده می شد و از بحرین تا مرزهای بین النهرین دیلمون نام داشت و بر طبق نظر مورخان باستان ماگان و دیلمون عرب تبار نبودند. پارسیها در دوره هخامنشیان بخشی از شبه جزیره میان دریای اریتره و دریای پارس را ایالت عریبی ( به زبان آشوری) نامیدند. کلمه عرب ریشه اشوری دارد. مکه کجا بود؟! تا قبل از قرن نهم و دهم میلادی مردم جزیره العرب زبان واحد و ریشه مشترکی نداشتند و در شمال عربستان حتی ایده اینکه با مردم جنوب و حجاز ریشه مشترک نژادی داشته باشند به ذهنشان هم خطور نمی کرد چه برسد به تشکیل یک امت واحد اسلامی! شما بسیجی ها و رافضی های بدبخت یا بندگان الله که جلوتر از نوک دماغتان را هم نمی توانید ببینید مفسر باستان هم شدید؟! خواب دیدید برای خودتان نگهدارید!
یکشنبه 18 مهر 1389

Dionysos - فرانسه - پارسی
اسلام و مسلمانان متجاوز و اشغالگری که تا خاورمیانه و اروپا رفتند غلط کردند که این کار رو کردند. غلط کردند که برای دزدی روانه کشورهای دیگر شدند و با پولهای باد آورده و برده های مفت حرمسرا و مسجد ساختند تا جنس مفت و غنیمت بگیرند! رافضی های بدبخت کجای اینها افتخار دارد که شما به استخوان لیسی این دزدهای سر گردنه افتاده اید! کجای قتل و غارت و اشغال کشورهای مردم افتخار دارد؟ مستشرق های بیسواد و دستمال بدست زیاد هستند که حرف مفت می زنند. اگر وبا مانع از جنگهای صلیبی نمی شد الان در کعبه و اسلام رو برای همیشه تخته کرده بودند! تا کی قراره دروغ بنویسید و خوابهای رافضیها رو تعبیر کنید؟ خجالت بکشید!
یکشنبه 18 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.