شمقدری: مجوز ساخت فیلم فرهادی به خاطر حرف‌هایش لغو شد


شمقدری: مجوز ساخت فیلم فرهادی به خاطر حرف‌هایش لغو شد

اصغر فرهادی

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیل لغو مجوز ساخت فیلم اصغر فرهادی را با سخنان او در مراسم جشن خانه سینما مربوط دانست.

آقای شمقدری درباره دلیل لغو مجوز ساخت این فیلم گفت: "موضوع به خاطر صحبت هایی است که وی (آقای فرهادی) در مراسم جشن خانه سینما داشت و حرف هایی که ایشان زدند حرفهای جالبی نبودند. پس از آن به ایشان یک هفته فرصت می دهند حرف هایشان را اصلاح کنند اما این کار را انجام نمی دهند و سپس منجر به این تصمیم گیری می شود."

اصغر فرهادی در مراسم جشن خانه سینما گفته بود: ای کاش! سال آینده ایران، مثل امروز نباشه، ای کاش! سال آینده ایران شرایطی داشته باشه که «گلشیفته فراهانی»، «امیر نادری» و «محسن مخملباف» به راحتی به وطن بازگردند، ای کاش! سال آینده «جعفر پناهی» بتوونه فیلم بسازه و ای کاش سال آینده هیچ‌چیز مثل این سالها نباشه».

معاون سینمایی وزارت ارشاد با بیان اینکه معاونت سینمایی به سمتی می رود که روش هایش کاملا آشکار و شفاف باشد، گفت: "ملت باید بدانند که دلیل تشویق یک فیلمساز و دلیل منعی که برای یک فیلم ساز ایجاد می شود چیست."

آقای شمقدری گفت: "اگر حرف هایی که شنیده ام ایشان گفتند واقعیت داشته باشد، حرفهای بسیاری ناجوری بوده است."

مجوز ساخت فیلم جدید اصغر فرهادی با نام "جدایی نادر از سیمین" در حالی لغو شد که فیلمبرداری آن در تهران شروع شده است.

این در حالیست که چند روز پیش از این وزارت ارشاد، فیلم "بدورد بغداد" ساخته مهدی نادری را بدون هماهنگی با خانه سینما به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی کرد.

این انتخاب برخلاف سنت هرساله و به دنبال شدت گرفتن تنش میان خانه سینما و مسئولان امور سینمایی وزارت ارشاد اسلامی اتفاق افتاد.

خانه سینما که در سال های گذشته متولی اصلی انتخاب نماینده ایران برای اسکار بود، امسال با تصمیم مسئولان وزارت ارشاد از این کار کنار گذاشته شد و شورای ۹ نفره سینمایی تعیین شده از سوی این نهاد نسبتا مستقل سینمایی، در این تصمیم‌گیری هیچ دخالتی نداشته است.

جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد، چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری فارس، به انتقاد از شیوه گذشته معرفی فیلم به اسکار پرداخته و گفته بود:"متاسفانه در هیئت های انتخاب اسکار در سال های گذشته، اشتباه فاحشی رخ داده است."

معاون امور سینمایی وزارت ارشاد، در انتقاد از انتخاب فیلم درباره الی ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران در اسکار سال ۲۰۱۰ بدون نام بردن از این فیلم گفته بود که اگر سال گذشته فرزند خاک به اسکار می رفت، شانس بیشتری داشت.

iranjp - ژاپن - توکیو
ای خاک تو سرتون که ظرفیت چند کلام حرف انساندوستانه رو ندارید . شما فقط بدرد شنیدن دروغهای مموتی میخورید .
یکشنبه 4 مهر 1389

sapho - ایران - اصفهان
خدای من چقدر که من ذوق این فیلمو داشتم من که تازگیا انقدر بی تفاوت نسبت به اخبار شدم تا بدجور شکه و ناراحت شدم. امیوارم مثل اون درباره ی الی که یه شاهکار واقعی بود حریف نشند از اکرانش جلوگیری کنند کاش یه جوری حمایتش می کردیم
یکشنبه 4 مهر 1389

shahab46 - المان - هانوفر
چقدر خرفت واحمقند کسانی که با این حمارها کار میکنندبابا همه در هر مسند و جایی که هستید تحریم کنیدیارو حرف حق میزنه ممنوعش میکنند ودیگران هم نگاه مبکنند تا نوبت خودشان بشود
یکشنبه 4 مهر 1389

Azadikhah - هلند - تکسل
دیکتاتوری در همه جای این مملکت رخنه کرده
یکشنبه 4 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.