عبدالله گل از رابطه ترکیه با ایران دفاع کرد

 
عبدالله گل از رابطه ترکیه با ایران دفاع کرد

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه در نیویورک اظهار داشت رابطه مستقیم ترکیه با تهران، بهترین راه برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک برای بازداشتن ایران از رفتن به سوی جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

ترکیه به همراه برزیل، دو کشوری بودند که در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در خردادماه امسال به چهارمین قطعنامه تحریمی ایران، رای منفی دادند.

این دو کشور پیشتر با میانجیگری خود، ایران را قانع کرده بودند  بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود را برای مبادله با سوخت اتمی ۲۰ درصدی، در خاک ترکیه به امانت بگذارد که با استقبال ایالات متحده و متحدانش روبرو نشد.

عبدالله گل که در «شورای روابط خارجی» آمریکا سخنرانی می‌کرد به انتقادهای مطرح شده در مورد چرخش ترکیه به سوی شرق پاسخ داد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «اگر به متحدان ما نگاه کنید، کدامیک از رهبران این کشور می‌توانند گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران و از جمله رهبر مذهبی ایران داشته باشد؟»

عبدالله گل با بیان این که هیچ‌کدام از این کشورها  نمی‌تواند چنین رابطه مستقیمی با ایران داشته باشند، تاکید کرد  رابطه ترکیه با ایران از این روست که این فرآیند رو به جلو حرکت کند که به گفته او نباید مورد بدفهمی واقع شود.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «همانند گذشته، ترکیه یک متحد  عمیقا متعهد و قابل اتکاء ایالات متحده است و خواهد بود».

ترکیه افزون بر مناسبات نزدیک سیاسی با ایران، از شرکای مهم اقتصادی تهران نیز به شمار می‌رود.

به گفته رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور هم‌اکنون بالغ به ۱۰ میلیارد دلار است که بخش عمده آن را صادرات گاز ایران تشکیل می‌دهد.

با این حال، نخست‌وزیر ترکیه در شهریور ماه امسال، ابراز امیدواری کرد که  ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور فعلیت برسد و دو کشور بتوانند حجم مبادلات خود را تا سه برابر افزایش دهند.

نخست‌وزیر ترکیه، همچنین ایجاد ساز و کار تجارات آزاد با ایران را دور از ذهن ندانست و خواستار رسیدن دو کشور به این هدف شد.

گرمی مناسبات ایران و ترکیه در حالی است که ایالات متحده و متحدانش در تلاشند با اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی، ایران را از پیگیری برنامه هسته‌ای‌اش منصرف کنند؛ برنامه‌ای که به گفته آنها اهداف نظامی دارد.

shahab46 - المان - هانوفر
خر به این میگن دیگه خدا را شکر دیگه خواب اتحادیه اروپا را این ترکها با این اسلامیست های نفهم ببینند
شنبه 3 مهر 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
عبدالله گل از رابطه ترکیه با (سرمایه های نفتی)ایران دفاع کرد. نه اینکه ترکهای ترکیه در این سی سال گذشته با آغوش باز مردم ایران رو پذیرفتند و رفتاری انسانی با ایرانیهای توریست و یا پناهنده داشتند!!! برای تکمیل این رابطه دوستانه با حکومت ضد ایرانی ولی وقیح طرح دوستی میریزند تا در اواخر حکومت ولی وقیح از سرمایه های به تاراج رفته سهمی داشته باشند. نابود باد رژیم ولی وقیح و پاینده ایران
شنبه 3 مهر 1389

ukguy4u - بریتانیا - لندن
چرا که نه؟ بیماری پیدا کردن که میتونن خونشو مصل زالو بمکن.
شنبه 3 مهر 1389

h.k - دانمارک - اودا
ترکیه خیلی تلاش کرد.که وارد اتحادیه اروپا شود. اماچندکشورخصوصان دانمارک به خاطریونان,,جزایر,,واسلامی بودن مانع تراشی میکنند.,,مسئله کردها هم جزئی ازایرادهاست.تااینکه ترکیه هم خواست خودشرااینگونه نشان بدهد.اما رهبران ماوترکیه واقعن غیرقابل مقایسه هستند.ترکیه فقیرراتاکجا پیش برده اند.واماقضاوت بین ماوترکیه رابایدازدوستان افغان پرسید من خودم نمی توانم دراینموردنظری بدهم.ولی میدانم سرمایه مردم عزیز کشورم برای ملت لبنان وفلسطین هزینه میشود.ولی متحیرم انها پرچم ترکیه راحال درتظاهراتشان حمل کرده اند.تاجاییکه یکی ازرهبرانش اسم رجب طیب رابرای پسرش انتخاب کرده است.بنابراین مرگ برحاکمین جمهوری اسلامی وولی وقیح.پاینده ایران.
شنبه 3 مهر 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
ویوا....18..بیلیون.دلار.!!!!
یکشنبه 4 مهر 1389

h.k - دانمارک - اودا
سلام.دوستان.واقعیتهارااطلاع رسانی کنیم.خیلی بهتر میتوانیم.راه حل برای گریز ازفقر,فلاکت,پسرفتهاپیداکنیم.تااینکه همیشه ازقدرت,حاکمیتهای کذایی صدها بلکه هزارها سال پیش راکه نمیدانیم تاجه اندازه راست بوده یادروغ.البته کشور قدرتمندی بودیم.امادرگذشته نزدیک وحالاجی. مقایسه وعلت یابی.ترکهای اروپا.عمدتاازطبقه پایین کشوربودند.که به اروپاامده ومیبینید وطبقه متوسط وبالا درکشورشان هستند.با300کانال تلویزیون وصدها روزنامه ومجله ازاد که اگاهی واطلاعات به این مردم میدهد.ولی ایرانیان اروپا از طبقه متوسط به بالا هستندکه به اروپا امده اند.و درضمن طبقه متوسط به پایین درکشور ماندگارشدهاند.با 3 کانال تلویزیون و 30 عنوان روزنامه مثل کیهان الرثالات ,ایران امروز.......که روزانه هزاران دروغ ولاطایر تحویل هموطنانمان میدهد.ازسوریه,فلسطین,جنگ عراق,افغانستان که یعنی شکرگزارهم باشید.وتاجنگ جهانی اول امپراطوری عثمانی ازقسمتی ازافریقاتا تاالمان یعنی کل عربهاواروپای شرقی راهم حکومت میکردند.حالا نمیدانم مامقصریم.یاپدران ما
یکشنبه 4 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.