بررسی روزنامه های شنبه تهران " دوم مهر


بررسی روزنامه های شنبه تهران – دوم مهر

تیترهای اول

"مجلس حرف آخر را می زند" به نقل از آیت الله صافی در صدر اخبار مردم سالاری و آرمان آمده است و "تاکید ائمه جمعه بر ترویج فرهنگ دفاع مقدس در میان نسل جوان" تیتر اول حریم است.

ایران از "خشم آمریکا از پیشنهاد رئیس‌جمهور در سازمان ملل" نوشته، کیهان هم خبر داده "احمدی نژاد از تریبون سازمان ملل قدرت های جهانی را به محاکمه کشید"، سیاست روز از "اخلال در ترجمه همزمان سخنان رئیس‌جمهور" خبر داده، جام جم از "پنج پیشنهاد احمدی نژاد در سازمان ملل" و خراسان از "پیشنهاد رئیس جمهور برای تشکیل گروه حقیقت یاب درباره ۱۱ سپتامبر".

رسالت در صدر گزارش های خود نوشته "سیاست راهکارهای عملی برای وحدت و همگرائی"، ابتکار از "هشدار وزیر اطلاعات درباره صهیونیسم شیعی" خبر داده و روزنامه جمهوری اسلامی از زبان هاشمی رفسنجانی نوشته "اگر متحد بمانیم می توان بر دشمنی ها غلبه کرد".

"جولان 43 بدهکار بزرگ بانکی" عنوان اصلی تهران امروز است، هاشمی رفسنجانی به نوشته آفرینش گفته "دانشگاه آزاد اسلامی را یادمان حضرت امام می دانیم" و جهان صنعت خبر داده "سه مدیر اقتصاد خوانده در کابینه تحول اقتصادی".

گزیده مقالات

گوش ها در اختیار احمدی نژاد

کیهان در سرمقاله خود با تجلیل از سخنان رییس دولت در نیویورک ادعا کرده که این سخنان به شدت مورد استقبال افکار عمومی غرب قرار گرفته به طوری که یک گزارش بیانگر آن است که در سال گذشته نزدیک به دویست میلیون نفر حداقل یکی از سخنرانی ها و یا مصاحبه های دکتر احمدی نژاد را با دقت شنیده اند ولی نطق سال گذشته رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را فقط 7 درصد آمریکایی ها شنیده و یا در رسانه های مکتوب خوانده اند.

این روزنامه بدون اشاره به ماخذ آمار خود ادعا کرده که پانصد میلیون نفر از شهروندان اروپایی و آمریکای شمالی- شامل ایالات متحده و کانادا- نطق دکتر احمدی نژاد در مجمع عمومی پارسال را شنیده و یا در مطبوعات خوانده اند. این یک اتفاق بسیار بزرگ است به گونه ای که رسانه «روسیا الیوم» اعلام کرد هیچ سخنرانی به اندازه احمدی نژاد نتوانسته است، توجه مخاطب را در غرب برانگیزد.

روزنامه کیهان علت این استقبال را آن جا دیده که احمدی نژاد در نطق ها و مصاحبه های خود همواره از یک سو به نقد مبانی فکری و دستاوردهای تمدن غرب و اندیشه لیبرالیزم و کاپیتالیسم پرداخته و از سوی دیگر راه حل های برون رفت از بن بست های موجود در اندیشه و کارکرد غرب را با بیانی صریح و در هیاتی منطقی ارائه کرده است پس می توانیم بگوئیم احمدی نژاد حرفهایی می زند که ملت ها آماده شنیدن آن هستند و خود را نیازمند آن می بینند.

حل المسائل احمدی نژادی

آرمان در سرمقاله خود از نگاه حل المسایلی ایران به موضوعات منطقه‌ای خبر داده و نوشته مهمترین موضوعات منطقه‌ای با تاثیرگذاری جهانی که ایران می تواند در آن نقش فوری ، کارساز و حل‌المسایلی داشته باشد عبارتند از اول کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای در عراق، افغانستان و صلح در خاور میانه دیگر مبارزه با تروریسم منطقه‌ای و جهانی و سوم خلع سلاح عمومی منطقه ای که سرتیتر‌های اصلی صلح و امنیت بین المللی هستند.

به نظر نویسنده این مقاله سفر آقای احمدی نژاد معمولا با دو هدف صورت گرفته است . یکی ارتباط مستقیم با جامعه آمریکایی و تلاش در جهت نزدیکی با دیدگاه‌های ایران و امریکا در حل مسایل منطقه‌ای و دوم طرح دیدگاه‌های ایران در مجمع عمومی سازمان ملل. هر دو جنبه دارای اهمیت زیادی است .

آرمان نوشته رسانه‌های امریکایی بخش مهمی از تبلیغات عمومی جهانی و به تبع شکل گیری سیاست‌های له یا علیه ایران هستند. مجمع عمومی نیز بخش مهمی از ایجاد ارتباطات سیاسی در سطح عالی سران دولت ها و طرح مسایل روشنفکری و انتقادی در سطح جهانی است . آرمان نوشته اظهارات هدفمند هیلاری کلینتون مبنی بر تقویت نقش نظامیان در ایران درست قبل از سفر آقای احمدی نژاد نیز به نوعی با این هدف صورت گرفت.

علیه روسیه و بدقولی هایش

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با اشاره به این که روسیه خبر داشت که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیزست اما از حق وتوی برای جلوگیری از تصویب قطعنامه 1929 استفاده نکرد نوشته متأسفانه روس‌ها نه تنها به وظیفه اخلاقی خود در جریان مطرح شدن این قطعنامه غیرقانونی عمل نکردند بلکه خود نیز به آن رأی دادند و در واقع آنچه اکنون بهانه خودداری از تحویل موشک‌های "اس 300" شده همان چیزی است که خود روس‌ها نیز در تکوین آن شرکت داشته‌اند.

به نظر این مقاله روس‌ها چگونه می‌توانند یک سامانه پدافندی را مشمول قطعنامه‌ای بدانند که مدعی است میخواهد ایران را از داشتن سلاح تهاجمی محروم نماید؟ این نکته نشان می‌دهد روس‌ها با آمریکائی‌ها در وارد آوردن فشار بر ایران آنهم خارج از چارچوب مقررات و حقوق شناخته شده بین‌المللی هماهنگ هستند. و پنجم آنکه همین هماهنگی در قطعنامه پیشنهادی مورد اشاره وزیر خارجه برزیل نیز مشهود است.

روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرده روشن است که دولتمردان روسیه با این قبیل اقدامات خود کاملاً درصدد بازی با ایران با هدف گرفتن امتیازهای بیشتر از آمریکا هستند. به عبارت روشن تر، قانون، اخلاق و منافع مشروع ایران را فدای معامله با آمریکا می‌نمایند و از قربانی کردن شرافت و اصالت خود به همراه مصالح ملت‌ها برای چانه زنی‌های کثیف سیاسی با آمریکا ابائی ندارند.

ترکیب هیات دولت

امیر هادی انواری در گزارشی در جهان صنعت نوشته شاید همه انتقاد‌های سیاسی به دولت در یک کفه ترازو قرار بگیرد و تنها بحث گرانی و تورم در کفه دیگر، باز هم کفه دوم سنگینی می‌کند. در بحث اقتصادی دوست و دشمن و منتقد و موافق وجود ندارد، همه از نامساعد بودن اوضاع اقتصاد شکایت می‌کنند، انتقاد مراجع، بزرگان نظام از آن جمله است.

نویسنده این گزارش با تاکید بر ای که از بین 22 نفر اعضای کابینه، تنها سه نفر اقتصاد خوانده اند نوشته از بررسی رشته تحصیلی اعضای هیات دولت مشخص می‌شود فارغ‌التحصیلا‌ن رشته‌های فنی و مهندسی جمعا با شش مورد که با احتساب احمدی‌نژاد به هفت مورد می‌رسد، بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند بالا‌خره فنی خوانده‌ها حرف همدیگر را بهتر می‌فهمند.

به گزارش جهان صنعت بعد از رشته‌های فنی، رشته‌های مدیریت قرار دارند، فارغ‌التحصیلا‌ن این رشته هم پنج مورد هستند. الهیات، فقه و حقوق هم همین سه مورد هستند و در رتبه بعدی اقتصاد خوانده‌ها قرار دارند که آنها هم سه نفر هستند یعنی آقایان: حسینی (وزیر اقتصاد و دارایی)، غضنفری (بازرگانی) و خلیلیان (وزیر جهاد کشاورزی) سه مورد هم فارغ‌التحصیلا‌ن رشته‌های دیگر مثل زنان و زایمان (وزیر بهداشت) و نامشخص هستند.

این گزارش چنین پایان می گیرد که کابینه دولت دهم دو فصل سرد و سخت پیش‌روی دارد. پاییز و زمستانی که در آن قرار است هدفمندسازی یارانه‌ها عملیاتی شود، تحول اقتصادی با 22 نفر و سه نفر اقتصاد خوانده در ترکیب هیات دولت دهم.

معوقات بانکی و هشتاد و چهار نفر

رضا سید پور در مقاله اصلی تهران امروز با استناد به گفته یک عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نوشته هشت هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی مربوط به 84 نفر است. ضمن اینکه 6 هزار میلیارد تومان از این مبلغ را 43 نفر به دوش می‌کشند. به بیان دیگر این 84 نفر – اعم از حقیقی و حقوقی –هشت میلیارد دلار وام از نظام بانکی گرفته‌اند و بعد از گذشت چند سال هنوز بدهی خود را بازپرداخت نکرده‌اند.

به نوشته این مقاله نفس وجود بدهی به نظام بانکی به خودی خود ایرادی ندارد بلکه مشکل‌ از آنجا ایجاد می‌شود که «میزان بدهی»‌ و «زمان بازپرداخت» شرایطی را دامن می‌زند که باعث اختلال در نظم اقتصادی جامعه و برنامه‌های توسعه‌ای کشور می‌شود. وقتی هشت هزار میلیارد تومان از منابع کشور معطل می‌ماند، روشن‌ترین پیامد آن، کاهش سرمایه‌گذاری است. وقتی سرمایه‌گذاری کاهش یابد به تبع آن باید منتظر کندی رشد اقتصادی بود.

تهران امروز تاکید کرده زمانی که رشد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند بازار کار و اشتغال وضعیت نابسامانی می‌یابد و بر خیل بیکاران افزوده خواهد شد. وقتی کار، اشتغال و سرمایه‌گذاری کم شود درآمدهای مالیاتی دولت نیز فروکش می‌کند. کاهش درآمد دولت یعنی افت کیفیت زیرساخت‌های اقتصادی و تنزل خدمات عمومی در جامعه. اقتصاد یک ارگانیسم زنده و سیستم به هم وابسته است. نه می‌شود آن‌را جزیره‌ای دید و نه می‌توان آن را پاره پاره ارزیابی کرد.

نوسان های بورس

علیرضا کدیور در سرمقاله دنیای اقتصاد نسبت به آینده بورس تهران ابراز نگرانی کرده و به یاد آورده که معروف‌ترین و به یادماندنی‌ترین حباب قیمتی بورس تهران طی سال‌های ابتدایی دهه 80 رخ داد و در نیمه دوم سال 83، پس از آغاز تخلیه حباب قیمتی تشکیل شده، بورس تهران را با 5/3 سال رکود دامنگیر مواجه کرد.

به نوشته این اقتصاددان دوره رونق هیجانی بورس مصادف با رکود مسکن و دوره رونق بخش مسکن با رکود بورس و تخلیه حباب قیمت سهام مصادف شده است. شرایطی که در حال حاضر نیز پس از 5/2 سال رکود بخش مسکن و افت قیمت‌های اسمی و واقعی در این بخش، اکنون مصادف با شکل‌گیری حباب قیمت سهام برای اکثر شرکت‌های بورسی و جذاب شدن بخش مسکن، به لحاظ سرمایه‌گذاری شده است.

سرمقاله دنیای اقتصاد چنین پایان می گیرد که در واقع اجرای طرح‌تحول اقتصادی به واسطه افزایش هزینه انرژی شرکت‌های بورسی و رشد چشمگیر قیمت سهام طی 5/1 سال گذشته، ‌انگیزه قابل‌توجهی برای خروج سرمایه‌گذاران از بورس ایجاد می‌کند و در عین حال بخش مسکن در پی افت شدید قیمت‌ها طی 5/2 سال گذشته می‌تواند مقصد مناسبی برای سرمایه‌های خروجی از بورس باشد. روندی که هفت سال پیش نیز بدون اجرای طرح تحول به وقوع پیوست.

خصوصی سازی در پتروشمی

محمدحسن پیوندی در آرمان نوشته صنعت پتروشیمی همیشه و بر طبق یک عادت مالوف در ذیل اهداف وزارت نفت بوده نه درصدر آن. تلاش‌های چندین ساله بر این مبنا بود که پتروشیمی به عنوان یک صنعت پتروشیمی قبولانده شود، وزاری نفت نگاه مثبتی به این صنعت دارند اما بدنه این وزارتخانه هنوز نگاهی به جز این دارد.

این مدیر سابق صنایع پتروشیمی تاکید کرده در سال های اخیر خصوصی سازی به نحوی صورت گرفت که فقط سرمایه‌گذاری از یک بخش به بخش دیگر منتقل شد. در حالی که صنعت پتروشیمی یک صنعت یکپارچه و به مثابه دانه‌های یک زنجیر به هم پیوسته است. بسیار بهتر این بود که کل صنعت پتروشیمی که در بخش دولتی قرار داشت از طریق بورس و سهام به کل ملت ایران عرضه می‌شد.

مقاله آرمان تاکید کرده اگر می‌خواهیم صنعت پتروشیمی کشور از پا نیفتد باید خوراک صنعت پتروشیمی از واقعیت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برخوردار شود. این صنعتی کاملاً ایرانی است و در خدمت اشتغال کشور.

و نهایت این که کمتر از 10 درصد هیدروکربورهای کشور در بخش صنایع پتروشیمی و شیمیایی مصرف می‌شود اما همین صنایع حدود 40 درصد صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده اند. حال سوال این است که آیا نباید این معیار را به عنوان ایده ای در هدفمند کردن یارانه‌ها به سمت هدفمند کردن واقعی مورد توجه قرار دهیم؟

مرگ تدریجی جنگلهای 400 ساله

ابتکار در گزارشی نوشته خشکسالی بی سابقه و سیزده ساله جنوب کرمان علاوه به تهدید زیستگاههای جانوری در جنوب کرمان جنگلهای کهن اورس و 50 گونه گیاهی منحصر بفرد استان کویری کرمان را در معرض انقراض قرار داده است.

به گزارش این روزنامه سیزده سال خشکسالی پدیده طبیعی است که باعث شده تا کم آبی علاوه بر صدمه شدید به بخش کشاورزی و تامین آب شرب روستایی و شهری صدمات جبران ناپذیری نیز به عرصه‌های طبیعی و زیستگاههای جانوری و گیاهی استان وارد آورد.

ابتکار تاکید کرده کاهش شدید بارندگی و عدم سرد شدن هوا در بسیاری از نقاط استان طی زمستان سال گذشته در کنار افزایش گرمای بی سابقه در طول تابستان موجب شده شرایط برای شیوع انواع آفات نیز فراهم شود و بسیاری از گونه‌های طبیعت بکر استان بخصوص در جنوب استان کرمان در معرض تهدیدی جبران ناپذیر قرار گیرند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.