رد گیری پول برنامه هسته ای ایران در ترکیه

 
رد گیری پول برنامه هسته ای ایران در ترکیه

محمود احمدی نژآد در کنار عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه

خبرگزاری رویترز در یک گزارش ویژه و مفصل براساس اظهار نظرها و گزارش های دولت های غربی می نویسد که ترکیه و برخی دیگر کشورهای دوست آمریکا هنوز هم مناسبات مالی و بانکی خود را با موسسات ایرانی مظنون به مشارکت در برنامه های هسته ای آن کشور ادامه می دهند. این وضعیت باعث شده که اقدام های غرب برای محاصره اقتصادی ایران تضعیف شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک گزارش امنیتی که توسط دیپلمات های غربی در اختیار این خبرگزاری گذاشته شده می نویسد: «گسترش و رونق روابط تجاری و مالی ترکیه و ایران یک گذرگاه خیلی مناسب برای ورود و تماس ایران با اروپا ایجاد کرده است. بانک ها و موسسات ایرانی از طریق بانک های ترکیه و تبادل ارز می توانند به شبکه مالی و بانکی اروپا دست یابند.»

حجم مناسبات مالی و تجاری ترکیه و ایران در سال ۲۰۰۸ به ۱۵ میلیارد دلار رسید و هفته گذشته رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور در دیدار با محمد رضا رحیمی، معاون رییس جمهور ایران گفت که حجم این مناسبات ظرف پنج سال آینده قرار است سه برابر شود. بخش اعظم این مناسبات تجاری مشروع و قانونی است اما اگر ترکیه به محل امنی برای تجارت و مناسبات مالی ایران بدل شود، تهران ممکن است از این مناسبات برای فرار از تحریم ها سوء استفاده کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، گسترش مناسبات تجاری ترکیه و ایران در سال های اخیر که یکی از عوامل مهم آن نیاز ترکیه به گاز است همزمان شده با افزایش فشارهای غرب و تحریم های بین المللی علیه ایران. بنابراین ترغیب دولت ترکیه به چشم پوشی از مناسبات رو به گسترش با ایران کار ساده ای نخواهد بود. دولت ترکیه به عنوان عضو سازمان ملل متحد ملزم است که تحریم ها علیه ایران را رعایت کند ولی در عمل فقط آن بخش از شرکت ها و بانک های ترکیه که با آمریکا مناسباتی دارند در هراس از مجازات های واشینگتن ممکن است روابط خود را با طرف های ایرانی معلق کنند.         

فهرست سیاه

اوایل سال جاری آمریکا، بریتانیا و چند کشور اروپایی در مذاکرا ت مربوط به تحریم ایران سعی کردند چند بانک مهم ایران از جمله بانک مرکزی، بانک ملت و بانک توسعه تجارت را در فهرست سیاه قرار دهند. اما این تلاش با مقاومت سخت چین روبرو شد که در عرصه تجاری و انرژی مناسبات فعالی با ایران دارد.

خبرگزاری رویترز می افزاید که به اعتقاد دولت های غربی اکنون این گروه از بانک های ایرانی که بخشی از مناسبات مالی مربوط به برنامه هسته ای و نظامی ایران را مدیریت می کنند به کشورهای دیگر از جمله در آسیا و آفریقا روی آورده و از طریق بانک های واسطه می کوشند تحریم ها را دور بزنند.

به عنوان مثال اکنون بانک ملت ایران در سه شهر استانبول ، آنکارا و ازمیر در ترکیه فعال است و به نظر می رسد که دولت ترکیه در مورد فعالیت این بانک هیچ محدودیت یا کنترلی را اعمال نمی کند.

از نگاه آمریکا و متحدان غربی، فعالیت بانک های ایرانی در ترکیه و از سوی دیگر سردی مناسبات ترکیه با اسراییل موضوعی نگران کننده است. در همین حال ترکیه و برزیل اعضای موقت شورای امنیت به قطعنامه اخیر شورای امنیت در تحریم ایران رای مخالف دادند که چنین چیزی در گذشته سابقه نداشت. این دو کشور همچنین مبتکر و میانجی یک توافق برای تعویض سوخت هسته ای ایران بودند که درست یک هفته قبل از تصویب قطعنامه شورای امنیت در تهران به امضا رسید ولی غرب آن را نپذیرفت.

خبرگزاری رویترز می افزاید که دولت ترکیه بارها اعلام کرده با سلاح هسته ای در منطقه مخالف است و این مخالفت می تواند هم شامل ایران و هم شامل اسراییل شود. اما در همین حال ترکیه نگران است که اتخاذ موضع تهاجمی علیه برنامه های هسته ای ایران ممکن است آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه باشد.

دیدار مقام عالی رتبه آمریکا

رویترز از قول مقامات آمریکا می گوید که معاون امور مبارزه با تروریسم در وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا از ترکیه دیدار کرده است. او دراین سفر اقدامات سختگیرانه و مجازات های جدید دولت آمریکا در مورد مناسبات مالی و بانکی با ایران را برای مقامات ترکیه تشریح کرده است.

به گفته مقامات وزارت خزانه داری آمریکا، ترکیه تنها کشوری نیست که از نظر معامله با ایران موجب حساسیت و نگرانی است ولی در نوع خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مقامات وزارات خزانه داری آمریکا برای تشویق کشورهای دیگر به رعایت تحریم ها و اعمال فشار بر ایران در ماههای اخیر به کشورهای دیگری از جمله بحرین، امارات متحده عربی، لبنان، برزیل و اکوادور سفر کرده اند.

به گزارش رویترز، دیدار محمد رضا رحیمی، معاون رییس جمهور ایران در راس یک هیات یکصد نفره از تجار و بازرگانان و مقامات اقتصادی ایران نشانگر گسترش مناسبات ترکیه با ایران است. یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و ترکیه می گوید: «معاملات و مناسبات تجاری با ایران که قبل از تحریم های اخیر از طریق دوبی و امارات عربی متحده انجام می شد اکنون می توان از طریق ترکیه پیش برود.»

رویترز از قول یونس هرمزی، مدیر بانک ملت در ترکیه می نویسد که در هفته های اخیر و پس از دیدار هیات آمریکایی از ترکیه، برخی از بانک های این کشور که با آمریکا و اتحادیه اروپا مناسبات فعالی دارند معامله با طرف های ایرانی را متوقف کرده اند.

ولی به گفته یونس هرمزی، همزمان بانک ملت توانسته است از طریق بانک های دیگر ترکیه به فعالیت های خود ادامه داده و حتی در مواردی شاهد افزایش مناسبات بانکی است. به گفته این مقام ایرانی، اقدام برخی از بانک های ترکیه برای قطع معاملات با طرف های ایرانی یک تصمیم مستقل بوده و تحت فشار دولت آمریکا صورت نگرفته است.
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
عکس دو اشغال از اغل اسلامی.
پنج‌شنبه 1 مهر 1389

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
اسراییلی ها خیلی خودشان را زرنگ می دانند اما اگر چند حماقت پی در پی، از همه مهمتر حمله و کشتار در کشتی ترکیه، را انجام نداده بودند ترکیه امروز قل نمی خورد برود توی بغل ایران.
پنج‌شنبه 1 مهر 1389

hashamdar - ایران - تهران
اگر فقر میخواستید*اگر درد میخواستید*اگر نکبت میخواستید*اگر اعدام میخواستید*اگر تجاوز میخواستید*اگر کوفت میخواستید*اگر تحریم میخواستید*اگر توهین میخواستید*اگر بیکاری میخواستید*اگر گرانی میخواستید*اگر بدبختی میخواستید*اگر شکنجه میخواستید*اگر بدهی جهانی میخواستید*اگر کشتار عزیزانتان را میخواستید*اگر واگزاری دریای خزر را میخواستید*اگر بی اعتباری و خفت جهانی میخواستید*اگر زیر سلطه چین و شوروی را میخواستید*اگر واگزاری سرمایه ملی به عربها را میخواستید. *اگر حجاب و تو سری خوری برای زنان میخواستید*اگر دزدی اموال ملی و خروج ثروتهای نفتی میخواستید. ((چرا به خودم نگفتید؟)). سئوالات بی جواب محمد رضا شاه از مردم ایران
پنج‌شنبه 1 مهر 1389

reza paris - ایران - تهران
خامنه ای دور نزن لو رفتی لول
پنج‌شنبه 1 مهر 1389

oghab - فنلاند - هلسینکی
ترکیه یک سیاستی دارد که پول مهم ترین گزینه برای این کشور است .نه اسلامی نه سکولار فقط چون واقعا چیزی نداره نه صنعت نه منابع طبیعی و. .ولی 18 میلیارد ایران یعنی خرید سیاست خارجی ترک در قبال ایران بود. که امیدوارم به همین سمت ادامه بده چون غیراز این به ضررش خواهد بود.و ورودش به اتحادیه اروپا امکان پذیر نیست.ممکن دیر...
پنج‌شنبه 1 مهر 1389

ranginkaman1 - نروژ - اسلو
ترکیه استعمار نوین که اقتصاد ایران را بدست گرفته, آنهم از طریق هزاران سرباز گمنام هوادارش در ایران, بخش بزرگی از در آمد ترکها در این سی سال از راه ارسال و قاچاق جنس های بنجل خود به ایران گذشته, بخش دیگر آن از راه قاچاق روزانه هزاران لیتر بنزین و گازوئیل, توجه کنید که چه جوری از راه فروش همین بنزین قاچاقی به ایران جیب مارا خالی می کنند, و هزاران مسافر چمدانی و آواره ی ایرانی در ترکیه اقلام دیگر آن هستند. و.....
پنج‌شنبه 1 مهر 1389

ekman - ‫ایران - شیراز
hashamdar -ایران−تهران:از آب گل آلود ماهی میگیری؟دوست داری مردم بین بد و بد تر ،بد را انتخاب کنند؟هر چه که اینجا و در قسمت های دیگر این سایت ذکر کردی به جز حجاب اجباری ،بقیه موارد در زمان شاه هم بود. اگر سلطه چین نبود ولی سلطه آمرکا بود،اگر واگذاری دریای خزر نبود، واگذاری بحرین بود،اعدام و شکنجه بود،تاراج سرمایه ملت توسط خانواده شاه بخصوص خواهرش اشرف و اطرافیانش بود.مردم نا راضی در آنزمان هم بود،اختناق و زندان و ساواک هم بود.قرار نبود که بعد از انقلاب آخوندها قدرت را در دست گیرند و خمینی خودش ابتدا میگفت که جای روحانیون بعد از تشکیل دولت دائمی در مسجد است،ولی دروغ و نیرنگ بود،مردم گول خوردند و کلاه سرشون رفت .رژیم شاه هم چندان بی عیب نبود،پس سعی نکن از آب گل آلود ماهی بگیری،سگ زرد برادر شغال است.
جمعه 2 مهر 1389

hassan5 - ایران - تهران
دولت اسلامی ترکیه بدش نمیاد که جمهوری اسلامی صاحب بمب اتمی اسلامی بشه
جمعه 2 مهر 1389

hashamdar - ‫ایران - تهران
ekman - ‫ایران - شیراز حیف وقت من..
شنبه 3 مهر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.