بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه یکم مهر


بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه یکم مهر

تیترهای اول

"قطعنامه چهار قدرت جهانی علیه تحریم ها" تیتر اول تهران امروز است، همشهری در یکی از عناوین خود نوشته"5+1 درباره از سرگیری مذاکرات هسته ای تشکیل جلسه می دهد" و مردم سالاری در صدر گزارش های خود به دفاع حدادعادل از مواضع علی لاریجانی درقبال اظهارات اخیر احمدی نژاد پرداخته و از قول او نوشته "باید در مجلس تصمیم گیری شود".

"شرایط بازگشایی سفارت آمریکا آسان است" نقل قولی از محمود احمدی نژاد تیتر نخست آرمان است، ابتکار "شهادت زنان و کودکان در انفجار تروریستی مهاباد" را برجسته کرده و جمهوری اسلامی در یکی از عناوینش از "انتقاد شدید رییس دیوان عالی کشور از غفلت درباره مساله حجاب" خبر داده است.

"آنها که خود تمام شده اند انقلاب را تمام شده می پندارند" نقل قولی از آیت الله خامنه ای در صفحه نخست کیهان جای دارد، رسالت هم با انعکاس همین اظهارات از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته "خودمحوری موجب شد برخی مقابل انقلاب بایستند" و در همین باره سیاست روز هم از قول همین منبع نوشته" مدعیان تمام شدن انقلاب اسیر وسوسه ریاست و قدرت شدند".

"فتح قله تاریخی در بازارطلا" عنوان گزارش اصلی دنیای اقتصاد درباره سیرصعودی و بی سابقه قیمت طلا در جهان است. ایران در یکی از عناوین اولش از قول رئیس کل بانک مرکزی نوشته "نرخ تورم به 7 درصد رسید" ، خراسان از "اعتراض تولیدکنندگان به تبعیض در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده" خبر داده است و جهان صنعت در تیتر نخستش نوشته" قانون تغییر ساعت کار ابلاغ نشد".

گزیده مقالات

اجرای قانون و جایگاه قوا در نظام

مردم سالاری در مقاله ای به اختلافات اخیر دولت و مجلس پس از اظهارات محمود احمدی نژاد درباره این که مجلس دیگر در راس امور نیست پرداخته و نوشته جلوتر دانستن و حتی همردیف دانستن قوه مجریه و قوه قضائیه حاصل برداشتی نادرست و ناقص از قانون اساسی و اصل تفکیک قوا است.زیرا مشروعیت هیات وزیران- جز رئیس قوه مجریه- از طرف مجلس کسب می شود ... وعلاوه بر آن اختیاراتی که مجلس برای طرح سوال، استیضاح و عزل بالاترین مقامات دولتی دارد کاملا منحصر به فرد است. همچنین ساختار مجلس که تصمیم گیری در آن بر اساس خرد جمعی است و "عصاره فضایل ملت" محسوب می شود، بر دولت که به شکل قائم به فرد عمل می کند رجحان دارد.

محسن دقت دوست درباره برخی علت های اظهاراتی این چنین از سوی دولتمردان درباره اختیارات مجلس نوشته این نکته قابل کتمان نیست که انعطاف و نرمش مجلس در مقابل دولت های نهم و دهم، در بسیاری از موارد بیشتر از قاعده و معمول بوده و کمتر شاهد استفاده به جای نمایندگان از اختیارات قانونی خود بوده ایم. به همین علت این پتانسیل ایجاد شده که امر را بر هر دولتی مشتبه کند.

نویسنده این مقاله همچنین افزوده نمونه بارز این مساله را می توان در همین قانون هدفمندسازی یارانه ها دید و قضاوت کرد. قانونی که شش ماه از زمان تعیین شده برای اجرایی شدن آن می گذرد و هنوز هم ساز و کار دقیق و عملی آن مشخص نیست... با این همه خیال دولت راحت است که در برابر این تخلف آشکار، با واکنش عادی مجلس هم روبرو نخواهد شد.

مجلس در راس امور است

جمهوری اسلامی هم در مقاله ای اظهار نظر رییس دولت درباره ترجیح داشتن قوه مجریه بر مقننه را متناقض با قانون اساسی و نظر رهبر جمهوری اسلامی دانسته و نوشته این جمله کلیدی و معروف هنوز در گوش همه افرادی که حیات امام را درک کرده‌اند زنگ می‌زند که "مجلس در رأس امور است" زیرا که مجلس عصاره و تبلور قدرت نظارت عمومی جامعه بر سایر قواست و لذا مسئولیت و استیضاح و عزل قوای دیگر نیز برعهده آن گذاشته شده است.

نویسنده این مقاله در ادامه افزوده همچنین مجلس تصویب کننده قوانینی است که قوه مجریه و مقننه ملزم به اجرای آن هستند و همه این امور، تثبیت کننده استیلای خدشه ناپذیر قوه مقننه بر سایر قواست ولی متأسفانه سخنان رئیس‌جمهور و استدلال‌های مخدوش ایشان که نتیجه‌ای جز ایجاد تشنج در جامعه و اتلاف وقت مسئولان ندارد، پرده از نوعی تفکر و تلقی برمی‌دارد که نیاز به اصلاح اساسی دارد.

نویسنده در پایان این مقاله نوشته مشخص نیست که تشکیک در بدیهیهات و مسلمات قانونی که اظهارات امام و رهبری را نیز در پشت سر خود دارد، با چه هدفی انجام می‌شود ولی قدر مسلم اینست که این قبیل اظهارات، باعث صف بندی میان قوا می‌شود...طبعاً در چنین فضایی، زنجیره‌ای شدن ماجراهایی همچون اسطوره سازی کوروش و بسیجی خواندن وی و همچنین برتر دانستن مکتب ایرانی بر اسلامیت کفایت می‌کند که دلسوزان جامعه را به این سمت دلالت کند که عده‌ای در دولت بدنبال ایجاد انحراف در مسیر تفکرات انقلاب و تشنج آفرینی در سطح افکار عمومی جامعه هستند. متأسفانه جنجال آفرینی از سوی منسوبین دولت این روزها افکار عمومی را به شدت نگران کرده و مشخص نیست که این روند به کجا ختم خواهد شد؟

تهیه طرح استیضاح وزیر نیرو

کیهان به نقل از نماینده دهلران در مجلس هشتم خبرداده که طرح استیضاح وزیر نیرو هفته آینده از سوی کمیسیون کشاورزی به مجلس ارائه می شود.

به گزارش این روزنامه علی عزتی در این باره گفته این طرح پشتوانه کار تخصصی دارد و از 18 محور تشکیل شده و 50 نفر آن را امضاء کرده اند و امضاکنندگان همچنان در حال افزایش هستند. تمام اعضای کمیسیون کشاورزی پیگیر طرح استیضاح مجید نامجو هستند و پس از بازگشایی مجلس در روز چهارم مهر این طرح پیگیری می شود.

به نوشته این روزنامه حامی دولت این عضو کمیسیون کشاورزی تأکید کرده که طراحان استیضاح به هیچ وجه حاضر به برگزاری نشست با وزیر نیرو نخواهند بود و به طور شفاف در پی استیضاح نامجو هستند چون وزیر نیرو استیضاح خود را بی علت می داند.

متن چیست حاشیه کدام است

رسالت در سرمقاله امروزش نوشته یکی از پیچیدگی‌های فهم نبرد نرم شناخت "متن" و پرهیز از "حاشیه" است. ما در متن این نبرد وظایفی داریم. رصد کردن حرکت دشمن، شناخت ترفندهای آنان کشف دستور روزانه آنها در اخلال در روابط قوا، اتحاد ملی و انسجام اسلامی و شناسایی خط تولید شبهه افکنی آنها از جمله وظایف ما در این قلمرو است.

محمد کاظم انبارلویی با این مقدمه سپس با اشاره به موضوعات مطرح در میان اصولگران ادامه داده گاهی مسائلی پیش می‌آید که "حاشیه" به جای متن می‌نشیند و ترفندهای اتاق فکر جنگ نرم دشمن یکی پس از دیگری عملیاتی می‌شود. گاهی موضوعی در دولت یا مجلس یا در یکی از اضلاع اصولگرایی مطرح می‌شود و هفته‌ها روی آن بحث می‌شود بی آنکه ربط آن را با مسائل اصلی نظام بدانیم در حالی که آن موضوع را می‌توان با حسن ظن به یکدیگر و تفاهم به راحتی حل کرد و نیازی به مجادله و کشمکش و اره بردن و تیشه آوردن نیست. اما برخی رسانه‌ها رندانه از همان موضوع تولید حاشیه می‌کنند و بزرگان را مدتی مشغول می‌سازند تا از متن مسائل اصلی فاصله بگیرند.

سرمقاله نویس این روزنامه در پایان نوشته اگر عزم این را داریم که وحدت ملی و انسجام اسلامی را ارتقا بخشیم به طور طبیعی باید روی مشترکات برای رسیدن به وحدت حقیقی تاکید کنیم اما نمی‌دانم چه اصراری وجود دارد که نقد خودمان را بدون رعایت آداب نقد همیشه در دستور داشته باشیم.

یارانه‌های هدفمند و الزامات دوران‌گذار

تهران امروز در سرمقاله امروزش موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در مهرماه و نقش مردم در اجرای این قانون را مورد توجه قرار داده و نوشتهآزادسازی قیمت کالاها و خدماتی که دولت در زمان مقتضی آن را اعلام خواهد کرد به میزانی که پس از یک دوره زمانی کوتاه‌مدت موجب افزایش رونق فضای کسب و کار و تولید خواهد شد نیازمند مدیریت محاسبه‌گرانه مردم بر یارانه‌هایی است که به صورت نقدی به حسابشان واریز می‌شود. به عبارت دیگر اکنون که کشور در آستانه ورود به یک فضای جدید اقتصادی است، رفتارهای خرد و کلان خانوارها و واحدهای تولیدی، خدماتی و... باید متناسب با الزامات دوره جدید بازمدیریت شود.

نویسنده مقاله با بیان برخی نگرانی ها در میان مردم و مسئولان نوشته به نظر می‌رسد که گرچه افق اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از چشم‌انداز مطلوبی برخوردار است اما شرط رسیدن به آن، عبور از دوران حداقل یک ‌ساله‌ای است که در صورت موفقیت، زمینه را برای افزایش بهره‌وری اقتصادی کشور فراهم خواهد آورد. صاحبنظران از این دوران به عنوان مقطع "ریاضت عمومی" یاد می‌کنند که شبیه آن را بسیاری از کشورهای توسعه یافته تجربه کرده و به اصطلاح مردم در آن شرایط ویژه کمربندهایشان را سفت‌تر بسته‌ اند.

سرمقاله نویس تهران امروز در پایان خاطر نشان کرده اهمیت و حساسیت این دوره آن است که یک تمرین عمومی آغاز می‌شود تا به تدریج کنترل و مدیریت بخشی از منابعی که تاکنون ذیل لوایح بودجه دولت، مدیریت می‌شد به عموم مردم واگذار شود. بدیهی است برای طی موفقیت ‌آمیز این دوره، مردم باید رفتار اقتصادی خود را با مناسبات جدید تنظیم کنند و اگر لازم است، قدری کمربندها را سفت‌تر ببندند. معنای این سخن، آن است که در این شرایط باید به میزان داشته، هزینه کرد زیرا از این پس قرار است هر کس، همه بهای کالاها و خدمات مصرفی خود را به تدریج از جیب خود بپردازد.

تورم 7 درصدی

روزنامه دولتی ایران از کاهش نرخ تورم در کشور خبرداده و به نقل از رییس کل بانک مرکزی نوشته با ادامه کاهش نرخ تورم، این رقم در اول مهرماه 7 درصد است و تداوم کاهش نرخ تورم قطعی خواهد بود.

به گزارش این روزنامه محمود بهمنی با اعلام این خبر گفته اما تورم ناشی از آزادسازی قیمت‌ها خارج از اراده بانک مرکزی است. برای کنترل نرخ تورم باید سیاست‌های پولی و مالی با یکدیگر در نظر گرفته شوند، تمام مسائل مربوط به کنترل تورم نیز به بانک مرکزی مربوط نمی‌شود.

به نوشته این روزنامه رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که بانک مرکزی با کمک ابزارهای پولی و نرخ‌ها، همچنان نرخ تورم را کنترل می‌کند، افزوده با افزایش نرخ‌های سود سپرده‌ها قطعا منابع بیشتری جذب بانک‌ها می‌شود که این امر یک نوع شیوه برای کنترل نرخ تورم است. اما با کاهش نرخ‌های سود سپرده، منابع از بانک‌ها خارج و کمتر جذب بانک ‌ها می‌شود و وارد بازارهای مالی دیگری نظیر بورس می‌شود، در کشور ما نیز نقدینگی بجز بانک‌ها وارد بورس می‌شود، زیرا راه‌های سوق یافتن منابع مالی به دیگر بازارها نظیر طلا و ارز را بسته ایم.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.