محمدرضا حیدری، اولین دیپلمات مستعفی : اگر منفعت‌طلب بودیم، بی‌صدا پناهنده می‌شدیم


محمدرضا حیدری، اولین دیپلمات مستعفی :
 اگر منفعت‌طلب بودیم، بی‌صدا پناهنده می‌شدیم

سومین دیپلمات معترض به حکومت ایران از مقام خود استعفا داد. پیرامون این موضوع همچنان فضایی سرشار از شک و تردید وجود دارد. محمدرضا حیدری، اولین دیپلمات مستعفی در گفت‌وگویی با "دویچه وله" به تردید‌های موجود پاسخ می‌دهد.

وزارت امورخارجه ایران

دویچه وله : سومین دیپلمات ایرانی که می‌گوید به نظام حاکم در ایران اعتراض دارد روز جمعه نوزدهم شهریور از مقام خود استعفا داد. فرزاد فرهنگیان رایزن دوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور بلژیک بود که اینک به نروژ پناهنده شده است.

امروز، سه‌شنبه، در شهر اسلو پایتحت کشور نروژ، کنفرانسی خبری با حضور او و همچنین محمدرضا حیدری، اولین دیپلمات مستعفی، برگزار شد.

حیدری به "دویچه وله" می‌گوید که در این نشست محور اصلی سوالات از آقای فرهنگیان درباره‌ی علل استعفای وی بوده است. "کمپین سفارتخانه‌ی سبز" عنوان حرکتی اعتراضی‌ست که با استعفای حیدری در سال گذشته آغاز شد. حیدری می‌گوید که بر اساس تماس‌هایی که از سوی "کمپین سفارتخانه‌ی سبز" با دیگر همکاران خود دارد، معتقد است که بیش از ۸۰ درصد بدنه وزارت امور خارجه‌ی ایران به نظام حاکم در ایران معترض هستند.

آقای حیدری توضیح می‌دهد: «این‌طور نیست که این استعفا آخرین مورد باشد. سایر همکاران من در اقصا نقاط دنیا نیز آمادگی خروج از سفارتخانه‌ها را دارند و ما منتظر هستیم که ببینیم عکس‌العمل سیستم حاکم در ایران به این حرکت همکاران ما چه گونه است تا قدم به قدم تصمیمات بعدی را عملی کنیم».

اما تنها واکنش علنی ایران تا به حال از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه‌‌ی این کشور انجام گرفته است. رامین مهمان‌پرست درباره استعفای حیدری و همچنین دومین مورد، یعنی استعفای حسین علیزاده، کاردار سفارت ایران در فنلاند، مسایل شخصی آن‌ها را انگیزه‌ی تمایل آنها به ادامه زندگی در اروپا مطرح کرده است.

دیپلمات‌های مستعفی این گفته مهمان‌پرست را قویاَ رد می‌کنند.  حیدری می‌گوید: « با توجه به خفقان موجود در داخل ایران، ما خواستیم با انجام این کار به دنیا اعلام کنیم که علی‌رغم تبلیغات جمهوری اسلامی صدای مردم ایران خاموش نشده، و این صدا در بین همه‌ی اقشار ملت ایران زنده است.»

با این‌همه بسیاری از ایرانیانی که نزدیکی‌ای هم به دیدگاه‌های دولتی ایران ندارند همچنان به ماجرای استعفای دیپلمات‌های معترض ایرانی به دیده شک و تردید می‌نگرند.

منفعت‌طلبی یا اعتراض؟

علی مهتدی، از کارمندان سابق سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان، به دویچه وله می‌گوید: «ادعایی که ایران در این زمینه می‌کند، تا حدودی می‌تواند درست باشد. چرا که وزارت امور خارجه جزو سازمان‌هایی است که وقتی مأمور به خارج می‌فرستد، با افزایش حقوقی که عاید کارمندانش در خارج از کشور می‌شود، با مزایایی مانند اجاره خانه و تمام حق و حقوقی که یک کارمند در خارج می‌تواند داشته باشد، بهترین فرصت برای کارمندان است تا سرمایه‌ای بیاندوزند یا تحولی در زندگی‌شان به‌وجود آورند. از سوی دیگر کارمندان یا دیپلمات‌های بسیار معدودی هستند که بعد از بازنشستگی در وزارت خارجه فضای شغلی برایشان کماکان فراهم باشد. بنابراین طبیعی‌ست اگر فکر کنیم این دیپلمات‌ها تمایلی به بازگشت نداشته باشند.»

اما حیدری اولین دیپلمات مستعفی، در برابر اتهاماتی مبنی بر نفع‌طلبانه بودن استعفای خود و همکارانش پاسخ می‌دهد که اصل ماجرا رسانه‌ای کردن استعفا و پناهندگی خود و همکاران‌اش است: «در طول این ۳۰ سال تعداد زیادی دیپلمات از وزارت خارجه ایران خارج شده و بی‌سروصدا پناهنده شده‌اند. آمارش هست و اسامی اشخاص هم موجود است. اما امروز حرکت ما یک حرکت اعتراضی است. ما می‌آییم این کار را می‌کنیم و با رسانه‌ها هم مصاحبه می‌کنیم. امروز که این حرکت را دوستان من انجام داده‌اند، با تمام مخاطراتی که برایشان دارد، از تمام امتیاز و مزایای خودشان گذاشته‌اند و آمده‌اند در جلوی دوربین‌های تلویزیونی تا صدای مردم ایران را به تمام دنیا منعکس کنند. آنها می‌گویند حکومتی که در ایران حاکم است یک حکومت نامشروع است و حقوق ملت ایران را ضبط کرده و نمی‌گذارد از حق اولیه شهروندی برخوردار باشند. اگر بحث منفعت‌طلبی بود که می‌شد مثل بسیاری دیگر که پیش از ما این کار را کرده‌اند بی سر و صدا پناهنده شد و زندگی عادی خود را پی گرفت.»

حیدری می‌گوید: «این تبلیغات مسمومی‌‌ست که جمهوری اسلامی در طول ۳۰ سال برای سایر گروه‌هایی که با آن مبارزه کرده‌اند انجام داده و امروز نیز، با ما همین رفتار را دارد. ولی برای ما مهم عکس‌العملی‌است که در جامعه جهانی به‌وجود آمده نسبت به این که ما صدای حال حاضر مردم هستیم و از خفقانی که در ایران موجود است، حرف می‌زنیم.»

نقش دیپلمات‌ها در جنبش مردمی

یکی از مسایلی که بسیاری به آن اشاره دارند نقشی‌ست که دیپلمات‌های مستعفی در حرکت اعتراضی مردم می‌توانند ایفا کنند به عنوان محکی برای سنجش واقعیت. علی مهتدی روزنامه‌نگار و عضو سابق سفارت ایران در لبنان می‌گوید: «نکته‌ای که وزارت امور خارجه بر آن دست می‌گذارد، می‌تواند به نوعی خوراک داخلی برای وزارتخانه باشد تا در مقابل نیروهای خود ماجرا را توجیه کند که مثلاً بر فرض آقای حیدری که استعفا داده است یا آقای فرهنگیان، این‌ها مأموریت‌شان رو به اتمام بوده. این جو درست می‌شود که آنها حالا در این شرایط پناهنده می‌شوند تا از حقوق و مزایای پناهندگی استفاده ‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «اما جدا از این روند ما باید ببینیم که این دیپلمات‌هایی که اعلام پناهندگی کرده‌اند و از سفارت جدا شده‌اند، تا چه حد می‌توانند برای حرکت مردمی مفید باشند، چه وجه بین‌المللی می‌تواند داشته باشند یا بسیار بالاتر از آن، چه اطلاعاتی می‌توانند داشته باشند که این‌ها را بخواهند ارائه دهند تا بتوان پذیرفت که واقعا می‌خواهند علیه حکومت ایران و به نفع حرکت اعتراضی مردم مؤثر باشند.»

در برابر، حیدری با توضیح اهداف "کمپین سفارتخانه‌ی سبز" به توضیح برنامه خود و همکارانش می‌پردازد: « همکاران من در سفارتخانه‌های مختلف الآن با ما در تماس هستند. در زمانی که نیاز باشد، همکاران از سیستم خارج می‌شوند. الان آن‌ها در جریان اطلاعات و مطالب محرمانه که جمهوری اسلامی به سفارتخانه‌هایش ارسال می‌کند، هستند. و به موقع این اطلاعات در اختیار رسانه‌ها و همچنین افرادی که ذیصلاح هستند قرار می‌گیرد.»

او به یک نمونه از این اطلاعات اشاره دارد: « یک نمونه‌اش را در همین کنفرانس خبری امروز و هم کنفرانس خبری که دوست عزیزم آقای علیزاده در هلسینکی برگزار کرد، ارائه کردیم. ما علی‌رغم این که میلیون‌ها نفر در انتخابات شرکت کردند و رژیم همواره این ادعا را دارد که در انتخابات آقای احمدی‌نژاد  برنده بوده است، سندی ارائه کردیم که به سفارتخانه‌های ایران ابلاغ شده بود که از هر گونه مصاحبه و هر گونه اظهارنظر در خصوص نتیجه‌ی انتخابات خودداری کنید. ما این سند محرمانه را در اختیار رسانه‌ها قرار دادیم.»

او می‌گوید: «به موقعش دیگر اطلاعات در اختیار مراجع ذیربطی که حافظ منابع مردم ایران هستند قرار خواهد گرفت.»

تبعات استعفای دیپلمات‌های ایرانی

آقای حیدری درباره تبعات عمومی شدن نارضایتی حتی در سطوح عالی وزارت‌امورخارجه می‌گوید: «در داخل هئیت حاکمه ایران قاعدتا الان دارند متوجه می‌شوند که ریزش در سطح نیروهای خاص‌شان دارد ادامه پیدا می‌کند و جریان جنبش سبز، همان طور که میرحسین موسوی نیز اعلام کرد، دارد راه خودش را حتی آهسته طی می‌کند و این ریزش نه تنها در وزارت خارجه، بلکه در سپاه و در سازمان‌های امنیتی نیز ادامه دارد و شما مطمئن باشید که حق مردم ایران پایمال نمی‌شود و این خواست‌شان که بتوانند بر سرنوشت خودشان حاکم ‌شوند اجابت می‌شود.»

علی مهتدی، روزنامه‌نگار، نیز در تحلیل تبعات استعفای دیپلمات‌های ایرانی می‌گوید: « قطعاً مثل سیستم دانشگاه‌ها که استادهای زیادی از کار برکنار شدند، تحت بهانه‌ی بازنشستگی، به زودی در وزارت خارجه هم این اتفاق یعنی چیزی مثل انقلاب فرهنگی اتفاق خواهد افتاد. چون این موضوع خیلی روشن است که برای وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی ایران، بهای پناهنده شدن یک دیپلمات به خارج، حتی اگر آن دیپلمات اطلاعات خاصی نداشته باشد و صرفا اسم پناهندگی را با خودش یدک کشد، خیلی سنگین خواهد بود.»

bavaffa - اذربیجان - باکو
چرا پناهنده یه عمر خوردی روز مبارزه بود باید میرفتی ایران مبارزه میکردی نه اینکه پناهنده بشی دل مبارز ایرانی هم سرد بشه. شما ها به کسی رحم نمیکنید مننتش سر ننتون ..
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

1مهندس - ایران - شیراز
اگه بی صدا بود که پناهندگی نمی دادن به شما بی خاصیت ها.....گفتن بهتون داد و بیداد کنید تا اجازه بدیم بیایید پناهنده بشید......
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
هر کس نظر خود را دارد- گرچه حوادث 31 ساله و وعده های اغاز ع.قلاب باعث شده که ایرانیان راستین با هر پدیده ای به چشم تردید بنگرند ولی اگر هر کدام از عمال حکومتی که از صد مرحله گذشته اند تا شغلی در خارج داشته باشند از نوکری ملایان دست برداشته و به ملت ازادیخواه بپیوندند باید مورد احترام باشند ولی با یک شرط!!!!که از مبارزه و افشای ملایان دست بر ندارند وقتی که به جای امن پناهندگی رسیدند --اگر مبارزه تداوم یافت حرکتشان واقعیست اگر بعد از مدتی سکوت کردند فرصت طلبی است.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

اقتدار - دانمارک - هالته
مهم این هست که حیدری میدونه منفعت هست حالا طالبش نیست در هر صورت سیستم نروژ بهش میده حالا چه طالب باشه چه نباشه. این حیدریه میشینه پا تلفن هی از نروژ تعریف میکنه بقیه دیپلماتها در فکر هستن یکی یکی مستعفی میشن حالا ببین!!!
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

bavar88 - هلند - امستردام
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس...زرشک بدبخت...به همین خیال باش این تازه اول بدبختی شماها است با یکسری ادمهای مدعی جدید که با همدیگر اختلافات عقیده دارید مواجه شدید. حالا گیریم 4 تا نفر هم پناهنده شدند در اوج جنگ ایران ریس حمهور ایران فرار کرد و در رفت چی شد؟ این همه در 30 سال ادمها و دول مختلف از کارشکنی سیاسی گرفته تا خیانتها جور وا جور چی شد؟ شب دراز است قلندر بیدار بذار کمی از تب و تاب بیفتند اونوقت معلوم میشه که مثل بقیه کفتارها به جون شماها می افتند.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

h.k - دانمارک - اودا
bavaffa ازربایجان مهندس 1 ازشیراز مثل شما حتمن بادعوت خواهرشان امدن.سپس به اداره مهاجرت گفتن اگررژیم مارادستگیر میکرد .......بعد هم اویز comon که ما مریضیم, علیلیم,.....درود بر شرفشان که که به صف مردم پیوستند.از یالقوز اباد هم نیامدند.منتعجبم تلوزینها چرا با شماها نکردند.تا حالا.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

h.k - دانمارک - اودا
اقایان.دیپلماتها بهجمع مردم.خوش امدید.ومامیدانیم.ارزش پیوستن یک دیپلمات بیش ازتصور مهمه.وهم ماوهم شما میدانیم که جمهوری اسلامی هزاران جاسوس به اروپا ارسال کرده.وبه انها خط میدهد.خودشماهم بهترازما میدانید.بنابراین حنایشان دیگررنگ ندارد.وما منتظر پیوستن دیگر همکاران هموطن هستیم.مردم ازادیخواه نه تنها ایرانی بلکه ازادیخواهان جهان بهشما تبریک میگویند.ارزش پناهندگی من هزاران بار کمتر شماست. ودوستان شما.واین جاسوسان وطنفروش توسط ......شناسایی خواهندشد.ازان وازپایان رفتن ماموریتشان درهراسند.چون اولین ضرردهندگان خاعن هستند.جاسوس تازمایی ارزش دارد که کار میکند . سپس مثل کهنه....دورانداخته میشود.درود برشرفتان.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

Punisher - ایران - شیراز
"این سومین دیپلمات ایرانی است که در اعتراض به نتایج انتخابات سال گذشته، از مقام دولتی خود کناره می گیرد" //// زرشکککککککککککککککک انتخابات پارسال بود بعد از 14-15 ماه حالا یادت اومده / مردک فکر میکنی که مردم هالو هستن / حالا که دیگه مثل قبل نمیتونی بخوری صدات در اومده ....؟. مطمئن باش که مردم از سر قصیرات شماها نخواهند گذشت.پ چون شماها بودید که به این خونخواران پر و بال دادید.....
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

ARTEMIS-SW - .فرانسه - پاریس
bavar88 - هلند - امستردام . تو هم خفه خون با همکاران قطری و بهبهانیت برو بمیر بی رگ
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

bavaffa - اذربیجان - باکو
h.k - دانمارک - اودا . . اولا بنده هیچ وقت پناهنده نمیشم چراش بماند جناب عالی قدرت کششو نداری در ضمن مبارز با ضد رژیم هستم ولی وطنم یعنی جانم داخل ایران باید مبارز باشی بری نوکر اجنبی بشی بعد مثل خمینی بیارنت سر کار برو مثل مصدق باش نه مثل این وطن فروشها امیدوام از این حرفا یه چیزی بفهمی .عزت زیاد.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

bavaffa - اذربیجان - باکو
h.k - دانمارک - اودا . . در ضمن احتمال دارد بعد ردیف شدن کارشان دولت ایران هم عوض بشه اینها دوباره شروع میکند رفت و امد به ایران و فروختن ایرانیهای مقیم خارج خائن همیشه خائنه.
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

علی بی غم - ایران - تهران
آقای حیدری دانشجوی سابق دانشکده وزارت امورخارجه مگر می شود بی سر و صدا پناهنده شد؟ یعنی اون اروپایی اینقدر احمق است که مفت و مجانی برات فرش قرمز پهن کند؟ نمی تونستی بی سر و صدا پناهنده بشی چون آنوقت مجبور بودی مثل بسیاری از هموطن های من در کمپ های پناهندگان روزهای سخت و طاقت فرسایی را بگذرانی آنهم معلوم نبود بعد از این همه سختی و مشقت آیا بهت پناهندگی بدهند یا خیر. این اروپایی جماعت از شیر رایانه ای( شیرآبکی) کره کرمانشاهی می گیره . فقط یک خواهش دارم منت کارت را سر مردم نگذار اگر هم کاری صورت دادی بگذار خودت مردم قضاوت کنند. علی از هند
چهار‌شنبه 24 شهریور 1389

marjamak - نروژ - اسلو
این بی شرف ها هم از اخور خوردند و هم از توبره مرگ بر این جانی ها. که باعث و بانی این همه فاجعه در ایران بودند که سر دسته انها حرامزاده ای به اسم ع اکبر امید مهراست که نام قلابی او میباشد ا
پنج‌شنبه 25 شهریور 1389

amiriirani - ایران - تهران
بنظرم خود خارجی ها هم فهمیدند که این اقایان پخی نبوده اند و اطلاعات بدرد بخوری هم نداشته اند. به همین دلیل هم زیاد نتوانستند روی انها مانور بدهند. مثلا سندی که در کنفرانس مطبوعاتی رو کردند که وزارت خارجه به سفارت خانه ها گفته است در مورد انتخابات مصاحبه نکنند واقعا چقدر ارزش اطلاعاتی دارد و می تواند مورد استفاده قرار گیرد؟
پنج‌شنبه 25 شهریور 1389

+0
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.