نسبت مسافرت ایرانیها و ترکها؛ ۱۰۰ به یک

 
نسبت مسافرت ایرانیها و ترکها؛ 100 به یک

فقط با 150 هزار تومان می شود به ترکیه رفت. این را آژانسهای مسافرتی تهران می گویند. از آن طرف، آمارهای اقتصادی نشان می دهد ترکیه سالانه بیش از یک میلیارد دلار از گردشگری ایرانیان، پول درمی آورد. اکنون مجلس به این فکر افتاده که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس جمهور را برای توضیح احضار کندکه چرا پروژه های داخلی کند است و در عوض، ایرانیها برای تفرح و گردش به خارج از کشور خصوصا به ترکیه می روند.

امید سلیمی بنی :ترکها با دمشان گردو می شکنند وقتی می بینند گردشگران ایرانی برای استفاده از سواحل دریای سیاه و دیدار از شهر تاریخی قونیه و مقبره مولانا به آن کشور رفته اند. چون ایرانیها با خود پول زیادی به همراه می آورند. خوب خرج می کنند و موقع رفتن، تمام چمدانهای خود را از اجناس ترک پر می کنند.

مقامات ترکیه می گویند هر توریست که وارد این کشور تاریخی می شود به طور متوسط بیش از 700 دلار خرج می کند. آنها همچنین اعلام کرده اند ایرانیها در 8 ماه ابتدایی سال میلادی جاری، بیش از یک میلیون بار به ترکیه سفر کرده اند. با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت در سال 2010 میلادی، بیش از 700 میلیون دلار از حساب بانکی ایرانیها به جیب ترکیه سرازیر شده و در صورت تحقق سفر یک و نیم میلیون ایرانی، درآمد ترکیه تنها از ایرانیهایی که گفته می شود در ردیف پنجم بازدید از آسیای صغیر هستند، از یک میلیارد دلار (یا یک هزار میلیارد تومان) بالاتر می رود.

شاید همین محاسبات سرانگشتی ساده با نتایج سرسام آور است که مجلس شورای اسلامی را به تحرک واداشته است. فراکسیون گردشگری مجلس که گفته می شود در بدو تشکیل نزدیک به 190 نماینده دوست داشتند در آن عضو شوند، دست به کار شده تا توضیحات حمید بقایی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری با بشنود.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، تبلیغات جذب توریست متعلق به کشورهای دیگر که منجر به خروج گردشگر از ایران به کشورهای همسایه می شود را "بسیار خوب" ارزیابی می کند. به گفته اسداله عباسی این موضوع باعث می شود تا ایرانیان نیز به صنعت گردشگری آنها رونق بدهند.

عباسی در ادامه می گوید: "باید بررسی شود آیا ایران نیز چنین تبلیغاتی در آن کشورها دارد و مهمتر آنکه نتیجه این تبلیغات چه بوده است؟"

 بوی تلخ واقعیت

درست در زمانی که رئیس فراکسیون گردشگری مجلس به دنبال تبلیغات گردشگری ایران در ترکیه می گردد، مسئولان واقع بین و حسابگر ترکیه سعی می کنند با زیرکی آمار مسافرت اتباع خود از ایران را مخفی نگه دارند. زیرا واقعیت نشان می دهد 4 سال پیش که یک میلیون ایرانی از ترکیه بازدید کرد، ترکها تنها 10 هزار بار به ایران سفر کردند. یعنی نسبت مسافرت 100 به 1 برقرار بود. در همین راستا، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در گفتگو با روزنامه اکشام با استفاده از جملاتی پر از کنایه گفته با وجودی که تبلیغات گردشگری بدون تصاویر دریا یا پلاژ اساسا غیرممکن و بی معنی است ولی تبلیغات در ایران موقعیت مختص به خود را دارد و باید با آن کنار آمد. همین تبلیغات هوشمندانه است که باعث کشاندن ایرانیها به آن سوی مرزهای آرارات می شود.

روی دیگر واقعیت از برنامه بلند پروازانه ترکها حکایت دارد. آنها تصمیم گرفته اند با سرمایه گذاری سنگین در صنایع گردشگری خود، درآمد 23 میلیارد دلاری خود از گردشگری را به مبلغی نزدیک به 100 میلیارد دلار افزایش دهد. به همین خاطر، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای گردشگران ایرانی، خوابهای طلایی دیده است. طبق اهداف تعیین شده آنها، قرار است در سال 5 میلیون نفر گردشگر ایرانی را به سواحل دریای سیاه، آناتولی، کوش آداسی، استانبول و قونیه بکشاند.

بیماری گردشگری

مشکلات گردشگری ایران، تنها در رقابت با کشورهای همجوار تشدید نمی شود. به نظر می رسد گردشگری ایران به قدری بیمار است که توان جذب مسافران داخلی را هم ندارد. با این حال، آمارهای عجیب و نجومی اعلام شده از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، در تعطیلات نوروز امسال، زنگ هشدار را برای بسیاری از فعالان این صنف به صدا درآورد. آمار 110 میلیون سفر بین شهری، هر چند که با غلو همراه باشد، این واقعیت را آشکار می کند که ایرانیها برای گردش خود، هزینه زیادی را کنار گذاشته اند. ولی چنانکه مجلسیها می گویند عملکرد ناموفق سازمان گردشگری در جذب سرمایه گذار، هتلهای بلاتکلیف، آمار پایین ورود گردشگر و فاصله زیاد دولت با اهداف سند چشم انداز باعث شده این صنعت در بحران قرار گیرد. صنعتی که گفته می شود در آینده ای نزدیک میزان سودآوری آن از صنایع نفت و گاز و همچنین خودروسازی پیشی بگیرد.

منتقدان دولت در مجلس می گویند در سفرهای استانی هیئت دولت، مناطق گردشگری بسیاری در شهرهای ایران تعریف و تعیین شد که تا به حال پیشرفت فیزیکی و ملموسی نداشته اند و با توجه به اینکه اعتبارات و تسهیلات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شده اما هنوز نتوانسته اند سرمایه گذار جذب کنند.

از جمله این منتقدان، عبدالله کعبی، نماینده آبادان است که به "خبرآنلاین" می گوید: "در اهواز، همایش فرصتهای سرمایه گذاری برگزار شد که قسمتی از آن مربوط به پروژه های گردشگری خوزستان بود. مهمانان زیادی از داخل و خارج در چند روز برگزاری همایش آمدند. نشستند و سخنرانیها را گوش دادند. بعد هم کیفهایشان را به دست گرفتند و رفتند. عملا این همایش، هیچگونه سرمایه گذاری برای خوزستان به همراه نداشت."

این سخنان در حالی بیان می شود که آمار دقیقی از خروج گردشگران ایرانی به کشورهای خارجی منتشر نمی شود. بسیاری از مردم برای بیرون رفتن از کشور، بهانه های مانند تحصیل، معالجه و تجارت را مطرح می کنند، در حالی که عملا و علنا برای استفاده از فرصت بیکاری خود و جهان گردی به کشورهایی مانند ترکیه، چین، تایلند، ارمنستان، دوبی، آذربایجان و گرجستان می شود. این کشورها در لیست پیشنهادهای تورگردانان داخلی، در صدر قرار دارند.

چند هندوانه برای یک دست

واقعیت این است که برخی از مسئولان سازمانهای دخیل در امر گردشگری در نهادهای دیگر نیز دارای مشاغل حساس و مهمی هستند. از جمله این مسئولان، حمید بقایی است که علاوه بر معاونت رئیس جمهوری و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسئولیت بسیار مهم ریاست مناطق آزاد را نیز بر عهده گرفته است. وی همچنین اخیرا به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا، منصوب شده و جالب اینجاست که اولین اظهارات وی درباره نسل کشی ارامنه توسط دولت ترکهای جوان، با واکنش شدید دستگاه دیپلماسی ترکیه روبرو شده است. جالب اینجاست بالاترین مقام رسمی دیپلماسی کشور با انتقاد از سخنان بقایی، این حرفها را "نشستن بر شاخه و بن بریدن" تعبیر کرده و به ترکها قول داده که بقایی درباره حرفهایش توضیح قانع کننده ای ارائه کند.

از طرف دیگر، مسئولیتهای فراوان بقایی در سازمان مناطق آزاد، باعث نگرانی نمایندگان مجلس نیز شده است. از جمله نماینده املش و رودسر در مجلس درباره این مسئولیتها گفته این کار بقایی باعث شده تا مسئولان بخشهای دیگر سازمان میراث فرهنگی نیز دغدغه سازمان مناطق آزاد را داشته باشند و کمتر به وظایف خود در سازمان میراث فرهنگی توجه کنند.

به گفته این مقام مسئول، جای تعجب نیست روند کار در مناطق نمونه گردشگری بسیار کند است و به طور مثال هتلی هفت ستاره در رامسر کلنگ زنی شده، اکنون بعد از سه سال با توجه به تخریبهای محدوده آن هنوز هیچ کاری برای ساختش انجام نشده است.

اینطور که پیداست، مجلس این بار پا در کفش سازمان گردشگری کرده تا از درآمدهای میلیاردی این صنعت برای مردم کشور، سهمی بگیرد. پولی که گفته می شود این روزها بیشتر به جیب چینی ها، تایلندیها، گرجیها، ارمنیها، عربها و به خصوص ترکها سرازیر می شود.

seven11 - مجارستان - بوداپست
این جمهوری اسهالی خیرش به همه ترکها، عربها، چینیها، روسها و بقیه عالم رسید بجز مردم ایران هر کی هم که حرفی زد و اعتراضی کرد سر از زندان و شکنجه درآورد.
جمعه 19 شهریور 1389

arash803 - سوئد - کارلسکرونا
رود کارون اهواز زمان شاه پاتوق توریستها بود...امروزیه زباله دونی شده.
جمعه 19 شهریور 1389

haghighatgo - آلمان - برلین
این یه تو دهنی خیلی خوبه برای کلاش ها و گران فروش ها ودزدها و دروغگوهای قسم باز و رانندگان جنایت کار آدم کش که اگر کسی هوس مسافرت در ایران به سرش بزند خطر جانی و مالی در کمینش نشسته از بدو سوارشدن به اتومبیل تا به برگشتن نامعلوم دوباره به منزلش...دیدن دکان لبنیاتی ها و گران بودن هتل و مسافرخانه ها که رقمش بالاتر از قیمت هتل دراروپاست و غذاهای کهنه و آشغال و دیدن فقز و گرانی و قلدرها واراذلان و معتادان و لنگ پیچان تازیان خیابانی به لذت مسافرت کردن در ایران نمی ارزد و چه آنکه در اثر تصادف رانندگی یا تمامی خانواده و یا نان آور خانواده راهی قبرستان شوند و چی هست و چی برای دیدن باقی مانده است..بازهم عثمانیان در انقلاب ایران بنوای بسیار زیادی رسیدند و به خاطر توریست های اروپائی هم شده قدری مجبورند احتیاط توریست را بکنند. گران هست بله ولی راحتی هست و آزادی...دیدی ..ببین اینو...آخ..آخ..وای..چی هست لامذهب ...دلاراسلامی.به کوری چشم احمدی جنونی نژاد . فدات بشه ..
جمعه 19 شهریور 1389

standard - انگلیس - لندن
رفتن به ایران دست خود ادم ولی برگشتنش با خداست. اینجا اکثر انگلیسی ها حداقل 1 بار به ترکیه رفتن پوند هاشون رو خرج کردن ولی به ایران که همسایه دیوار به دیوار ترکیه هست نمیان یعنی جرات نمیکنند. گند زدیم به مملکت توقع جهانگرد هم داریم که بیان ببینن.
جمعه 19 شهریور 1389

ehsanusa - ایران - تهران
توسعه صنعت گردشگری ایران با توجه به سیاستهای حکومت و مسائل شرعی غیر ممکن است. مردم کشورهای دیگه که مغز خر نخوردن پولشون رو حروم کنن بیان ایران مسائل شرعی رو رعایت کنن تا بتونن برن چهار تا آثار باستانی رو ببینن. میخوان راحت باشن و تفریح کنن. ولی تو ایران نیروی انتظامی و بسیجیان امر به معروف و نهی از منکر کن هیچوقت اجازه چنین کاری رو بهشون نمیدن. اینا مثل مش قاسم این چیزا رو جزء مسائل ناموسی میدونن!!! این ناموس پرستی ولایت ایران هم شده دردسر بزرگ مردم ایران!!!!
جمعه 19 شهریور 1389

Neda-ye-Iran - انگلستان - لندن
صنعت گردشگری ایران تا زمانی که زنها مجبور به پوشیدن چند لایه لباس در حرارت ۴۰ درجه و عدم فروش محصولات الکلی و عدم امنیت به علت وجود فرهنگ دارزدن و سنگسار کردن، تا ۱۰۰ سال سیاه همین خواهد بود. مگه خارجیها مغز خر خوردن پولهای نازنینشون که کلی زحمت کشیدن در اوردن ببرن جائی که خود ساکنینش دارن ازش فرار میکنن!!!!
جمعه 19 شهریور 1389

siya48 - آلمان - کلن
خوب حالا که اینقدر مساله ترکها برای دولت ایران مهمه،،،چرا دولت کاری نمیکنه که این ۱۰۰ به یک برعکس بشه........همه مشکلات ایران حل شد فقط ماند صنعت توریستش.....خود ملت ایران هم تو ایران آزاد نیستن،!!!!!!
جمعه 19 شهریور 1389

ukguy4u - بریتانیا - لندن
ترکیه یک کشور آزاده توی سواحلش مرد و زن بذون هیج ترسی شنا میکنن انجا رقص و آواز مجازه و ویزا هم نمیخواد ایران با این رژیم هرگز نمیتونه ایران رو رقیبی برای ترکیه کنه .
جمعه 19 شهریور 1389

f-shoresh - انگلستان - برمینگهام
بابا مردم ایران از بس ازادی ندارن به کشورهایی مثل ترکیه , امارات و بقیه کشورهایی ا ز این دسته حجوم میبرند.
جمعه 19 شهریور 1389

nefrat az akhond - امارات - دبی
اخوندهای احمق با این جوی که درست کردند توقع دارند توریست هم داشته باشند.مردم ایران خودشون از اون مملکت فراری هستند با اون قانون های مسخره.لابد میخوان با این سختگیری ها توریست هم داشته باشند.
جمعه 19 شهریور 1389

porharfi - هلند - آرنم
توریستها به کشور همسایه . (نزدیکه مرز)برای گردشگری میرون ..ســــــــپاه . به "*هتــــل اویـــــــــــــــــن*" معرفیشان میکنه !!چه انتظاری. دارید که 100 به 1 بر عکس شود؟؟!!
جمعه 19 شهریور 1389

Pezhman - اتریش - وین
کدام ایرانی هنگام روی کار بودن رژیم جنایتکارطالبان .برای سیروسیاحت به افغانستان سفرمیکرد؟ فرق ضحاک علی با ممدلی عمر چیست؟.
جمعه 19 شهریور 1389

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
من در ایران که بودم کباب ترکی هوس میکردم بلیت میگرفتم میرفتم لاله لی استانبول! بچه ها میرفتند صفاسیتی ومن لای مقبره های تاریخی میخزیدم و چرت مینوشتم!
جمعه 19 شهریور 1389

marjamak - نروژ - اسلو
. دوستان بزرگوارم جوان های ایرانی که در اتن پایتخت یونان زندگی میکنند دست به کمپین بزرگی زدند در اعتراض به سیاست پناهنده پذیری یونان از تک تک شما تقاضا میکنم با فشار های بین لمللی بردولت یونان به یارمندی این بخت برگشته گان برخیزیند پیشاپیش از مهرتان سپاسگزارم به امید سربلندی و پیروزی برای شما و ایران اهورایی مان . .
جمعه 19 شهریور 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
اگر واقعا سوال میکنند که چرا ایرانی ها بجای ساحلهای ایران میرند ساحلهای ترکیه من را از مردم ایران نامید میکنند. اخه شما ایرانی ها چطور میزارید افرادی مثل تقلبی نژادوعضوهای این مجلس از شما سواری بگیرن? اخه مگه اینها در ایرا زندگی نمیکنن? مگر نمیدوننکه ایرانی را به چه بدبختی کشیدن که برای چند روز دست یافتن به ازادی شخصی باید برن ترکیه.
جمعه 19 شهریور 1389

mashady - انگلیس - منچستر
توریست مشروب میخواد رقص وچشم چرونی در کنار دریا وامنیت میخواد
شنبه 20 شهریور 1389

h.k - دانمارک - اودا
هرزمانی که درپارلمان ترکیه ملا دیدی. ان زمان 1 به1 میشه.ایا مجلس ترکیه با مجلس ایران قابل مقایسه است.وزرای ایران دیپلم یا اکابررفته اند.باوزرای ترکیه که پرفسور,دکتر,من چگونه احمدی نژاد راباعبدالا گل که زامانی رییس بانک جهانی بود ......حیف ازکشورما که دردست نااهلان است.برعکس منابع ملی ایران 100 برابرترکیه است.
شنبه 20 شهریور 1389

djvahid - امریکا - تهران
بیان ایران چیکار قیافه نحس اخوندارو بینن یا بسیجیهای عوضی بهشون گیر بدن...همون بهترکه نیان تا بیشتر از این ابرومون نره
شنبه 20 شهریور 1389

arya47 - ایران - کرمان
وقتی ایران با اینهمه جاذبه های طبیعی و تاریخی که دارد نمی تواند توریست خارجی جذب کند معلومه که مشکل از حکومت و قوانین قرون وسطاییش است.آیا اگر سواحل دریای مازندران ،خلیج فارس و دریای عمان و دیگر دریاچه ها مانند ترکیه بودند باز هم سالی یک میلیون نفر به ترکیه میرفتند؟چرا ایرانیها دوبی را به قشم و کیش ترجیح میدهند؟چند درصد توریستها عاشق دیدن مکانهای تاریخی هستند؟نمایندگان مجلس اگر جواب فقط همین چند سوال را پیدا کنند مشکلشان حل میشود.
شنبه 20 شهریور 1389

*پسر شجاع* - ایران - تهران
نوش جانشان ...حالا خیلی از جوانها ترجیح میدن برای تفریح به ترکیه و تایلند سفر کنن ..این نماینده های احمق هم بهتر هست فکری به حال 5 میلیاردی که در سال به جیب عربستان میره بکنن سوریه و عراق هم که جای خود داره...باور کردنی نیست مسافرت به ترکیه ارزانتر از مسافرت به شمال هست و کیفیت امکانات {مثل هتل و پلاژهای ساحل و غذاو...البته دیسکو جای خود داره}هم خیلی بهتر از شمال هست تقریبا من 4-5 سال هست که بجای شمال با اتومبیل به ترکیه میرم و خیلی هم خوش میگذره مخصوصات که آذری هستم و ترکی رو خوب صحبت میکنم تو ترکیه هم دوستان زیادی دارم تایلند هم که عالی هست هر کسی میخواد بهشت رو ببینه به جزیره پوکت بره...
شنبه 20 شهریور 1389

mohsen_raja - ایران - تهران
*فیلسوف شجاع* ! فقط مواظب باش یه وقت اونجاها ندزدندت!
شنبه 20 شهریور 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.