ایران، سرزمینی با فرهنگ کهن


ایران، سرزمینی با فرهنگ کهن

کتاب «ایران، سرزمینی با فرهنگ هزاران ساله» نه فقط برای جهانگردان آلمانی‌زبان بلکه برای جوانان کنجکاو ایرانی‌تبار اروپایی تهیه شده است. کتابی سرشار از اطلاعات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی با تصاویر زیبا از مردم و طبیعت ایران.

پتر کربر، نویسنده کتاب در کنار فردی از قبایل بختیاری

پتر کربر (Peter Kerber) متولد ۱۹۳۸، برای نخستین بار ۱۴ ساله بود که با سرزمینی به نام «ایران» آشنا شد، آنهم از طریق سفرنامه‌  سون هدین (Sven Hedin) با عنوان "در مسیر هند" و سفرنامه‌ی آلفونس گابریل (Alfons Gabriel) با عنوان "از میان کویرهای ایران".

پتر کربر، نویسنده راهنمای سفر ایران

امروز پتر کربر در سن ۷۲ سالگی راهنمای سفر ایران، یا بهتر بگوییم سفرنامه‌ی خود را در ۵۵۰ صفحه با عنوان «ایران − سرزمینی اسلامی با فرهنگی هزاران ساله» به زبان آلمانی منتشر کرده است.

 

کربر پس از حرفه‌ی نخست کتابداری، وارد عرصه اقتصاد و تجارت می‌شود و نمایندگی یک شرکت صنعتی آلمانی را در ایران برعهده می‌گیرد. وی به سرزمینی می‌رود که از دیرباز بدان دلبسته بود. در طول زندگی چندین ساله در ایران، وی نه تنها با مردمان این کشور بلکه به ویژه با طبیعت و آثار باستانی و فرهنگی ایران آشنا می‌شود.

 

کربر می‌گوید، تمام آرزویش این بوده تا روزی مشاهدات خود را در قالب متن و تصویر در اختیار دیگران بگذارد. وی با این کتاب چنین نیز کرده است.

 

می‌توان گفت که یک چنین راهنمای سفر کاملی به زبان آلمانی تا کنون در دسترس نبوده است. نویسنده با سفر به چهار سوی ایران، طبیعت و مردم و فرهنگ این سرزمین را در عکس‌های زیبا و گویا، در کنار اطلاعات دقیق از شهرها، روستاها و قبایل کوچ‌نشین در این کتاب ثبت کرده است.

روی جلد راهنمای سفر: ایران − سرزمینی با فرهنگی هزاران ساله

کتاب حاوی ۲۹ نقشه‌ی شهر در قطع یک صفحه‌ی کتاب و ۱۴ نقشه راه و مسیر و موقعیت جغرافیایی آثار باستانی است. نقشه زیربنای بناهای تاریخی مانند مسجد شیخ صفی اردبیلی، بیشاپور، صخره‌ی بیستون، قلعه حسن‌لو، نقش رستم، تخت‌جمشید و تخت سلیمان و چند مکان تاریخی دیگر جزوی از کتاب است. یک نقشه‌ی کل ایران نیز در دو صفحه‌ی داخلی جلد کتاب در دسترس است.

 

علاوه بر این، کتاب برای تمام شهرهایی که معرفی می‌کند، محل ترمینال اتوبوس، فرودگاه و شماره تلفن و آدرس چند هتل و رستوران مناسب و با کیفیت را در اختیار ایران‌گردان می‌‌گذارد. در مورد برخی آثار باستانی که در مناطق دورافتاده قرار گرفته‌اند، شماره‌ی تلفن افراد محلی راهنمای مسیر را می‌توان در کتاب یافت.

 

حدود یکصد صفحه‌ی کتاب به اطلاعات عمومی و با ارزش در زمینه‌ی جغرافیا، آب و هوا، طبیعت و دنیای وحوش، اقتصاد و دین و جامعه و نیز فرهنگ و هنر ایران اختصاص دارد. تاریخ ایران از آغاز‌ه‌های دیرین تا امروز در حدود ۴۰ صفحه به همراه یک جدول تاریخی در اختیار خواننده گذارده شده است.

 

در این کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای به همین تعداد تصویر از مردم و زندگی آنها، طبیعت و آثار باستانی و فرهنگی و نقشه‌ی‌ موقعیت جغرافیایی می‌توان یافت.

 

تقدیم به عباس جعفری

 

پتر کربر کتاب خود را به عکاس ایرانی عباس جعفری تقدیم کرده است. عباس جعفری که در بسیاری سفرهای کربر به چهار گوشه‌ی ایران وی را همراهی می‌کرده، در سفری که در سپتامبر ۲۰۰۹ به نپال داشت، از یک قایق‌سواری (کایاک سواری) بر رودخانه‌ای پرخروش، دیگر بازنگشت و از آن هنگام ناپدید شده است. عباس جعفری یکی از عکاسان سرشناس در زمینه‌ی گردشگری بود.

khosh bavar - ایران - کرمان
خسته نباشی ( چی میشه به زبان المانی ? ), یک جلد این کتاب رو تقدیم ساراتسین بکن, که هنوز از برتری ژن در شکل گیری یک انسان و فرهنگ حرف میزنه !
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

Big_bang - المان - درتموند
افتابه لگن 7 دست شام و نهار هیچی. هر چی این قربتیها بیشتر با فرهنگ و گذشته ایران اشنا میشن بیشتر هم به نادانی و بیفکری ملتش پی میبرند. پس خیلی خوشحال نباش که از در و دیوار و گل و بلبل مملکت عکس بگیرند.
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

شکلات - ایران - تهران
* چو ایران نباشد ، تن من مباد *
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

seven11 - مجارستان - بوداپست
از این فرهنگ چند هزار ساله چرا فقط خرافات، خشونت طلبی، غرور کاذب، دروغگویی، تن فروشی، پاچه خاری و.. به ما رسیده؟
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
اقای peter سرزمین ما فرهنگش به تازیان متجاوز ربطی ندارد
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
ایران سرزمین پارسها که از 2500 سال پیش خود را به عنوان کشوری قدرتمند و مختدر به امپراطوری های عظیم دنیای ان زمان شناساند؛جز با تکیه بر نامهای بزرگی چون(کوروش و داریوش) نمیتوانست قد بر افزاید و بزرگی و مجد خود رو به رخ بکشد کوروش؛ کوروش کبیر ؛بزرگمردی بی همتا ؛بی شک یکی از برجسته ترین مردان تاریخ است که سرزمین مولدش ؛تا در جهان نامی دارد؛به وجود او میبالد و فراموشش نخواهد کرد.(ما می گوییم (کوروش؛ تا جاودان زنده ای ما بیداریم چون تو بیدارمان کردی . روح پاکت غریق رحمت الهی باد و نام مبارکت تا همیشه؛پاینده)
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

saeed1 - کانادا - تورونتو
seven11 - مجارستان - بوداپست . دوست عزیز هر تمدنی در طول تاریخ به دلایل داخلی و خارجی دچار افت و خیز میشود. ایران هم مستثنی نیست منتها این مسیولیت مردم است که نقایص را جبران کنند
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

khosh bavar - ایران - کرمان
فرزند کمتر, زندگی بهتر ! هم غمش زیاده و هم خوشحالیش بیشتر از خانواده کم فرزندتر ! فرهنگ چندین هزار ساله ما, چون پیر و غنی هست + فرهنگ اسلامی هم به ان " تزریق " شده, پس غمها و شادیهایش هم بیشتره و ما باید با دید باز و شهامت انچنانی به نگهداری این فرهنگ " پیر " بشتابیم و مانند درخت پیر که به " هرس " احتیاج داره, که جوان شه, و یا مانند " قالی " نفیس ایرانی, که به یک قالی تکانی انچنانی نیاز داره, تا شپشها و تخم شپشها از قالی خارج شوند, پس تا انجایی که در توان داریم, باید " انتقاد صحیح " کنیم و " فریب " این کتابها و تمجیدها را نخوریم , و دست روی دست گذاشته و خود را بخواب زمستانی ببریم. بعنوان مثال و یک انتقاد که جامعه ما را فلج کرده, مراسم " ازدواج " پرخرج و سرسام اور جوانان ایرانی, که مانع ازدواج میشه و انها باید به تکثیرسازی و تولیدنسل بپردازند تا بچه های انان این میراث " ایران زمین " را جادوانه نگاه دارند ! شاد و پیروز باشید.
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

mashady - انگلیس - منچستر
این سلطنت طلبهای نادان اسم رضا پهلوی بی عرضه رو گذاشتن کورش دوم هر جا میرسن از بزرگی کورش و داریوش یاد میکنند تا این مردک حرامزاده رو گنده کنند
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
راستی دوستان اینم از ثروت کورش بزرک فقط بخونید(زمانی کزروس به کورش بزرگ گفت چرا از غنیمت های جنگی چیزی را برای خود بر نمی داری و همه را به سربازانت می بخشی. کورش گفت اگر غنیمت های جنگی را نمی بخشیدیم الان دارایی من چقدر بود؟ گزروس عددی را با معیار آن زمان گفت. کورش یکی از سربازانش را صدا زد و گفت برو به مردم بگو کورش برای امری به مقداری پول و طلا نیاز دارد. سرباز در بین مردم جار زد و سخن کورش را به گوششان رسانید.مردم هرچه در توان داشتند برای کورش فرستادند. وقتی که مالهای گرد آوری شده را حساب کردند ، از آنچه کزروس انتظار داشت بسیار بیشتر بود.کورش رو به کزروس کرد و گفت ، ثروت من اینجاست.اگر آنها را پیش خود نگه داشته بودم ، همیشه باید نگران آنها بودم . زمانی که ثروت در اختیار توست و مردم از آن بی بهره اند مثل این می ماند که تو نگهبان پولهایی که مبادا کسی آن را ببرد)
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

ashozartusht - آلمان - برلین
zartusht67 - المان - فرانکفورت .... انگار ما باید آستینی بالا بزنیم یه کتاب در مور تجاوز و جنایات اعراب بنویسیم و تقدیم کنیم به این بابا
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

h.k - دانمارک - اودا
seven 11 افرین بر شما واقعیت را گفتی.بعضی ها انقدر واداریوشا,واکوروشا.میکنند .نمی دانند که رژیم پهلوی باگرفتن جشن 2500 ساله این مجهولات راافرید.که زیرسلطه یهود بود.مانند حاکمان فعلی.فکرنمیکنند.حالا کشورما درکجا.....
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
داریوش بزرگ<<<<<<اهورای پاک سرزمین ما را از.دروغ!!!!!!جنگ!!!قحطی!!!! محفوظ بدار. خدای عربستان<<خودتان خواستید هم جنگ عطا کردم هم قحطی هم دروغ// به اضافه ی سنگسار قطع دست و پا و کودک نوازی و برده داری.
چهار‌شنبه 17 شهریور 1389

khosh bavar - ایران - کرمان
dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان : خیلی داستان قشنگیه, پس, کوروش ارام بخواب که ما هم خوابیم !
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
mashady - انگلیس - منچستر-جاویدشاه پاینده بادایران..روحش شاهنشاه شادهرجاازان عزیزیادمیشودمیتونیم باافتخارسر بلندکنیم شماهمین اخوندای بوگندورومیخواستیدشماکه سال 57 برای من وهم نسل من که دران روزها نبودندتصمیم گرفتیدوگندزدیداگرشاه بودشماالان منچستربودید???یامنچستری هاایران?این نسل هدف داره اندیشه داره بانسل شما خیلی فرق داره حتی ادبیاتشون ..بااین حرفها ذهنها رومخدوش نکنیدکه مابسیارهوشیارهستیم موفق باشید.
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

arya47 - ایران - کرمان
سرزمینی که اسطوره های خویش را فراموش کند به اسطورهای کشورهای دیگر دلخوش می کند فرزندان چنین دودمانی بی پناه و آسیب پذیرند. اردبزرگ
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
katrina - اسکاتلند - گلاسکو . . عزیزم شاعرمیگه: بدان را نیک دار ای مرد هشیار--که نیکان خود بزرگ ونیک روزاند...................................که نیکان خود بزرگ ونیک روزاند. پسرش هم مثل خودش ادم سالم و تندرست و نیگ گفتاریه. واقعا که بزرگ بودو از اهالی امروز--و لحن اب و خاک را چه خوب میفهمید!
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
mashady - انگلیس - منچستر . . ایشون هم یک انسان بوده مثل من و شما, شما می توانید مخالف سیستم ایشون باشید اما اختلاف شخصی و اهانت به شخص با توجه به اینکه دوبار هم گفت اشتباهاتی شده اجازه بدید تا جبران کنم و اجازه هم داد با دولت ازادبختیار, برازنده شما نیست. باور کنید اینرو به عنوان کسی میگم که طرفدار سلطنت نیست, اما شما فراموش میکنید که در ایران هر نظامی خواسته یا نخواسته به سمت فامیل گرائی و جانشینی پسر و انباشتن پول برای روز مبادا میره. منطق حکم میکنه رهبر اینده ایران پول دار باشه ,تشنه دیدن نیویورک نباشه! با دیدن دوربین تلویوزیون ضعف نکنه از خوشحالی! القاب و عناوین فریفته اش نکنه! پدر و مادرش معلوم باشه!! از شما می پرسم به غیر از شاهزاده رضا(کوروش) چه کسی این شرایط رو داره!? .
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

mashady - انگلیس - منچستر
sepher - استرالیا - سیدنی. عزیز سیستم پادشاهی و حکومت یک شخص دیگه در دنیا جایی نداره کسانی هم که دارند دنبال ازبین بردن شند خامنه ای الان پادشاه ایرانه اینطور نیست ? اگه پادشاه مادام العمر خوبه بفرما پادشاه خامنه ای . قربان تو برم شاه در مشرق زمین خود بخود تبدیل به دیکتاتور میشه چقدر دیگه باید کشته بدیم چند بار دیگه باید انقلاب کنیم این کلمه کثافت ازادی بهانست تا طرفداران یک شاه طرفداران یه شاه دیگه رو بکشند
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
sepher - استرالیا - سیدنی-درودسپهرجان عزیزم چقدرزیبابیان کردید واقعا ازکامنت شمالذت بردم وکاملا موافقمxxx
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

zartusht67 - المان - فرانکفورت
ashozartusht المان- برلین دوست گرامی خودشان همه چیز را میدانند ولی مسئله پول که در میان میاد حقایق فراموش میشه حالا اون المانیه بعضی از هم وطنهای خودمان اصلا براشون مهم نیست که اعراب متجاوز وحشی چه بر سر نوامیس ما اوردند تندرست باشی
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

alexxx - اتریش - وین
dokhtare-ariaei- ایتالیا - میلان با سلام دوست عزیز , باید کامنتت رو تحسین بگم و مرسی ایرانیان قادر و عالم در هر زمان چنین صفاتی رو داشته اند و صدقه سر همچون بزرگانی در تاریخ ایران نام این کشور زبانزد مردم مغرب زمین شده. اگر پایه گذاران ایران کهن شخصیتهای پولادین نبودند , همون چند سال اول اغاز حکومت تازیان, بدوهای سوسمارنشان نام ایران را یه اسم عربی مثل " بیت المهدی " یا چیزی شبیه اون تبدیل کرده بودن و هیچ جای دیگر هم نامی از ایران نبود. همیشه پایدار باشین  
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
alexxx - اتریش - وین درود به شما دوست عزیز کامنت شما هم قابل تحسینه من همیشه به اریایی بودن و کوروش کبیر افتخار میکنم شما هم اریایی پایدار باشید
پنج‌شنبه 18 شهریور 1389

hovakhshatare - ایران - تهران
هرجا صحبت از فرهنگ ایرانیها میشه من حالم بد میشه! شاید تا صد سال پیش ایرانی نیمچه چیزی به اسم فرهنگ داشت (بعد از حمله عربهای سوسمارخور به ایران فرهنگ غنی زمان کورش کبیر تا حد زیادی نابود شده بود) اما الان توی ایران چیزی به اسم فرهنگ نداریم. آتش‎‌نشانی ایران روزی 5000 تا تماس مزاحمت دریافت می‌کنه! به این میگن فرهنگ؟! رانندگی‌مون که افتضاحه، خیابون‌هامون که پر از آشغالهاییه که مردم میندازن رو زمین و ... واقعا توی ایران بخصوص از سی سال پیش به اینور چیزی به اسم فرهنگ هم مونده؟
جمعه 19 شهریور 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
mashady - انگلیس - منچستر . سپاس از نظرتون,. عزیزم دقیقا همین طور که فرمودید دیکتاتوری و قتی شرایطش مناسب باشه رشد میکنه و من و شما حتی اگر جای انها باشیم بازهمین اش و همین کاسه هست! تا تضمین های لازم برای کنترل قدرت دریک کشور وجود نداشته باشه سیستم به حالت قبلی برمیگردد. اما نقش فرهنگ وتاریخ را هم فراموش نکنیم مثال عرض کنم: هنوز در روسیه تزار به اسم رئیس جمهور حکومت میکنه! فرعون مصر اسمش شده رئیس جمهور مادام عمر! رئیس جمهور اذربایجان پسرش رو به جای خودش بر تخت ریس جمهوری مینشاند! کشور ما حتی یک روز بدون شاه نبوده! عوض کردن اسامی نوع سیستم رو عوض نمیکنه. ازدای معنای واقعی نداره با شما موافقم. در اقتصاد به این شرایط در جا زدن میگن تله مالتوس! ما تا اخر عمر در این تله خواهیم بود! برای رهای اولین قدم شنیدن حرفهای هم است و دومین قدم دورشدن از احساس و حرکت به سوی منطق!
جمعه 19 شهریور 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
katrina - اسکاتلند - گلاسکو . . خواهش میکنم خانمی, من همیشه نظرم رو بدون در نظر احساس و با منطق میگم, یکم شاید دلربا نباشه اما حقیقته.--- چون ساحل بازوانت رو گشودی...من چون امواج در ساحل شکستم!xoo
جمعه 19 شهریور 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.