با پزشکان ایرانی که دارو زیاد تجویز کنند، برخورد می شود


با پزشکان ایرانی که دارو زیاد تجویز کنند، برخورد می شود

از این پس با پزشکانی که استاندارهای لازم برای تجویز دارو را رعایت نمی کنند برخورد نظارتی خواهد شد.

وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرده که از این پس نسخه هایی را که پزشکان برای بیماران می نویسند، کنترل کرده و اگر پزشکی بیشتر از میانگین مجاز به بیمار خود دارو تجویز کند، با او برخورد می شود.

محمدرضا شانه ساز، مدیرکل داروی وزارت بهداشت به خبرگزاری فارس گفته است که "برنامه کنترل نسخ پزشکان و داروهای تجویز شده از امسال از فاز تولید و فرهنگ سازی خارج و وارد فاز برخورد، تذکر، احضار پزشک و نظارت های جدی تر می شود."

به گفته مدیرکل داروی وزارت بهداشت، کمیته های تجویز منطقی دارو در ایران در سال ۱۳۷۴ تشکیل شد. اما بنابر دلایلی در سال ۱۳۷۹ این کمیته ها منحل و مجدد در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر ایران از سر گرفتند.

آقای شانه ساز همچنین گفت: "این کمیته ها در سراسر کشور بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه پزشک را بررسی کردند. اکنون به استاندارد و میانگین استاندارد تجویز هر دارو در هر استان و منطقه کشور رسیده ایم."

او افزود: "از این پس هر پزشکی یک دارو را بیش از میانگین مشخص شده تجویز کند از سوی دانشگاه علوم پزشکی فرا خوانده می شود و اگر توضیح منطقی نداشته باشد به سازمان نظام پزشکی برای برخورد قانونی ارجاع می شود."

پیش از این و در سالهای گذشته وزارت بهداشت درباره بالا بودن مصرف دارو در ایران هشدار داده بود.

مصرف دارو در ایران بالاست. برخی دلیل آن را تجویز پزشکان می دانند و می گویند که پزشکان برای بیماران داروهای زیادی تجویز می کنند. در مقابل برخی معتقدند که اگر پزشکان دارو تجویز نکنند، مشتریان خود را از دست می دهند زیرا به نظر بسیاری از مردم، تنها نشانه پزشک خوب بودن، تچویز زیاد داروست.

محمدرضا شانه ساز با اشاره به برخورد نظارتی وزارت بهداشت با پزشکانی که استانداردهای لازم را رعایت نمی کنند گفت: "مثلا اگر (پزشکی) میزان آنتی بیوتیک خوراکی، تزریقی، مسکن یا داروهای اعصاب و روان و هر نوع داروی دیگر را بیش از حد مجاز آن تجویز کرده باشد، در این مرحله، تذکر به وی در پرونده نظام پزشکی او درج می شود و پزشک به گذراندن دوره های بازآموزی موظف می شود."

دولت ایران تلاش می کند که مصرف دارو را کاهش دهد و وزارت بهداشت امیدوار است با کمک سازمان های بیمه گر و کمیته های کنترل نسخه های پزشکان، بتواند میانگین داروهای تجویز شده را پائین بیاورد و مصرف داروهای تزریقی، آنتی بیوتیک و استامینوفن را کاهش دهد.

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
یکی از دلایل تجویز داروی زیاد همدستی برخی پزشکان با داروخانه هاست. من در نوجوانی بیمار شدم و پزشک گرامی بیش از پانصد قرص و ده ها آمپول را در یک نسخه برایم پیچید و من هم مصرف کردم. آنزمان دچار مشکلی نشدم ولی سالها بعد دچار عارضه ای شدم که تا آخر عمر همراهم خواهد بود. البته نگران نباشید کاملا سالم هستم! بعد که درباره اش مطالعه کردم نام دوتا از داروهای مصرف شده در آن زمان را در بین دلایل گرفتاری ام دیدم.
سه‌شنبه 16 شهریور 1389

ekman - ‫ایران - شیراز
‫نخست با مسئولین داروخانه ها که از فروش دارو بدون نسخه پزشک ابائی ندارند برخورد کنند و سپس پزشکان.
سه‌شنبه 16 شهریور 1389

dokhtare_ariaei - ایتالیا - میلان
تو کشور ایران یا پول ویزیت میگیرن یا فقط قرص تجویز می کنند.هیچ وقت راه تغدیه طبیعی رو پیشنهاد نمی کنند.این دکترا ادم بیشتر مریض میکنند تا خوب شدن.
سه‌شنبه 16 شهریور 1389

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
حتما باید مثل اخوندا طناب دار تجویز کنند!!!
سه‌شنبه 16 شهریور 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.