ترکیه ایران را از فهرست کشورهای تهدید کننده خارج می کند


ترکیه ایران را از فهرست کشورهای تهدید کننده خارج می کند

روابط ایران و ترکیه اخیرا صمیصانه تر از گذشته شده است.

مقامات کشور ترکیه اعلام کرده اند که قرار است نام ایران را از فهرست کشورهایی که از نظر ترکیه به نوعی تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور محسوب می شوند خارج کنند.

این خبر در حالی منتشر می شود که ایران و ترکیه با وجود نگرانی های غرب در مورد اهداف برنامه هسته ای ایران، به تازگی روابط صمیمانه ای با یکدیگر برقرار کرده اند و سطح روابط دو جانبه را ارتقا بخشیده اند.

بر اساس مقاله ای که در روزنامه "ملیت" ترکیه منتشر شده، فهرست تازه این کشورها توسط شورای امنیت ملی ترکیه ارائه شده است و از ماه اکتبر امسال (حدود یک ماه دیگر) عملی خواهد شد و بنابراین پس از آن از ایران به عنوان کشوری که "تهدیدی خاص" علیه ترکیه محسوب می شود یاد نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اعضای حاضر در شورای امنیت ملی ترکیه که در میان آنها نام بعضی از مقامات حکومتی و نظامی به چشم می خورند، تا کنون در مورد گزارش مربوط به ایران در بازنگری اخیر امنیت ملی ترکیه اظهار نظری نکرده اند.

روزنامه ملیت همچنین گزارش داده که در مدارک مربوط به بازنگری اخیر در امنیت ملی ترکیه، تهدید یونان به عنوان یکی از رقبای سنتی ترکیه کمتر از گذشته تلقی شده است.

این دو کشور از گذشته اختلافاتی در مورد تقسیمات مرزی با یکدیگر داشته اند اما در سال های اخیر روابط اقتصادی ترکیه و ایران افزایش یافته است.

بهبود روابط دو جانبه ایران و ترکیه در شرایطی که ترکیه به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل با قطعنامه جدید تحریم ها علیه ایران مخالفت کرد، موجب نگرانی متحدان غربی ترکیه شده است.

بهبود روابط دو جانبه ایران و ترکیه در شرایطی که ترکیه به عنوان یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل با قطعنامه جدید تحریم ها علیه ایران مخالفت کرد، موجب نگرانی متحدان غربی ترکیه شده است.

رهبران ترکیه و برزیل در اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور در ایران توافقنامه ای را برای تبادل سوخت هسته ای با مقامات جمهوری اسلامی تنظیم کردند که به توافقنامه تهران شهرت یافت.

ابراز تردید آمریکا و متحدان غربی این کشور در مورد مفاد توافقنامه تهران باعث ابراز نارضایتی ترکیه شد و در نهایت این کشور با متن نهایی قطعنامه چهارم سازمان ملل برای تحریم های گسترده تر علیه ایران مخالفت کرد.

دولت کنونی ترکیه به نخست وزیری رجب طیب اردوغان که ریشه های اسلامی دارد، تاکید کرده که ضمن حفظ روابط خود با غرب، با کشورهای همسایه خود در خاورمیانه هم روابط صمیمانه ای برقرار خواهد کرد.

نگرانی ها در مورد روابط ایران و ترکیه در شرایطی مطرح شده است که چندی پیش با حمله کماندوهای ارتش اسراییل به کشتی حامل کمک های بشر دوستانه به غزه و کشته شدن عده ای از شهروندان ترکیه موجب تیرگی در روابط اسراییل با ترکیه شد.

پیش از این رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا "بی اعتنایی" اتحادیه اروپا را یکی از دلایل سوق یافتن ترکیه طی سال های اخیر به سمت کشورهای اسلامی دانسته بود.

وزیر دفاع آمریکا گفته بود که امتناع اتحادیه اروپا از قبول عضویت ترکیه تا حدی باعث شده است که این کشور سیاست خارجی خود را تغییر دهد و روابطش با اسرائیل نیز رو به وخامت بگذارد.

khosh bavar - ایران - کرمان
ترکیه خیلی روراست تر از بقیه هست که دم از تحریم میزنند ولی در خفا با ایران تجارت میکنند و ترکیه داره شخصیت سیاسیش را به روی دنیای غرب نشان میده, که چرا دشمنتان را با این جلف بازیها " قویتر " میکنید? ایا شوروی و چین از طریق تحریم " باز " و ازادتر شدند?!
سه‌شنبه 2 شهریور 1389

artosh - ایران - تهران
یه مدت روس ها دوشیدن، بعد چینی ها، الان هم نوبت ترک های ترکیه هست. ای خاک بر سرتون دوستان بسیجی که ایران رو ملعبه دست چنین دولتهای حقیری کردید. مرگ بر خودتون و رهبر و رئیس دولت الدنگتون.
سه‌شنبه 2 شهریور 1389

گروهبان قندلی - ایران - تهران
معلومه اون پول‌های بی‌ زبان که به راحتی‌ آب خوردن به دستشون رسیده از طرف رژیم آخوندی باید هم این حرفها را بزنن.
سه‌شنبه 2 شهریور 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
فعلا مموتی پول رسونده و عزیز شده. تا چند وقت دیگه که منافع کمتری ببرند باز هم ایران میره تو لیست.
سه‌شنبه 2 شهریور 1389

shahab46 - المان - هانوفر
کار به جایی رسیده این شکرها هم برای پول نفت مردم کیسه دوختند.
چهار‌شنبه 3 شهریور 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.