مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه اول شهریور


مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه اول شهریور

تیترهای اول

"دیدگاه صریح مرتضی نبوی درباره خاتمی، کروبی و موسوی" تیتر اول خبر است، "فقط 1000 نفر از تهران مهاجرت کردند" عنوان اصلی مردم سالاریاست، سیاست روز از "پایان خوش حق التدریسی ها" خبر داده، "اوراق ارزی ایران در بازار جهانی" گزارش اصلی دنیای اقتصاد است و "بسته صنعتی برای مقابله با تحریم" عنوان اول جهان صنعت.

"هر کس اصول را قبول ندارد از دایره وحدت خارج است" به نقل از رهبر جمهوری اسلامی در صدر اخبار روزنامه ایران آمده، کیهان همین گزارش را با عنوان "وحدت فقط بر مبنای اصول پذیرفتنی است"، رسالت نوشته "با هر کسی که اصول را قبول دارد متحدیم"، جام جم نوشته "هر کسی اصول را قبول ندارد از دایره اصولگرائی خارج است"، تهران امروز نوشته "وحدت تنها بر مبنای اصول" و فرهیختگان نقل کرده "هر کس اصول را قبول ندارد از دایره وحدت خارج است".

"پاسخ های شفاف رهبر انقلاب به سوال های صریح دانشجویان" تیتر اصلی خراسان است، جمهوری اسلامی در عنوان اول خود نوشته "مسوولان باید پاسخگوی سئوالات قشر فهیم دانشجو باشند" و حمایت از "استقبال گسترده از فرمایشات رهبر" خبر داده است.

گزیده مقالات

خط قرمز غرب چی شد؟

رسالت در سرمقاله خود نوشته با راه اندازی نیروگاه بوشهر ایران رسما به باشگاه هسته ای جهان پیوست. این در حالی است که ورود ایران به باشگاه هسته ای جهان خط قرمز غرب بود. آمریکا و انگلیس و اسرائیل با فشار به مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت همه قوانین و مقررات جهانی را زیر پا گذاشتند تا ایران را از یک حق مسلم محروم کنند. تهدید، تحریم و فشارهای سیاسی بین المللی و منطقه ای نتوانست ملت و دولت ایران را به زانو در آورد.

به نوشته این روزنامه اکنون نیروگاه اتمی بوشهر، نه یک نیروگاه برق هسته ای بلکه نماد پایداری ملت ایران در برابر فشار و تهدید و تحریم قدرت های جهانی است. نیروگاه هسته ای بوشهر بر طبق قوانین و مقررات ان پی تی راه اندازی شد و آمریکا و دیگر همپیمانان او می خواستند این قوانین را نادیده بگیرند و مقررات نانوشته ای را بر روابط ایران و آژانس حاکم کنند.

به نوشته رسالت از همه جالب تر اینکه درست در اوج همه فشارها، تهدیدها و تحریم ها آمریکا پیشنهاد مذاکره و گفتگو می دهد. در حالی که رهبر در دیدار با مسئولان درباره چنین مذاکره و گفتگویی گفته ما مذاکره را در سایه تهدید و تحریم مذاکره نمی دانیم. جمهوری اسلامی زیر بار هیچ فشاری نخواهد رفت و به سبک خود به هر فشاری پاسخ می دهد.

رد صلاحیت نمایندگان مجلس

صبا شعردوست در تهران امروز نوشته امکان رد صلاحیت نمایندگان مجلس در طول دوره نمایندگی توسط شورای نگهبان فراهم می‌شود. این عبارت واکنش‌برانگیز، بخشی از طرحی است که در راستای نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس در کمیسیون اصل 90 مجلس در حال بررسی و تدوین است.

بر اساس این گزارش، در صورت عدم صلاحیت نماینده در طول دوره، اعتبارنامه وی باطل خواهد شد.

به نوشته این روزنامه در حال حاضر، نمایندگان مجلس (دو بار) یک ‌بار هنگام کاندیداتوری، صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان بررسی می‌شود و بار دوم اعتبارنامه نمایندگان در مجلس بررسی می‌شود و در صورت تصویب‌این طرح،‌ سومین فرآیند نظارتی نیز در مسیر فعالیت نمایندگان گسترده می‌شود. پیش از این، زمزمه‌هایی مبنی بر عملیاتی‌شدن چنین طرحی شنیده شد ولی با مخالفت‌های آشکار و پنهان ره به جایی نیافت.

تهران امروز نوشته در واقع مهمترین استدلال این است که اعمال چنین نظارتی در دایره اختیارات شورای نگهبان تعریف نشده و به همین سبب تاکنون قابلیت طرح و تصویب نیافته است. اما آیا بند تازه مدنظر اعضای کمیسیون اصل 90 در صحن علنی طرح می‌شود؟

اعتراض دولتمردان

روزنامه جمهوری اسلامی از قول منابع خبری از اعتراض اعضای هیأت دولت به اظهارات اسفندیار رحیم مشائی خبر داده و نوشته در تازه ترین اتفاق ها جلسه‌ای که با حضور رئیس‌جمهور و رئیس دفتر وی برگزار ‌شد با انتقاد برخی از وزرا به بحث مکتب ایرانی شروع شد و نهایتاً رئیس‌جمهور به برخی از اظهارات مطرح شده از سوی وزرا پاسخ داد.

براساس این گزارش بعد از انتقاد پنج وزیر از اظهارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور، که معتقد بودند این اظهارات باعث ایجاد هزینه برای دولت می‌شود رئیس‌جمهور به دلیل ضیق وقت اجازه نداد و به انتقادات مطرح شده پرداخت و تاکید کرد که منتقدین سخنان مشائی را کامل مطالعه نکرده و تحت فضاسازی‌های رسانه‌ای بودند. باند ثروت و قدرت به دنبال تخریب من هستند برای همین از مشائی شروع کردند.

روزنامه جمهوری اسلامی در خبر دیگری به انتشار نشریه‌ای تمام رنگی حاوی اظهارات مشائی اشاره می کند که با نام "آفتاب حُسن" به صورت تمام رنگی و با کاغذ گلاسه در تیراژ بالا منتشر شده که موجب واکنش کارکنان نهاد ریاست جمهوری شده است.

در دنباله این خبر آمده: در این نشریه 36 صفحه‌ای حاوی مطالبی با محوریت سخنان اخیر اسفندیار رحیم مشایی در همایش ایرانیان خارج از کشور است مطالبی با کنایه به موضوع ایرانیسم به تحریر درآمده است. تصویر بزرگ و رنگی دختر کرد سوار بر اسب با مضامینی همچون در سرزمین آفتاب و برف... بهار دل انگیز و تابستان طلایی، پائیز ارغوانی و زمستان نقره‌ای ...

مشائی و شغل تازه

تهران امروز در مقاله ای نوشته آقای رئیس جمهور به نیکی می داند مباحث نه چندان خوشایندی که اخیرا در عرصه سیاسی کشور رخ داد، یکی از دلائل آن به نوع موضع‌گیری‌های رئیس دفتر رئیس جمهور بر می گردد. با بروز اعتراض به مواضع رئیس دفتر رییس جمهور نه تنها به این اعتراضات توجهی نمی شود که بر عکس گوینده سخنان جنجالی ارتقای مقام هم می گیرد.

به نظر این روزنامه حتی اگر ایرادی که در بخش اول به انتخاب مشاور رئیس‌جمهور در امور خاورمیانه وارد شد، صحیح نباشد – که صحیح است - باز هم به یک دلیل دیگر اعطای این پست به آقای مشایی به صلاح نبود. چرا که در حال حاضر آقای مشایی نه تنها رکورد دار شغل‌های مختلف در دولت بلکه رکورد دار شغل های مختلف بین تمام مقامات رسمی ایران است و شاید در هیچ کجای جهان نتوان فردی را یافت تا این حد شغل های مختلف دولتی را نصیب خود کرده باشد.

تهران امروز نوشته آقای مشایی علاوه بر ریاست دفتر رئیس‌جمهور، پست‌های دیگری نظیر عضو کمیسیون اقتصادی دولت، دبیر کمیسیون فرهنگی دولت، ریاست شورای هماهنگی مناطق آزاد، قائم مقامی رئیس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را در اختیار دارد و دیروز هم شغل دیگری به شغل های او اضافه شد. سوال ساده این است که آقای مشایی چگونه به تمام شغل هایی که در اختیار دارد، رسیدگی می کند ؟

به نوشته این گزارش رئیس جمهور که یکی از محورهای سخنانش انتقاد از انحصاری کردن پست‌های مملکتی است، حال خود در برابر اعطای این همه پست و شغل به یک نفر چه توجیهی دارد ؟

بن بست در طرح‌انتقال کارمندان

طهماسب طلایی در جهان صنعت نوشته مهلت یک ماهه برای انتقال شرکت‌های دولتی از تهران تمام شد و با آغاز شهریور ماه معلوم شد که تمام زیربخش‌های دولت هنوز جدیتی در اجرای دستورات ندارند چرا که آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان ذی‌ربط که بسیار هم به نظر خوشبینانه می‌رسد، ناامیدکننده است.

به نوشته این روزنامه انگار که دولتیان، دولت و خواسته‌اش برای ترک دیار کارمندان را جدی نگرفته‌اند که تنها یک‌هزار کارمند و حدود شش هزار نفر از تهران رفته‌اند چرا که در اواسط مردادماه اعلام رسمی دولت این‌گونه بود که 163‌شرکت منتقل شوند که با انتقال ‌شرکت، حدود 50 شرکت دیگر تا پایان مردادماه باید منتقل ‌می شدند که هنوز نشده‌اند.

جهان صنعت نوشته معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور که اسامی 112 شرکت دولتی منتقل شده از تهران را اعلام کرده است اما از شواهد و قرائن بر می‌آید که انتقال به معنای واقعی صورت نپذیرفته چرا که قرار بوده است 40 درصد کارمندان دولت که جمعی 800 هزار نفره است، تهران را ترک کنند اما تنها 18 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند و هم‌اکنون حرف از خروج تنها هزار نفرست.

راهی برای رشد صنعتی

مریم باستانی‌در سرمقاله جهان صنعت نوشته از روزی که دکتر مسعود نیلی و گروهی از همکارانش به سفارش وزارت صنایع و معادن استراتژی برای توسعه صنعتی ایران نوشت نزدیک به یک دهه می‌گذرد، پژوهشی که در آن سال‌ها در نوع خود بی‌نظیر بود و از مهم‌ترین بدنه کارشناسی کشور استفاده شده تا نقشه راهی برای آرزوی چندین و چند ساله ایران ترسیم کند.

به نوشته این گزارشگر آن پژوهش در تلاطم تغییر دولت‌ها و وزیران به بایگانی رفت. یک دهه بعد معاون وزیر صنایع و معادن از تدوین سند تازه‌ای برای توسعه صنعتی کشور خبر می‌دهد. سندی که به گفته وی برخلاف سند قبلی قابلیت عملیاتی بیشتری دارد و سند به روز بوده و این درحالی است که سند قبلی هم یک دهه پیش سند به روزی بود و می‌توانست در صورت اجرا طی 10 سال گذشته با هدف گیری رشد صنعتی 12 درصد در هر سال و هدایت کردن منابع به سوی سرمایه‌گذاری‌هایی که منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی کشور طی 10 سال اخیر شود.

جهان صنعت تاکید کرده مسیر صنعتی شدن مسیر مشخصی است که با اختراع اسب بخار آغاز شده و تا به امروز رسیده است. بسیاری از کشورها هم مثل کره‌جنوبی همزمان با ایران تصمیم به صنعتی شدن گرفتند و امروز در رده کشورهای صاحب تکنولوژی قرار گرفته‌اند اما کشور ما صرفنظر از مقطع جنگ تحمیلی همچنان برسر راه رسیدن به صنعتی شدن چانه‌زنی می‌کند و در این میان زمان به عنوان مهم‌ترین عنصر صنعتی شدن که می‌تواند در کنار نقشه راه توسعه صنعتی را تسریع ببخشد، ارزان از دست می‌رود.

معلمان حق التدریسی

علیرضا بندری در گزارش اصلی سیاست روز نوشته بابا نان داد. دارا سیب دارد. آن مرد با اسب آمد. معلم اما نان و سیب و اسب ندارد. معلم ما حق‌التدریس است. او آینده ندارد. می‌گفتند امنیت شغلی ندارد. به قول‌هایی که به معلم ما داده‌اند، عمل نمی‌شود. اما معلم ما همچنان امیدوار است...

سیاست امروز نوشته موضوع این گزارش چندان شیرین نیست. خواندنش سخت است و البته حکایتی است که انگار پایان خوشی دارد. چند سالی بود که بحث رسمی شدن ـ ولااقل قراردادی شدن ـ معلمان حق‌التدریس مطرح می‌شد اما عملا اتفاق خوشایندی برای این قشر زحمتکش نمی‌افتاد. حالا مسئولان در آخرین اظهارنظرها وعده داده‌اند این مشکل را برای همیشه حل کنند.

فرناز اسماعیل‌زاده یک معلم حق‌التدریسی در گفتگو با خبرنگار سیاست روز گفته انتظار معلمان حق‌التدریس برای تعیین تکلیف خود به سریالی طولانی مبدل شده و مشخص نیست چه کسانی از تماشای این سریال غم‌انگیز، لذت می‌برند.

Black Chador - امریکا - ولدن
ایلنا :موسی قربانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، با ارائه‌ی یک راه حل بدیع برای مشکل بیکاری خواهان وضع قانونی شد که اشتغال دو نفر از یک خانواده را ممنوع کند. به گفته ی وی در برخی از خانواده‌ها زن، مرد و فرزندان کار می کنند و در خانواده های دیگر همه بیکارند و اگر از هر خانواده تنها یک نفر سر کار برود، مشکل بیکاری در ایران حل می شود. قربانی در پاسخ این پرسش خبرنگار ایلنا که: اگر فقط یکی سر کار برود چرخ زندگی نمی‌چرخد، گفت: “اتفاقا خیلی خوب چرخ زندگی می‌چرخد، این تصور شما اشتباه است. اتفاقا وقتی زن سر کار می‌رود، خرج اضافی به وجود می‌آید. وقتی زن سر کار می‌رود، آن وقت باید کلی پول کودکستان بدهند برای بچه خانواده. باید غذای آماده بخورند، که این خودش کلی خرج دارد.”. وی سپس به الگوی عربستان سعودی اشاره کرد و افزود: “من چند وقت پیش رفته بودم مکه. وقتی به عربستان می‌روید یک کارمند زن نمی‌بینید. اگر فقط همین مساله را در ایران عملیاتی کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.”.
سه‌شنبه 2 شهریور 1389

Black Chador - امریکا - ولدن
جام جمعلی چکه ای را خوب مسخره کرده: "هر کسی اصول را قبول ندارد از دایره اصولگرائی خارج است"
سه‌شنبه 2 شهریور 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.