بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه هجده مرداد ۸۹


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه هجده مرداد 89

تیترهای اول

"اعتراض قاضی القضات به احمدی نژاد" عنوان اصلی روزنامه خبر است، "انتقاد شدید آملی لاریجانی از احمدی نژاد" در صدر اخبار ابتکار و مردم سالاری آمده، روزنامه جمهوری اسلامی از زبان رییس قوه قضاییه نوشته "ادبیات رییس جمهور باید متین فاخر و ادیبانه باشد بساط توهین باید جمع شود"، حمایت از همین گزارش با تیتر "مسیر ما قانون است" یاد کرده و آرمان در عنوان اصلی خود نوشته "اعتراض به ادبیات احمدی نژادی".

ایران از "مشوق‌های جدید بانکی برای مشتریان خوش‌حساب" خبر داده، "رونمائی چهار سکه جدید" گزارش اصلی جام جم است، دنیای اقتصاد در تیتر اول خود از "روایت بانک مرکزی از وضع اقتصاد" نوشته و جهان صنعت از همین گزارش با عنوان "رشد صنعت هفت در صد" یاد کرده است.

کیهان از قول رییس دولت نوشته "از مسیر تحریم به تحریم کنندگان صدمه می زنیم"، رسالت از قول حبیب الله عسگراولادی نوشته "جریان فتنه با آرایش جدید وارد صحنه می شود"، "اتحادیه کشورهای فارسی زبان از رویا تا واقعیت" گزارش اصلی سیاست روز است و تهران امروز از "آب معدنی علیه نفت" نوشته است.

گزیده مقالات

مذاکرات هسته ای

علی بیگدلی در مقاله ای در آرمان نوشتهسیاست یا استراتژی آمریکا یک استراتژی دوسویه است؛ همانطور که بارها مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که در عین تلاش برای ادامه گفت و گو در جهت رسیدن به یک راه حل منطقی، ابزار و وسایل دیگر را هم مورد استفاده قرار می‌دهند. این سیاست چماق و هویج غالبا اعمال می‌شده و ما هم خیلی با آن بیگانه نیستیم.

به نوشته این دیپلمات با سابقه از آنجایی که تهدید نظامی تبعات و عوارض زیادی را می‌تواند برای آمریکا داشته باشد؛ آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که راه مذاکره را باز گذارند و به همین نسبت راه تهدید نظامی را تا حد امکان مسدود کنند. مهم این است که آمریکایی‌ها توانسته‌اند مسئله هسته‌ای ایران را به یک پدیده بین‌المللی بدل می‌کنند. ولی روشن است حمله نظامی به ایران کار چندان ساده‌ای نخواهد بود.

نویسنده مقاله آرمان نتیجه گرفته ما چندین مشکل با غرب داریم که مسئله هسته‌ای روی همه آنها سایه انداخته است. با قهر و دوری به نتیجه نمی‌رسیم. به نظرم باید به سمت مذاکره سازنده با طرف مقابل برویم. مسئله هسته ‌ای کاملا به اولویت ما تبدیل شده و مقصر هم غربی‌ها هستند که ما را به اتمی شدن متهم کردند. و این متهم کردن‌هاما را دنیا دور می کند.

مشکلات تحریم

محمد حسین بابالو در آرمان با تاکید بر این که مشکل اصلی نه در تحریمهای بین‌المللی بلکه در مشکلات و موانع اداری در داخل کشورست نوشته واقعیت آنست که اگر هم اکنون تمایل به معامله با ایران در جهان کاهش یافته است، تقریباً هیچ تولیدکننده یا تاجری هم اکنون بصورت مستقیم با بانکهای ایرانی بصورت اعتبار اسنادی معامله نمی‌کند. بانکهای چین فشار مضاعفی را بر حسابهای ایران وارد نموده‌اند و معامله سخت تر شده است.

به تاکید این مقاله تنها ترکیه حواله به یورو را می‌پذیرد. تقاضای طرفهای چینی هم اکنون معامله بصورت نقد می‌باشد نه اعتبار اسنادی. کره جنوبی از تحویل کالاها به ایران خودداری می‌کند. این موارد چهره واقعی تحریم است اما تجربه نشان داده در میان مدت تا بلند مدت به سرعت مستهلک می‌شود. حداکثر فشاری که موارد ذکر شده بر بازار بالاخص بازار فولاد خواهد گذارد افزایش هزینه معامله و افزایش قیمت تمام شده کالاست.

آرمان نتیجه گرفته تحریم کالایی ایران یا بازرسی تک تک کشتی‌های منطقه که به مقاصد مختلف در حرکت هستند تقریباً شبیه به رؤیاپردازی است و تنها کاربرد تبلیغاتی دارد زیرا یک کشتی که برنامه حرکت آن از ماهها پیش برنامه ریزی شده و برای 3 مقصد در منطقه در حال حرکت است را آیا می‌توان متوقف، تخلیه، بررسی و مجدداً بارگیری نمود؟ چرا این اقدام در سالیان گذشته و حتی در روزهای پایانی جنگ رخ نداد؟

ابهام در وضعیت اجاره بها

ابتکار در سرمقاله خود ابهام در وضعیت اجاره بها را مطرح کرده و نوشته وضعیت قیمت اجاره مسکن روز به روز افزایش پیدا می‌کند در حالی که برخی اخبار از افزایش 20 درصدی اجاره بها حکایت دارد اما وزارت مسکن هم‌چنان این مسئله را کتمان می‌کند و از طرفی دیگر برخی نمایندگان از وجود دست‌های پنهان در این رابطه خبر می‌دهند.

به نوشته این روزنامه رکود بازار مسکن در ماه‌های اخیر شرایطی را ایجاد کرده است که قیمت خرید و فروش مسکن به شدت کاهش یافته و قیمت اجاره بها به شکل سر سام آوری افزایش داشته است. تا جایی که برخی اخبار از افزایش 35 درصدی اجاره بها حکایت می‌کند. با این حال وزارت مسکن این شرایط را نمی‌پذیرد و معتقد است افزایش اجاره بها در حد 5 درصد است و نه بیشتر.

به نوشته ابتکار وزارت مسکن معتقد است که نیمه دوم تابستان این تقاضا فروکش می‌نماید و بازار در نقطه تعادلی خود قرار می‌گیرد. اما از سوی دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تئوری دیگری در این‌باره مطرح کرد.

آلودگی آب معدنی

تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته بحث آلودگی آب‌های معدنی هر روز صورت جدیدی به خود می‌گیرد تا جایی که مدیران شرکت‌های تولیدکننده آب‌های بسته بندی دیروز از شکایت خود علیه وزارت نفت به عنوان مطرح‌کننده آلودگی آب‌های معدنی خبر دادند. چندی قبل با اعلام آلودگی آب تهران،‌ مردم رغبتی بیش از پیش به آب بسته‌بندی نشان دادند هر چند یکی از مسئولان آلوده بودن آب تهران را شایعه‌ای دانست که از سوی مافیای شرکت‌های آب معدنی عنوان شده است.

به نوشته این روزنامه آمارها حاکی از مصرف سالانه 400 میلیون بطری آب معدنی با گردش مالی بیش از 120 میلیارد تومان در کشور است. همچنین حدود 150 میلیون بطری آب معدنی نیز به برخی از کشورهای همسایه صادر می‌شود.

تهران امروز اضافه کرده آمار وزارت صنایع از صدور 140 پروانه بهره‌برداری برای تولید آب معدنی در کشور حکایت دارد هرچند به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی کشور، تنها 40 کارخانه فعال در این زمینه وجود دارد و مابقی به دلیل مشکلات اقتصادی ورشکست شده‌اند. با این اوضاع به‌نظر می‌رسد،‌ کارخانه‌های آب معدنی باید منتظر نتایج گزارش‌ منتشر شده از آلودگی بر گزارش‌های مالی خود در سال جاری باشند.

روز خبرنگار

مهدی فضائلی در جام جم به مناسبت روز خبرنگار نوشتهقانون مطبوعات در حال حاضر تنها قانون موضوعه‌ای است که در حوزه فعالیت رسانه‌ای وجود دارد و این در حالی است که نه فقط این قانون برای فعالیت‌های مطبوعاتی هم با کاستی‌هایی روبه‌روست، بلکه تنوع وسایل ارتباط جمعی و گسترش آن به اینترنت و دیجیتال، ضرورت تدوین قانونی جدید را بدیهی نموده است.

نویسنده نظر داده که دنیای امروز دنیایی است که رسانه‌ها ساخته‌اند. در این تصویر خبرنگاران نقش ویژه‌ای دارند، اما نباید غافل بود که در پس رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های حرفه‌ای، اتاق‌های فکر وجود دارد و آنچه در این اتاق‌ها طراحی می‌شود، از سوی خبرنگاران ساخته و پرداخته شده، ارائه می‌گردد.

سرمقاله جام جم ننیجه گیری کرده بنابراین آنچه از سوی رسانه‌های بیگانه در جهان منتشر می‌شود، تصویری است از دید آنها و متناسب با خواست آنها. لذا مردم و خبرنگاران که در معرض این پیام‌ها قرار دارند، باید به این واقعیت توجه داشته باشند و خبرنگارانی که بویژه در بخش اخبار خارجی فعالیت می‌کنند مراقب باشند آنچه از سوی رسانه‌های دیگر تولید می‌شود، الزاماً نمی‌تواند به همان شکل ترجمه و در داخل کشور توزیع شود.

وام خبرنگاران

سیاست روز نوشته در دیدار با رئیس بانک مرکزی خبرنگاری از بهمنی سوال کرد وزیر ارشاد اعلام کرد با موافقت هیات دولت قرار شده به دو هزار خبرنگار وام مسکن 30 میلیونی اختصاص پیدا کند آیا شما که باید این وام را پرداخت کنید در جریان هستید ؟

به نوشته این گزارشگر رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ گفت: اصطلاحا خانه عروس بزن و بکوبه و خانه داماد خبری نیست!

سیاست روز نوشته این کنایه بهمنی حاکی از این بود که وزیر ارشاد بدون هماهنگی با بانک مرکزی این وعده را داده و حداقل ما بعنوان مجری از آن بی خبریم.

حمله به رحیم مشائی

کیهان در سرمقاله خود به جنجال های این چند روزه بر سر رئیس دفتر پرداخته و نوشته رییس دفتر رییس جمهور باید از حجم کارهای رئیس جمهور بکاهد و به تنظیم امور بپردازد. دفتر، اندرونی نهاد ریاست جمهوری است و باید بی حاشیه ترین جاها باشد. اصرار بر گفتن عبارات عجیب و غریب و احتمالا خارق العاده و بعضاً ناقض مبانی فکری اسلام و انقلاب اسلامی، نقض غرض تعبیه پست «ریاست دفتر رئیس جمهور» است.

به نوشته کیهان فارغ از اینکه چه قضاوت مثبت و منفی از آقای مشایی داشته باشیم، او نباید مرز کار دفتر را با ایدئولوژی پردازی به هم بریزد چه آن که او تئوریسین دولت اصولگرا نیست، همچنان که نه در مسائل فقهی و دینی و نه در مسائل عمیق کارشناسی صاحب نظر هم نیست. اما اگر هم او را صاحب نظری فرض کنیم که مصر است بدیع- بدعت آلود- و پر حاشیه و از سر ابهام و ایهام یا اوهام حرف بزند جای این کار در حوزه و دانشگاه و در محضر صاحب نظران است.

کیهان نوشته حتی اگر خوش بینانه به برخی رویکردها و اظهارات لجاجت آمیز آقای مشایی نگاه کنیم، هیچ جای دین و قرآن و سنت نیامده که برای اخلاص و متمایز شدن یا دفاع از کسی و حقی، خود را مدام در موضع اتهام بیندازید! اکنون سؤال این است که آیا سنگ «ملت اسرائیل» را به سینه زدن، خود را در موضع تهمت قرار دادن نیست و آیا جنایتکاران و مستکبران عالم با این سخنان، دلشان با ملت ایران و رئیس جمهور ضد استکبار صاف می شود؟

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.