انتقاد یک نماینده مجلس ایران از ادبیات سخیف مسئولان


انتقاد یک نماینده مجلس ایران از ادبیات سخیف مسئولان

ادبیات گفتاری سیاستمداران همواره مورد توجه رسانه ها و مخاطبان آنها است

یک نماینده مجلس ایران با انتقاد از نوع ادبیات به کار گرفته شدن در سخنان مسئولان ارشد این کشور، خواستار رعایت بیشتر "ادب و اخلاق" توسط آنها شده است.

نصرالله ترابی، عضو فراکسیون خط امام مجلس ایران، روز چهارشنبه ۱۳ مرداد (چهارم اوت) گفت: "استفاده کردن از تعابیر سطح پائین و عدم آشنایی به ادبیات دیپلماتیک به کشور ضربه می‌زند".

این نماینده اصلاح طلب مجلس با انتقاد از ادبیات به کارگرفته شده توسط دولتمردان ایرانی طی چند روز گذشته گفت: "اینکه ادبیاتی به کار ببرند که نه در عرف دیپلماتیک شناخته شده باشد نه در عرف بین‌المللی، موجب می‌شود که همه به ما بگویند شما حکومتی هستند که مسئولانتان این کلمات را به کار می‌برند".

به نظر می رسد اشاره آقای ترابی به سخنان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در روزهای گذشته است که طی آن او در انتقاد از کشورهای غربی از ادبیات و ضرب المثل‌هایی استفاده کرده بود که در جامعه ایرانی بکارگیری آنها در مجامع عمومی و توسط مسئولان رسمی معمول نیست.

برای نمونه، آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود برای ایرانیان خارج از کشور، در مورد تأثیر فشار کشورهای غربی علیه ایران بر رفتار دولت این کشور گفته بود: "آن [...] را لولو برد."

او همچنین خطاب به کشورهای غربی گفته بود که آنها به خاطر عدم موفقیت خود در عراق و افغانستان به ایران اتهام دست داشتن در ناآرامی‌های این کشورها را نسبت می‌دهند و کسی نیست که به آنها بگوید: "آب را همانجا بریزید که می‌سوزد"!

پیش‌تر نیز سخنان رئیس جمهوری ایران درباره قطعنامه تحریم‌های جدید علیه برنامه هسته ای این کشور و "دستمال مصرف شده" خواندن آن توسط او، با انتقاد گسترده مخالفان دولت قرار گرفته بود.

آقای احمدی نژاد امروز هم در سخنرانی خود در شهر همدان هم صدور تحریم های جدید علیه ایران را بی ارزش خواند و گفت: "آن قدر پای قطعنامه ها بایستید که زیر پایتان علف سبز شود".

آقای ترابی از مسئولان عالیرتبه ایران خواسته تا به رعایت قواعد دیپلماتیک پایبند باشند و گفته است: "ما باید قدرت، هیمنه و فلسفه مقاومت اسلامی را با اخلاقی عمل کردنمان به دنیا نشان دهیم و نه با ادبیات سخیف".

ادبیات گفتاری سیاستمداران همواره مورد توجه رسانه ها و مخاطبان آنها بوده است و معمولا بخش قابل توجهی از اخبار جهان هر روز به لغزش های کلامی، نوع سخن گفتن و اشتباهات سیاستمداران اختصاص می یابد و حتی سخنان افراد مهم در خلوت و فضای خصوصی نیز مورد نقد و بررسی رسانه‌ها قرار می گیرد.

در جامعه ایران هم جملات به کار گرفته شده توسط افراد سرشناس و سیاستمداران، همواره در گفتگوهای روزانه مردم مورد توجه قرار می‌گیرد و بخش قابل توجهی از طنز جاری ایران به اشتباهات سهوی یا جملات مشهور آنها اختصاص می‌یابد.

porharfi - هلند - آرنم
آقای ترابی .به پیشنهاد ِ من درباره "جمع آوری ِ کلمات ِ قصار ِ سیـــد ِ دوکـــی". پاسخ را آغاز کردن....!
پنج‌شنبه 14 مرداد 1389

sunny-boy - مالزی - کوآلا
سلام-من تازه واردم
پنج‌شنبه 14 مرداد 1389

kholidar - ایران - رشت
آقایان من با صراحت کامل میگم :آن ممه را لولو برد
پنج‌شنبه 14 مرداد 1389

Negah* - المان - فرانکفورت
اقای نماینده گفتار شما با توجه به ادبیات احمدی نژادی به مصداق اب در هاون کوبیدن ویا براهن سردکوبیدن است و اقای احمقی نژاد گوشش به این حرفها بدهکارنیست وبه مزخرفاتی که دلش میخواد ادامه میده ویک مشت گوساله که از وجود ایشان نانشان در روغن افتاده وگلویشان با پول ملت چرب شده برایش دست میزنند بعبارتی این قبیل دوستان که می بینی مگسانند گرد شیرینی وحالا این مگسان نان خود را در بله قربان احمقی نژاد بدست میاورند.
پنج‌شنبه 14 مرداد 1389

abdozdak - آلمان - کلن
این آقای ترابی مثل اینکه در ایران زندگی نمیکنه!!! اکثر کسانی که دنبال خمینی راه افتادند و تو مساجد و دستجات سینه زنی شرکت میکردند از طبقه اشراف و میرزادگان نبودند افراد کوچه بازاری و میدانی بودند که تو جنوب شهر روزگار میگذراندند و گفتار و لحنشان هم اینطور است یک چنین جمعیتی باید یک چنین رئیس جمهور و رهبر جفنگی هم داشته باشه.
پنج‌شنبه 14 مرداد 1389

انوشه - ایران - مشهد
گر گردی کوزه ز گوهر سازند از کوزه همان برون تراود که در اوست. از احمدی نژاد چه انتظاری دارین؟ از فرزند یک قرشمار
پنج‌شنبه 14 مرداد 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
مجلس ایران یک طویله و هر کدام شما یک مبلغ خریت جنایت مگر یک ایرانی با شرف می تواند در مجلس کذائی شما باشد اشغالها.
جمعه 15 مرداد 1389

amir-amir - کانادا - تورنتو
سخن رانى و صحبت متین را فقط اهل کلام دانند نه بىسوادى مثل احمدى نژاد بنابراین ایشانرا براى این موضوع اصلا ملامت نکنید
جمعه 15 مرداد 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
ساعت خواب حاج اقا.... ‫لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: به برکت نظام مقدس این قدر تعدادشون زیاد شده که نمی‌شه یکی یکی اسم برد. وی در ادامه افزود: البته ملاحظات امنیتی را هم باید در نظر گرفت .
جمعه 15 مرداد 1389

nana1345 - آمریکا - سن دیگو
یکی نیست به این آقا بگه اگه این ادبیات سخیف را از این مردک احمق بگیرن دیگه حرفی واسه گفتن نداره !!!!
جمعه 15 مرداد 1389

kamran23 - المان - ویسبادن
خوش اومدی sunny-boy
جمعه 15 مرداد 1389

طاطا - ایران - تهران
از یه لمپن انتظاری بیش از این نیست.
جمعه 15 مرداد 1389

ali.tooti - سوئد - لوند
این ادبیات سخیف و زشت تنها مختص مسئولان نیست یه نگاه به کامنتهای یه سری از دوستان بکنید .ما اگه خودمونو درست نکنیم چطور میتونیم از دیگران انتقاد کنیم
جمعه 15 مرداد 1389

movafagham - مالزی - کوالالامپور
abdozdak عزیز مرده شو خودتو با اون طبقتو ببره هرچی کثافت تو این مملکته از صدقه سر شماهاست
جمعه 15 مرداد 1389

salarkhan - آلمان - هامبورگ
انتقاد نداره این ادبیات با افکار شخصیت و منش و بینش اسلامی جور در میاد!!
یکشنبه 17 مرداد 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.