بررسی روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۱۳ مرداد


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۱۳ مرداد

تیترهای اول

"درآمد هزار و پنجاه میلیارد تومانی شرکت های تامین اجتماعی" تیتر اول خبر است، "آهنگ هایی متفاوت در اطراف احمدی نژاد" به نقل از صفارهرندی عنوان اصلی مردم سالاری، سیاست روز در گزارش اصلی خود نوشته "صنعت خودروسازی نه دولتی است و نه خصوصی" و آرمان "ابلاغ پنجمین قانون به جای احمدی نژاد" را مهم ترین خبر امروز دیده است.

"بازیگران جام زهر با سناریوی دشمن هماهنگ شده‌اند" به نقل از رییس دولت تیتر اول ایران است، "با تجاوزات اسرائیل مقابله جدی می کنیم" از زبان وزیر خارجه عنوان اصلی رسالت است، روزنامه های جمهوری اسلامی و تهران امروز از "پاسخ قاطع ایران به تهدید نظامی آمریکا" خبر داده اند.

"پشت صحنه درگیری چند ساعته ارتش لبنان و اسرائیل" تیتر بزرگ کیهان است، حمایت نوشته "بحران در مرزهای لبنان"، خراسان از "واکنش قاطع ارتش لبنان به تجاوز نظامی اسرائیل" خبر داده و ابتکار در صدر اخبار خود نوشته "جنوب لبنان زیر آتش اسرائیل".

"رسانه ملی ،خط مقدم در برابر اندیشه استکباری" عنوان اصلی جام جم است، دنیای اقتصاد "نحوه فعالیت نخستین صندوق‌ ارزی" را گزارش اول خود قرار داده و جهان صنعت از "نقدینگی و مطالبات معوق رکورد زدند".

گزیده مقالات

زبان زور، زبان سیاست

صادق ملکی در آرمان نوشته عرصه سیاست عرصه تعامل بوده و زبان آن نرم افزاری است. در این عرصه حتی زبان تعارض تبدیل به زبان تعامل می شود. ادبیات و واژگان نظامی حق ورود به عرصه ادبیات سیاسی را ندارند. در بدترین شرایط جنگی، عرصه سیاسی بسترساز تعامل منجر به صلح و آشتی است. اگر ادبیات نظامی وارد این عرصه شود دیگر سیاست میدان کارزار خواهد بود.

به نوشته این مقاله سیاست وظیفه و حق ورود به عرصه نظامی را دارد، لیکن عرصه نظامی حق ورود به عرصه سیاسی و ادبیات آن را ندارد. این حق ناشی از وظیفه و مسئولیت کشورداری برای سیاست و سیاستمداران است. کشورداری و تنظیم روابط بین‌الملل حوزه عمل سیاسی است و با میدان نظامی که محل مانور وحضور آن حوزه مرزهاست تفاوت ماهوی دارد.

در پایان مقاله آرمان آمده حوزه سیاست بستر تاریخی گذشته، حال و آینده عنصری فرهنگی بوده و یا به تعبیر بهتر ویژگی فرهنگی آن بر سایر خصوصیات آن غلبه داشته است. زبان برآمده از این بستر زبان فرهنگی بوده است. قیاس فرهنگ‌ها بیشتر ابعاد این موضوع را روشن می‌کند. در این ارتباط حتی زبان و ابزار زور در روابط بین‌الملل نیز زبان نرم، حقوقی و تعامل شده است.

رویه درخواست از واشنگتن

خبر نوشته رییس جمهور برای چندمین بار بحث گفت و گو با اوباما مقابل رسانه ها یا به نوعی مناظره را پیش کشید. این درخواست در دولت نهم و دهم بارها از سوی احمدی نژاد مطرح شده است و در حال تبدیل شدن به یک رویه است. رویه ای که یک طرف آن مقامات آمریکایی هستند که طی سی سال گذشته سیاست های خصمانه شان علیه حقوق ملت ایران بر همگان روشن شده است.

به نوشته این روزنامه با وجود اینکه نه جرج بوش رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و نه باراک اوباما رییس جمهور فعلی آمریکا که احمدی نژاد همانند بسیاری از سیاست مداران نسبت به شعار «تغییر» و سیاست های جدیدش خوش بین بودند، به پیشنهادات رییس جمهور ایران نه تنها پاسخ مثبت ندادند بلکه کوچکترین واکنشی نشان ندادند ولی همچنان رئیس جمهور کشورمان بر رویه گذشته اصرار دارد.

روزنامه خبر به یاد آورده که به مناظره طلبیدن اوباما از سوی رییس جمهور کشورمان در حالی مطرح می شود که رییس جمهور دمکرات ایالات متحده آمریکا دو نامه که یکی اش تبریک احمدی نژاد به وی بود را بی پاسخ گذاشته است.

مذاکره دوجانبه رنگ باخت

داوود هرمیداس باوند در سرمقاله آرمان با ترسیم فضای سیاسی و تهدیدها نوشته با این اوصاف ورود به یک مذاکرات، تحلیل درستی است و باید از این فرصتی که در پیش است برای ورود به مذاکرات مرضی الطرفین استفاده کرد.

به نظر این استاد دانشگاه شش سال پیش ایران سیاست نگاه به شرق را پیشه ساخت و خواست چین، روسیه وهند را وارد مذاکرات کند. دیدیم که هند از همان ابتدا علیه ایران رای داد و مواضع روسیه وچین هم در قطعنامه اخیرتعدیل شد و این دو کشور همسویی بیشتری با آمریکا پیدا کردند. الان ایران می‌گوید ترکیه و برزیل هم در مذاکرات شرکت داشته باشند.

سرمقاله آرمان با این جملات پایان می گیرد: اوباما درمبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که آماده مذاکره دوجانبه با ایران است و در همین راستا پیام نوروزی هم داد. ولی به تدریج موضع اوباما عوض شد ومشخص شدکه دنبال مسایل دیگری است. بنابراین استراتژی مذاکرات دو جانبه بدون شرط رنگ باخت.

خاورمیانه در آستانه جنگ

تهران امروز در سرمقاله خود نوشته جریان تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه چندی است به مسیر تهدیدهای نظامی تغییر جهت داده است. این تغییرات در لبنان بیشتر از کشورهای دیگر قابل رویت است. مردم لبنان از وقوع جنگ تحمیلی قریب‌الوقوع ارتش اسرائیل علیه نیروهای مقاومت اسلامی لبنان سخن می‌گویند و زمان آن را به آمادگی ارتش اسرائیل برای حمله مجدد به لبنان محدود می‌کنند.

به نوشته این مقاله حتی رئیس جمهور ایران چند روز قبل از سناریوی حمله به دو کشور دوست ایران از سوی اسرائیل و آمریکا خبر داد که به نظر می‌رسید یکی از این کشورها همان لبنان بوده است. رئیس جمهور سوریه نیز اخیرا در سالگرد تاسیس ارتش سوریه اعلام کرد که به‌رغم تلاش‌های ظاهری آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه منطقه در حال حرکت به سوی یک جنگ جدید پیش می‌رود.

تهران امروز نتیجه گرفته اگر نگاهی به ادعای اخیر مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا داشته باشیم آنگاه در ادعای وقوع جنگ جدید در خاورمیانه قطب سومی نیز ایجاد می‌شود که این ضلع سوم را لاجرم ایران تشکیل خواهد داد.

مذاکره با اوباما

رسالت با اشاره به پیشنهاد محمود احمدی نژاد برای مذاکره با آمریکا نوشته در مقابل رئیس جمهور کشورمان فردی قرار دارد که مانند اسلافش با قوانین و پیش شرطهای گفتگو با دیگران بیگانه است.بنابر این سکوت مقامات آمریکایی در برابر اظهارات اخیر رئیس جمهور کشورمان بی دلیل نبوده و ناشی از هراس آنها از حضور در گفتگویی واقعی است.

به نوشته این روزنامه اواخر شهریور امسال رئیس جمهور برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می رود. این سفر در حالی صورت می گیرد که آمریکایی ها فهرست تحریم های افزون بر قطعنامه1929 و حتی گزینه نظامی را روی میز دارند.

سردبیر رسالت نوشته اما با این حال هیچ استعداد و آمادگی و روحیه ای برای گفتگو پا نهادن در عرصه دیپلماسی عمومی ندارند. مردم جهان بویژه جهان اسلام در انتظار این هستند که ببینند چه کسی در این دوئل دیپلماتیک به خاک می افتد.

تبعات انتخابات بر بانک مرکزی

طهماسب طلایی‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته داستان نرخ واقعی تورم در ایران هم برای خود ماجرایی است مثال‌زدنی. درست در ایام مناظره‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال 88 بود که این داستان به اوج خود رسید و با وجود اعلام نظر تورم نقطه‌به‌نقطه توسط ریاست‌جمهور دولت نهم این بانک مرکزی بود که تورم سالانه را اعلام داشت و دولت را به حاشیه‌ای برد که حقیقی بود اما مورد انتظارش نبود.

به نوشته این مقاله خبر دیروز که اعلام شد قرار است نرخ تورم از مرجعی دیگر به نام مرکز آمار ایران اعلام شود، بدعتی تازه در اقتصاد ایران است زیرا در تمام دنیا بانک‌های مرکزی، مرجع رسمی و اصلی میزان تورم و شاخص‌های اقتصادی محسوب می‌شوند اما ایران قرار است اتفاق دیگری بیفتد که نشان می‌دهد تبعات مناظره‌های انتخاباتی به تدریج بر بانک مرکزی موثر افتاده است.

سرمقاله جهان صنعت افزوده بماند که جیب مردم با نرخ اعلام شده تورم در ماه‌های اخیر و تعابیر تازه از آنکه توسط همان مرجع مورد وثوق اعلام می‌شد هم همگون نبود و نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی هم با حقیقت فاصله معناداری داشت.هرچند که تاکنون بانک مرکزی خود را مستقل و علم‌گرا می‌دانست اما پس از این باید منتظر ماند و دید در صورت تصویب این موضوع که مرکز آمار تورم را اعلام کند، تطبیق تورم با جیب مردم و حقایق اقتصاد( پس از اجرای این بدعت) چه میزان می‌شود.

آمار کجاست

پویا جبل عاملی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته چند روزی است که بانک مرکزی ایران نماگرهای اقتصادی سه ماهه سوم سال 1388 را منتشر کرده است، اما باز در ستون تولید ناخالص داخلی و سرمایه‌گذاری علامت «رقم در دسترس نیست» به چشم می‌خورد.

به نوشته این اقتصاددان اگر این واقعیت را بپذیریم که رشد اقتصادی به همراه نرخ تورم دو شاخصی است که معدل کل عملکرد اقتصاد را نشان می‌دهد، اکنون پس از قریب دو سال هنوز معلوم نیست عملکرد اقتصاد در سال 1387 چگونه بوده است؟ به این اضافه کنید نظر اکثر کارشناسان را که معتقدند از سال گذشته تا به حال اقتصاد ایران عملکرد نامطلوب‌تری داشته است که آمار بیکاری این نظر را تایید می‌کند.

سرمقاله دنیای اقتصاد نتیجه گرفته فراموش نکنیم که آمار فارغ از نشان دادن عملکرد گذشته خود ابزاری است برای آنکه نقشه راه آتی تدوین شود. شما تا آنچه را که گذشته است، ندانید به هیچ رو نمی‌توانید سیاست‌گذاری مطلوبی برای آینده سامان دهید. فراتر از این، عاملان اقتصادی هستند که هر چند آنان برای خود معیارهایی دارند، اما موثرترین آنان از آمار رسمی ‌برای داشتن تقریبی مناسب از وضعیت کلان اقتصادی بهره می‌برند و عدم وجود این آمار باعث می‌شود آنان به رفتاری نامتناسب با وضعیت اقتصاد دست زنند.

Black Chador - امریکا - ولدن
جواب ما به ارمانو خبر و رسالت: اوباما گفت با ایران مذاکره میکنه ولی این حرفش قبل از تقلب شما در انتخابات و کشتن ایرانی ها بود.
چهار‌شنبه 13 مرداد 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.