بررسی روزنامه های صبح تهران؛ سه شنبه ۱۲ مرداد


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ سه شنبه ۱۲ مرداد

تیترهای اول

"صنعت نفت واقعا ملی نشده" از قول رییس دولت تیتر اصلی خبر است و"صهیونیست ها آدم اجیر کردند که مرا ترور کنند" عنوان اول مردم سالاری.

ایران در گزارش اصلی خود نوشته "احمدی‌نژاد اوباما را به مناظره مستقیم طلبید"، حمایت همین خبر را با تیتر "اعلام آمادگی احمدی نژاد برای مذاکره با آمریکا" منعکس کرده، جام جم از قول وی نوشته "برای گفتگو با اوباما آماده ام" ، آرمان نوشته "آماده ام مانند دو تا مرد با اوباما گفتگو کنم" و دنیای اقتصاد هم "گفتگوی رو در رو با اوباما" را مهم ترین خبر امروز خود دیده است.

کیهان از "وحشت و نگرانی در تل آویو" به خاطر انتقال اطلاعات سری اسرائیل به ایران خبر داده، رسالت از قول منوچهر متکی نوشته "دفاع ایران در برابر حمله نامحدود است"، سیاست روز ادعا کرده که "فشارها به اوباما برای مذاکره با ایران" تشدید شده و خراسان از "توصیه رئیس کمیته روابط خارجی سنا به اوباما برای تعامل با ایران" نوشته است.

"افت چهل و هشت درصدی ساخت و ساز در تهران" تیتر اصلی روزنامه جمهوری اسلامی است، ابتکار از "نگرانی‌هایی برای انتخابات آینده" خبر داده، تهران امروز در صدر گزارش های خود از قول شهردار تهران نوشته "گسترش جغرافیای خودی‌ها با فتوای رهبری" و "صد هزار میلیارد تومان بر دوش اقتصاد ایران" عنوان اول جهان صنعت است.

گزیده مقالات

راه جلوگیری از جنگ

صادق خرازی در سرمقاله ابتکار با تاکید بر این که این روزها ایران در کانون گرم اخبار عالم قرار گرفته است. گویا موضوع ایران پایان ناپذیر است و روز به روز دامنه سوء تفاهمات افزوده می‌شود پرسیده آیا می‌توانیم با دیپلماسی و اتخاذ تصمیمات سنجیده و به هنگام، دامنه تهدیدات و اصولا نوع زبان و ادبیات نا موزون سیاسی نسبت به کشورمان را تغییر دهیم؟ یا اینکه بایست در انتظار روز واقعه بنشینیم ودست بر روی دست بگذاریم تا ببینیم سرشت و سرنوشت و مقدرات کشور و ملت چه می‌شود؟

به نوشته سفیر سابق ایران در فرانسه امروزه یکی از جدال آمیزترین و مهم‌ترین چالش‌های ایران مسائل مربوط به سیاست خارجی است. آیا می‌شود گفت تعامل به تنهائی یک راهبرد است، همانگونه که مذاکره به خودی خود یک راهبرد تلقی نمی‌شود؟ لفاظی‌های متوهم، راهبردهای شکست خورده به همراه داشته است. اصولا چرا جهان این مقدار با عدالت فاصله پیدا کرده است؟

معاون سابق وزارت خارجه در سرمقاله ابتکار نوشته غرب خوب می‌داند همکاری ایران با آژانس تاکنون از قلب حقایق نسبت به برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کرده است ولی اهداف سیاسی آنان رو در رو قرار دادن ایران با نظام بین‌المللی است. حتی عده‌ای که در اطاق بحران سازی غرب نشسته‌اند بی تمایل نیستند که ایران از NPT خارج شود و فضای بین‌المللی را برای برخورد نظامی فراهم آورند. عقل سیاسی و همت و منطق ملی حکم می‌کند تا بررسی محاسبه‌های دقیق با پدیده ایران هراسی امروز مواجه شویم و با تدبیر بتوانیم مسائل را درک و سپس حل و فصل نمائیم.

آمریکا از ایران می ترسد

کیهان در سرمقاله خود با تاکید بر این که ایران دردسر بزرگی برای امریکا شده نوشته شاید هیچ کشوری در ابعاد ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای چنین امریکا را آزار نداده است. 30 سال پس از انقلاب اسلامی، اگر نگوییم بیشتر، لااقل به همان اندازه سال های 1980- 1981 انقلابی است. با روی کار آمدن یکی از انقلابی ترین دولت های ایران پس از انقلاب شکاف دولت وملت هرگز چنان که باید رشد نکرد و در معدود مواردی که اعتراض سیاسی به پدیده امنیتی تبدیل شد، قبل از هر کس خود مردم جلوی آن ایستادند.

به ادعای این مقاله ساختار نظام ایران تا امروز به خوبی از خود مراقبت کرده است. این ساختار به وقت لزوم کاملا منعطف یا متصلب بوده و به همین دلیل هرگز نشکسته است. راس این ساختار همچنان موثرترین و برای آمریکا ناشناخته ترین نیرویی است که با آن مواجه بوده است.

سرمقاله کیهان در عین حال نوشته در محیط منطقه ای، امریکا از وقتی که با ایران همسایه شده تازه به عمق قدرت آن پی برده است. پس از 10 سال از آغاز لشکر کشی امریکا به خاورمیانه اکنون شما (فرقی نمی کند خودتان را به جای کدامیک از آقایان گذاشته اید) بهتر از هر کسی می توانید شهادت بدهید که چگونه همه چیز وقتی به رویارویی با ایران می رسد قفل می شود.

غافلگیری در نیروگاه اتمی

خبری در سیاست روز از قول معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر حاکی است که این مقام استان درباره خبری مبنی بر انهدام سه هواپیمای بدون سرنشین روی نیروگاه اتمی بوشهر توضیحاتی داه و از جمله گفته تیمی از ستاد کل نیروهای مسلح به بوشهر سفر کرده و با هدف ارزیابی میزان آمادگی سکوهای پدافند هوایی مستقر در اطراف نیروگاه بوشهر مانوری را اجرا کردند.

به نوشته این روزنامه مقام بوشهری گفته است تیم ستاد نیروهای مسلح اصل را بر غافلگیری گذاشته بود و حتی مسئول پدافند هوایی بوشهر نیز از انجام چنین مانوری بی اطلاع گذاشته شد در حالی که به نظر ما بهتر بود برخی از مسئولان استان از انجام چنین مانوری اطلاع داشتند تا جلوی برخی نگرانی ها گرفته می شد.

با این ترتیب سیاست روز نوشته صدای تیراندازی و فعالیت پدافندهای اطراف نیروگاه بوشهر به دلیل مانور غافلگیر کننده ستاد نیروهای مسلح بوده که بعد از ظهر روز گذشته و در دو مرحله انجام شده است.

غرامت جنگی چه شد

مردم سالاری در سرمقاله خود به مساله غرامت جنگی پرداخته و نوشته در 31 شهریور سال 1359دولت بعثی عراق خاک ایران اسلا می را از زمین و هوا مورد حمله قرار داد تا جنگ خونین 8ساله بر ایران تحمیل شود. نیروهای عراقی در زمان حمله به ایران موافقتنامه دوجانبه 1975، کنوانسیون چهارگانه ژنو 1949 درباره حقوق جنگ و پروتکل 1925 درباره منع به کارگیری سلا ح های شیمیایی را صریحا نقض کردند. اما سرانجام جنگ با پذیرش قطعنامه 598 پایان یافت.

به نوشته این مقاله 8 سال جنگ تحمیلی بیش از 220 هزار شهید، 500 هزار جانباز و 2/5 میلیون آواره به مردم ایران تحمیل کرد. در پرونده غرامت پرونده لا کربی، دولتهای بریتانیا و آمریکا به ازای هر مسافر هواپیمای پان آمریکن که در لا کربی توسط لیبی منهدم شد مبلغ 10 میلیون دلا ر غرامت دریافت کردند. اگر مقیاس پرونده لا کربی درباره شهدای ایرانی اعمال شود تنها خون بهای شهدای ایرانی چقدر خواهد شد؟

سیاست روز با تاکید بر این که مقامات دولتی انگار اعتنائی ندارند نوشته گاه گفته می شود عراق فقط به کویت برای پرداخت غرامت متعهد هستند و برخی حتی خود را در جایگاه شاکی از ایران قرار می دهند.

اقدام متقابل از حرف تا عمل‌

مهرداد میهن دوست‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته تحریم و اقدام متقابل مساله‌ای است که در چند ماه گذشته از سوی برخی مسوولان کشور مطرح شده است. چنان که در مقابل تحریم سوخت هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های اروپا وزیر صنایع و معادن گفته است: واردات کالاهای مصرفی از کشورهای تحریم‌کننده ایران ممنوع می‌شود.این صحبت در حالی مطرح می‌شود که نگاهی به تراز تجاری ایران نشان می‌دهد حجم واردات ایران از اروپا و آمریکا آنقدر زیاد است که نتوان به این راحتی درباره تحریم آنها صحبت کرد.

در ادامه این مقاله آمده براساس گزارش رسمی که چند ماه پیش منتشر شد، ارزش دلاری واردات ایران از آمریکا در سال 88 به میزان 222 میلیون دلار بود. در عین حال مجموع واردات ایران از اروپا در سال 2009 میلادی به 4/10 میلیارد یورو رسید. در کنار اروپا و آمریکا کشورهای دیگری هم هستند که ایران را تحریم کرده‌اند.اگرچه افزایش حجم مبادلات تجاری ایران خود نشان از تاثیر محدود تحریم‌هاست اما تجمیع آمار آمریکا و اروپا نشان می‌دهد طی یک سال حدود 6/10 میلیارد یورو واردات رسمی ایران از آنهاست.

سرمقاله جهان صنعت در نهایت پرسیده حال در شرایطی که درخواست عضویت ایران درWTO هنوز روی میز این نهاد است و ایران نیز در حال پاسخگویی به سوالات مربوط به رژیم تجاری است، مشخص نیست با کدام توان و راهکار قرار است از واردات کالاهای مصرفی محصول کشورهای تحریم‌کننده جلوگیری شود.

برای اجاره مسکن

مهران دبیرسپهری در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته پس از آنکه طی یکی دو ماه اخیر، نرخ اجاره مسکن قدری افزایش یافت برخی از مسوولان به تکاپو افتادند تا بلکه جلوی آن را بگیرند. در اولین اقدام از مردم خواسته شد که خانه‌های خالی را با این شماره تلفن شناسایی کنید. بعد از مدت کوتاهی دولت به این نتیجه رسید که بهتر است به جای کار پلیسی، از ابزار تشویق برای مالکان خانه‌های خالی، استفاده شود.

به نوشته این مقاله افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش عرضه پول است و نه هیچ چیز دیگر. بنابراین دولت اگر واقعا مایل است جلوی افزایش نرخ اجاره‌ها را بگیرد باید بداند کلید آن در دست بانک مرکزی است که از دی ماه سال 1387 تا پایان سال 1388 حجم نقدینگی را از 173 هزار میلیارد تومان به بیش از 235 هزار میلیارد تومان رسانده است.

به نوشته سرمقاله دنیای اقتصاد این کار به معنی خلق 62 هزار میلیارد تومان نقدینگی در عرض 14 ماه می‌باشد. یعنی طی این دوره، با رشد 36 درصدی نقدینگی مواجه بوده‌ایم (احتمالا رشد اقتصادی این دوره نمی‌تواند از 2 درصد بیشتر باشد). بدیهی است که این حجم از خلق پول بدون توجه به رشد اقتصاد، تبدیل به تورم می‌شود.

مشکلات انتقال آب

ابتکار در گزارشی نوشته طرح‌های انتقال آب از رودخانه کارون یا سرشاخه‌های آن در حالی از سوی وزارت نیرو به عنوان یک راهبرد اساسی دنبال می‌شود که تحقق این امر باعث وارد شدن خسارت‌های فراوانی به کشاورزی استان خوزستان می‌شود.

به گزارش این روزنامه خوزستان بیشترین میزان برداشت خرما و خارک در کشور را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که نخل‌های فراوانی از این استان به خصوص در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان در زمان هشت سال جنگ تحمیلی از بین رفته و این موضوع لزوم سرمایه گذاری برای حل مشکل آب دهی به نخیلات را ضروری کرده است.

خشکی روستاهای مرزی

خراسان گزارشی دارد درباره انهدام روستاهای شمال این استان که با این جملات شروع می شود: همیشه بغضی این چنینی بدنم را می لرزاند. به خصوص اگر این بغض از گلوی پیرمردی رنجور بیرون بریزد. دستش را بر روی پوست خشکیده تنه تنومند درخت چند صد ساله می گذارد و می گوید: «تا همین چند سال پیش، هر سال حدود ۲۲ هزار گردو از همین یک درخت برداشت می کردم، ولی حالا ببینید چه شده، خشکیده، پوسیده، مرده، مرده".

به نوشته این گزارش به گفته اهالی روستا، قنات آب دهی خوبی هم دارد، ولی تخریب شده و برای احیای آن نیاز به کمک دولت دارند. چنان که روستای بزرگ کلات که ۴۰۰ خانوار جمعیت داشته و باغ های بزرگ و سرسبز میوه ولی اکنون تا دور دست ها فقط درخت های خشکیده دیده می شود و روستایی خلوت و بدون شور و حال.

گزارشگر خراسان در نهایت پرسیده با این اوصاف و احتمالا با ادامه خشکسالی، چه بر سر این روستاها، درختان باقی مانده و روستاییان خواهد آمد؟ مسئولان چه برنامه هایی برای مقابله با این بحران و توقف مهاجرت از روستا به شهردارند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.