ایران: پاسخی از گروه وین درباره تبادل سوخت دریافت نکرده‌ایم


ایران: پاسخی از گروه وین درباره تبادل سوخت دریافت نکرده‌ایم

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می گوید به رغم آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکرات بدون شرط برای تبادل سوخت، تاکنون گروه وین، ( فرانسه، روسیه و آمریکا)، پاسخی برای برگزاری این  مذاکرات به ایران نداده اند.

ایران روز دوشنبه، چهارم مردادماه، در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ سوالات گروه وین ( آژانس، آمریکا، روسیه و فرانسه ) در مورد مبادله سوخت را داد و آقای سلطانیه همان زمان درباره محتوای این نامه گفته بود: «محور اصلی پاسخ ایران اعلام آمادگی برای آغاز گفت وگوهای سریع و بدون پیش شرط پیرامون تامین سوخت راکتور تهران است».

علی اصغر سلطانیه روز شنبه درباره پاسخ گروه وین به نامه ایران درباره انجام مذاکرات برای تبادل سوخت راکتور تحقیقاتی تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «تاکنون پاسخی از سوی گروه وین به دست ما نرسیده است.»

وی اضافه کرده است: «همان‌طور که در چارچوب نامه‌ اخیر ایران اعلام کردیم، آمادگی داریم بدون پیش شرط در اولین فرصت که طرف مقابل آمادگی خود را برای انجام مذاکرات اعلام کند، گفت‌وگو کنیم.»

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته است: «طرف مقابل باید حسن نیت و عزم سیاسی خود را برای انجام مذاکرات درباره تبادل سوخت نشان دهد. در عین حال، ایران همان‌طور که پیش از این اعلام کرده، آماده مذاکرات بدون پیش شرط است و منتظر اعلام تاریخ برگزاری مذاکرات از سوی مدیرکل آژانس است.»

علی اصغر سلطانیه در حالی از آمادگی ایران برای مذاکره بدون پیش شرط با گروه وین صحبت کرده است که هفته گذشته محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، بار دیگر شرط هایی را برای مذاکره بر سر تبادل سوخت هسته ای اعلام کرد.

آقای احمدی نژاد تاکید کرده بود که مذاکرات در صورتی از سر گرفته می شود که کشورهای جدیدی نیز  در این مذاکرات حضور داشته باشند و کشورهای غربی حسن نیت خود را نشان داده و دیدگاه خود را درباره برنامه های هسته ای اسرائیل اعلام کنند.

ایران انتظار دارد که ترکیه و برزیل در مذاکرات یاد شده نیز حضور پیدا کند و لی اعضای گروه پنج به علاوه یک هنوز واکنشی به این درخواست تهران نشان نداده اند.

این در حالی است که آمریکا و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، از ب
رگزاری مذاکره درباره مبادله سوخت هسته ای حمایت کرده اند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرده بود که واشینگتن از گفت وگوهای گروه پنج به علاوه یک با ایران بر سر مبادله سوخت هسته ای
حمایت می کند.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه وین سال گذشته بر سر پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت اتمی بود. طبق پیشنهاد آژانس قرار بود ایران بخش اعظم اورانیوم با غلظت پایین خود را به روسیه فرستاده تا در آنجا به اورانیوم غنی شده با غلظت بالا تبدیل و به فرانسه فرستاده شود و در مقابل، ایران سوخت اتمی مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کند.

به رغم توافق اولیه ، ایران این پیشنهاد را رد کرد. اما همزمان با افزایش فشار های کشورهای غربی، در اردیبهشت ماه ایران با میانجگیری برزیل و ترکیه
در تهران توافقنامه ای را امضا کرد که بر اساس آن ایران اورانیوم غنی شده خود را به ترکیه منتقل می کرد و سوخت مورد نیاز را دریافت می کرد.

ولی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق «تهران» را ناکافی دانسته و دور
چهارم تحریم ها علیه ایران را نهایی کردند.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.