پرداخت غرامت به زن کتابفروشی که زندگی‌اش کتاب شد


پرداخت غرامت به زن کتابفروشی که زندگی‌اش کتاب شد

آسنه سیرستاد، نویسنده "کتابفروش کابل"

بنا به حکم دادگاهی در نروژ، نویسنده کتاب پرفروش کتابفروش کابل حریم خصوصی زندگی همسر کتابفروش را نقض کرده است.

بنا بر حکم دادگاه محلی اسلو، آسنه سیرستاد، نویسنده کتاب کتابفروش کابل و ناشر او، کاپلین دام، به دلیل ارائه اطلاعاتی مغشوش از زنی که در کتاب به تصویر کشیده شده، موظف به پرداخت ۲۵۰ هزار کرون نروژ (معادل ۲۶ هزار و ۲۷۶ پوند) غرامت شده اند.

دادگاه محلی اسلو حکم کرد که این نویسنده و روزنامه نگار نروژی که کتاب خود را بر اساس سه ماه زندگی با این کتابفروش و خانواده‌ او نوشته، حریم خصوصی ثریا رئیس، همسر شاه محمد رئیس کتابفروش را نقض کرده و اطلاعات نادرستی درباره او ارائه کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه داگبلادت، در حکم دادگاه اسلو آمده است:" اطلاعات موجود در کتاب درباره افکار و احساسات خانم رییس، اطلاعات احساسی است. این اطلاعات به عنوان واقعیت، به این خانم نسبت داده شده و نه نویسنده و نه ناشر کتاب نتوانسته اند با حسن نیت از صحت و دقیق بودن این اطلاعات اطمینان حاصل کنند."

وکیل آسنه سیرستاد گفته است که موکل و ناشر او را به شدت ترغیب خواهد کرد تا درخواست برگزاری دادگاه تجدید نظر بدهند.

با این حال، آقای رئیس، کتابفروشی که این کتاب بر اساس زندگی او نوشته شده، از ابتدا به محتوای آن اعتراض داشت – او در این کتاب به شکل فردی مستبد ترسیم شده است که به اهالی خانه اش ظلم می کند.

آقای رئیس همواره ادعا کرده است که این کتاب تصاویر و اطلاعات مغشوشی دارد، رازهای خانوادگی او را برملا کرده و خانواده اش را آن قدر به خطر انداخته که هر دو زن او با هواپیما از افغانستان گریخته اند و اکنون در کانادا و نروژ زندگی می کنند.

در سال ۲۰۰۷، آقای رئیس، خودش دست به نوشتن کتاب خاطرات خودش زد؛ کتابی که نامش را گذاشت: روزی روزگاری در کابل کتابفروشی بود.

کتابفروش کابل از زمان انتشار در سال ۲۰۰۳، در سطح جهان پرفروش شد و با مطرح شدن در باشگاه کتاب تلویزیونی ریچارد و جودی، در بریتانیا هم به شهرت و محبوبیت زیادی دست یافت.

porharfi - هلند - آرنم
چه خوب شد واسه "دو زن ِ آقای رییس..که در خارج ِ از جنجال ِ افغانستان. لذت ِ زندگی را میبرند..!!!!
چهار‌شنبه 6 مرداد 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.