شیرازی های آفریقا و نوروزی تابستانی


شیرازی های آفریقا و نوروزی تابستانی

این روزها یک گروه از تلویزیون فارسی بی بی سی برای شرکت در مراسمی که در گذشته بیشتر نیروزی (نوروز به لهجه زنگباری) خوانده می شد ولی در چند دهه گذشته به زبان سواحلی "مواکا کوگوا" (جشن آب) یا "سیکا یا مواکا" (جشن سال نو) نامیده و در تابستان برگزار می شود به زنگبار سفر کرده تا با شرکت دراین مراسم فیلم مستندی در باره این قوم که خود را ایرانی الاصل می دانند ولی امروز ظاهری آفریقایی دارند تهیه کند.

تیم بی بی سی فارسی با استقبال شیرازیان مواجه شده است.

بنا به اطلاعات مورخان اقامت مردمی به نام شیرازی در ساحل شرقی آفریقا به نزدیک هزار سال قبل بر می گردد، زمانی که علی بن حسن شیرازی با همراهانش به این منطقه آمدند و بعدا سلسله ای تشکیل دادند که به شیرازی معروف شد، اگر چه در مورد شخص علی بن حسن و این سلسله که در قرن شانزده به دست پرتغالی ها برچیده شد منابع موثق ودقیق بسیار کم است.

از زمان شکست شیرازی ها اقوام گوناگونی چون پرتغالی ها، انگلیسی ها، آلمانی ها و اعراب عمانی به جزیره زنگبار آمدند ولی شیرازی ها همچنان به حیات اجتماعی خود ادامه دادند. در دهه های پنحاه و شصت میلادی نام شیرازی های زنگبار با تشکیل حزب آفروشیرازی که در انقلاب 1964 این جزیره شرکت فعال داشت بر سر زبانها افتاد.

اما پس از همین انقلاب بود که شیرازی ها در ابراز هویت خود دچار مشکل شدند و آفریقایی بودن آنها به شیرازی بودنشان ترجیح داده شد. با این وجود آنها با برگزاری آداب و سنن و خود که یکی از آنها جشن تابستانی سال نوست سعی بر حفظ هویت خود دارند.

مراسم "نیروزی" یا مواکا کوگوا معمولا در نیمه تابستان بر گزار می شود و امسال شیرازی ها آن را روز سه شنبه 20 ژوئیه (29 تیر) مانند همیشه در روستای مکوندوچی، در جنوب شرقی جزیره زنگبار برگزار کردند.

اگرچه زمان و شکل برگزاری این مراسم با نوروز کشورهای فارسی زبان متفاوت است، اما در آن عناصری وجود دارد که مردم محلی آنرا بازمانده جشنی می دانند که اجدادشان حدود هزار سال پیش به اینجا آورده اند. این باور های مردمی توسط برخی از پژوهش گران هم تائید شده است.

مراسم اصلی نَیروزی شیرازی ها در ساعتی که توسط کمیته برگزاری تعیین می شود (معمولا قبل از ظهر) با ورود دسته هایی از جوانان که بصورت رژه و با دادن شعارهایی رزمجویانه به میدان برگزاری می آیند، شروع می شود. در گوشه ای از همین میدان بزرگ زیرسایه بانی یک چهار پایه مخصوص و گلدانی که در آن عود می سوزد قرار دارد و زنانی که آرزو یا نذر دارند دست روی دود این گلدان می گذارند و در حضور زنی دیگر که حکم پیر را دارد دعا می خوانند.

دسته های جوانانی که از جنوب و شرق مکوندوچی وارد میدان شده اند با ساقه های درخت موز با هم به مبازه می پردازند. در همین حین است که دختران هم شعار گویان و گروه گروه وارد میدان می شوند.

پس از رسیدن ساعت معین، گروهی از پیش تعیین شده به ساختن آلونکی از شاخه های درخت نارگیل می کنند. در میان این آلونک به جز سینی و ظروفی که قرارداده می شود، مردی هم پنهان می شود. پس از ساختن آلونک شاخه های سبز و پر برگ بر فراز این آلونک گرفته شده و آنرا آتش می زنند. در حالیکه آلونک می سوزد شاخه های سبز همچنان بر فراز آن افراشته اند و گویی نماد نویی و سبزی بر گذشته ای که خاکستر می شود فرمانروایی می کند.

مردی که در میان آلونک پنهان بود، می گریزد و زنان به گرد آتش سرودهایی عاشقانه می خوانند. با سوختن و فرو ریختن آلونک مراسم به پایان خود می رسد و جمعیت شرکت کننده پراکنده می شود. این مراسم قبلا با غسل در اقیانوس یا گردشی در کنار آن پایان می گرفت ولی امروز این بخش آن بیرنگ تر شده است. اعتقاد محلی این بوده که مردی که از آلونک بیرون می آید با فردی که در آن پنهان شده بود متفاوت است و می تواند به زایش نو از کهنه اشاره داشته باشد. شاید هم این مراسم ریشه در قربانی کردن دارد که در باورهای باستانی وجود داشته است.

در خانه های مکوندوچی در روز مواکا کوگوا غذا های عیدانه تهیه می شود. دیگ های بزرگ و کوچک برنج و عدس پخته می شود که آن را پلو می نامند. سفره میزبانان با پلو و غذا های دیگر برای مهمان ها گسترده است.

با تغییرات سیاسی اجتماعی و تبدیل زنگبار به یک جزیره توریستی به نظر می رسد مراسم مواکا گوگوای شیرازی ها هم تا حدی به یک جاذبه توریستی جزیره تبدیل شده است. کاهش شرکت کنندگان بومی و افزایش تماشاچیان توریست حتی نسبت به 9 سال پیش که من در این مراسم حضور داشتم،محسوس است.

شیرازی ها این جشن را به چند دلیل به اجداد خود که در سده یازده یا دوازده به شرق آفریقا آمدند نسبت می دهند: وجود آتش، محاسبه این جشن بر اساس تقویم خورشیدی سواحلی و غسل در آب که قبلا در برخی مناطق ایران هم در هنگام نوروز معمول بوده از جمله این دلایل است. اگر هم چنین باشد مراسم نیروزی شیرازی ها در گذر زمان به شدت "آفریقایی" شده و عناصری از آیین های دیگر محلی در آن پذیرفته شده اند، مسئله ای که در سنن و آداب هر قوم دیده می شود. مثلا نوروز ایران هم با گذر زمان و با تغییر مذهب ایرانیان دچار تحول زیادی شده است. در مقابل کسانی که مراسم نیروزی را به نوروز ایران نسبت می دهند، بعضی پژوهشگران این رابطه را توهمی می دانند که ریشه در سیاست های استعماری و مبارزات سیاسی یک قرن اخیر در جزیره زنگبار دارد.

اگر چه وجود یک سلسله شیرازی در ساحل شرق آفریقا سالهاست مورد توجه پژوهش گران قرار گرفته ولی همواره در پرده ای از ابهام قرار داشته است. وجود حدود سیصد واژه فارسی در زبان سواحلی، وجود یک مسجد که در آن خط کوفی معمول در ایران وجود دارد و خرابه های شهر کیلوه کیسیوانی شواهدی برای حضور ایرانی ها و شیرازی ها در این جزیره محسوب می شود. امروز با پیدا شدن سکه هایی در یک مسجد در جزیره پِنبَه که به گفته کارشناسان ضرب سلسله شیرازی را دارد، برای بسیاری این حدس به یقین تبدیل شده است. بهر حال مردم بومی شیرازی زنگبارو سواحل آفریقای شرقی شکی در حضور شیرازی ها دراین منطقه ندارند. مردم روستای مکوندوچی به ما گورستان متروکه و مسجدی را نشان دادند که معتقدند به شیرازیان تعلق دارد اگرچه تا کنون درهیچ منبعی ذکر نشده است. شیرازی ها همچنان معتقدند که علی بن حسن از پدری شیرازی و مادری آفریقایی زاده شد ولی مورد ظلم و تمسخر برادران کاملا ایرانی خود قرار گرفت. پس او به سرزمین مادری خود برگشت، سلسله شیرازی را تشکیل داد و نوعی تمدن آفریقایی ایجاد کرد.

از شگفتی ها و ابهامات وجود یک سلسله شیرازی در شرق آفریقا این است که چرا منابع ایرانی و عربی هیچگونه اشاره ای به وجود آن نکرده اند و تنها اشاراتی از پرتغالی ها و یک سند چینی در این مورد وجود دارد. آیا شیرازی ها ارتباط خود با سرزمین پدری خود کاملا قطع کرده بودند؟ مسئله ای که با توجه به وجود حکومت های گسترده و قوی چون صفویان بعید به نظر می رسد. در کنار این ابهامات به نظر می رسد که شیرازی های امروز به وجود اصلیت ایرانی و داشتن آدابی که از آن سرزمین آمده است همچنان مصرتر از مورخین و پژوهشگران هستند.

علی عطار - بی بی سی فارسی (در سفر به زنگبار)

rezanl - هلند - امستردام
فامیلای Farrokh Bulsara یا فردی مرکوری نیستند اخه اونم متولد زنگبار بود. داشتم فکر میکردم چرا پدر و مادر کوئین از ایران رفتن هند بعدش رفتن زنگبار که حالا فکر میکنم شاید ارتباطی بین این جریان هست. جالبه
شنبه 2 مرداد 1389

rezanl - هلند - امستردام
داشتم جائی در باره خانواده فرخ بولصحرا میخوندم و اینکه پدر مادر ایشون به پارسیان هند تعلق دارند و نام خانوادگی ایشون هم از شهر bulsar در هند گرفته شده و اینکه نوشته بود این پارسیان هند علارغم اینکه فارسی صحبت نمیکنند ولی متعلق هستند به همون دسته فارس هائی که بخاطر فرار از مسلمانان به سرزمین هند رفته بودند چون در هند مشکل عقاید نبوده. ادامه اینکه پدر و مادر فرخ یعنی bomijer و خواهرش کشمیرا تو زنگبار کاروزندگی میکردند که فرخ دنیا میاد و اینکه جمعیت پارسیها در زنگبار بیشتر از امروز بوده و پارسیها جشنهای مذهبیشون رو در معابد اتش برگذار میکردند. خلاصه کنم این شیرازیها همون زرتشتیها بودند که از ایران به اونجا رفته اند.
شنبه 2 مرداد 1389

sargalesh - ایران - شیراز
rezanl - هلند - امستردام : ادامه مطلب و تائید گفته شما: که بخاطر حمله عرب به ایران انها با " اتشی " که خدای زرتشت روشن کرده بود, با روشن کردن " هیزم " با این اتش مقدس به هند کوچ میکنند و " هنوز " ان اتش مقدس در حال سوختن هست, بدون اینکه " حتا " یکبار هم خاموش نشده و در ضمن در یزد هم هنوز همان اتشی که خدای زرتشتیان روشن کرده , انهم هنوز در حال سوختن است ( بدون توقف و خاموشی ). ولی مشکلی که پارسهای هندی که در اجتماع هند از برجسته ترین و ابرومندانه ترین " قشر مردم " محسوب میشوند دارند, برای اینکه اداب و رسوم " زرتشتی " حفظ باشه, بدینخاطر در بین خودشان " ازدواج " میکردند که در طول قرنها باعث بیماری ارثی میان انها شده, بدینخاطر دیگر این رسم موجود نیست و انان با قشرهای دیگر جامع پیوند زناشویی میبندند. از افراد مهم پارسی که چهره بین الملی دارند میتوان رهبر ارکستر Zubin Mehta و بزرگترین میلیادر صنعت الومینیوم در جهان یک پارسی هندی میباشند نام برد
شنبه 2 مرداد 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
rezanl - دوست گرامی فردی یا فرخ بولسرا ایرانی نبوده بلکه پدر و مادرش از پارسیان هند منطقه گجرات بوده اند که برای کار به زنگبار رفته و سپس به هند و بعد به بریتانیا مهاجرت نموده اند و با این قوم شیرازی تفاوت دارند. از سویی دیکر شیرازیها شاید به دلیل آزار و اذیت زرتشتیان از سوی مسلمانان بربر صفت از ایران مهاجرت نموده و به افریقا رفته اند. در جای دیگری نیز خواندم عده ای ایرانی تبار در کامرون یا کنیا هستند. بهرحال اینکه نوروز را درتابستان جشن میگیرند مانند پارسیان هند است و بدلیل تغییر در محاسبه گاهنامه بوده است.
شنبه 2 مرداد 1389

Azadikhah - هلند - تکسل
چه جالب
شنبه 2 مرداد 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.