اظهارات متفاوت رهبر و رئیس جمهوری ایران درخصوص دانشگاهها


اظهارات متفاوت رهبر و رئیس جمهوری ایران درخصوص دانشگاهها

آیت الله خامنه ای در جمع مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه سخنرانی می کرد

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی فضای محیط های دانشگاهی را مساعد و مناسب توصیف کرده است.

این درحالی است که پیشتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در سخنانی تلویحا گفته بود که دانشگاه ها نتوانسته اند آنطور که باید تفکر عمیق دینی را در دانشجویان تزریق کنند.

به گزارش منابع خبری ایران رهبر این کشور روز یکشنبه 20 تیر (11 ژوئیه) در جمع مسئولان و معاونان دفاتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، فضای کنونی محیط های دانشگاهی را از جهات مختلف "کاملا مساعد، مناسب و برجسته" توصیف کرده است.

آقای خامنه ای پس از انتخابات سال گذشته که اعتراضات گسترده از جمله در دانشگاه های کشور را به دنبال داشت خواستار پررنگ تر شدن تدریس علوم دینی و کاستن از دروس علوم انسانی که منشا غربی دارد شده بود.

فضای دانشگاه های ایران در ماه های اخیر با فروکش کردن اعتراض ها عمدتا آرام بوده است.

او روز یکشنبه بدون آنکه از کسی نام ببرد گفت: "برخی افراد متاسفانه فقط بر روی برخی نکات منفی متمرکز می شوند و آنها را بزرگنمایی می کنند و هنگامی هم که از وضعیت دانشجویان و جوانان اظهار رضایت می شود، آن را نشانه بی اطلاعی از وضع دانشگاه ها تفسیر می کنند."

او افزود: "تمجید از وضع دانشگاه ها به معنای بی خبری از برخی نکات منفی نیست اما در این موضوع باید همه مسائل را در کنار یکدیگر دید تا بتوان به یک نتیجه گیری واقعی رسید."

او حضور روحانیون در دانشگاه ها را مظهر اسلامی شدن آنها دانست اما گفت: "در بررسی وضعیت دانشگاه ها، نمی توان توقعی را که از یک محیط طلبگی وجود دارد به محیط دانشجویی نیز تعمیم داد."

رهبر ایران در تمجیدی از دولت محمود احمدی نژاد گفت: "برخلاف برخی مقاطع گذشته، خوشبختانه در دولت فعلی زمینه برای فعالیت روحانیون در دانشگاه ها بسیار فراهم است که باید شکر این نعمت را نیز با استفاده مناسب از این فرصت به جا آورد."

این در حالیست که پیشتر در روز یکشنبه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران نیز در همایش مسئولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها سخنرانی کرده و گفته بود که مدیران در تربیت دانشجویان غفلت کرده اند.

او گفت: "فکر می کنم ما غفلت کرده ایم ما تصور می کرده ایم که اگر ذهن انسان ها را از علوم انباشته کنیم، آدم ها درست می شوند این طور نیست. اکنون آدم هایی داریم که مدعی هستند ولی در حوادث سنگین قادر به تشخیص نیستند."

او در انتقاد از وضعیت دانشگاه ها گفت افرادی در بین مدیران و برنامه ریزان کشور هستند که تصور می کنند موضوع دانشگاه فقط دانش است و افزود که به عقیده او لازم است "موضوع دانشگاه" عوض شود.

او گفت: "اگر موضوع دانشگاه فقط صرفا دانش باشد نتیجه آن می شود که می بینید."

آقای احمدی نژاد جای دیگری با لحنی انتقادی افزود: "می بینید خود دفتر نهاد رهبری در دانشگاه ها و مجموعه های گروه معارف چون موضوع دانشگاه دانش بود به گروه های علمی محض تبدیل شدند."

رئیس جمهوری ایران اظهار عقیده کرد که موضوع دانشگاه باید "انسان" باشد وگرنه "دانش صرف منهای حقیقت انسان" به کاری نمی آید.

به گفته او از آنجا که دانشگاه های ایران 80 تا 100 سال قبل تاسیس شده اند "از جای دیگری اقتباس شده اند و آبشخور موسسان دانشگاه خارج از حوزه فرهنگ و اندیشه ما بوده است."

آقای احمدی نژاد تلویحا گفت که دروس معارف نتوانسته است دانشجویان را به گفته او "منقلب" کند.

او گفت: "درس اخلاق بگذاریم خیلی خوب است، اما آیا با درس اخلاق و معارف انسان ها شکوفا می شوند؟ اکنون به گفته دوستان 14 واحد معارف در دانشگاه داریم که 14 واحد کم نیست. برحسب ظاهر باید با 14 واحد بتوانیم همه را منقلب کنیم و سوالات جواب داده شود اما چرا این اتفاق نمی افتد؟"

او گفت کسانی هستند که لیسانس الهیات دارند و در همه دروس نمره 20 می گیرند "ولی وقتی در جامعه به او نگاه می کنیم می بینیم این آن چیزی نیست که شما برای آن زحمت کشیده اید."

'یک حزب حقیقی'

رئیس جمهوری ایران همچنین در سخنانی گذرا با تعدد احزاب و جابجایی قدرت مخالفت کرد.

او گفت: "آرمان ما کجاست؟ آیا انقلاب کردیم که یک عده یک زمانی حکومت کنند و بعد آن عده کنار بروند و عده دیگری بیایند و چند حزب و دسته ایجاد شود؟ آیا برای این امر نیاز بود آن قدر مجاهدت و فداکاری شود و شهید داده شود؟ اگر آرمان های انقلاب فقط همین بود انقلاب این قدر دشمن نداشت."

او همچنین گفت: "نظام یک حزب بیشتر ندارد و آن حزب حقیقی است. البته دیگران نیز آزاد هستند که فعالیت کنند مخالف نیستیم، ولی اصالت ندارند ولی یک حزب بیشتر نیست و آن حزب ولایت و انقلاب است."

آقای احمدی نژاد بارها در سخنرانی های خود فعالیت حزبی را کم اهمیت توصیف کرده است. وزارت کشور چند ماه قبل پروانه فعالیت دو حزب بزرگ اصلاح طلب، جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، را توقیف کرد.

میرحسین موسوی از رهبران مخالفان اوایل خرداد ماه در این باره گفته بود: "اقدام اخیر در مورد دو حزب اصلاح طلب کشور، ریشه در همین اندیشه منفی در مورد احزاب دارد. البته این روزها با سرکوبی که وجود دارد اهمیت احزاب و تشکل ها بیش از سابق احساس می شود."

massoudoslo - نروژ - اسلو
اقایان خامنه ای (اوباش )و احمدی نژاد (احمق و متوهم ) برن سرشون رو بذارن رو سنگ دیوار ها و ابرا رو تماشا کنند .
دوشنبه 21 تیر 1389

sapho - ایران - اصفهان
ادعای مخالفت و غیر هم عقیده بودن به خاطر سرگرم کردن ماست.دیکتاتور دیکتاتوره و حکومت مذهبی همیشه این ویژگی رو داره.
دوشنبه 21 تیر 1389

shahab46 - المان - هانور
دوتا یابو البته به یابو بی احترامی نباشه خوردن تنگ هم.ببین اون دو سه تا که ساندیس میخورن وطرفداری میکنند رده اشان تا چه حد بالا تر از یابو است
دوشنبه 21 تیر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.