اعتصاب در برخی شهرهای کردنشین ایران در اعتراض به اعدام ها

اعتصاب در برخی شهرهای کردنشین ایران در اعتراض به اعدام ها

اعدام های روز یکشنبه واکنش های متقاوتی در داخل و خارج ایران به همراه داشته است

گزارش ها و تصاویر ارسال شده از ایران حاکی از آن است که در اعتراض به اعدام پنج شهروند ایرانی در یکشنبه گذشته، در برخی از شهرهای کردنشین ایران اعتصاب عمومی به راه افتاده است.

بنابر گزارش شاهدان عینی، بخش هایی از بازار سنندج، سقز، مریوان، کامیاران، دیواندره، بوکان، مهاباد، اشنویه و پیرانشهر امروز، پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) به حالت تعطیل درآمده است.

همچنین اخباری مبنی بر حاضر نشدن دانشجویان و دانش آموزان بر سر کلاس های درس در شهر کامیاران گزارش شده است.

در تصاویر ارسال شده از شهرهای استان کردستان، مغازه هایی که کرکره هایشان پایین کشیده شده و بازارهای سنتی این شهرها که تعطیل اند، مشاهده می شود.

یکشنبه گذشته (۱۹ اردیبهشت) دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان به اتهام "مشارکت در بمب گذاری در مراکز دولتی و وابستگی به پژاک" در زندان اوین اعدام شدند.

در روزهای گذشته، معترضان به اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران که چهار نفر از آنها کرد بودند، در شهرهای مختلف جهان از جمله اربیل، سلیمانیه، کلن، لاهه، هامبورگ، پاریس، میلان، لندن و برلین تظاهرات کردند.

پیش تر و در جریان برگزاری دادگاه های اولیه، روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اتهام این افراد را "عملیات تروریستی از جمله بمب گذاری در مراکز دولتی و مردمی شهرهای ایران" اعلام کرده بود.

'محاکمه های ناعادلانه'

اعدام های روز یکشنبه واکنش های متعددی در داخل و خارج از ایران به همراه داشته است.

سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه (۲۱ اردیبهشت) این اعدام ها را محکوم کرد و گفت محاکمه این افراد "عادلانه نبوده" و بعضی از آنها "شکنجه" شده اند.

در بخشی از این بیانیه، مالکولم اسمارت مدیر بخش خاور میانه و آفریقای شمالی این گروه حقوق بشری نوشت: "ما این اعدام ها را که بدون اخطار قبلی انجام شد محکوم می کنیم. علیرغم اتهامات سنگین علیه این پنج نفر، آنها از محاکمه ای عادلانه محروم شدند. سه نفر از متهمان شکنجه و دو نفر مجبور به اعتراف تحت فشار شدند."

خانم علم هولی به عضویت در پژاک متهم شده بود اما این موضوع را رد می کرد

در ادامه این بیانیه آمده بود: "آنها در تخطی از قوانین ایران که مسئولان را ملزم می کند وکلای زندانیان را پیش از اجرای حکم اعدام آگاه کنند، اعدام شدند."

دیده بان حقوق بشر نیز در بیانیه ای آورد که اعدام این پنج نفر بدون مطلع کردن خانواده های آنها انجام شده و اجساد آنها تاکنون تحویل خانواده هایشان نشده است.

'اعدام های ناگهانی'

علاوه بر واکنش های بین المللی به اعدام این پنج زندانی سیاسی در ایران، در داخل این کشور هم رهبران معترضان به نتایج انتخابات خرداد ۸۸ (جنبش سبز) هم به روند محاکمه و اعدام این افراد واکنش نشان دادند.

در روزهای گذشته، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان ایران، در واکنش هایی جداگانه به روند محاکمه این پنج نفر و آنجه "عدم رعایت آیین دادرسی" خوانده شده، اعتراض کردند.

میرحسین موسوی در بیانیه ای که روز دوشنبه (20 اردیبهشت) منتشر کرد، نوشت که این پنج نفر "بدون آنکه توضیحات روشن کننده ای از اتهامات و روند دادرسی ومحاکمات به مردم داده شود" به طور "ناگهانی اعدام" شده اند.

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و از رهبران مخالفان دولت، در انتقاد از نحوه اعدام این افراد گفت: "طبیعی است که ما از مرگ افراد و اعدام آنها متاثر می شویم و اصولا مخالف چنین برخوردهایی هسیتم."

آقای کروبی گفت: "اعدام این افراد در شرایطی صورت گرفته است که هیچکس از چند و چون پرونده آنها با خبر نیست و جرم آنها به دلیل علنی نبودن دادگاه و عدم رعایت آیین دادرسی و قانون، برای کسی محرز نشده است."

در اطلاعیه دادستانی انقلاب تهران در مورد اعدام شدگان آمده است که این پنج نفر اقدام به بمبگذاری در ساختمان های دولتی، اماکن عمومی و خط لوله گاز ایران و ترکیه کرده بودند.

دولت ایران می گوید که نقش این افراد در طراحی و اجرای حملات مرگبار "محرز" شده است.

amoo uk - انگلستان - لیدز
درود بر غیرت و شرفتون زنده باد ازادی و برابری /امیدوارم خون همه بیگناهان و ناله هایه مادران شهیدان بر وجود نظام مطلقه قبیح سایه نابودی و سرنگونی بیندازد
پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389

zagros_finland - فنلاند - هلسینکی
سیمین بهبهانی در اعتراض به اعدام ۵ نفر در ایران. بگو چگونه بنویسم یکی نه پنج تن بودند. نه پنج، بلکه پنجاهان به خاطرات من بودند. بگو چگونه بنویسم که دار از درخت آمد. درخت آن درختانی که خود تبر شکن بودند. بگو چگونه بنویسم که چوب دارها روزی. فشرده پای آزادی به فرق هر چمن بودند. نسیم در درختستان به شاخه ها چو می پیوست. پیام هاش دست افشان به سوی مرد و زن بودند. کنون سری به هر داری شکسته گردنی دارد. که روز و روزگارانی یلان تهمتن بودند. چه پای در هوا مانده چه لال و بی صدا مانده. معطل اند این سرها که دفتری سخن بودند. مگر ببارد از ابری بر این جنازه ها اشکی. که مادران جدا مانده ز پاره های تن بودند. ز داوران بی ایمان چه جای شکوه ام کاینان
پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389

zaboon_deraz - نروژ - اسلو
چرا فقط شهرهای کردستان و سنندج اعتصاب کنند پس شهرهای ایران چرا اعتصاب نکردند از لحاظ شهرهای دیگر هم فقط تشویق میکنند و دست میزنند و کردهای بی‌ گناه هم دونه دونه اعدام میشن .کردها هیچگونه احتیاجی‌ به ترحم و تسلیت ندارند فقط احتیاج به اتحاد دارند .پس کجا رفت اتحاد از تمام مردم ایران تقاضا دارم که ملت کرد را تنها نظارند .
پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389

zartusht67 - المان - المان
از کردها یاد بگیرید همه باید اعتصاب کنند تا اینها فلج بشن
پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389

poriyaye_vali - قطر - دوحه
. "گرگها خوب بدانند، در این ایل غریب. گر پدر مرد، تفنگ پدری هست هنوز. گرچه مردان قبیله همگی کشته شدند. توی گهواره چوبی پسری هست هنوز. آب اگر نیست نترسید، که در قافله مان. دل دریایی و چشمان تری هست هنوز.
پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389

behnam22 - ایران - ارومیه
گروه پژاک یه گروه خائن و مزدور امریکا و اسراییل است.جز باجگیری و کشتن سرباز وظیفه های بیگناه کاری نمیکند.حتی شبانه به روستا های کرد نشین وارد شده و دخترها و زنها را مورد تجاوز قرار میدهند.مرگ بر مزدور
پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389

nikiniki12 - المان - المان
اعتصاب سراسری!!!!!
جمعه 24 اردیبهشت 1389

farzad_s - ایران - تبریز
درود بر مردم شجاع کرد امید وارم بقیه هم از بی خیالی دربیان
جمعه 24 اردیبهشت 1389

irany awareh - سوید - استکهلم
behnam22 - ایران - ارومیه pgk ممکن است زیاد سربازان اسلام را کشته باشد ولی در مورد تجاوز کاملا دروغ میکی کردها هیجوقت همجین مرامی ندارند ان هم در شهر تو ارومیه خودت خوب میدانی هر کس در ارومیه هوس زنا بکند میره مرکز 2 سوته هر سن و مدل که بخواد بیدا میشه و از حرفات معلومه .......
جمعه 24 اردیبهشت 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
زنده باد کردستان.همیشه یک سر و گردن از لحاظ سیاسی جلو تر بوده و هست.همیشه هم تاوانش را داده.اینها شاگردان فرزاد کمانگر هستند چه خوب درس پس دادند.
جمعه 24 اردیبهشت 1389

zardast01 - انگلستان - لیورپول
behnam22 _اولا باید بهت بگم که ضرب المثل دروغگو را بردن زیر زمین شامل حال تو میشه در ضمن اولا کردها اگه بخوان تجاوز بکنندبه خود کردها تجاوز نمیکنند خصوصا تو ارومیه((امیدوارم که با اون مغز کوچک حسین ابادیت گرفته باشی که چی گفتم))
جمعه 24 اردیبهشت 1389

Pezhman - اتریش - وین
کردان, دلاوران اصیل ایران,نگهدارنده نوروز و آذرمهر,سربداران مرزبان,حامیان آزادی,شیر آهنین کوه آریایی تبار,قول کردی,مردانگی کردی,جنگاوری کردی,صفا,بزرگواری,ودر یک کلام, پهلوانی وگذشت.افتخار من فارس زبان که برارشمایم .کسنله کوردمورده وا , کورد زنده وا . به امیدنابودی رژیم ضد مردمی آخوندها.بسرکردگی خامنه ای جنایتکار.
جمعه 24 اردیبهشت 1389

Pezhman - اتریش - وین
behnam22 - ایران - ارومیه....... سلام. درارومیه برادران کرد در کنار هموطنان ترک آذری سالها دوستانه زندگی می کنند.ونسبت به یکدیگر باچشم همشهری .مینگرند.چرا نباید این دوستی ومحبت در تمام کشور مقدسمان گسترش یابد. شرط این برادری اتحاد علیه ملا ها وخامنه ای است.نه خدایی نکرده,رنجاندن یکدیگر.سربلند باشید.
شنبه 25 اردیبهشت 1389

amoo uk - انگلستان - لیدز
behnam22 - ایران - ارومیه.مشکلی که واسه شما پیش نیومده یا واسه اطرافیانت
شنبه 25 اردیبهشت 1389

آویه ر - استرالیا - سیدنی
behnam22 - ایران - ارومیه دقیقا مثل اربابانت در ترکیه داری هرچی جنایت که خودتون مرتکب شدین گردن کوردها میندازین. این اراجیف رو فقط مغز فندوقی هایی مثل خودت باور میکنند.
یکشنبه 26 اردیبهشت 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.