گشایش شصت و سومین جشنواره فیلم کن با فیلم رابین هود

گشایش شصت و سومین جشنواره فیلم کن با فیلم رابین هود

هیئت داوران بخش مسابقه به ریاست تیم برتون

شصت و سومین دوره فستیوال فیلم کن امروز (چهارشنبه ۱۲ ماه مه) با فیلم هالیوودی پرهزینه و حماسی رابین هود، ساخته ریدلی اسکات، کارگردان بریتانیایی (خارج از مسابقه) آغاز می شود.

این سومین بار در پنج سال اخیر است که فستیوال فیلم کن با فیلمی از سینمای هالیوود، افتتاح می شود.

در این نسخه از رابین هود، راسل کرو بازیگر نیوزیلندی فیلم گلادیاتور، در نقش رابین هود بازی می‌کند و کیت بلانشت نیز نقش دوشیزه ماریان، معشوقه افسانه‌ای رابین هود را به عهده دارد.

ویلیام هرت بازیگر سرشناس بریتانیایی نیز در نقش ویلیام مارشال، دوک پمبروک و چهره مقتدر تاریخی اروپا در دوران قرون وسطی ظاهر شده است.

راسل کرو از بازیگران مورد علاقه ریدلی اسکات است و علاوه بر فیلم مجموعه دروغ‌ها، در فیلم گلادیاتور او نیز بازی کرده است. فیلمی که به خاطر آن جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.

قرار است رابین‌هود ریدلی اسکات، برخلاف همه رابین‌هودهای دیگر عالم سینما، که تا حد زیادی رمانتیک بودند، قهرمانی خشن و قلدر‌مآب باشد، به همین دلیل، راسل کرو در این فیلم، شلوار تنگ و چسبان نپوشیده و و کلاه پردار بر سر ندارد.

ریدلی اسکات، گفته است همه فیلم‌هایی که تا کنون بر اساس زندگی این یاغی افسانه‌ای جنگل‌های شروود بریتانیا ساخته شده، نتوانسته حق مطلب را در مورد او ادا کند و وی سعی کرده در فیلم تازه‌اش، تصویری قهرمانی و حماسی از این یاغی اسطوره‌ای قرون وسطایی ارائه کند.

به گفته ریدلی اسکات، رابین‌هود فیلم او، فردی "سوسیال دموکرات" است که علیه کینگ جان شورش می‌کند؛ پادشاهی که بعد از آن‌که برادرش ریچارد شیردل، بریتانیا را به خاطر شرکت در جنگ‌های صلیبی به ورشکستگی کشاند، به وضع مالیات‌های سنگین پرداخت.

فیلمبرداری این فیلم به جای جنگل شروود در اطراف ناتینگهام (که محل استقرار رابین‌هود افسانه‌ای و همرزمان اوست)، در جنگل‌های اطراف لندن انجام شده است.

نامزدهای دریافت نخل طلا

ژولیت بینوش بازیگر فیلم رونوشت برابر اصل

امسال رقابت سختی بین سینماگران صاحب نامی چون تاکه شی کیتانو، مایک لی، آله‌خاندرو گونزالس ایناریتو، برتران تاورنیه، کن لوچ، رشید بوشارب، نیکیتا میخالکوف و عباس کیارستمی برای دریافت نخل طلا در کن وجود دارد.

عباس کیارستمی بعد از چند سال دوباره با فیلم رونوشت برابر اصل در بخش مسابقه کن شرکت کرده است. فیلمی که قرار است بلافاصله بعد از نمایش آن در کن، در سینماهای فرانسه به نمایش درآید.

در فیلم رونوشت برابر اصل که کیارستمی آن را با سرمایه فرانسوی‌ها و در خارج از ایران ساخته، ژولیت بینوش، بازیگر سرشناس فرانسوی نقش اصلی را به عهده دارد. بازیگری که قبلا در صحنه کوتاهی از فیلم شیرین کیارستمی در نقش خودش ظاهر شده بود و امسال تصویر او بر پوستر اصلی فستیوال فیلم کن و سردر کاخ فستیوال نقش بسته است.

این فیلم در توسکانی ایتالیا فیلمبرداری شده و داستان جیمز، نویسنده میانسال بریتانیایی است که برای شرکت در کنفرانسی در باره رابطه تنگاتنگ کپی و اصل در هنر و تبلیغ کتاب جدیدش به فلورانس می‌آید و با یک زن عتیقه فروش فرانسوی(ژولیت بینوش) آشنا می‌شود. این دو با هم عازم روستایی کوچک به نام سن جیمجانو در نزدیکی فلورانس می‌شوند و به تدریج رابطه‌ای غریب و پیچیده میان آنها شکل می‌گیرد.

ویلیام شیمل، خواننده باریتون اپرای انگلستان در نقش نویسنده انگلیسی ظاهر شده و این فیلم، نخستین تجربه سینمایی او به شمار می‌رود.

عباس کیارستمی در سال 1997 با فیلم طعم گیلاس برنده جایزه نخل طلای فستیوال فیلم کن شد و اگر امسال این جایزه را ببرد، به فهرست کارگردانانی چون فرانسیس فورد کاپولا، برادران داردن، امیر کوستاریتسا و بیلی آگوست می پیوند که تاکنون دوبار برنده نخل طلا شده اند.

برخلاف سال‌های گذشته امسال از سینمای آمریکا تنها یک فیلم در بخش مسابقه اصلی شرکت کرده است

کیارستمی از سال ۱۹۹۱ تاکنون با هشت فیلم بلند و یک فیلم کوتاه در بخش‌های مختلف فستیوال کن شرکت داشته است.

سینمای فرانسه مطابق سنت همه ساله امسال با چهار فیلم در بخش مسابقه اصلی شرکت کرده است.

خارج از قانون ساخته رشید بوشارب، شاهزاده خانم مون پنسیه ساخته برتران تاورنیه، در سفر ساخته متیو آمالریک و از خدا و آدمها ساخته زاویه بو وآ از ساخته های فیلمسازان فرانسوی است که برای دریافت نخل طلا با فیلمسازان کشورهای دیگر به رقابت برخاسته اند.

تاکه‌شی کیتانو، سینماگر تحسین شده ژاپنی نیز امسال با فیلم خشم در کن حضور دارد.

آله‌خاندرو گونزالس ایناریتو، کارگردان سرشناس مکزیکی و سازنده فیلم‌هایی چون ۲۱ گرم، عشق سگی و بابل، با فیلمی به نام زیبا به جشنواره آمده و لی چانگ دونگ سینماگر کره‌ای با فیلم شعر در بخش مسابقه اصلی کن برای دریافت نخل طلا رقابت می‌کند.

ایناریتو قبلا به خاطر فیلم عشق سگی، جایزه منتقدان جوان و جایزه بزرگ هفته منتقدان جشنواره کن سال 2000 را به دست آورد و در سال 2008 نیز با فیلم بابل جایزه بهترین کارگردانی و جایزه کلیسای جهانی این جشنواره را دریافت کرد.

مایک لی، کارگردان صاحب سبک انگلیسی نیز با فیلم سالی دیگر در بخش مسابقه کن شرکت دارد. مایک لی در سال 1993 برنده جایزه بهترین کارگردانی از فستیوال کن شد. وی در سال 1996 نیز با فیلم رازها و دروغ‌ها، جایزه نخل طلایی کن را به دست آورد.

برخلاف سال‌های گذشته امسال از سینمای آمریکا تنها یک فیلم در بخش مسابقه اصلی شرکت کرده است و آن تریلر سیاسی بازی منصفانه ساخته داگ لیمن است که در آن شان پن و نئومی واتس، بازی می‌کنند.

فیلم‌های مردی که فریاد می کشد ساخته محمد صالح هارون، ای لذت من سرگئی لوزنیتزا، محصول خانگی ساخته ایم سانگو، زندگی ما ساخته دانیل لوچتی، غصه های چانکینگ ساخته وانگ ژیا شوآی، درخت ساخته جولی برتوچلی، عمو بون می گه می تونه زندگی گذشته اش را به یاد بیاره ساخته اپی شاتپونگ ویراسه تاکول، آفتاب سوخته 2 ساخته نیکیتا میخالکوف، پروژه فرانکشتاین ساخته کورنل موندروژو از جمله فیلم‌های دیگر بخش مسابقه نخل طلای جشنواره کن امسال‌اند.

بار دیگر کن لوچ

کن لوچ در سال ۲۰۰۵، نخل طلای کن را به خاطر فیلم بادی که خوشه‌های جو را لرزاند به دست آورد

فیلم راه ایرلندی (Irish Route) ساخته کن لوچ ، درست دو روز مانده به شروع جشنواره در بخش مسابقه اصلی پذیرفته شد و به این ترتیب تعداد فیلم های این بخش به ۱۹ فیلم رسید.

فیلم جدید کن لوچ در باره حضور نیروهای انگلیسی در جنگ عراق است و فیلمنامه آن را پل لاورتی فیلمنامه نویس همیشگی لوچ در سال‌های اخیر نوشته و کریس منجز فیلمبردار فیلم‌های بازی نگهدار(۱۹۸۰) و نگاه‌ها و لبخندها(۱۹۸۱) آن را فیلمبرداری کرده است.

عنوان فیلم اصطلاحی است که سربازان بریتانیایی برای مسیر فرودگاه بغداد به کار می برند و داستان آن در سال ۲۰۰۴ اتفاق می افتد و ماجرای فرانکی افسر سابق اس ای اس(SAS) است که از دوست چتربازش فرگوس می خواهد به عنوان مامور امنیتی در قبال دریافت ۱۲ هزار پوند در ماه (بدون کسر مالیات) به او در عراق ملحق شود.

تی یری فرمو مدیر جشنواره کن در توضیح این تصمیم، آن را چندان غیرعادی نخواند و گفت مقررات جشنواره به آنها اجازه می‌دهد که این کار را بکنند کمااینکه ژیل ژاکوب مدیر قبلی فستیوال در مورد فیلم‌های راه(یول) ساخته یلماز گونی، درخت گیلاس عباس کیارستمی و مرد آهنین ساخته آندره وایدا، انجام داده بود و آنها را در آخرین دقایق وارد فستیوال کرد.

فرمو در باره اینکه کن لوچ به خاطر اینکه در سال های اخیر چندین بار در جشنواره کن حضور داشته، عمدا فیلم خود را به جشنواره نداد، گفت: موضوع ساده تر از این است و فیلم کن لوچ قبل از پایان مهلت ارسال فیلم ها به کن، آماده نبود و تنها سه روز قبل آماده شد و تهیه کننده آن یعنی ربکا اوبراین آن را بدون اطلاع کن لوچ برایمان فرستاد و او را غافلگیر کرد.

کن لوچ در سال ۲۰۰۵، نخل طلای کن را به خاطر فیلم بادی که خوشه‌های جو را لرزاند به دست آورد. وی سال گذشته نیز با فیلم در جستجوی اریک در کن شرکت داشته است.

بخش نوعی نگاه

جشنواره کن تا روز 23 مه ادامه دارد

بعد از بخش مسابقه اصلی(نخل طلا)، بخش نوعی نگاه که آن هم به صورت رقابتی برگزار می شود، مهم‌ترین بخش فستیوال فیلم کن است.

امسال فیلمی از ژان لوک گدار، سینماگر برجسته فرانسوی و از پیشگامان موج نوی سینمای فرانسه با نام سوسیالیسم در این بخش به نمایش درمی‌آید.

حکایت عجیب آنجلیکا ساخته مانوئل دو الیویرا، ضربانسنج ساخته خاویر دولان، اکتبر ساخته دانیل وگا، اونجایی؟ ساخته دیوید وربیک و زندگی فوق‌همه چیز ساخته الیویر اشمیت از مهم ترین فیلم های بخش نوعی نگاه به شمار می روند.

بخش غیر رقابتی

علاوه بر همه چهره‌های سرشناسی که ذکر شد، وودی آلن و الیور استون نیز در کن امسال حضور دارند.

فیلم‌های با یک غریبه قد بلند تیره رو ملاقات می ‌کنی ساخته وودی‌آلن و وال استریت: پول خواب ندارد ساخته الیور استون در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آیند.

همچنین فیلم تامارا درو به کارگردانی استیون فری‌یرز فیلمساز بریتانیایی نیز برای نمایش در بخش خارج از مسابقه در نظر گرفته شده است.

بخش نمایش های ویژه

راسل کرو و کیت بلانشت بازیگران رابین هود

در بخش نمایش های ویژه نیز فیلم نوستالژی نور اثر پاتریشیو گوزمن فیلمساز شیلیایی، آبل ساخته دیه‌گو لونا، درون شغل ساخته گارلز فرگوسن، روی شهرهایت علف می رویند ساخته سوفی فینس، کارلوس الیویه اسایاس، یوزپلنگ ساخته لوکینو ویسکونتی، دراکوئیلا- ایتالیا می لرزد ساخته سابینا گوتزانتی، شمارش تا صفر ساخته لوسی واکر به نمایش درمی‌آیند و در بخش نمایش‌های نیمه شب نیز کابوم ساخته کرگ اراکی و حفره سیاه ساخته ژیل مارشاند فرانسوی نشان داده خواهد شد.

کارگاه فیلمسازی مارکو بلوکیو

امسال مارکو بلوکیو، سینماگر برجسته ایتالیایی و سازنده آثار‌ مطرحی چون مشت‌ها در جیب، شیطان در جسم، چین نزدیک است، صبح به خیر شب و پیروزی، کارگاه فیلمسازی ای در کن دایر خواهد کرد.

در این کارگاه (مسترکلاس)، بلوکیو به همراه میشل سیمون منتقد صاحب نام فرانسوی، در باره آثارش و سبک سینمایی خود صحبت خواهد کرد.

قبلا مارتین اسکورسیزی، استیون فریرز، نانی مورتی، وونگ کاروای و سیدنی پولاک نیز مسترکلاس‌های مشابهی را در کن برگزار کرده‌اند.

مارکو بلوکیو تا کنون ده بار با فیلم‌های خود در کن شرکت داشته اما تنها یک بار آن هم به خاطر فیلم، جهش به درون خلا، برنده دو جایزه بازیگری شده است.

داوران کن

تیم برتون، رئیس هیئت داوران بخش مسابقه

امسال ریاست هیئت داوران بخش مسابقه اصلی (نخل طلای کن) به عهده تیم برتون، کارگردان سرشناس آمریکایی و سازنده فیلم‌هایی چون سیاره میمون‌ها، سوئینی تاد و چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، خواهد بود و کیت بکینسیل بازیگر انگلیسی، امانوئل کاریر نویسنده، فیلمنامه نویس و کارگردان فرانسوی، آبرتو باربرا رئیس موزه ملی سینمای ایتالیا، بنیسیو دل تورو بازیگر پورتو‌ریکویی، جیووانا متزوجورنو بازیگر زن ایتالیایی و برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم ونیز، ویکتور اریس کارگردان اسپانیایی و شکار کاپور بازیگر، تهیه کننده و کارگردان هندی، در کنار تیم برتون، فیلم‌های این بخش را داوری خواهند کرد.

اتوم اگویان، کارگردان سرشناس ارمنی تبار کانادایی نیز ریاست هیئت داوران بخش سینه‌فونداسیون، مسابقه فیلم های کوتاه را بر عهده دارد. اتوم اگویان که در سال 1998 با فیلم آخرت شیرین نامزد جایزه‌اسکار بهترین کارگردانی شد، تاکنون پنج‌بار در بخش مسابقه جشنواره ‌کن، نامزد دریافت نخل طلا بوده است.

امانوئل دووس بازیگر فرانسوی، دینارا دروکارووا بازیگر روسی، کارلوس دیه گوس کارگردان برزیلی، و مارک ریشا کارگردان اسپانیایی اعضای دیگر هیئت داوران بخش سینه فونداسیون را تشکیل می‌دهند.

کلر دنیس، کارگردان شناخته شده فرانسوی نیز ریاست هیدت داوران بخش "نوعی نگاه" را برعهده دارد. کلر دنیس در سال 1998 با فیلم شکلات نامزد دریافت نخل طلای کن بوده است.

تحریم خبرگزاری‌های بین المللی

امسال فستیوال فیلم کن برای حضور فیلمبرداران رسانه های خبری در مراسم فرش قرمز و نشست های خبری جشنواره فیلم کن، محدودیت هایی را در نظر گرفته است. به همین منظور، تعدادی از خبرگزاری‌های مشهور بین‌المللی مثل رویترز، خبرگزاری فرانسه و گتی تی وی، پوشش خبری این فستیوال را تحریم کرده اند.

ظاهرا برگزارکنندگان جشنواره کن، امسال با دو شبکه خصوصی فرانسوی کانال پلوس و اورنج برای پوشش خبری مراسم فرش قرمز جشنواره، قرارداد امضاء کرده‌اند که این کار اعتراض خبرگزاری های رسمی را برانگیخته است.

شصت و سومین دوره جشنواره فیلم کن به مدت دوازده روز تا 23 ماه مه در شهر ساحلی و زیبای کن در جنوب فرانسه، برگزار می‌شود.

robinhoodd - استرا لیا - ملبورن
به به فیلم من و گذاشتن.....راستی دخترای اینجا اگه با پسرای اینجا ازدواج کنن جهازشون با من .. به پسرام وام ازدواج میدم...به مناسبت افتتاح فیلمم هر شب اینجا شامم میدم...خدا قبول کنه....لول
جمعه 24 اردیبهشت 1389

iranazadiran - ایران - تهران
راسل کرو بازیگر بسیار توانا و خوبیست. فیلم گلادیاتور و یک ذهن زیبای او دیدنیست.
جمعه 24 اردیبهشت 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.