چرا کتاب ها از نمایشگاه کتاب جمع می شود؟

چرا کتاب ها از نمایشگاه کتاب جمع می شود؟

محمود سالاری، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب گفت که با همه‌ آثاری که قبل از سال ۸۴ چاپ شده‌اند و در نمایشگاه عرضه می‌شوند، برخورد می شود جز با کتاب‌های مرجع و "کتاب‌های محققانه و عالمانه که اجازه‌ عرضه دارند."

او در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت:" مثلا اگر صحیفه‌ سجادیه قبل از سال ۸۴ باشد، اجازه‌ عرضه‌اش را می‌دهیم."

آقای سالاری گفت: "هر بچه‌ای که به دنیا می‌آید، الزاما باید برود واکسن بزند؛ چرا هیچ‌کس نمی‌گوید این کار منع آزادی است؟ چرا در حوزه اندیشه و ادبیات و فرهنگ از این فضا دور می‌شویم؟ در حوزه فرهنگ هم برخی از این افکار بهتر است ترویج نشود. اگر می‌خواهد ترویج شود، بیرون از نمایشگاه باشد."

مدیر کمیته ناشران درباره ممنوعیت عرضه کتاب‌هایی مثل آثار هوشنگ گلشیری، صادق هدایت و فروغ فرخزاد در نمایشگاه کتاب گفت:"این‌جا برای عرضه کتاب‌ها تخفیف می‌دهیم، این سوبسید را به چه کتاب‌هایی باید داد؟ به کتاب‌هایی که یک قشر خاص مخاطب دارد یا کتاب‌هایی که مخاطب عام دارد؟"

آقای سالاری خواندن این کتاب‌ها را سبب "دورشدن از روحیه‌ خودباوری از انسان و تزریق روحیه‌ی یأس و بدبختی" دانست و گفت "ما سوبسید بدهیم این کتاب ها در نمایشگاه توزیع شود؟ انصاف است؟"

او گفت: "من این‌ها را مانند همان فال و کف‌بینی و این چیزها می‌بینم."

"این‌جا ناشر دارد متری چقدر پرداخت می‌کند؟ برق و انرژی، حراست و امنیت و غیره برایش تأمین است. سوبسید دولت است؛ منتی بر سر کسی نیست؛ اما دست کم، آثار نویسندگان نسل نو، آثار نسل انقلاب باید بیاید، آثار حوزه‌ی اندیشه دینی ترویج شود."

این در حالی است که تخفیف کتاب ها را ناشران می دهند و نه برگزارکنندگان نمایشگاه و ناشران برای شرکت در نمایشگاه و اجاره غرفه، کرایه می پردازند.

در روزهای گذشته، از فروش آثار نویسندگان و شاعرانی از جمله هوشنگ گلشیری، صادق هدایت، فروغ فرخزاد، محمود دولت آبادی و عباس معروفی جلوگیری شده است.

آثار آیت الله ها

پیش از این، خبرهایی از جمع آوری آثار آیت الله حسینعلی منتظری و آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه و محسن کدیور، روشنفکر دینی، نیز از نمایشگاه کتاب تهران منتشر شده بود.

مدیر کمیته ناشران نمایشگاه کتاب گفت که این کمیته در جمع آوری آثار آیت الله صانعی در نخستین روزهای نمایشگاه دخالتی نداشته است.

به گفته محمود سالاری، کمیته نظارت و ارزشیابی قبل از شروع نمایشگاه، لیستی از کتاب های ممنوعه را به کمیته ناشران داخلی اعلام کرده که به ناشران ابلاغ شده است.

آقای سالاری گفت که در این لسیت، آثار آیت‌الله صانعی نبوده است. او گفت "قرار بود ارزشیابی این کتاب ها انجام شود؛ قرار نبود جمع‌آوری شود."

آقای سالاری درباره جلوگیری از عرضه کتاب های آیت الله بهشتی در نمایشگاه گفت:"بنیاد حفظ آثار شهید بهشتی در نمایشگاه حتی ثبت ‌نام هم نکرده بود."

این در حالی است که یکی از مسئولان دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله بهشتی، روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت (پنجم ماه مه) به خبرگزاری ایلنا گفته بود که مجوز برای برپایی غرفه انتشارات مربوط به آثار آیت الله بهشتی (نشر بقعه) صادر شده اما آنها پس از مراجعه به مسئولان برگزاری نمایشگاه مطلع شده اند که این انتشارات به طور کامل از حضور در نمایشگاه کتاب امسال محروم شده است.

محمود سالاری درباره آثار آیت الله بهشتی گفت: "شهید بهشتی مثل شهید مطهری نبود که آثار فراوانی داشته باشد. این جنجالی که امسال می‌شود، برایم جالب است. ما در سال‌های پیش اساسا چنین بحثی نداشتیم. این‌جور نبود که کسی بگوید من دنبال آثار شهید بهشتی در نمایشگاه می‌گردم."

او درباره ممنوعیت عرضه کتاب های آیت‌الله منتظری در نمایشگاه کتاب هم گفت: "من بی‌اطلاعم. واقعا بی‌اطلاعم."

محسن کدیور در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی، جمع آوری آثار از نمایشگاه را نقض صریح قانون اساسی ایران دانسته بود و با اشاره به جمع آوری کتاب های آیت الله منتظری و ایت الله صانعی و همچنین ممانعت از غرفه داشتن ناشر آیت الله بهشتی گفته بود: "در سال های قبل، سانسور کتاب مخصوص دگراندیشان، اعم از غیر دینی و دینی، بود. اما در نمایشگاه امسال هر کسی که در یک سال اخیر به نحوی از آنها با جنبش سبز مردم ایران همراه بوده، کتاب هایش از نمایشگاه جمع شده یا می شود."

نمایشگاه کتاب تهران از روز ۱۴ اردیبهشت در مصلای تهران آغاز شده و تا روز ۲۴ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

pandora - آلمان - آلمان
خاک تو سرت با این دلایل و منطقت.تاریخ ادبیات یعنی پشم!همینه که اینقدر عقب مونده ایم
پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389

robinhoodd - استرا لیا - ملبورن
عجب روزگاری شده....
جمعه 24 اردیبهشت 1389

porharfi - هلند - آرنم
بنابراین فقط خودتان به نمایشگاه بروید..!!!. جای خوبی هم که نمایشگاه برقرار نشده بود..!!!
جمعه 24 اردیبهشت 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.