طرح عفاف و حجاب، از ماههای میانی نخستین سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در دولت نهم تصویب و اجرایی شد. عمده تمرکز این طرح بر مسئله حجاب زنان براساس موازین اسلامی بود. در آستانه یکسالگی دولت دهم این طرح مجددا مطرح شده است. مریم مجتهد زاده، رئیس کمیسیون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته اگر کار فرهنگی در گسترش حجاب نتیجه ندهد، ممکن است مسئولان مجبور به استفاده از زور شوند.
این سخنان با عکس العمل برخی از کارشناسان مواجه شده است. صاحبنظران معتقدند این نوع اظهارنظر ها و برخوردها ناصحیح است و در شرایط فعلی ناشی از نگاه اجباری به مسائل است.
محمد جواد اکبرین، پژوهشگر دینی، با اشاره به اینکه این ماجرا اختصاصی به حجاب ندارد، می گوید تصور پاره ای از موسسان جمهوری اسلامی از آغاز این بود که "دین امری اجباری است نه اختیاری و مردم را به زور باید به سعادتی که مورد نظر حاکمان است رساند و در واقع آنها را به زور برد."
آقای اکبرین معتقد است تصور جمهوری اسلامی این است که هر امر دینی را باید بر این مردم سرکش تحمیل کرد. بخشی از موسسان نظارم جمهوری اسلامی که در حال حاضر مجموعه حاکمیت را به عهده گرفتند فرصت را غنیمت شمرده و برای فراگیری این تحمیل تلاش می کنند.
در همین حال گروهی از کارشناسان معتقدند سخنانی شبیه به گفته های رئیس کمیسیون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ناشی از عدم اطلاع افرادی است که می خواهند چنین طرحی را به اجرا در آورند.
فاطمه حقیقت جو نماینده پیشین مجلس و فعال زنان برخوردهای صورت گرفته در زمان فعالیت گشت های ارشاد در ایران را یادآور می شود. او معتقد است که دولت فعلی در ایران هیچ درک درستی از وضعیت جامعه ندارد و همچنان از زورگویی استفاده می کند.
این نماینده پیشین مجلس می گوید: "فرهنگ و روال هیات دولت فعلی بر مبنای دروغ و خرافات است. همیشه سیاه را سفید نشان می دهند."
خانم حقیقت جو می گوید "اگر برخودرهای توهین آمیز و تحقیر آمیزی که با زنان در طول چهار سال گذشته تشدید هم شده است، خشونت و برخورد تند با زنان نیست؛ پس خدا رحم کند که چه چیزی مورد نظر رئیس کمیسیون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است."
مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران نیز از دیگر مقامات دولتی است که در خصوص طرح حجاب و عفاف اظهار نظر کرده و گفته طرح حجاب و عفاف باعث امنیت جامعه می شود و تنها شامل زنان نیست، بلکه مردان نیز باید در این زمینه اقداماتی انجام دهند.
به گفته آقای اکبرین استفاده از راهکارهای اینچنینی تنها نتیجه منفی در بر خواهد داشت. او با تاکید بر اینکه حاکمان در هر حکومتی که به بن بست می رسد، چاره ای جز اعمال زور ندارند، می گوید "سعادت آرمانی این حاکمان تحمیل امور دین و امور منسوب به دین است."
محمد جواد اکبرین با اشاره به اینکه گشت های ارشاد فعلی امتداد همان گشتهای کمیته انقلاب اسلامی در سالهای نخست انقلاب است، می گوید: "این کمیته ها در دهه ۶۰ به دلیل دخالت در حوزه خصوصی زندگی را بر بخشی از مردم ایران حرام کرده بودند. با برچیده شدن آن، گشت ارشاد جایگزین شده است و ممکن است با این هم به نتیجه نرسند و در آینده صورت جدیدی را که رئیس کمیسیون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح کرده، به کار گیرند. اما نتیجه یکی است: بیزارتر کردن مردم از حکومتی که در حوزه خصوصی آنها در خوراک، پوشاک و سبک زیستن آنها به نام دین و یا هر نام دیگری دخالت می کند."
مسئولان دولتی در ایران معتقدند حجاب در ایران با امنیت اجتماعی رابطه مستقیم دارد. خانم حقیقت جو چنین نظری را رد می کند و می گوید این نگاه غلطی است. در برخی کشورهای دیگری که حجاب مانند ایران وجود ندارد امنیت اجتماعی بالاتری نسبت به کشور ما دیده می شود
فاطمه حقیقت جو ادامه می دهد: "این برخورد بسیار سطحی و غلطی است که با مسئله امنیت اجتماعی می شود. به طور کلی در تاریخ ما زنان از قدرت کافی برخوردار نبودند، همواره هر چیز منفی به زنان نسبت داده شده است. یکی از نمونه های آن را هم در خصوص زلزله شنیدیم."
پوشش زنان در ایران در سالهای اخیر بارها مورد بحث مسئولان دولتی و انتظامی بوده است. در ابتدای طرح امنیت اجتماعی از موارد ممنوعه برای زنان پوشیدن چکمه های بلند روی شلوار و شال های سر نازک بود. به اعتقاد کارشناسان این برخوردها و اعمال فشار بر نحوه پوشش جوانان در ایران نه تنها راه گشا نیست، بلکه ممکن است سبب طغیان هم بشود.
نیکی محجوب - بی بی سی
|
|
|
|
|
|
|