درگیری در مجلس اوکراین بر سر پایگاه نظامی روسیه

درگیری در مجلس اوکراین بر سر پایگاه نظامی روسیه

اختلاف میان نمایندگان مجلس اوکراین بر سر لایحه تمدید پایگاه دریایی روسیه در ساحل کریمه اوکراین به زد و خورد انجامید.

در اوکراین طی چند سال گذشته بن بست سیاسی حاکم بوده است

تشنج و زد و خورد در صحن علنی مجلس اوکراین هنگامی بالا گرفت که پیشنهاد تمدید اجاره پایگاه نظامی روسیه در دریای سیاه (بندر کریمه) پس از اختلافات فراوان میان دو جناح موافق و مخالف بالاخره به تصویب رسید.

مخالفان تصویب این طرح در حالی که سخنگوی جناح موافق در جایگاه مجلس حضور داشت، اعتراض خود را با پرتاب تخم مرغ به سوی او آغاز کردند و لحظاتی بعد این اعتراض ها با پرتاب نارنجک های دودزا و درگیری فیزیکی میان نمایندگان، صحن علنی مجلس را به میدان نزاع تبدیل کرد.

همزمان در خارج ساختمان مجلس هزاران نفر از موافقان و مخالفان این طرح گرد هم آمده بودند تا برای تصویب و یا رد این لایحه شعار سر دهند.

در حالی که پلیس اوکراین تلاش می کرد تا صفوف معترضان و حامیان را در خارج از مجلس از یکدیگر جدا کند و از درگیری احتمالی میان آنها جلوگیری کند، صحن علنی مجلس با انفجار نارنجک های دودزا و خونین شدن درگیری های فیزیکی میان نمایندگان از تشنج بیشتری برخوردار بود.

اعتراض ها به تمدید اجاره پایگاه نظامی روسیه در بندر کریمه اوکراین از هفته گذشته که اسناد آن میان روسای جمهور دو کشور به امضاء رسید، بالا گرفته است.

هفته گذشته ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهور اوکراین و دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در نشستی اسناد تمدید اجاره این پایگاه دریایی را امضاء کردند، اما تصویب نهایی در مورد آن امروز (۲۷ آوریل - هفتم اردیبهشت) در صحن علنی مجلس این کشور به رأی گذاشته و تصویب شد.

به موجب این توافق نامه، اوکراین در برابر دریافت تخفیف ۳۰ درصدی واردات گاز از روسیه به این کشور اجازه می دهد تا برای ۲۵ سال دیگر از ساحل کریمه در دریای سیاه برای پایگاه نظامی خود استفاده کند.

اروپا، یک چهارم گاز خود را از روسیه دریافت می کند، که بخش عظیمی از این گاز از طریق شبکه ای گسترده از خطوط لوله وارد اوکراین شده و از این کشور می گذرد.

در چند سال گذشته ، تنش بین روسیه و اوکراین باعث شد که گازپروم، بزرگترین تولید کننده انرژی در روسیه، صدور گاز خود را در مواردی به اوکراین متوقف کند که این امر بسیاری از مردم را در فصل سرما با مشکل مواجه کرد.

تمدید اجاره این پایگاه نظامی برخلاف سیاست رئیس جمهور پیشین این کشور، ویکتور یوشچنکو، است که درصدد برچیدن پایگاه های نظامی روسیه از خاک اوکراین بود.

سیاست دوری گزینی از مسکو و نزدیکی به غرب در اوکراین پس از پیروزی انقلاب نارنجی در سال ۲۰۰۴ افزایش یافته است.

سلمک - ایران - تهران
ببخشید اون وسط تخم مرغ و نارنجک از کجا پیدا کردن؟مگه رفته بودن چهارشنبه سوری
چهار‌شنبه 8 اردیبهشت 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.