هرگز چنین احساس برهنگی نکرده بودم که اینک در ایران با چادر میکردم.» سودابه مرتضایی، مستندساز ایرانی مقیم اتریش، در گزارشی برای روزنامه "دی پرسه" از مشاهده و احساساش به هنگام ساختن فیلمی درباره صیغه نوشته است.
سودابه مرتضایی دومین فیلم بلند مستند خود را در باره صیغه (ازدواج موقت) ساخته است. این فیلم "در بازار دو جنس" نام دارد و قرار است از تاریخ ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) در اتریش اکران شود. نخستین فیلم مستند او "فرزندان پیامبر" که در سال ۲۰۰۷ در اروپا به نمایش درآمد، درباره مراسم عزاداری ماه محرم در ایران بود.
سودابه مرتضایی، مستندساز
مشکل سفر و اتراق زن تنها
مرتضایی برای ساختن فیلم خود درباره صیغه به تنهایی به قم سفر میکند. در آنجا نمیخواهند به او به عنوان زنی تنها، در هتل یا میهمانسرا اتاق بدهند. وی در گزارش خود برای روزنامه "دی پرسه"، چاپ وین، مینویسد: «زنانی که در ایران به تنهایی مسافرت میکنند، مظنوناند به اینکه روسپی باشند. من مجبور شدم با پلیس منکرات صحبت کنم و از آنها به استثناء برای اتراق شبانه اجازهبگیرم. خود را زائر معرفی و در مورد دلیل سفرم سکوت کردم که همانا تحقیق در مورد صیغه بود.»
مرتضایی مینویسد که تحقیق خود برای ساختن فیلم مستندش را در قم شروع کرده، چون این شهر به عنوان «بازار بورس صیغه» شناخته شده است. حین صحبت با کارمند دایره منکرات قم، احساس میکند که این کارمند با آمیختهای از تمسخر، علاقه و انزجار به او مینگرد. چون به گفته این مستندساز محل دایره منکرات به طور معمول پذیرای دخترانی است که از خانه فرار کردهاند و پلیس آنها را در ترمینال اتوبوس دستگیر کرده است. مرتضایی مجبور میشود به پرسشهایی ناخوشایند پاسخ گوید که در آنها قدرتنمایی پلیس منکرات را حس می کند. به عقیده او، تنها این واقعیت که پاسپورت ایرانیاش در اتریش صادر شده به او کمک می کند که پلیس استثنایی در موردش قائل شود و به او اجازه اقامت شبانه در قم را بدهد.
اخلاق دوگانه
نویسنده میگوید که یکی از آشنایانش برایش گفته بوده که در هتلهای قم از زیر در اتاق مردانی که تنها سفر میکنند، برگههایی را به درون اتاق میفرستند که در آنها پیشنهاد صیغه داده شده است. مرتضایی مینویسد: «اخلاق دوگانه، خود را در تفاوتی کوچک نمایان میسازد؛ فحشایی که مذهب آن را مجاز میدارد. قم از این نظر مشهور است و نیز از این نظر که زنانی که در قم حاضر به صیغه شدن هستند، چادرهای خود را برعکس به سر میکنند، بطوری که خط دوخت چادر بیرون بیفتد، و این نشانه مشخص صنف آنان است.»
کنترل حجاب در خیابانی در تهران
مرتضایی اشاره میکند به اینکه در ایران مجازات رابطه جنسی میان دو نفری که با هم ازدواج نکردهاند، ۱۰۰ ضربه شلاق است و اگر ازدواج کرده باشند سنگسار. یعنی هر گونه رابطه جنسی آزاد با خطر مجازات روبروست. در نتیجه در ایران صیغه میتواند نقش پناهگاه را ایفا کند.
جذابیت زیرکانه چادر
سودابه مرتضایی در بخش دیگری از گزارش خود به چادر و عملکرد آن می پردازد. وی مینویسد: «چادر همه چیزرا نشان میدهد. هرگز چنین احساس برهنگی نکرده بودم که اینک با چادر میکردم. این درست سازوکارهای فراوان رژیم برای کنترل هستند (لزوم روسری به سر کردن، جدایی جنسی) که فضایی به شدت جنسی بوجود میآورند. چادر لباسی است که به گونهای زیرکانه جذاب است. مثل اشارهای مدام است به اینکه زیر این پارچه موضوعی جنسی نهفته که چنان تحریکآمیز است که باید پنهانش کرد.»
کارگردان جوان فیلمهای مستند مینویسد که هیچگاه نتوانسته این استدلال را بپذیرد که حجاب، زنان را از دست شهوت مردان در امان میدارد. نظر خود او این است که حجاب در حقیقت مردان را در برابر نیروی جنسی زنان حفظ می کند، نیرویی که به عنوان «تهدیدگر و مخرب» درک میشود. او مینویسد که هر چه بیشتر در خیابانهای تهران گشته و ویترینهای مغازهها را با سر و سینه بریده مانکنها مشاهده کرده، بیشتر به درستی نظریه خود یقین کرده است.
سرگذشتهای مشابه زنان صیغهای
زنانی که مرتضایی با ایشان درباره صیغه مصاحبه کرده، به او گفتهاند که به عنوان زن همیشه در برابر مردان وحشی احساس بیپناهی کردهاند. داستان زندگی و تجربههای آنان شبیه به هم است. از خانوادههایی فقیر و بیبهره از آموزش میآیند و در سنین خردسالی شوهر داده شدهاند. آنجا که خواستهاند از شوهر خود جدا شوند، مجبور بودهاند مبارزه ای سخت را از سر بگذرانند، چون نظام حقوقی ایران حق طلاق را در اختیار مردان گذاشته است. زنان تنها در مواردی خاص، چون بیماری روحی، ناتوانی جنسی، اعتیاد و خشونت دائم شوهر خود میتوانند تقاضای جدایی از او را بدهند.
بیشتر آنان در سنین بین ۳۰ و ۴۰ سال طلاق گرفتهاند، با کودکانشان تنها و بیپشتوانه هستند، دستشان خالی است، در جامعه مورد تبعیضاند. زنانیاند که به گفته یک روحانی که با نویسنده سخن گفته و در حقیقت بر «نیروی جنسی تهدیدآمیز زنان» تاکید کرده، نه سایه پدر و نه سایه شوهر بالای سرشان است و «اگر نتوانند نیازهای جنسیشان را مهار کنند، موجب شیوع فساد در جامعه میشوند». آنان نه چیزی آموختهاند، نه شانس چندانی برای یافتن کار دارند. اغلب تنها امکانی که برایشان میماند آن است که صیغه مردی مسن و متاهل شوند.
زهره ارزنی، حقوقدان و فعال حقوق زنان
مبارزه زنان ایران با سنتها و قوانین زنستیز
مرتضایی در گزارش خود به حرکتی اشاره میکند که در پاسخ به سنتها و قوانین ضدزن در ایران شکل گرفته است. او از جمله با زهره ارزنی، حقوقدان و فعال جوان حقوق زنان در ایران، ملاقات داشته که برایش از "کمپین یک میلیون امضا علیه قوانین تبعیضآمیز ضدزن" میگوید و محورهای آن که از جمله جلوگیری از چندهمسری است و صیغه یا "ازدواج موقت". زهره ارزنی در مصاحبه با سودابه مرتضایی میگوید: «صیغه را نمیتوان ازدواج دانست. صیغه مفری است برای مردان ثروتمند تا بتوانند معشوقهای داشته باشند.»
مرتضایی در پایان گزارش خود مینویسد که خود دولت ایران دست به ایجاد خانههایی زد که تا حدی زیر نظر مراقبتهای پزشکی بود و ملایی هم در آن به کار بستن عقد صیغه مشغول بود و کاندوم هم به طور مجانی در اختیار مراجعهکنندگان قرار میگرفت. اما ایده تاسیس چنین خانههایی، که نویسنده از آن به نام "روسپیخانه قانونی" نام میبرد، با مخالفتهای چندجانبه مواجه شد. محافظهکاران از آن بنام سقوط معنوی یاد کردند و فمینیستهای سکولار آن را مروج اخلاق دوگانه دانستند.
bluestar - ایران - تهران |
ممکنه بگید معنای آبژه چیه؟ در ضمن فکر میکنم نگاه فعلی جامعه ایران به زن اصلا ربطی به دین و مذهب نداره و بیشتر به خاطر فرهنگ باقیمانده از قرنها سیطره پادشاهانیه که یا زنان را به زور به حرمسرا می فرستادند (اساسا این ازدواج از نظر اسلام باطل و حرام است) یا به زور چادر از سرشان میکشیدند و یا به زور حجاب به سرشان میکردند و ... |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
mr. fair - انگلستان - منچستر |
بابا جون مادرتون جمعش کنید مگه حالا تو بقیه دنیا همه بی گناهند؟؟؟ اونایی که تو منچسترند برند طرف پیکادلی از هر یه ساحتمونی دوتاش فاحشه خونست من نمی خوام از این آخوندای حروم زاده و مسلمونا دفاع کنم ولی از این که این جوری دارند آبروی ایران رو به حراج می زارند حالم به هم می خوره حالا اینجا اسم این کار فاحشگی ایران اسمش صیغه so what نفس عمل یکیه من واقعا از این قوم ایرانی متعجبم که برای بردن آبروی ایران از هیچ تلاشی فرو گذار نمی کنند همین چند روز پیش بود که تو یکی از خبراتون گذاشته بودید یه دانشمند آلمانی داره درباره پارسه مستند می سازه اون وقت اینم از ایرانیا!!!! حالا اون آقایون و خانومهای که می خواند شروع کنند به فحش دادن اینو بگم که دنیا براش مهم نیست دین ایرانیا چیه این فیلمها فقط جز ابرو ریزی هیچی نداره من وقتی کالج بودم یه پرزنتیشن درباره ایران دادم همه همکلاسیهای انگلیسیم شگفت زده شده بودند که جدی ایران اینی بود که تو گفتی؟ ولی افسوس که نمی شه تو خیابونا دنبال مردم افتاد و بهشون ثابت کرد که بابا ایران این نیست من به این خانوم محترم فقط می تونم بگم خاک بر سرت |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
ehsan_2nd_time - یوکی - لندن |
mr. fair - انگلستان - منچستر - من هم تقریبا باهات موافقم که از اینهمه موضوع این کارگردان های مستندساز زن میرن سراغ موضوعات خودفروشی زنها . اخیرا یه فیلم مشابه هم تو پارک لاله تهران ساخته شده بود که کارگردان حتا نمیدونست چی از خانومهای خودفروش بپرسه . البته تنها نکته جالب اینه که تو جامعه ما میگه دختر و پسر تو خیابون با هم راه نرن ولی برن ششصدتا صیغه بکنن و این توهین بدی نسبت به زنهای جامعه است |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
IranBozorgMehr - ایران - اهواز |
mr. fair - انگلستان - منچستر .. بیهوده احساساتی شدی، تو هم همانند بسیاری دیگر هنوز نمی دانی کسی که تازی پرست است ایرانی نیست. کسی که همه ی جنایتهای اسلام را نادیده میگیرد آدم نیست چه رسد به آنکه ایرانی یا از هرکجای دیگر باشد. نمی دونم کی هستی ولی بیاموز که ایرانی با مسلمان یکی نیستند. ایرانی با زبان و فرهنگ بنیادین ایران، ایرانی است نه با زبان و فرهنگ تازی. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
Tmordab - ایران - قم |
به عنوان یه دختر قمی تنها چیزی که می تونم به این خانم بگم اینه که ایشون تخیلاتش رو در مورد قم و چادر نوشته.این نظر از قدیم بوده که چادر برعکس سرکردن برای صیغه شدنه اما اینطوری نیست که زنها اینطوری چادر سر کنند و راه بیفتند دنبال مشتری. درسته امار صیغه تو قم بالاست اون هم فقط به دلیل مهاجرت یه مشت شیخ بیسواد به قمه که از حوزه های علمیه فقط صیغه رو یاد گرفتند.مردم قم اما اکثران مذهبی هستند.خیلی بده آدمهایی که شهر ما رو اشغال کردند با همه مردم قم یکسان دیدن.درسته امار صیغه بالاست اما نه اینکه تو هتلها راه بیفتند و پیشنهاد بدند. این خانم تخیلاتش رو در مورد قم و چادرخیلی بد نوشته.کاش فقط یه لحظه چادر رو رو سرش امتحان می کرد. هیچ کس نمی گه چادر حجاب کاملی هست یا نه فقط مطمئنم زیر چادر تنها احساسی که به ادم دست نمیده برهنگیه.کاش این خانم فقط یه ذره انصاف موقع نوشتن خرج می کرد |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
erfan1352 - ایران - تهران |
bluestar - ایران - تهران :nدوست عزیز،سوره ی نسا رو که بخونی،متوجه یکسری محدودیتهای دینی برای زنان میشوی.فقط لطفا با دقت بخون و همینطور ترجمه ی صحیحی از قرآن رو در اختیار داشته باش.دین اسلام متاسفانه محدودیتهای زیادی رو برای زنان در نظر گرفته.البته تفکر من اینه که کتاب قرآن برای اون اعراب بدوی،برای زنان یک آزادی مطلق بحساب میومد،ولی برای قرن بیست و یک،محدودیت هست. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
leyla203 - امارات - دبی |
سلام دوستان. من همیشه نظرات دیگرون رو میخونم البته من بیشتر تیتر خبرها رو دنبال میکنم اما یکی از دوستان bluestar گاهی وقتا یه چیزایی مینوسه که فکر میکنم شاید خودش هم به حرفاش اعتقاد چندانی نداره البته خیلیها اما من چون نظرات ایشون رو بیشتره اوقات دنبال میکنم برا همین خواستم در مورد نظری که نوشتن نظر بدم، همه نه اما اکثر مردم ایران یا جاهای دیگه زن رو به عنوان ابزار نگاه میکنن فقط برای سکس همین هر وقت هم سیر شدن میرن گرد دیگری.شما که میگین به خاطره فرهنگ باقیمانده از قرنها سیطره پادشاهانیه که یا زنان را به زور به حرمسرا می فرستادند پس هر چی سرشون میاد حقشونه جون هنوز از لحاظ فکری رشد نکردن در ضمن اون موقع ها اگه به زور از سر کسی چادری میکشیدن یا نه پس حالا چی که به زور حجاب سر مردم میکنن، اینه که به نظر من باید یه کمی منطقی باشی. آزادی به این معنی نیست که حجاب سرمون باشه یا نه، آزادی یعنی اینکه آنچه که هستی باشی نه اون چیزی که دیگری ازت بخواد. اگه از نوشتهام ناراحت شودین من پیشاپیش عذرخواهی میکنم.یا علی. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
erfan1352 - ایران - تهران |
Tmordab - ایران - قم :خانم محترم میشه یه سوال ازتون بپرسم؟برای چی چادر سرتون میکنین؟جدا اگه لطف کنین بیشتر برام بنویسین که چه الزامی برای یک خانم هست که چادر سرش کنه ممنون میشم.احساس نا امنی باعث میشه چادر بذارین؟یا جلوی مرد ها ،سختتونه که بی چادر باشین؟با تمام احترامی که من برای تفکرشما قائلم باید اذعان کنم که بنظر من ،زنی که بخودش ایمان داشته باشه و خودشو مخلوق کاملی بدونه،اصلا نیازی به چادر و پوششهای سخت مذهبی نداره و میتونه با پوششی منطقی،غیر از چادر هم توی اجتماع حضور داشته باشه |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
bonbon - ایران - رشت |
IranBozorgMehr - ایران - اهواز پرت و پلا نگو . |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
واقعاً متاسفم نه برای مردم و ملت ایران؛ چون ایشان باید در نهایت و بالاخره حق خود را از این دین و مذهب استثماری بگیرند. برای آن آدمهایی متاسفم که باز در این روزگار ظلم و جور اسلامیون بر ملت با فرهنگ و با تمدن ایرانی؛ سنگ اسلام ناب محمدی را به سینه میزنند. شرمتان باد |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
Dionysos - فرانسه - فرانسه |
الله هیچ وقت خودش را نشان نمی داد اما بنده های الله همه می دانستند که اسمش الله است و به قدری بزرگ است که کعبه هم نمی تواند او را در خود جای دهد و برای همین محمد مجسمه ها را شکست تا به تنهایی الله فضای بیشتری در اختیار داشته باشد و بتواند هر وقت دلش خواست به خانه اش بیاید و چرت بزند. بنده های صنمهای کعبه بعد از اینکه صنمهایشان شکسته شد و سند کعبه به نام الله زده شد، تسلیم اوامر الله شدند که بر محمد بندۀ خاص الله دیکته می شد. اما الله پس از 20 سال ازاولین پیغامهایی که از آسمان فرستاده بود دلش نمی خواست که عایشه مو قشنگ رعنا هوس مردانی مثل عمر را شعله ور کند و برای همین دستور داد تا بنده های مونثش خود را با پارچه بپوشانند .الله دلش نمی خواست همان اتفاقی که برای آدم افتاد و فریب حوا را خورد برای بنده های مذکرش بیفتد. به همین خاطر بنده های مونثش را مخفی کرد. الله همیشه آدم را به حوا تر جیح می داد و فکر می کرد این حواست که سیب سرخ را به آدم تعارف کرد. داستان شوالیه ای که پرنسس موبوری را نجات داد و بوسید از داستان آدم و حوا هم بهتر بود. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
mersedeh - بلژیک - بروکسل |
Bluestar . ابژه یا objet کلمه ای فرانسوی به معنی شیء یا چیز و یا موضوع است |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
پارسومانش - امارات - ابوظبی |
سلام و درود. حجاب خانمها نباید اجباری باشه یعنی باید فضای جامعه در مورد انتخاب حجاب و یا نداشتن آن حق انتخاب آزاد وجود داشته باشه واجباری در کار نباشه و در مورد نوع پوشش آقایون هم همینطور. اگر در جامعه ای محدودیت زیاد و همینطور آزادی مفرط وجود نداشته باشه مردم خودشون مسیر صحیح رو انتخاب میکنند. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
farzad_s - ایران - تبریز |
bluestar - ایران - تهران--آبژه یعنی شراره آتش - آتیش پاره---فاطی کوماندو |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
venoosi - بلژیک - ورویر |
bluestar - ایران - تهران . ابژه در زبان انگلیسی و فرانسوی به معنای وسیله شئ ابزار موضوع هست. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
*پسر شجاع* - ایران - تهران |
mr. fair - انگلستان - منچستر ...ehsan_2nd_time - یوکی - لندن ...من هم با شما موافق هستم من نمیدونم اینها چه هنرمندانی هستند که برای گرفتن یک جایزه بی ارزش تمام ایران رو میگردند تا یه سوژه از نقاط ضعف ایران پیدا کنند تا در خارج آن رو جار بزنن ضربه ای که این ایرانیها به فرهنگ ایران زدند خارجیها نزدند بعد هم میگیم که چرا تو خارج ایرانیها رو آدم حساب نمی کنند به نظر من بیشتر بخاطر این تبلیغات هست تا بخاطر حکومت ایران چون خیلی از کشورها هم حکومت دیکتاتوری دارند ولی این نوع بی احترامی در مورد مردم آنها نمیشه حداقل جنبش سبز تونست تا حدودی نظر دنیا رو نسبت به مردم ایران عوض کنه ......اگه قرار بود که از نقطه ضعف کشورهای دیگه فیلم تهیه بشه همه کشورها آبرویشان بیشتر از ایران میرفت .... |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
press - انگلستان - لندن |
خاک بر سرش با این فیلمی که ساخته. این جور آدمها هدفشون از ساختن این فیلمها برنده شدن جوایز جشنواره ها و معروف شدنه فقط همین . خانم توهم مثل آخوندهایی اونها یه جور آبروی ایران روبه دروغ بردن تو هم یه جور. نکنه دنبال پناهندگی هستی. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
ehsan_2nd_time - یوکی - لندن |
Tmordab - ایران - قم - واقعا ممنون از نوضیحاتت . برای اشخاصی مثل من که قم رو ندیدم باور اینگونه فیلمها خیلی راحته و مطمئنا شما راست میگین تا این فیلمساز وطن فروش . من هم شک کردم که چطور تو هتل برگه صیغه نامه میدن به مشتری ! واقعا این مثلا فیلمسازها باید از خجالت بکشن که بخاطر یه مشت پول اروپایی ، کشورشون رو با دروغ هاشون بدنام می کنن |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
hirowa - ایران - هیرو |
با اینکه معتقدم تو این دوره زمونه هیچ چیزی رو به زور نمیشه تحمیل کرد ولی حجاب هویت ایرانیه و ربطی به اسلام نداره. همین الانش هم اگه رعایت حجاب اختیاری بشه فکر نمیکنم بیشتر از 20 نهایتا 30 درصد حجابشون رو بردارن. این خانوم هم زیادی جوگیر شده.واسه تحقیق کل جامعه رو در نظر میگیرن نه یه شهر رو .. از همینجا معلومه که ایشون توی تحقیقشون صادق نیستن و میخوان پیش فرض خودشون رو تحمیل کنن نه اثبات... |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
narcisR - ایران - تهران |
بنظر من این خانم تخیلاتش را بکار برده وفقط قصد دارد که با این وسیله مشهور شود. ابروی ایران هم اصلا برایش مهم نیست! |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
پریستوک - ایران - تهران |
من از این خانم دفاع می کنم ، تو کشوری که اینقد ادعای شرف و آبروش می شه نباید همچین چیزایی رواج داشته باشه ( غرب که همچین ادعایی نداره ) . تازه واقعن اونجا روسپی گری و رابطه ی نامشروع غیر اخلاقی شناخته می شه در صورتی که اینجا روسپی گری در لفاف شرعی صیغه جای می گیره .اینجا واقعن زن به عنوان ابزار جنسی دیده می شه . حتی من خودم از خیلی از مردا شنیدم که گفتن در مواجه با زنی که چادر سرشه بیشتر تحریک می شن. اینجا اخلاقیات و فرهنگ مثل یه سیب خوشگل کرمو می مونه. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
mori021 - دانمارک - آرهوس |
bluestar ایران تهران این جور ازدواج در اسلام حلال حلاله چون مملکت اسلامیه رهبرتم امیر مسلمینه بعد این فرهنگه فعلی ازدین هستش فرهنگ یه کشور از رشد اون کشور ریشه میگیره سی سال رشد کرده کشور و دین بیشتر ازقبل با زور به مردم تحمیل شده |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
mori021 - دانمارک - آرهوس |
bluestar ایران تهران این جور ازدواج در اسلام حلال حلاله چون مملکت اسلامیه رهبرتم امیر مسلمینه بعد این فرهنگه فعلی ازدین هستش فرهنگ یه کشور از رشد اون کشور ریشه میگیره سی سال رشد کرده کشور و دین بیشتر ازقبل با زور به مردم تحمیل شده |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
parandeye abi - بلزیک - بروکسل |
bluestar - ایران - تهران . دوست عزیز,ابژه objet فرانسوی یا object انگلیسی ,یعنی شیئ . ابژه جنسی یعنی وسیله ای برای هوسرانی. پیروز باشید |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
anosh - امارات - دبی |
Dionysosفرانسه. هموطن اطلاعات شما در مورد عایشه و عمر درست نیست عمر اگر این ویژگی ها رو داشت هیچ وقت مورد اعتماد پیامبر قرار نمیگرفت |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
anosh - امارات - دبی |
صیغه همان حکم زنا را دارد و ساخته و پرداخته آخوندها جهت هوس رانی و استفاده ابزاری از زن و پایمال کردن حق زن و بنیان خانواده هست.کسی که به خدا ایمان دارد هرگز صیغه(ازدواج موقت) رو قبول نمیکنه |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
این لینکها نشون میده که کی حرمسرا داره!! https://i33.tinypic.com/2j2yzkm.jpg. https://i33.tinypic.com/35mi4q1.jpg. https://i38.tinypic.com/kbzv9j.jpg. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
anosh - امارات - دبی |
Dionysos-فرانسه. هموطن اطلاعات شما در مورد عایشه و عمر درست نیست.اگر عمر این ویژگی ها رو داشت هیچوقت مورد اعتماد پیامبر قرار نمیگرفت/ |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
*پسر شجاع* - ایران - تهران |
واقعا حرف این خانم در مورد هتلی که پیشنهاد صیغه می کنه خیلی خنده دار بود ایران رو با بعضی هتلهای خارجی اشتباه گرفته ... |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
Dionysos - فرانسه - فرانسه |
صحیح البخاری ، جلد اول، کتاب هشتم ، بند 395. از عمر نقل شده : «الله در سه مورد با من موافقت کرد ...2ـ... ایه ای که دستور می دهد زنان پوششی بر سر کنند.». |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو |
ننگ بر اسلام زن ستیز و صیغه که فحشای رسمی در انست همینطور تعدد زوجات که ازدواج را به کثافت کشانده ---کم دفاع کنید از کثافتی که این دین در ایران بوجود اورده افلیج های فکری ایرانی که انقدر عاری از شعور هستید که نمی خواهید قبول کنید مروج فحشا شما مردان متقاضی هستید نه زن عرضه کننده از فقر.خاک بر سرتان و دینتان. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
paria_e - بلزیک - بروکسل |
خانم سودابه مرتضایی ممنون از اینکه این حقایق تلخ را بیان نمودید .گر چه به مزاق مزدوران و ساندیس خوران جمهوری اسلامی خوش نیامد اما این که میگویند ماه همیشه پشت ابر نمیماند ...... |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
afsaneh2010 - فرانسه - نیس |
همه ما اگاه بر این مشکلات در ایران هستیم. ولی ساختن این فیلم ها بجز ابروریزی ایرانبها و بخصوص زنان ایرانی جلوی خارجیها هیچ سود دیگری ندارد. جدیدا این کارگردانها یاد گرفتند فقط ابروی ایرانیها رو ببرند اگر عرضه دارین از تمدن قدیم ایرانیها فیلم بسازید و به دنیا نشون بدید. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
mr. fair - انگلستان - منچستر |
IranBozorgMehr - ایران - اهواز من نمی دونم چند سالته و چیکاره ای ولی من بهت قول می دم من چندین برابر تو آدم از ملیتها و ادیان و رنگهای مختلف دیدم خیلی از مزدم دنیا نمی دونند ایران کجاست چه برسه یه این که بدونند دینش چیه تو اروپا خیلی ها هنوز فکر می کنند پرشیا یه کشور دیگست ایران یه جای دیگه ولی وقتی ما داریم ایرانو اینجوری معرفی می کنیم دیگه کسی بعدش نمیره ببینه عربا کیند ایرانیا کیند تو ذهنش یه کشور عقب مونده که تموم زنهاش استثمار جنسی می شند و .. تو ذهنش می مونه من چند تا آمار بهت می دم که دوزاریت بیفته وطن دوستی یعنی چه چند وقت پیش تو انگلستان یه ان جی او آمار گرفته بود درباره آمار تجاوز تو انگلیس تو این آمار اومده بود از هر چار تا زن انگلیسی به یه نفرشون در طول زندگی تجاوز شده اگه این آمار تو ایران بود |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
mr. fair - انگلستان - منچستر |
ماشالا کارگردانهای عزیز سریال از روش می ساختند ولی اینجا دو روز دربارش بحث شد وبعدشم به گورستان تاریخ پیوست این یه نمونه بود هزاران هزار از این نمونه ها تو اروپا و آمریکا هست ولی اینا به جای این که بیاند سیاهی های مملکتشونو به دنیا معرفی کنند سفیدی هاشو معرفی می کنند برا همینه تا اسم اروپا و امریکا میاد آب از لب و لوچه همه راه میفته ولی کو گوش شنوا |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
al_bidin - انگولا - انگولا |
پیدایش دین برخورد اولین شیاد به یک نادان بوده.. یعنی تمام پیامبران شیاد بودند خیلی راحت میشه به این قضیه پی برد اگر جنبه تقدس را کنار بگذارید و راجعه به اعمال وکردار انها مطالعه کنیم |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
احتراز - آلمان - دورف |
والا این خانوم سودابه مرتضائی سر شکلش، کمتر از اون زنها نیست، این طوری آبرو ایران میبره. در ضمنmr. fair - انگلستان - منچستر باهات کاملاً موافقم، تو همه دنیا این مسئله هست، و خیلی معمولی، فقط اینا تو ایران میخوان بزرگش کنن. |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
lolita lolita - ایران - مشهد |
Dionysos - فرانسه - فرانسه ...Dionysos عزیز خیلی جالب بود. من همیشه خندم میگیره، وقتی کسانی رو میبینم که برای وصل شدن به مافوقترین نیرویی که میتونن تصور کنند- که همون "خداست"-، میرن سراغ واسطههای انسانی و غیر انسانی! واسطهٔ انسانی مثل آخوندو، کشیشو،..و غیر انسانی مثل راه و روش مخصوصی که در پیش میگیرند، یکی میشه مسلمون و حجاب میذاره، یکی میشه مسیحی و حجاب نمیگذاره،...واقعا اگه بخوایم یکم بریم عقبتر و به کل موضوع نگاه کنیم، میبینیم که دعوا، به عنوان مثال، هنوزم سر اینه که آدم با کدوم پا بره دستشویی! |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
داود متال - ایران - تهران |
press - انگلستان - لندن . دمت گرم حرف حقو زدی |
دوشنبه 23 فروردین 1389 |
|
Pezhman - اتریش - وین |
erfan1352 - ایران - تهران باشما موافق هستم .با اندکی توضیح,و آن اینکه,قبل از اسلام,زنان,بزرگی درمیان اعراب بودند.وبعداز سلطه خونبار اسلام ,نامی از زنان شاعر, تاجر, دگراندیش, هنرمند وغیرو.. نمی بینیم. |
سهشنبه 24 فروردین 1389 |
|
bluestar - ایران - تهران |
mersedeh - بلژیک - بروکسل venoosi - بلژیک - ورویر parandeye abi - بلزیک - بروکسل - از همگی ممنونم |
سهشنبه 24 فروردین 1389 |
|
Tmordab - ایران - قم |
erfan1352. ما توی قم چادر سر می کنیم نه به خاطر اینکه به خودمون شک داریم فقط به خاطر سنت حاکم بر قمه. من که نمی تونم فرهنگ یک شهر رو عوض کنم.فاصله قم تا تهران یک ساعته بهتره به جای اینکه بگی ما مشکل داریم چادر سر میکنیم یه بار خودت بیای و قضاوت کنی حرفهای من واقعی تره یا تصورات اون خانم |
سهشنبه 24 فروردین 1389 |
|
irany awareh - سوید - استکهلم |
*پسر شجاع* - ایران - تهران اکر فکر میکنی صیغه ابرو ریزیه بس باید برای از بین بردنش بکوشیم اکر غیر از این است و ابرویمان با صیغه نمیرود بزار این خانم و دنیا هر جی میخوان بکن. |
سهشنبه 24 فروردین 1389 |
|
erfan1352 - ایران - تهران |
Tmordab - ایران - قم :هم میهن عزیز،تمام بیچارگی که ما داریم از همین قشر سنتی هست.من به اصول اعتقادیت کاملا احترام میذارم.ولی باور کن که زمانه سنت گرایی به پایان رسیده و همین ما جووونا هستیم که باید به سنت گرا های افراطی بفهمونیم که ما تجدد در دین رو میخواهیم و فرار از تمدن و تجدد غیر ممکنه.تمام درگیریهای جناحی تو ایران هم بین همین دو قوم بزرگه.سنت خواهان و مدرنیسم ها.خاتمی حرف قشنگی میزنه که میگه دین رو باید در هر زمان به مقتضای خودش معنی کنیم.دنباله |
سهشنبه 24 فروردین 1389 |
|
erfan1352 - ایران - تهران |
Tmordab - ایران - قم : پس بنظر من میشه که در هر زمان ومکانی،تسلیم سنتهای رایج اونجا نشد و جرقه ی اصلاح طلبی و تجدد هم از همین جا میخوره.افراطی های قم باید بدونن که فقط جای اونا توی اون شهر نیست و در کنارشون،سکولار ها و اصلاح طلبان هم باید با حفظ اعتقادات و منششون،اونجا زندگی کنن. خانم عزیز،یادت باشه که در هیچ شرایطی،از ابراز عقیده ات نترسی.حتی توی جامعه ی افراطی ها.بالاخره یکی باید اونا رو متوجه نادانی و حماقتشون بکنه.موفق باشی هموطن |
سهشنبه 24 فروردین 1389 |
|
erfan1352 - ایران - تهران |
Tmordab - ایران - قم :خانوم محترم،لطفا بیشتر توی این تاپیک بمون تا بیشتر با هم تبادل نظر کنیم.منتظر جواب همدیگه باشیم تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.سبز باشی و پایدار هموطن |
سهشنبه 24 فروردین 1389 |
|
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو |
پسر شجاع* - ایران - تهران . زبانت را گاز بگیر اره هر چه فساد هست در غرب اما در کشورهای اسلام عزیزت نه کودکی را به عقد یک پدوفیل در می اورند نه استثمار زنی است و اصلا دروغ می گویند عایشه 70 ساله و محمدت18 ساله بود اصلا به ایران حمله نشد و اسلام با دسته گل وارد ایران شد اعدام و کشتن ایرانی به عنوان کافر نبود و ایرانیانی که به هند رفتند توریستی رفتند دروغ که حناق نیست و تو هم اسلامی و دروغ بنیان دینت بگو هر چه دل تنگت می خواهد.. |
سهشنبه 24 فروردین 1389 |
|
Tmordab - ایران - قم |
Erfan1352. حرفهای شما در مورد پایان سنت گرایی کاملا درسته.اما در جامعه ای که تمام لایه هاش رو سنت پوشیده چه میشه کرد؟درسته تو قم چادر سر کردن یک سنت غلط است اما سنتی بدتر از چادر در یکی از شهرهای بزرگ ایران اینده من رو خراب کرد و عشقم رو راحت ازم گرفت.وقتی مادر قبال اینگونه سنت ها کاری نمی تونیم کنیم،تحمل چادر که سخت نیست. به امید روزی که جنبش سبز به ننیجه برسه و تمام افراطی گری ها از جامعه ما بره |
چهارشنبه 25 فروردین 1389 |
|