کاریکاتوری از صد سال پیش :مار و عقربهای عمامه به سر به جان مشروطه افتادند!

کاریکاتوری از صد سال پیش :
مار و عقربهای عمامه به سر به جان مشروطه افتادند !

این کاریکاتورها از فکاهی نامه "ملا نصرالدین" است و تقابل مشروعه و مشروطه را می نمایاند: همانطور که می بینیم، مار و عقربهای عمامه به سر به جان فرشته مشروطه افتاده اند.

اگر می بینیم آخوندها قدرت را چارچنگولی چسبیده اند و برای حفظ آن خباثت و جنایت می کنند، برای آن است که برای به چنگ آوردن آن قرنها کمین کرده بودند.
آخوندها همیشه در قدرت شریک بودند. آنها در انقلاب ۵۷ فرصت یافتند که کل قدرت را قبضه کنند.

درهمین فکاهی نامه کاریکاتور دیگری هم هست که آرزوی آزادیخواهان را نشان میدهد: در حالی که آزادیخواهان در بهشت به سر می برند، مرتجعان در آتش جهنم می سوزند.

ملانصرالدین" نام نشریه‌ای بود که به سردبیری جلیل محمدقلی‌زاده به زبان ترکی آذربایجانی و گاهی اوقات به زبان روسی منتشر می‌شد. این نشریه در ابتدا در تفلیس (از ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۷) منتشر می‌شد و سپس در تبریز (در ۱۹۲۱) و باکو (از ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۱) انتشارش ادامه یافت.
این نشریه که به انتقاد از حکومت‌های ایران و عثمانی و نیز خرافات و عادات مردم قفقاز و کشورهای اسلامی می‌پرداخت نقش مهمی در بیداری مردم و جنبش مشروطه ایران داشت.
میرزا علی‌اکبر صابر با نام مستعار هوپ‌هوپ در آن اشعار انتقادی خود را منتشر می‌کرد.
کاریکاتورهای آن که به دست عظیم عظیم‌زاده و اسکار شیمرلینگ و یوزف روتر آلمانی کشیده می‌شد از شاهکارهای کاریکاتور سیاسی و اجتماعی است.
این روزنامه تأثیر زیادی بر نشریه صوراسرافیل داشت.
انتشار ملانصرالدین مهم‌ترین کار فرهنگی جلیل محمدقلی‌زاده بود و دشمنان زیادی از مستبدین و ملایان برای او ساخت. روزنامهٔ ملانصرالدین نوشتارهایی روشنفکرانه و اصلاح‌طلبانه داشت و این امر باعث شد تا مسلمانان به تکفیر و آزار مدیر، کارکنان و حتی فروشندگان آن دست بزنند.
دستگاه سانسور تزار و نیروهای سیاه فئودال هم به دست و پا افتاد . با نشر هر شماره بر تعداد دشمنان و بدخواهان افزوده می شد و روحانیان در مساجد و منابر ناشرین و خواندگان آن را لعن و تکفیر می کردند و آنان را دشمن اسلام می خواندند.
محمدقلی‌زاده ناچار شد برای گریز از تعرض مسلمانان در محله گرجی‌نشین تفلیس اقامت کند. در بایگانی شخصی دست‌نوشته‌های جلیل محمدقلی‌زاده، نامهٔ یک مسلمان تندرو در ده قاسم‌کندی دیده می‌شود که محمدقلی‌زاده را با دشنام شدید تهدید به قتل و خونریزی کرده‌است.



منابع:
- ملانصرالدین جلیل محمدقلی‌زاده، به کوشش محسن قشمی، تهران: نشر ثالث، ۱۳۷۶. صص۲۷-۲۹، شابک
- آرین پور، یحیی. (1372). از صبا تا نیما. تهران: زوار.ج2

https://www.tebyan.net/index.aspx?pid=95438

منبع تصویرها:
https://www.nobahaar.com/post/14.htm

sanazsarmad - المان - مونیخ
خدا رحمت کند همه ازادیخواهان و ازاد اندیشان ایران. خداوندا ما منتظر روز موعود هستیم همون روزی که سرزمینمان را بهمان پس بدهی
شنبه 30 آبان 1388

Johnny Daller - انگلستان - لندن
بجای مشروطیت امروز بخوان ازادی
شنبه 30 آبان 1388

دانشور - انگلستان - شفیلد
تبریز همواره سردمدار آزادی خواهی در ایران بوده است. اما برخی ها .. و تبریز را جز ایران نمی دانند و تا می توانند آنها را مورد تمسخر قرار می دهند. غافل از اینکه بدون تبریز امکان موفقیت در مبارزات سیاسی در ایران محال است.
شنبه 30 آبان 1388

delmorde - سوپد - یوتبوری
درود به روان پاک محمدقلی زاده که با شجاعت و بی باکی از رژیم های مستبد روسیه تزاری و ایران دست به چنین افشاگریهائی میزد. مرگ بر هرچه حکومت مستبدی از هر نوعش.درود بر ازادادیخواهان دلیر که تاریخ را به شکوفائی نوین میرسانند با خونشان. نامشان نیک زنده است همواره در تاریخ. و مرگ بر هرچه متعصب و افراط گرای دینی که از هر حیوان پست درنده ای خطرناکتر است.
شنبه 30 آبان 1388

persianshadow1 - انگلستان - برایتون
در اینکه اینها اهریمن های دستار بر سر هستند که شکی نیست تمام این جانوران دستار بر سر رو باید نابود کرد خودشون و افکارشون ضد بشری هستند. کاریکاتوهای جالبی بود .نشان دهنده شعور بالای ایرانیان در زمان مشروطه است.افسوس که پدران ما اون انقلاب ننگین 57 را رقم زدند.
شنبه 30 آبان 1388

bavar88 - هلند - امستردام
اره راست می گه اشکم در اومد!‌ واقعا که مارهای عمامه به سرهای نظیر منتظری و خاتمی و کروبی و کدیور و ...و عقربهای نظیر موسوی و سازگارا و گنجی و مهاجرانی و ...کم نیستند که به جان مشروطه (انقلاب اسلامی ایران) افتاده اند. باید فکری برای اینها کرد. یک سری زنبور های وزوزی بی خدا هم به خدمت اومده اند.
شنبه 30 آبان 1388

afsaneh2010 - فرانسه - نیس
کاریکاتور بسبار زیبایی بود. صد سال پیش پیشگویی این روزها شده بوده ولی. افسوس که ما تاریخمون رو مطالعه نمیکونیم وگرنه چرا باید گرفتار همچین ذلتی بشیم.
شنبه 30 آبان 1388

mashady - انگلیس - منچستر
نگه داشتنش سختتر از پس گرفتنشه پارلمانی و مدرن دور از خود خواهان (سلطنت طلب و مجاهد و چپ گرا و راست گرا ) نگه داشتنش سخته سال 57 هم همینطور شد همه گروههای مختلف دست به دست هم دادند گفتند فقط بذارید شاه اول بره
شنبه 30 آبان 1388

arian1 - ایران - ابادان
متاسفانه همیشه جنبشهای ازادیبخش بیشترین ضربات را از گروهای افراطی وبی سواد جامعه خورده اند. در کشور خودمان هم این را شاهد بوده ایم که چطور گروهای چماق دار از اولین روزهای این انقلاب نحس بجان زنان وگروهای روشنفکر ودانشجویان افتادتند وسعی براجبار مردم به پذیرش عقاید پوسیده وعقب افتاده مذهبی شان کردند. اما مانند دیگر حکومت های دیکتاتوری سرنوشت اخوندهای جنایتکار ومزدوران اسلامی نابودی انهاست.
شنبه 30 آبان 1388

aydak - سوئد - سوئد
خیلی عالی یود. صد سال پیش راه دموکراسی داشت درست میشد چه حیف که خرابش کردند و هنوز سر خط اولیم و حیف که این تندروهای اسلامی و متعصبین و خرافاتی ها از صد سال پیش تا حالا هیچ فرقی نکرده اند. جالبه که هیچوقت اینها از طرف مخالفانشان تهدید به قتل و خونریزی نمیشوند اما خودشان همیشه مخالفانشان را به فتل تهدید میکنند.
شنبه 30 آبان 1388

fall - ایران - تهران
delmorde - سوپد - یوتبوری / بیا یه جوک برات بگم که دلت شاااااد بشه . همیشه بخند دوست من . هیچ دلیلی توی این دنیا واسه دلمرده بودن وجود نداره . همه غم دارن . دل دارن . مشکل دارن و این نمیدونم اما شاید خاصیت زندگیه . تو رو خدا شاد باش و همیشه یادت بیاد که تو تنها آدم این دنیا نیستی . دلشاد باش نه دلمرده .
شنبه 30 آبان 1388

i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش
خوب؛ مگر از این جریان ملت چیزی اموخت؟ این سئوال برایتان مطرح نیست که چرا پس از چنین بینشی؛ و پس از بدارزدن شیخ فضل الله نوری توسط مردم؛ و حتی پس از هشدار دهخدا؛ که به نسلهای اینده در مورد دینمداران و اخوندها فریادزده وگفتند: زینهار! زینهار! در از شیشه نگشایید؛ که ما به رنج و مرارت بسیار این دیو در شیشه کردیم. ولی چرا بزودی ملت دوباره در از شیشه بر گرفت؟ چه شد که ملت خمینی را در ماه دید و با شعار او را تا توی رختخواب خودش اورد؟ و چه بر سر این ملت امده؛ که هنوز پشت باسن و لمبرهای مبارک موسوی؛کروبی؛ رجوی؛پهلوی و این و ان میدود؟ و هنوز شعار نشخوار میکند؟ وهنوز در ارزو و خیال ازادی شعر میسراید؟ وهنوز توهینگر و ستیزه جوست؟ ادمهای جدی حتما این سئوالها را در سر دارند و از خود میپرسند که: بـــــــراستـــی چــــــــرا؟
شنبه 30 آبان 1388

daniall - فرانسه - نانت
درود بر قلی زاده روحش شاد همینطور احمد کسروی فقید.واقعا چرا این اسلام و اسلامیون اینقدر سرشار از توحش و خشونت هستن.این عمامه جاش همون بالای سر کژدم و مار هستش البته خاصیت بر تن کردن لباس اسلام و خدا تحجر و توحشه.
شنبه 30 آبان 1388

freydun - ایران - شیراز
خواندن تاریخ مشروطه نه تنها ماهیت اخوندها ومذهب را در جلوگیری از پیشرفت واشاعه وحشیگری را نشان میدهد بلکه چهره پلید نوکران بیکانه که قصد تیکه پاره کردن این مملکت را داشتند و دارند را نشان میدهد(قابل توجه غلاده داران جدایی طلب) هر زمان کتاب تاریخ مشروطه را ورق میزنم به دلاوری هم میهنان اذری درود میفرستم و بداشتن چنین سلحشورانی در ایران میبالم و متعجبم در این انقلاب سبز با انکه رهبر ان اذری بود ان انتظار ی راکه همه داشتند برآورده نکردند
شنبه 30 آبان 1388

fall - ایران - تهران
* جوک * یه روز یه لاته دوست دخترش رو که خارجی بوده می یاره ایران . تو خیابون کمیته میگیره می برتشون . دختره می بینه که توی کلانتری همه بهم می گن : خواهر /برادر . دختره تعجب می کنه و از لاته میپرسه : توی ایران چرا همه بهم می گین خواهر / برادر؟. لاته میگه : آخه سال 57 یه نفر اومد که مادر همه رو .... . واسه همین ماها همه خواهر و برادر شدیم !
شنبه 30 آبان 1388

sma2009 - المان - المان
در دامن تبریز مردانی پرورش یافته اند که تاریخ ایران را رقم زده اند . والی صد افسوس که همیشه پاداش انها از پشت خنجر بوده است! تا بوده همین بوده . جانم فدای ایران
شنبه 30 آبان 1388

fall - ایران - تهران
یه روز سینما یه فیلم خیلی ترسناک گذاشته بوده . اونقدر ترسناک که همه وسط فیلم پا میزارن به فرار . به جز یه نفر . بهش می گن بابا پاشو فرار کن چرا نشستی ؟ یارو می گه : به من دست نزنید ! من ر..م !!
شنبه 30 آبان 1388

fall - ایران - تهران
bavar88 - هلند - امستردام . چه خوب شد اومدی . یه سوال دارم که میدونم صد در صد تو جوابشو داری . آخه خیلی اسلام شناس هستی و طرفدار اسلام و یه مسلمون واقعی هستی که کاملا به همه زوایای دینت آگاهی داری . جوابم تو هیچ رساله ای نبود . ببین ؟ مگه نمی گین که نماز ستون دین اسلامه ؟ خب یکی از چیزایی که نماز رو باطل می کنه و باعث میشه که ستون دین بریزه اینه که اگه مثلا داری نماز میخونی یه دفعه یه باد ازت در بره نمازت باطله . یعنی ستون دین خراب میشه . حالا میخوام ببینم اسلام حکمی چیزی نداره واسه اینکه حالا با همون باد اولیه ستونش نریزه پایین؟. ولی خودمونیم ها عجب دین محکمیه نه ؟ ستونش با یه باد خراب میشه !!
شنبه 30 آبان 1388

پاینده ایران - ژاپن - اساکا
دانشور - انگلستان - شفیلد. نعل وارونه نزن. سیاستهای تفرقه بیانداز و حکومت کن رژیم ضد ایرانی آخوندی ، محافظه کاری آذریها بدلیل تسلط بر بازار پول و سرمایه ایران و سو استفاده دولتهای آذربایجان و ترکیه در ترویج و تقویت پان ترکهایی مثل تو باعث شده که متاسفانه آذریها نسبت به حرکتهای آزادیخواهانه و ملی بی تفاوت شوند. که نمونه اخیر آن انفعال آنها در حمایت از جنبش سبز و حتی موسوی بعنوان یک آذری و نیز عدم اعتراض به بقتل دکتر پوراندرجانی -اهل تبریز- میباشد. در ضمن اگر منظورت از مسخره کردن آذریها جک گفتن است که برای بقیه اقوام ایرانی هم نظیر لر و کرد و رشتی و اصفهانی و تهرانی و آبادانی و .. جک های فراوانی ساخته شده و دهن به دهن میچرخد ولی هیچکدام از آنها ادعای سروری ایران را ندارند. علاوه بر این شما تبریزیها خودتون رو بالاتر از بقیه آذریها میدانید و این منجر به نارضایتی بقیه آذریها مثل اهالی ارومیه و اردبیل و مراغه و .. شده.
شنبه 30 آبان 1388

aspiran - ایتالیا - میلان
bavar88 - هلند - امستردام تو اگر حرف نزنی میگن لالی
شنبه 30 آبان 1388

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
به نظر من بهترین کاریکاتورهایی هستن که در مورد وضعیت کشور ما کشیده شده اند و فوق العاده پر معنا هستن . دست نقاشش درست
شنبه 30 آبان 1388

Johnny Daller - انگلستان - لندن
. به امید انروز که تمامی مساجد تبدیل به کافه و کا باره شوند . .
شنبه 30 آبان 1388

blueberry64 - ایران - تهران
fall - ایران - تهران ** اهه!! اینجا بچه میاد و میره، این جوکهای بالای 18 سال چیه که میگی؟؟ قدیمی بود اما باحال بود مرسی! در ادامه جوکت خواستم یه چیزی به این bavar88 - هلند - امستردام خل و چله بگم که دیدم خیلی زشته نگفتم. :)
شنبه 30 آبان 1388

aydak - سوئد - سوئد
i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش .. من فکر میکنم بسیاری از مردم ایران علاقه عجیبی به اسطوره دارند و همیشه دنبال یک انسان بی عیب و نقص میگردند که او را به حد پرستش برسانند و با پناه بردن به او خود احساس بزرگی و هویت کنند و تا اسطوره شان مورد انتقاد قرار گیرد انگار خود از هم میپاشند و عالم و آدم را به هم میریزند..! حالا یکی محمد و علی را انتخاب کرده(یا از کودکی اینطور عادت کرده)، یکی شاهان، یکی خمینی و یکی رستم و یکی حتی جغرافیای ایران.. و این قصه ادامه دارد!!
شنبه 30 آبان 1388

ارسلان افشارآجین - ایران - همدان
جریان مشروطه در ایران تازه پا گرفته بود و داشت جای خودش را باز میکرد که ناگهان دیکتاتور پالان دوز یعنی رضاخان قلدر از راه رسید و با دیگر خفقان حاکم شد بعد از او هم پسرش راه او را رفت و دیکتاتوری ایجاد کرد تا سرش را به باد داد وضعیت بعد از انقلاب هم که روشن است یاشاسین آزربایجان
شنبه 30 آبان 1388

دانشور - انگلستان - شفیلد
پاینده ایران - ژاپن - اساکا . ظاهرا تو در سیاست تفرقه انداختن خیلی ماهرتری. آقا جون همون جنبش سبزهم اکثرا توسط آذریها هدایت می شود و بدون اونها هیچوقت جون نمی گیرد. تسلط تبریز هم بر بازار پول ایران منوط به چند سال اخیر نمی شود و جاده ابریشم صدها سال است که از تبریز می گذارد و اقتصاد ایران یک قطبش تبریز است. تاریخ را مطالعه کن و به خصوص تاریخ معاصر را. بدون حرکت تبریز هیچ جنبشی به نتیجه نرسیده است! حالا هر چقدر می خواهی زور بزن!
شنبه 30 آبان 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
ali pishroo - ایران - تهران . این پس رفت تاریخی در هیچ کشوری اتفاق نیفتاده 100 سال پیش شیخ فضل الله نوری مشروعه طلب به درک فرستاده شد و در 1357 همفکر او خمینی اشغال را به کره ی ماه فرستادند..علت گریز ملت از مطالعه و عدم انالیز اشتباهات گذشته!!. aydak - سوئد - سوئد . مقصود شما از جغرافیا چیست یعنی هر بلائی سر کشور و تمامیت ارضی بیاید مهم نیست؟؟؟کدام کشور جهان وجود دارد که به این مسئله اهمیت ندهد فرانسه و اسپانیا را ببینید و رفتارشان با جدائی طلبان باسک!!!! بهر حال یک بار دیگر به شما میگویم سرانجام ملا رفتنی است ولی ایران بر جا خواهد ماند. واینرا بدانید ایران حمله ی مغول و چنگیز را پشت سر گذاشت حمله ی اعراب وحشی//نه.عرب امروز// گر چه هنوز ادامه دارد ولی////این نیز بگذرد.
شنبه 30 آبان 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ایرانیان آزادیخواه صد سال پیش به این نتیجه رسیده بودند که ملا و استبداد سبب بدبختی و عقب ماندگی و بیسوادی و نادانی و فقر و بیماری و ... است. من نمیفهمم این به اصطلاح روشنفکران انقلاب 57 چرا به دام یک ملای لات و بیسواد و ابلهی مانند خمینی و دار و دسته اش افتادند؟ اینرا میگویند پسروی. درود به روشنفکران مشروطه کاش در این دوران هم مانند انها پیدا میشد.
شنبه 30 آبان 1388

surena1611 - المان - اشتوتگارت
bavar88 - هلند - امستردام من نمیخوام با امثال تو کلکل کنم ولی میدونی مشروطه و انقلاب اسلامی ایران یکی نیستند که توی پرانتز گذاشتی. اگه بجای شعار دادن کمی مطالعه کنی کمتر تو اینجا جوک میشی. اگر چه بدون تو هم سوژه برای خندیدن نداریم. در ضمن خجالت نکش ندونستن عیب نیست نپرسیدن عیبه. امیدوارم خدا خودش به راه راست هدایتت کنه.
شنبه 30 آبان 1388

DADA-S - هلند - آمستردام
bavar88 - هلند :شما که کارمند سفارت ایران تو هلند هستی‌ از ترس این که پست مفت خوریتو از دست ندی این جوری خود شیرینی‌ میکنی‌ دیگه نه ؟ حتما کپی‌ این کامنت‌ها رو هم برا وزارت امور خارجه هم میفرستی که خوش رقصی هات کامل بشه.
شنبه 30 آبان 1388

hirowa - ایران - هیرو
روح همه ی دلاوران مشروطه که با چنگ و دندان بساط استبداد را جمع کردند شاد.. ایرانی تا دلاوری چون ستار خان و باقر خان و تبریزی چون تبریز آن زمان را اگر ندارد کار ما به اینجا رسیده است
شنبه 30 آبان 1388

wildpiony - هند - بمبیی
ای خدا ببین این bavar88 مونگول چه جوری میاد یه کامنت میذاره همه رو میذاره سر کارجوابشونم نمیده!!!
شنبه 30 آبان 1388

mosafer gharib - المان - فرانکفورت
ماهی از سر گنده گردد نی ز دم فتنه از عمامه خیزد نی ز خم.
شنبه 30 آبان 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
هرچی میکشیم از دست این آخوندهای کثیف است.
شنبه 30 آبان 1388

bahram366 - ایران - تهران
ارسلان افشاراجین -ایران-همدان معلوم نیست که کجای تو از رضا شاه سوخته که اینجوری حرف میزنی در کشوری نظیر ایران ان دوران که اکثریت مردمش بیسواد بودن وبشدت تحت تاثیر روحانیون دروغگووطن فروشی نظیر مدرس قرار داشتن حرف زدن از دموکراسی واقعا مسخرست خدمات رضاشاه به ایران برای هر ایرانی وطن دوستی اشکاره یکی از بزرگترین خدمات رضاشاه به ایران هم قطع دخالت های روحانیت مفت خور ومتقلب در امور مملکتی ایران بود
شنبه 30 آبان 1388

alind - کردستان - اربیل
روح شهدای مشروطه وهمجنین شهدای واذربایجان وکردستان سال1947_1945شاد باشد.
شنبه 30 آبان 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
ارسلان افشارآجین - ایران - همدان . مغز فندقی باز خودتو داخل ایرانیها کردی..پالان دوز پیشه وری و علی اوف توست نه رضا شاه.
شنبه 30 آبان 1388

daiana - ایران - تهران
من یکی رو تو این سایت گم کردم هرکی پیداش کرد به من خبر بده
شنبه 30 آبان 1388

arvin314 - انگلیس - برادفورد
من فکر مکنم همه ی این جریانات ره بسوی آزادی خواهد سپرد چه دیر چه زود.جنبش مشروطه ایران از ضربات مهلکی بود که بر پیکر استبداد و ارتجاع وارد آمد.هرچند ضربه ی آخر وتعیین کننده نبود اما زخمی کشنده بود.آزادی بطور مستمر با این 2 دیو اهریمنی در حال نبرد و کشمکش و کشتی گرفتن است.گاهی چون هم اکنون بر اثر نخواندن دست حریف استبداد و ارتجاع بر او چیره میشوند.اما این حالتی کاملا موقت و ناپایدار میباشد چون آزادی همه ی وجود آدمیست و انسان وجودش را از شر این اهریمنان حفظ خواهد نمود.ما پیروزیم چون آزادی پیروز است.
شنبه 30 آبان 1388

rezanl - هلند - آمستردام
DADA-S - هلند - آمستردام . عزیزم من هم اینطور فکر میکردم ولی بعدا متوجه شدم این بشر از اون افرادیه که تو جمع ایرانیها همیشه مورد تمسخر و اعتراض واقع میشه. در ضمن بیکاری و تنهائی شدیدا عذابش میده و تو زندگی شخصیش هم واسه جلب توجه همیشه ساز مخالف میزنه.
شنبه 30 آبان 1388

saeed85 - ایران - تهران
به دوستان عزیز توصیه می کنم مقاله آخوند دربار نوشته آقای بازرگان را بخوانند. https://www.bazargan.com/Abdolali/main3.html
شنبه 30 آبان 1388

alind - کردستان عراق - اربیل
روح شهدای مشروطه وهمجنین شهدای واذربایجان وکردستان سال1947_1945شاد باشد.
شنبه 30 آبان 1388

aydak - سوئد - سوئد
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو -- به به بازم که اومدی سلطنت طلب!! مقصود من از جغرافیا اونهایی بودند که در رویای مرزهای ایران در هزاران سال پیش به سر میبرند که خوب گرفتی! چنگیز و کورش و عمر و خشایار و احمدی نژاد و هیتلر و ناپلئون و .. همه از یک قماشند که تو و همفکرات بین اینها شاهان را انتخاب کردین اما اگه به مغز آهنینتون اجازه بدین آنچه گوش و چشمتان میشنود و میبیند تحلیل کند نه آنچه خود میخواهید، میتوانید بفهمید که من و همفکرام دنبال دموکراسی و حکومت مردم بر مردم هستیم . همان چیزی که در همین سوئد میبینی که چطور موفق شده اند این کار را انجام دهند. همان چیزی که در سوئیس میبینی که چطور یه ذره کشور سه تا زبان رسمی دارد و همه هم حقوق خودشان را دارند. اسپانیاش هم رفته باشی لابد دیدی مناطق دو زبانه اش چطور تابلوهای راهنما به هر دو زبان هست هر چند با اختلافی ناچیز که در حد یک لهجه است!! شما هم بدانید ملا 100٪ رفتنی است همانطور که شاه رفت! اما ایران هم اگر فقط دموکراسی بیاید خواهد ماند..
یکشنبه 1 آذر 1388

farid ario - ایران - تهران
blueberry64 - ایران - تهران دوست عزیز صمیمانه ازتون عذر میخوام.... در مورد این کاریکاتور دلم گرفت.یعنی ما بر گشتیم به صد سال قبل!!!! پس کی میخواهیم درس بگیریم.
یکشنبه 1 آذر 1388

tehran021 - انگلیس - لندن
روح این اقای جلیل محمدقلی‌زاده شاد باشه که صد سال پیش میدونست این ملاها چه ...هایی هستند ولی پدر و مادرای ما سی پیش سال تشخیص ندادن که چه بلایی داره سرشون میاد!. باید برای امثال این ها و فریدون فرخزاد مقبره ای از طلا ساخته بشه نه برای اون خمینی خاک بر سر بیمار روانی سادیسمی
یکشنبه 1 آذر 1388

darius mis - انکلستان - لندن
باید دست خالق این کاریکاتوست را طلا مگرفتند .و قلم طلاءی را به دستش می دادند .وظیفه روشن فکران بود که اول انقلاب قبل از اینکه خمینی خدا شود .این تصاویرها پخش مشود .و به مردم اگاهی میدادند.هنوز هم در این شرایط خطیر وظیفه روشن فکران است که مردم را اگاه کنند که جنبش سبز به هرز نرود.به امید رهاءی از شر مذهب وآخوندیزم.
یکشنبه 1 آذر 1388

babak z uk - انگلستان - منچستر
دوستان با عرض درود وخسته نباشید به همه. شمردم 31 نفر نظر داده اند . و از میان این تعداد 2 نفر طرفدار رژیم دجال و ضد ایرانی وضد بشرند. یعنی از 70 میلیون جمعیت ایران حدود 4.5 میلیون . یعنی 6.4 در صد . یعنی اگر .. های طرفداران احمدی نژاد هزار تیر (لقب احمدی نژاد در زندان اوین . چون به مغز بیش از هزار اعدامی تیر خلاص زده است) هم رای داده باشند .به عبارتی از 42 میلیون رای دهنده .2.700.000 نفر آنهم با تقلب و با شناسنامه حتی بچه های شیر خوار شان. پس دوستان..... . ناراحت نشوید .در نظام مردمی..هم لازم است. پیروز باشید.
یکشنبه 1 آذر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
daiana - ایران - تهران بگردی پیدا میشه. همین نزدیکی هاست. همونی که اول اسمش dannni هست؟!!!
یکشنبه 1 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
رضا شاه دست هرچه اوباش و ملای مزور را از دخالت در امور حکومتی برید و زیرساخت های اجتماعی و صنعتی و علمی ایران را بنا نهاد. ایران را از یک کشور ویرانه و از هم گسیخته که به دست ..بیصفت قاجار به وضع فلاکت بار افتاده بود به یک کشور منسجم و در حال توسعه تبدیل کرد. او یک قهرمان ملی است و مهم ترین کارش از میان برداشتن نسل سوخته و بی خاصیت قاجار بود. اینهایی که از رضاشاه بد میگویند یا از نسل ملا هستند یا . زاده های ناصرالدین شاه.
یکشنبه 1 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
bahram366 - ایران - تهران . این به احتمال زیاد همان شاهسون یا افشارلی است . یک پانترک تمام عیار است و کارش تفرقه اندازی میان فارسها و آذریهاست. از اینجا سوخته که رضا شاه تومار دودمان فاسد قاجار را در هم پیچید و احمد شاه ذلیل و بیعرضه را از ایران بیرون کرد.
یکشنبه 1 آذر 1388

stockholm - سوید - استهلم
اbavar88 - هلند . دوست گرامی البته که حق کمی با شماست. چون اخوند یعنی مار. تهی مغزهای غیر اخوند هم همون عقربها و عنکبوتها هستن اما از اونجا که تازیانی مثل شما کلن جانورخور هستن به لطف یزدان پاک به جان هم افتادن و همدیگرو میخورن. در ضمن کاملن مطمئن هستم که از مشروطیت هیچ نمیدانی اصلن از تاریخ هیچ نمیدانی. به امید ازادی سرزمین جاوید ایران
یکشنبه 1 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
aydak - سوئد - سوئد. این چه حرفی است که میزنی؟ کوروش که منشور حقوق بشرش زبانزد دنیا است و فرمانروایی برپایه دموکراسی بوجود آورد که اقوام گوناگون در صلح میزیستند را با عمر چاقو کش راهزن و ادمکش و هیتلر جنایتکار و چنگیز وحشی و خونریز مقایسه میکنی؟ واقعا درک تاریخیت در حد یک بچه ابتدایی است.
یکشنبه 1 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ضمنا در همین سوئد و اسپانیا مردم برای تاریخشان ارزش قائل اند و به پادشاهانشان احترام میگزارند و دموکراسی هم دارند. هیچ سوئدی نیست که بگوید ژان باپتیست برنادوت مانند هیتلر بود. این تفکرات تندرویانه برای محو تاریخ ایران به هیچ جا نمیرسد و همان تلاش کوری است که آخوندها میکنند و نام پادشاهان را از کتابهای تاریخی حذف کردند. مردم ایران پادشاهان گذشته کشورشان را به جز قاجار و صفوی و ترک و مغول دوست دارند و احترام میگزارند.
یکشنبه 1 آذر 1388

f117 - هلند - المره
سلام دوستان ارومیه ای...من دنبال یک همکلاسی قدیمی در ارومیه هستم 20 سال بیشتر گمش کردم..اگه کسی اورا میشناسه لطفا منو اگاه کنه ..ممنون.اسمش فریبا صاحبی هستش..لطفا کمک کنید
یکشنبه 1 آذر 1388

blueberry64 - ایران - تهران
farid ario - ایران - تهران ** :) بی خیال عزیز! سوءتفاهم بود دیگه. شاد باشید
یکشنبه 1 آذر 1388

mashady - انگلیس - منچستر
aydak - سوئد - سوئد زنده باشی چه زیبا گفتی لذت بردیم موفق و پیروز باشی
یکشنبه 1 آذر 1388

Kavkaz - ایران - تهران
bavar88 - هلند - امستردام -البته این مارهای عمامه به سر فقط شامل اونهایی که اسم بردی نمیشه.خمینی خامنه ایی جنتی احمد خاتمی و اونهای دیگه رو فراموش کردی اسم ببری.در ضمن انقلاب اسلامی همان مشرطه نیست بلکه دوران استبداد محمد علی شاهه که تکرار شده.
یکشنبه 1 آذر 1388

arash050 - امارات - امارات
خاک عالم بر سر ما که همیشه باید یه دیکتاتور بالا سرمون باشه چه شاه باشه چه اخوند تف به روح جفتشون فقط ایران ازاد
یکشنبه 1 آذر 1388

پاینده ایران - ژاپن - اساکا
دانشور - انگلستان - شفیلد. ای تبریزی ای آلبالو ای باقلوا...ممنون از اطلاعات مفیدی که دادی. واقعا که دانشوری!. aydak - سوئد - سوئد . *چنگیز و کورش و عمر و خشایار و احمدی نژاد و هیتلر و ناپلئون و . همه از یک قماشند* حتی آخوندها هم چنین بی محابا به نیاکان ایرانی توهین نمی کنند. این است دمکراسی مدرن و بدون جغرافیایی که تو و همفکرانت قصد تحمیل به مردم ایران را دارید. ننگتان باد.
یکشنبه 1 آذر 1388

daiana - ایران - تهران
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز . . سلام خوبی ؟حالا کجاس؟
یکشنبه 1 آذر 1388

ارسلان افشارآجین - ایران - همدان
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو با من بحث نکن تو در حد من نیستی. arashbehdin - امریکا - اتلانتا باریکلا به تو با این هوشت خوبه خرگوش نشدی. ...
یکشنبه 1 آذر 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
aydak - سوئد - سوئد . گاهی تعجب می کنم چگونه کسانی با مغلطه سعی در پیشبرد اهداف شوم خود دارند. 1...کسیکه کورش و چنگیز را یکی می داند نه تنها جوک برای ایرانیهاست بلکه خارجیان به اوخواهند خندید. 2. اگر بگویم رضا شاه خدمات ارزنده ای به ایران کرد و نباید چون ملایان کثیف به او توهین کرد یعنی سلطنت طلبی؟؟؟؟تازه اگر هم باشم قابل مقایسه با جدائی طلبی نیست. 3..شما استاد مغلطه هستید کدام ایرانی در ارزوی باز گشت به مرز باستان است یعنی نیمی از جهان!!!!!!. .4..طبیعی است در سایت نمی توانید تبلیغ جدائی طلبی کنید ولی در زیر انتقاد از ملا و اسلام اهداف شما معلوم..در ضمن تنها قومی که نسبت به او ظلم شده قسمت سیستان و بلوچستان است شما که هم صدها سال بر ایران حکم راندید و اکنون نبض اقتصاد دست شماست.
یکشنبه 1 آذر 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
ارسلان افشارآجین - ایران - همدان . معلومه خدا نکنه چون تو ضد ایرانی باشم اینو درست میگی.
یکشنبه 1 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو ادامه . اما امیدوارم مشکلات ما داخل همین کشور حل شود که تنها به دست دموکراسی است. رسیدن به مراحل بعدی به نفع هیچکس نیست و منجر به فدا شدن نسل بزرگی از بچه های بی گناه میشود.. راستی اگه خواستی جواب بدی در حال عصبانیت ننویسی
یکشنبه 1 آذر 1388

arash050 - امارات - امارات
bavar88 - هلند - امستردام . من واقعا نفهمیدم تو چکاره ای بس هلند چه غلطی میکنی برو زیر دل اون احمقی مگه همینو نمیخوای
یکشنبه 1 آذر 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
aydak - سوئد - سوئد . از طرفی سخن شما بسیار سنجیده و درست است. ما ایرانیها عادت داریم یک کسی تا حد خدایی برسانیم و افراط و تفریط در کار ما زیاد است. شاید مهمترین عامل عقب ماندگی ما هم همین باشد . اوایل انقلاب خمینی را چنان بزرگ کردیم که بر سر ما فرود آمد. حکومت دیکتاتوری دیکتاتوری است. چه به نام اسلام باشد و چه به نام ایران باستان و کورش. ولی با یک سخن شما موافق نیستم. در زمان قدیم تک محوری و مادام العمری امری شایع بوده و نمی توان با امروز که حکومت ها جمهوری و پارلمانی است مقایسه کرد. کوروش هخامنشی هم با چنگیز که به هیچ کس رحم نمی کرد و همه را قتل عام میکرد تفاوتی دارد. درست است که در جنگها همیشه خونریزی است و کوروش و داریوش هم در جنگ ها آدم می کشته اند اما مانند چنگیز و تیمور و هیتلر ماشین آدمکشی راه نمی انداختند.سربازان چنگیز در حمله به خانه ها به کودکان و نوزادان هم رحم نمی کردند.
یکشنبه 1 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو بله من فکر میکنم تمام دیکتاتورها از آخوند و شاه و مغول و عرب و اروپاییش و عثمانیش همه از یک قماشند حالا هر کی میخواد بخنده بخنده.. من هم از شما تعجب میکنم که چطور یکی را که خود قبول دارید بت میکنید و دیگری را که قبول ندارید کثیف ترین و . لقب میدهید . من چند سوال از شما دارم: 1-چرا محمد 55 ساله را که با دختر 9 ساله ازدواج کرده است بدوی میدانید ( تا اینجا من هم با شما هم عقیده هستم) اما چرا کورش را که دخترش آتوسا را به عقد پسرش در آورده است پیشرفته تر از زمان خود میدانید؟؟؟ 2 - چرا حمله اعراب و مغول به ایران وحشیگری است (من هم همینطور فکر میکنم ) اما حمله های ایرانیان به مصر و یونان و ... باید جزو افتخارات ما محسوب شود؟ 3- سوال زیاد است اما من فقط یکی هم در مورد رضاشاه میپرسم : اینکه رضاشاه کارهای مثبتی برای ایران کرده است درست است اما این دلیل نمیشود که شما چشم بپوشید از ظلمها و جنایاتش کوچ دادن های اجباری، قتل عام عده ای از عشایر کهگیلویه ، بختیاری و قشقایی، کشتار مخالفان خیلی زیادی از وزیر و نماینده گرفته تا شاعر و.
یکشنبه 1 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو ب ادامه ... ( البته من خودم اعتقاد دارم کاش او نخست وزیر باقی مانده بود که آدمی جمهوری خواه بود وقتی شاه شد تبدیل به یک دیکتاتور شد) .. میدانم چقدر به ترکیب خلیج عربی حساسیت دارید در حالیکه رضاشاه این کار را را داخل مرزهای کشور آنهم به بدترین شکل ممکن انجام داده است . تغییر اسامی ترکی به فارسی در عصر او انجام گرفته است. سعی کرده اند در این راه از تشابه اسمها استفاده کنند گاهی اوقات چنین اسمهای توهین امیزی انتخاب کرده اند مثلاً : اسم روستایی به نام (ساری قایا ) در زبان ترکی به معنی (زرد صخره) ، را به سارقیه تغییر داده اند!!!! این دیگر اوج وقاحت است که کسی در داخل کشور خود با مردمش انجام میدهد.. میگین خارجیها میخندند؟؟ آره حق با شماست اتفاقاً وقتی این مسئله را برای دوستان و همکاران سوئدیم تعریف کردم کلی به حماقت این دیکتاتور خندیدند !! بله وقتی به سوئدیها میگم مردم ایران یه چند زیان صحبت می کنند اما فقط فارسی رسمی است شوکه میشوند میگن چه وحشتناک !!!
یکشنبه 1 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو ادامه ...وقتی میگم حتی تازگیها مردم آذربایجان وقتی برای مغازه هاشون اسم ترکی میذارن دولت میاد مغازه را پلمپ میکنه میگن شما ایرانیها پس مشکلتون صرفاً دیکتاتوری اسلامی نیست!.. ضمناً بهتر است سنگ سیستان بلوچستان را به سینه نزنید من که میدانم هدفتان چیست چون نیازی به اونها ندارید و از دست دادن آنها براتون مهم نیست! اما به آذربایجان خیلی نیاز دارید.. ضمناً جک این است که میگین اقتصاد ایران دست آذربایجان است!! چون الان دیگه یک بچه هم میداند دست کیست! راستی جدی جدی سخت در اشتباهی حداقل در مورد من یکی!! چون اگه احتیاج به تبلیغات تجزیه طلبی داشته باشم این سایت نمیام!! جاهای دیگه هم زیاده! نه از تو میترسم نه از دیگری که بخوام مثل سلطنت طلبها زیر خاکی تبلیغ کنم!، اما اگر من هم یک روز به این نتیجه برسم که حق با آنهاییست که میگن مشکل ما فقط با تجزیه ایران به چند کشور کوچکتر حل میشود، قطعاً در آن راه قدم برخواهم داشت.
یکشنبه 1 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
arashbehdin - امریکا - اتلانتا .. شما بهتره هنوز خیلی چیزها یاد بگیرید. قاجار را رضا شاه برنداشت انکلیس و آمریکا برداشتند! و رضا شاه را انتخاب کردن گذاشتند به جاش!! همونهایی که خود رضا شاه را هم برداشتند! پسرش هم به وسیله همون مردم که تو میگی برداشتند! رضا شاه اگه قدرت داشت سر قدرتش میموند چرا تبعید شد!!!؟؟؟! چون دیگه دوره اش به سر اومده بود مثل قاجار! اقلاً به اندازه صدام هم لیاقت نداشت بماند در کشور خود بمیرد! ضمناً تو در حسرت پهلوی هستی که عرضه نداشتند حتی به اندازه نصف قاجار بمانند! تو دلت از اونجا سوخته پان فارسیست -- یاد بتت محمدرضا شاه می افتی که هیچ کشوری بهش پناه نمیداد و معروف شد به کشتی هلندی آواره که جایی برای پهلو گرفتن پیدا نمیکند، میسوزی میگی!!
یکشنبه 1 آذر 1388

wildpiony - هند - بمبیی
daiana - ایران - تهران عزیز دل برادر تو تصاویری که اشک خیلی هارو درآورد برو پیداش میکنی
یکشنبه 1 آذر 1388

دانشور - انگلستان - شفیلد
تا از توهین به مردم آذربایجان دست برداشته نشود و تا رضایت تبریز نباشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. آذربایجان سر ایران است. مشروطه هم از تبریز شروع شده و به تبریز هم ختم خواهد شد. والسلام!
یکشنبه 1 آذر 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
aydak - سوئد - سوئد. دوست عزیز رضاخان را انگلیس تنها برداشت نه با آمریکا. آمریکا در آن زمان آنقدر قدرت نداشت. پیروز باشید.
یکشنبه 1 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
aydak - سوئد - سوئد . من یکی حاضرم مملکتم به دست امریکا بیفتد تابه دست افراد بی وطن و بی هویت و بیسواد و تند روی مانند تو که هیچ کاره هم هستید. این افکار عهد عتیق دایی جان ناپلئونی که تو داری مدتهاست منقرض شده. دموکراسی تو و همفکراتن بیشتر به انارشیسم اجتماعی و فرهنگی شباهت دارد. حتی ملاها هم از ترس تو دهنی مردم ایران جرئت نکردند با این همه بی شرمی به فرهنگ و تاریخ ایران بتازند. شماها بهتره در همان بقالی سر کوچه ماست بفروشید تا اینکه به فکر مملکت داری بیفتید.
یکشنبه 1 آذر 1388

freydun - ایران - شیراز
aydak - سوئد - سوئد --تو ظاهرا میخواهی منطقی حرف بزنی.من چندین کامنت از تو خواندم که از پراکندگی افکار و تغییر روزانه نظریه هایت خبر میدهد. تو دوست داری طرف سخن باشی ولی برای همه ایران کم می اوری وگاهی دو مطلب از نوکران علی اف میگویی و کم میاوری دوباره به جریان فحاشین می افتی و دوباره از اول.وقتی صحبت از اذربایجان واذری است منظور شخص نیست بلکه فرهنگ والا و روح سلحشوری و میهن پرستی ان است وافرادی را میپروراند مثل ستار خان که به کنسول روس میگوید: من می‌خواهم که هفت دولت به زیر بیرق دولت ایران بیایند. من زیر بیرق بیگانه نمی‌روم.ادم اول برادریش را ثابت کند و تو لیاقت داری برای همه ایران ازاد بجنگ. دموکراسی خود درون ان است. والا در همان اذربایجان بقدری میهن پرست است که سرت را با سنگ له میکند اگر نوکری علی اف را کنی.
یکشنبه 1 آذر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
daiana - ایران - تهران . سلام. تشکر. شما خوبید؟ آره دوستمون راست میگن. توی اون لینک دیدم که هستی. برو ببینم چی کار میکنی
یکشنبه 1 آذر 1388

bahram366 - ایران - تهران
aydak-سوید-مالمو من میدونم ناراحتی امثال تو از رضا شاه چیه چون.. های بیغیرت قاجار رو کنار گذاشت ایران رو مجددا متحد کرد وپایه های توسعه ایران رو ریخت این چنین عصبانی هستی البته از وطن فروشهایی نظیر تو یا ارسلان افشار اجین از همدان انتظار دیگه ای هم نمیره
یکشنبه 1 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
arashbehdin - امریکا - اتلانتا ..freydun - ایران - شیراز . بهتره اول خودتون کمی سطح سوادتونو بالا ببرید بعد بیایید اظهارنظر کنید . وقتی حرفی برای گفتن نداشته باشین فحش میدین کاری غیر از این بلد نیستین . ضمناً آقا فریدون بهتره مواظب سر خودت باشی له نشه! اگه دوزاریت کج نبود تو همین وقایع اخیر میفهمیدی که چقدر راه آذربایجان از شیراز شما و تهران جدا شده!! بانیش هم شما پان فارسیستها هستین. ضمناً این تویی که دوست داری طرف سخن باشی که برام کامنت گذاشتی من که اسمتو به خاطر ندارم . bahram366 - ایران - تهران.. بهتر که قاجار رفت اما انگلیس بردش، نه رضاشاه !! که خودشو هم انگلیس آوردش و بردش !! این تویی که ناراحتی از رفتنش، ما خوشحالیم که خیلی وقته رفته اونم با دودمانش!!!.
دوشنبه 2 آذر 1388

mashady - انگلیس - منچستر
arashbehdin - امریکا - اتلانتا انقدر مغرور نباش وقتی کم اوردی و دیدی حق با aydak عزیزه یه معزرت خواهی کوچیک همه جیو حل میکنه
دوشنبه 2 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
mashady - انگلیس - منچستر. مسخره است!! معذرت خواهی کنم؟ حق با او بود؟ بشین به همین خیال باش که از یک وطن فروش که به تاریخ کشورم توهین کرده معذرت خواهی کنم!!! برای امثال شما ایران که مهم نیست، مهم اینست اسلام از نوع شیعه پابرجا بماند.
دوشنبه 2 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ضمنا ما هیچوقت جلوی وطن فروشان و دروغگویان و اسلام پرستان و مزدوران عرب کم نمی آوریم. بیسواد هم خودتان هستید با آن افکار عهد عتیق و فاشیستی تان.
دوشنبه 2 آذر 1388

i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش
ایداک عزیزم از سوئـــــــد: زنده بـــــــــاد نــــگاه شـــفاف؛ مستـــــقیم و بلنـــــدتان؛ نگاه پخته شده در درد و مشکل؛ با فرورفتن به عمق مسائل از کلمه کلمه نوشتارتان پیدا و ملموس است. عزیزم فقط دستخوش ناراحتی و تقابل به مثل در پاسخ به لیچارگوئیها نشوید که به دام افتادن ذهن وبینش را در پی دارد. به تله معلومات و کتب تاریخی و گفتار این و ان نیافتید که به بیراهه و جهتگیری خواهیم افتاد. تازگی و طراوت نگاهتان را تبریک میگویم. شاد باشید.
دوشنبه 2 آذر 1388

i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش
نقل قول از چند کتاب؛ یا چند روایت تاریخی هیچ ارزش و اعتباری ندارد و فقط بیراهه و کشمکش یا یقه گیری بدنبال دارد. این مسلم است که یک نویسنده یک روایت تاریخی را با نگاه و بینش ایدئولوژیک خودش اندازه گیری و سبک سنگین کرده و انرا به خوشایند و تناسب نگاهش نوشته است. اینطور نیست؟ نمونه های بسیاری وجود دارد که یک حادثه یا یک شخصیت را؛ تاریخ نویسان کاملا متفاوت نقل و روایت کرده اند. و قطعا انسانها نیز به فراخور نگاه وتعلق ایدئولوژیکی و یا باورهایشان؛ در کنار روایتی که بیشتر به مزاجشان سازگار است لم داده و از ان دفاع میکنند. اینطور نیست؟ در این حالت یک روایت تاریخی چه ارزشی دارد؟ بجز دمیدن در کوره باورها و احساسات ناشی از باورهای من؛ و متعاقبا یقه گیری با انکس که مطلب را به گونه دیگری میبیند؛ و دل در باورهای من ندارد؛ چیز دیگری میبینید؟ شاد باشید.
دوشنبه 2 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش .. دوست عزیزم از توصیه بجا و توجه تان بسیار ممنونم (حتماً استفاده خواهم کرد) . من هم به شما بابت این روح آرام و تفکر زیبا و منطقی تان تبریک میگویم .
دوشنبه 2 آذر 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
aydak - سوئد - سوئد. عجب و 10000 عجب کورش اتوسا دخترش را به عقد پسرش در اورد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اینرا از کتاب پور پیرار استخراج کرده اید یا کتاب //نیست در جهان//. کورش 2 پسر داشت کمبوجیه که برادرش بردیا را کشت و به مصر حمله کرد///دخترش اتوسا هم با داریوش اول ازدواج کرد که حاصل این ازدواج خشایارشا بود. چرندیات ازدواج با محارم در ایران باستان نبود شما بالای کتاب را ندیده اید..قسمت 1
دوشنبه 2 آذر 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
قسمت 2. این کشور مصر بود که برای عدم اختلاط خون فراعنه با مردم عادی ازدواج با محارم رواج داشت. کسی از جنگ با مصر و یونان دفاع نکرد حمله ی کورش به بابل به در خواست مردم بابل بود تا از ظلم شاه خود برهند. شما خود بهتر ی دانید زبان ترکی زبان منطقه ی اذربایجان نبود وزبان پهلوی رواج داشت زبان ترکی یاداور حمله ی مغولان به ایران است اشکالی هم نیست ولی اتکا بیش از اندازه ی شما تردید امیز است به نظر من فارسی زبان مشترک و بقیه ی گویشها هم می تواند در جوار ان برای مناطق خاص ان زبانها تدریس شود ولی متاسفانه کامنت شما نکته ی پنهانی را در بر دارد و خوب می دانید مقصود من چیست!!!!!
دوشنبه 2 آذر 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
قسمت 3. من هم اگر چون شما می اندیشیدم باید می گفتم چرا .حکومتهای ترک زبان چون عرب زبان دودمان ایرانی را برباد دادند.صفویه مروج شیعه ننگینتر از سنی و رواج اخوندیسم در ایران با اوردن ملا از جبل عامل لبنان...قاجاریه بر باد دهنده ی قسمتهای بزرگی از ایران و خلخالی جلاد بزرگ!!. من برای قضاوت خادمان را چون کسروی ستارخان و باقرخان و ایرانی راستین بابک خرم دین را می بینم چون مغرض نیستم در ضمن اگر رضا شاه کلمات ترکی را به فارسی تبدیل کرد این منفی است؟؟؟ خوب کسروی هم اینکار را کرد پس او هم خیانتکار بود؟؟اتفاقا باید در ایران فردا تمام کلمات عربی از فارسی زدوده شود...بخود ائید افکار شما دقیقا ضد ایرانی و اب به اسیاب ملاست خود دانید شما که در سوئد هستید سامر ها بومیان سوئد هستند ایا زبان سامری رایج است؟؟
دوشنبه 2 آذر 1388

aryamiss - المان - هانوور
کاملا با اوضاع امروز ایران مطابقت داره ولی مهم اینه که مردم تصمیم بگیرن میخوان جزو کدوم قسمت از این تصویر باشن وقتی من دیدم کاملا احساس کردم که خانوادم در ایران دارن اینجوری عذاب میکشن و قلبم تیر کشید اما بهتر از اینه که احساسی رو داشته باشم که اعضای خانواده خامنه ای قاتل و دیگر ادمکش های جمزوری اسهالی با دیدنش دارن در ضمن این کاریکاتور نبود بلکه تصویری از سرکوبهای اخیر در وطن عزیزمونه
دوشنبه 2 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش. شما با این همه تلاشی که داری لفظ قلم بنویسی تنها میخواهی با جنبش آزادیخواه مردمی ایران یا جنبش سبز مخالفت کنی. در تمام کامنتهات از درک و شعور حرف میزنی ولی کار مردمی را که میخواهند صدای اعتراضشان را به دنیا برسانند بیهوده و پوچ میدانی. شما که مدام از کروبی و موسوی بد میگی چرا از ا.ن و دار و دسته اش به خاطر پایمال کردن امید و آرزو و سرکوب میلیونها ایرانی خرده نمیگیری؟ چرا از تجاوزات دسته جمعی و کشتار آدمهای بیگناه در زندانها چیزی نمیگویی؟ همه حرفت را بگذار کوتاه کنم :" جنبش سبز و آزادیخواهی همه اینها کشک است و با این کارها راهی به جایی نمیبرید پس بشنید سر جایتان دولت کودتا جایش محکمتر از این حرفاست که با اعتراضات شما سرنگون شود." . شما ادعای ادب داری ولی افکارت فاشیستی است.
دوشنبه 2 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
نقل از ویکی پدیا:(ترجمه) احمد شاه(قاجار) در یک کودتای نظامی در سال 1921 به دست وزیر جنگ خود ، کلنل رضاخان، که بعدا پست نخست وزیری را به دست اورد، به کنار رانده شد. سرانجام در سال 1923پس از خلع از قدرت به تبعید فرستاده شد. او در سال 1925، زمانی که رضا خان از سوی مجلس بعنوان پادشاه معرفی شد، رسما از پادشاهی عزل گردید.
دوشنبه 2 آذر 1388

ali203 - ایران - بوشهر
دادا/اس هلند امستردام با درود بیکران خدمت شما هم وطن عزیز فکر میکنی باور 88هلند امستر دام لیاقت کاریکاتور را دارد امثال اینان فقط باید خودشون باشند اگه خاطرت باشه دهه 60 نظامیان تازی عربستان به یه تعدادی از خواهران بسیجی در مکه مکرمه تجاوز کردند که باعث مسرت و خوشحالی جمهوری اسلامی شد بعد حاصل این اتحاد تاریخی اسلامی را اوردند ایران واموزش ایران فروشی اسلامی دادندبعد یه تعدادی را در ایران نگه داشتند وبقیه را فرستادند کشور های مختلف اگه بقیه را حدس زدی فدات شم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوشنبه 2 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
(نقل آزاد از ویکیپدیا) "پس از سرنگونی پادشاهی قاجار در سال 1925، خانواده پادشاهی به خارج از ایران تبعید شدند.این خانواده هنوز هم ولیعهد معرفی میکند." . البته این خیال باطلی است اگر فکر میکنند روزی به پادشاهی در ایران خواهند رسید. طومار این دودمان در همان روزی که به دست رضاخان از قدرت به کنار رانده شدند در هم پیچیده شد. امروزه از قاجار تنها نامی بهمراه نفرین و تنفر باقی مانده است.
دوشنبه 2 آذر 1388

i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش
ارش بهدین عزیز بزرگوار از اتلانتا: رساندن صدای یک مردم به دنیا؛ فقط یک جمله قشنگ و دلپسند است. چرا که دنیا متاسفانه برای ازادی انسانهای دربند؛ تره هم خرد نمیکند. روابط دنیا و سیاستمدارانش کاملا بر اساس سودجویها و فرصت طلبیهاست؛ اینطور نیست بزرگوار؟ عزیزم: رذالت و جهالت این رژیم و سردمدارانش اظهر من الشمس است. چیزی برای گفتن وجود دارد؟ این مسلم و محرز است که اینها رفتنی هستند و طنابشان پوسیده است. اما چیزی که کاملا لرزان و نامشهود است؛ جانشینهای این حضرات است. انتقال یک دیکتاتوری؛ به یک دیکتاتوری دیگر قرنهاست که در ایران بازار و رواج دارد. اینطور نیست؟ عزیزم حرف نگارنده کوتاه و مشخص است : شعار مانع از دیدن میشود. دنبال کسی را افتادن نهایت درماندگی و کورذهنی است. با چشم خودتان ببینید و با مغز خودتان بیاندیشید. ازادی را هیچکس نمیتواند به شما بدهد؛ مگر خودتان. اگر شما را رنجانده ام؛ به ببخش و بزرگ قلبیتان امید دارم. شاد باشید.ه
سه‌شنبه 3 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو .. دوست عزیز اگه آدم با بدبینی پیش داوری نکنه به نظرم میتونه خیلی راحت تر و خوشحال تر زندگی کنه . من کتابی از پور پیرار نخوانده ام و اطلاعاتی هم در موردش ندارم که بخوام نظر بدم اما اگر بعد از خواندن تمام کتابهای مورد علاقه خودم وقت اضافه بیارم و علاقه مند باشم اونم میخونم به هر حال آدم که از مطالعه کتابهای گوناگون ضرر نمیکند. - اما در مورد آتوسا : وقتی چند سال پیش با دوستان دنبال معنی دقیق اسمهامون بودیم به لعت نامه دهخدا ( میدونید که خیلی قبل تر از پورپیرار ) مراجعه کردیم و حتماً میدانید که او با ‌ذکر منابع توضیحات مفصلی هم برای اسامی تاریخی نوشته است اولین بار آنجا من در مورد آتوسا خوندم که او با برادرش کمبوجیه ازدواج کرده است . سومین ازدواج آتوسا با داریوش است که مادر خشایار میشود - میتونید خودتون به لغت نامه اش مراجعه کنید و منبع ذکر شده اش را هم نگاه کنید. یا اگه در دسترس ندارید ، آن لاین : https://www.loghatnaameh.com/dehkhodaworddetail-a3d7e1b99c7f40dbbd932cba1d7b4ae6-fa.html
سه‌شنبه 3 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو .. ضمناً تغییر زبان آذربایجان یک تئوری در یک مقطع سیاسی بود که بیشتر شبیه افسانه است. اگر بعد از مغول ها زبان ما عوض شد 1- چرا مغولی نشد؟؟؟!!!! 2- چرا پس زبان نیشابور و .. بقیه شهرهای تحت نفوذشان عوض نشد؟؟!!! 3- چرا با حمله اعراب عربی نشد؟؟!! 4- و هزاران چرای دیگر .. ! اما بهتره بدونین که این دشمنی که شما با ترکی دارید ما ترکها هرگز با فارسی نداشتیم الان هم نداریم و اصولاً دشمنی با یک زبان درد کسی را دوا نمیکند. شما نگران نباشید اگر مردم آذربایجان خواندن و نوشتن ترکی را یاد بگیرند به معنی از بین رفتن فارسی نیست. در همین سوئد دیگه حتماً دیدین مردم عادیش هم 3و4 تا زبان بلدن و هر زبانی بخوای میتونی یاد بگیری. تا بچه ها gymnasiet را تموم کنن 3تا زبان میتونن بخونن سوئدی و انگلیسی که اجباری است یک زبان هم به انتخاب خودشون باید بخونن. حتی اگه سامری باشه که شما گفتین. خودم بارها با سوئدیهایی برخورد داشتم که بهتر از خودم ترکی صحبت کرده اند! یک عرض دیگه داشتم دوست عزیز اگر آدم مغرضانه و با نفرت شخصی بخواد قضاوت کنه میتونه همه بدیها رو بگه و خوبیها رو سانسور کنه.
سه‌شنبه 3 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو .. آره رواج شیعه با صفویه بود اما فراموش کردین مقاومت عجیب و پیروزی آنها در مقابل حملات عثمانی را که میدانید آن زمان چه قدرتی داشتند، فراموش کردید اصفهانی ساختند که صدها سال بعد از آنها هم حرف اول را در ایران میزند، بندرعباس را چگونه از پرتقال گرفتند، .. بله قاجار هم مثل شاهان دیگر. اما بهتر است کمی هم منصف بود ربطی به ترک و فارس بودن ندارد. وقتی حکومت مردمی نباشد در مقابل قدرتهای خارجی تسلیم میشود اگر قاجار قسمتهای بزرگی را داد، مگر محمدرضا پهلوی بحرین را نداد؟ مگر سال 57 در کشور ماند و مقاومت کرد؟ ساسانیها هم ترک بودند کشور را کاملاً به اعراب باختند؟
سه‌شنبه 3 آذر 1388

aydak - سوئد - سوئد
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو .. اگر انسان خودمحوری را کنار بگذارد خیلی زیباتر زندگی میکند متاسفانه عادت زشت بیشتر ایرانیهاست که هر شکست و ناکامی داشته باشند به گردن دیگری بندازن! این مسئله از خانه ها شروع میشود: فامیلهای همسرم شب کنکور اومدن بچه ام نتونست درس بخونه وگرنه پزشکی بود! پسر همسایه پسرمو معتاد کرد! دوستم منو فریب داد! و کمی بالاتر: اصفهانیا نمیذارن شیراز پیشرفت کنه! تبریز نذاشت اردبیل رشد کنه! و بالاتر: ترکها عربا نمیذارن ایرانیها پیشرفت کنند!!!!!! و بالا تر : این اروپاییا و آمریکاییا نفت ما رو خوردن پیشرفت کردن و...!!! چشمها را باید شست جور دیگر باید دید....
سه‌شنبه 3 آذر 1388

lolita lolita - ایران - مشهد
i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش ...ببین برادر ترکها از اسیای مرکزی به آناتولی مهاجرت کردند اولین حکومت آنها مربوط به قرن ششم میلاده. اما ساسانیها مردم بومی ایران بودند و ریشه پارسی و هخامنشی داشتند و در استان فارس ساکن بودند. چرا پان ترکها تاریخ رو تحریف می کنند هدفشون از این کار چیه ترکها با اقوام مغول هم ریشه هستند نه با هند و اروپاییها حتی اگر هند و اروپاییها هم به خاطر جنگ زبان ترک را گرفتند ربطی به ترکها ندارد ساسانیها نه ترک زبان بودند نه مغول. حال ادم از این همه دروغ به هم می خوره خجالت هم نمی کشی به آرتمیس دروغ می گی!
پنج‌شنبه 5 آذر 1388

i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش
لولیتا جان از مشهد: امیدوارم حال سرکار عالی خوب بوده و سلامت باشید. قربون این نگارنده دقیقا به علتی که در بالا نوشته؛ به هیچ تاریخ و نوشته تاریخی اهمیت نمیدهد. منظور شتابزده شما؛ نوشتن ادرس اشتباه این جانب را بدنبال داشته. نگارنده بهیچ وجه در بحثهای هزارویک شک تاریخی؛ و جنجالهای قبرستانی و غبارزده تاریخ خودش و بینشش را به دام نمیاندازد. این گفتگوها هیچ اعتبار و ارزشی ندارند. این کتاب را من خوانده ام ؛ ان کتاب را شما خوانده اید. من فکر میکنم فهمیده ام؛ شما هم فکر میکنید فهمیده اید و بــــــــــله! مابه سروکله هم میپریم و کاملا گیر میافتیم. اینطور نیست؟ این امر واضح و مشهود است بزرگوار. تاریخ هیچ چیز به انسانها نیاموخته. این مطلب مثل روز یک حقیقت مسلم و محرز است. شاد باشید.
پنج‌شنبه 5 آذر 1388

i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش
دوستان بزرگوار: اینهمه لی لی؛ لی لی حوضک تاریخی به چه کار میاید؟ کولیگری و بر سر هم پریدن که کدام قوم کجا بود و چه کار کرد یعنی چه؟ یک کتاب خواندن و انرا در شیپور و کرنا کردن چه معنی و مفهومی دارد؟ چرا ذهن شما در تاریخ و اسکلتهای تاریخی صفا میکند؟ تاریخ جنگهای خونین؛ و جنایات هولناک؛ هیچوقت توانست انسانها را از جنگیدن و جنایت کردن باز دارد؟ سیاستمدارانی که در پایان جنگ جهانی اول؛ پیمان صلح بستند؛ و هم قسم شدند که دیگر هرگز نجنگند؛ دقیقا کسانی بودند که به فاصله کمی جنگ جهانی دوم را اغاز کردند. متوجه هستید؟ ازخودتان بپرسید که بجز جمع اوری کمی جمله و ماجرای هیچان انگیز و تخیلی؛ که برای اظهار فضل و خودنمایی در اینجا و انجا حفظ کرده و بکار میبرید؛ فایده این نعلهای تاریخی؛ که بر سر همدیگر پرتاب میکنید چیست؟ شادباشید.
پنج‌شنبه 5 آذر 1388

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش . شما هر عقیده ای میتوانید داشته باشید و آزاد هستید انرا بیان کنید. ولی خواهش میکنم پند و اندرز ندهید چون دلیلی ندارد دیگران به افکارتان باور داشته باشند. من ضمن اینکه به عقایدتان احترام میگزارم با آنها مخالف هستم. اکثر مردم ایران با همین افکار دچار رکود و سستی شده و هر که از راه رسید توانست هرکاری میخواسته با انها بکند و صدایی از کسی در نیامد.
جمعه 6 آذر 1388

+3
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.