ضربه های روحی در کودکی ژنها را تغییر می دهند

ضربه های روحی در کودکی ژنها را تغییر می دهند

پژوهشگران آلمانی در بررسیهای خود نشان دادند که ضربه های روحی و استرس در اولین سالهای زندگی ژنها را تغییر می دهند و می توانند به حافظه آسیب برسانند.

محققان موسسه ماکس پلانک با بررسی اثرات طولانی مدت استرس بر روی موشهای تازه متولد شده نشان دادند که ضربه های روحی در نخستین سالهای زندگی نه تنها موجب وارد آمدن آسیبهایی به حافظه می شوند بلکه می توانند مشکلات رفتاری حادی نیز ایجاد کنند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که چگونه استرس و ضربه های روحی در اولین فاز زندگی انسان نیز می توانند در سنین جوانی و بزرگسالی مشکلاتی در فرد ایجاد کنند.

بررسی جزئیات مولکولی بر روی موشها نشان داد تجربیاتی که در اولین سالهای زندگی استرس تولید می کنند می توانند رفتار افراد را در دراز مدت برنامه ریزی کنند.

این دانشمندان در این آزمایشات برای وارد کردن استرس به موشهای نوزاد به مدت 10 روز، روزی چند ساعت آنها را از مادر خود جدا می کردند. سپس نتایج این ضربه روحی را در طول زندگی این موشها مورد مطالعه قرار دادند.

براساس گزارش نیچر نوروساینس، به گفته این محققان، موشهایی که در کودکی تحت عوامل استرس زا قرار داشتند در بزرگسالی توانایی رودررویی با موقعیتهای استراس زا را از دست دادند و همچنین حافظه آنها کمتر توسعه یافت.

زمانی که موشها استرسی می شدند به میزان بالایی هورمونهای استرس تولید می کردند. این هورمونها تغییراتی را در DNA ژنی که گونه خاصی از هورمون استرس به نام "وازوپرسین" را رمزگذاری می کند ایجاد کرد. تغییرات این ژن تا پایان زندگی موش باقی ماند و موجب شد که این هورمون برای تمام عمر به میزان زیادی تولید شود.

سطوح بالای "وازوپرسین" سبب بروز مشکلات رفتاری و حافظه در سالهای بعدی زندگی شد. همچنین این دانشمندان با انجام بررسیهایی بر روی انسان دریافتند که چرا کودکان قربانی سوء استفاده ها، کودکان رها شده و نادیده گرفته شده در بزرگسالی بیماریهای حاد روحی روانی را توسعه می دهند. 

Hoja Verde - ایران - تهران
قابل توجه اونایی که تو سایت فحاشی می کنند.!
دوشنبه 25 آبان 1388

shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
پس ماهایی که تو جنگ بزرگ شدیم چقدر ژن هامون تا حالا تغییر کرده خودمون نفهمیدیم..
دوشنبه 25 آبان 1388

pokalu - المان - دورتموند
الهی بمیرم برای موشها :(((
دوشنبه 25 آبان 1388

7-aseman - اتریش - وین
shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی ........ واقعا درست گفتی. از بس موقع بمب باران و موشک باران صدای اژیر خطر الان قرمز الان زرد الان سفید با این صدای ادمکش بودنش شنیدیم و بدنهامون لرزید... اثار تغییر ژن من الان مادر شوهر هر چی گنده گویی میکنه ککم نمیگذه.. ولی از شوخی گذشته از نظر تحصیلی خیلی اسیب دیدیم و به جای رفتن دانشگاه رفتیم زایشگاه. الان دارم جبران میکنم ولی خوابم میگیره پس ژن من خیلی بهم ریخته شده..... درمانش چیه. کاش درمانش رو هم مینوشتید
دوشنبه 25 آبان 1388

UniQue_persian - انگلیس - منچستر
pokalu - المان - دورتموند وای خیلی بامزه نوشتی یه ربع میخندیدم از ین کامنتت. ولی بیچاره بچه موشها که از ماماناشون جدا میشن:-(
دوشنبه 25 آبان 1388

jores1984 - اتریش - لینز
عجب
دوشنبه 25 آبان 1388

shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
7-aseman - اتریش - وین حالا تو خوبه رفتی زایشگاه. خیلی دخترای همسن من که بیچاره شوهرای آینده شون تو جبهه شهید شدن و هنوز دارن دنبال یک همسر غیر شهید میگردن. و اما راه حل ژن ها .. جونم برات بگه در اخبار آمده است که اگر ترا در ژن خللی حاصل شد که از هیبت و هول بسیار یا همان استرس خودمان برآمده باشد بر توست که پای افزار آهنین بر پای کشیده و در کوی و برزن و دشت و دمن جستجو بیاغازی تا موجودی کریه المنظر ضایع الکاپشن بیابی. آورده اند چون به حوالی پاستور المکان برسی هرآینه که با او روبرو شوی. پس نفس در سینه حبس دار و هر چه اوراد دفع اجنه و شیاطین از بری بر زبان جاری کن که شر بسیار به تو نرسد. دانم دل رستم خواهد و طاقت ایوب اما نکو آن است که چند ثانیه ای بر صورت کریه المنظر چشم خیره داری تا انچه تو را منظور است حاصل گردد . یعنی از شدت استرس بسیار اژوان تو دوباره وارونه شود و به جای اولی خود باز گردد انشااله.. توضیح اژوان = جمع ژن. کریه المنظر ضایع الکاپشن= آنکه تو دانی و من دانم کیست
دوشنبه 25 آبان 1388

azadandish - هند - پونا
shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی خیلی باحال نوشتی
چهار‌شنبه 27 آبان 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.