جدیدترین مصاحبه میرحسین موسوی : قانون اساسی وحی آسمانی نیست , مردم برای آزادی و رفاه انقلاب کردند

جدیدترین مصاحبه میرحسین موسوی :
قانون اساسی وحی آسمانی نیست , مردم برای آزادی و رفاه انقلاب کردند

مهندس میر حسین موسوی  حدود دو هفته قبل در گفت و گویی تفصیلی با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران که به مناسبت سالروز صدور پیام روشنگرانه ” منشور برادری” از سوی حضرت امام در آبان ۶۷

صورت گرفت، برخی از دیدگاههای خود در خصوص مسایل روز کشور را مطرح کرده است.این گفت و گو امروز در سایت جماران منتشر شد.

به گزارش جماران  ۹سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یاران روحانی رهبر انقلاب، گرد آمدن بر یکی از موثرترین حلقه‌های جامعه روحانی را برنتافتند و سودای جدایی و ایجاد مجمع دیگری کردند. رهبر کبیر انقلاب این زایش تاریخی شاگردان خویش را مبارک دانست و مجمع روحانیون مبارز از دل جامعه روحانیت اعلام موجودیت کرد. جریان جدیدی که معادلات سیاسی را در انتخابات پیش روی مجلس سوم به نفع خود تغییر داد و همچنین در رخدادهای سیاسی کشور نقش تاثیرگذاری پیدا کرد.

امام ضمن تایید این انشقاق، به نگارش توصیه نامه ای روشنگرانه به این دو جریان دست یازید، نامه ای که عطف به محتوای آن به “منشور برادری” شهرت یافت. ۲۱ سال پس از صدور منشور برادری از سوی امام خمینی(س)، سراغ یاران امام و بزرگان انقلاب رفته ایم تا مراد رهبر کبیر را از «وحدت» و «اختلاف» بپرسیم و چاره چالش های فراروی وحدت ملی و امنیت سیاسی را در برهه ای از حساس ترین دوران نظام جمهوری اسلامی از آنها بخواهیم.میرحسین موسوی نیازی به معرفی ندارد. همان که نخست وزیر مود وثوق امام خمینی (س) است و کاندیدای مطرح ریاست جمهوری دوره دهم.

در نشست دو ساعته اعضای تحریریه پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با میرحسین موسوی ، او بارها از قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و نماد وحدت یاد کرد و تفسیر نامتوازن آن را مهمترین عامل تفرقه دانست. با آخرین نخست وزیر در طبقه هفتم ساختمان صبا گفتگو کردیم، بنایی که به همراه چند بنای معروف دیگر، حاصل معماری مهندس هنرمند است.

گفتگو با مهندس میرحسین موسوی پیرامون منشور برادری چنین آغاز می شود: «وحدت بخشی از رویکردی است که حضرت امام خمینی (س)از اول انقلاب تا آخر عمرشان به آن توجه می کردند. امام کاملا توجه داشتند که مهمترین سرمایه ما وحدت ملی هست و تلاش می کردند این وحدت در گسترده ترین شکل خودش وجود داشته باشد. مردم دور هم باشند. هیچ نوع متن مهمی از ایشان نمی بینیم که به این مساله تاکید نکرده باشند.

میر حسین، وحدت را همزاد قبول کثرت اندیشه های سیاسی و فکری در جامعه معرفی می کند و می گوید: کثرت اندیشه ها و نظرات، امام را آزرده و پریشان نمی کرد بلکه اینها را به عنوان نعمتی برای جمهوری اسلامی می دانست. به نظر من ، گاهی خود ایشان با مهر تاییدی که روی این مساله می نهادند اختلاف را به عنوان یک ضرورت مطرح می کردند که درخشنده ترین رفتار امام در این خصوص، رضایت کامل ایشان با تشکیل مجمع روحانیون مبارز است.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس بحران های دهه اول را بهانه محدود کردن فضای سیاسی از سوی حاکمیت نمی داند و اظهار می دارد: در عرف ملی و جهانی، رهبری کشوری که انقلاب کرده و درگیر آشوب های داخلی و جنگ خارجی است، باید به این سمت گرایش داشته باشد که اندیشه ها و افکار مختلف را در یک کانال قرار بدهد و سعی کند یک اندیشه در کشور حاکم باشد؛ ولی امام با تاکیدی که روی تشکیل مجمع روحانیون داشتند، نشان دادند که وجود مستقل دو گروه مجمع روحانیون و جامعه روحانیت مبارک بوده و این کثرت ضروری است.

مبادا به دلیل طرح تنگ نظرانه مباحث فقهی، مردم در حصاری قرار بگیرند که آزادی خود را از دست بدهند

مهندس موسوی به فرازی از “منشور برادری” در خصوص باز بودن باب اجتهاد در نظام اسلامی اشاره کرده و خاطرنشان می سازد: امام توجه داشتند که مبادا تکیه بر نظام ارزشی اسلامی و مباحث تام فقهی، منجر به این شود که اندیشه های دیگر و حتی خود این اندیشه ها خفه بشوند و امکان بروز و ظهور پیدا نکنند. امام مدام تاکید می کردند که در زمینه های فقهی نظرات مختلفی گرداگرد مسائل گوناگون می‌تواند وجود داشته باشد.

“” من به نظرم می آید که این موضع گیری ایشان که خیلی صریح و روشن است؛ تنها جنبه فقهی ندارد و متوجه فقها نیست بلکه بیش از فقها، به نظر من دغدغه مردم مد نظر امام است که مبادا به دلیل طرح مباحث تنگ نظرانه این بحث ها، مردم در حصاری قرار بگیرند که آزادی خود را از دست بدهند.

امام در باب باز بودن باب اجتهاد درجمهوری اسلامی،می فرمایند: در مسائلی که ادعای اجماع هم شده است، اقوال مخالف وجود دارد. این مساله مهمی است. یعنی یک مساله فقهی وجود دارد که تا الان علما روی آن اجماع کرده اند، بنابه فرمایش امام حتی در این مساله هم امکان اختلاف است. اگر دقت بکنیم ایشان معتقد به یک نوع تسامح و مدارا است. فضا را برای مجتهدها باز می کند تا بتوانند بر اساس مسائل و رویدادهای جدیدی که در فضای مدرن در حال رخ دادن است، نظر بدهند. حتی امام به مردم عادی که فقیه نیستند و به نظرات کارشناسی فقها رجوع می کنند، پیام داده که نسبت به مساله خیلی تنگ نگاه نکنند و بدانند که اندیشه های گوناگون راجع به آن وجود دارد.”"

تکیه بر تحجر یا اصالت دادن به آن می تواند کشور را دچار بن بست بکند

آخرین نخست وزیر معتقد است که «اسلامی که امام به آن اشاره دارد اسلامی است که دائم با مسائل گوناگون جامعه درگیر است و نظریاتش در حال تغییر و متناسب با شرایط جدید است و در حال پاسخ به آنها است. ایشان دنبال اجتهادی است که در برخورد با مسائل جدید و نو بتواند درک درستی از آن‌ها داشته باشد و به تبع مسائل جدید بتواند احکام متناسب با آن را ارائه کند. »

اومی افزاید:«قرآن، اسلام و انقلاب واژه هایی هستند که معانی سیالی دارند که بر اساس مسائل مختلف معانی گوناگون پبدا می کنند و حوزوی آشنا به مسائل و روشنفکرها، مسولین، مجریان و مدیران که با اندیشه های امام جوش خورده اند با این نگاه می توانند مشکلات را حل کنند و گرنه یک حالت تنگ نظرانه همیشه حاکم خواهد بود.»

“”حضرت امام در رابطه با تنگ نظری و تحجر – با توجه به بروز برخی مسایل – بارها صحبت کرده اند که شاید هنوز برخی از آن‌ها منتشر نشده باشد. ایشان توجه دارند که تکیه بر تحجر یا اصالت دادن به آن می تواند کشور را دچار بن بست بکند. مواردی هست که امام اخطارهای شدیدی به برخی افراد دادند که ذهنیت تنگی داشتند و مواظب بودند که این مساله نظام را با بن بست مواجه نکند.”"

میرحسین موسوی از نتیجه این تفکر فقهی امام در حوزه آزادی بیان چنین برداشت می کند: اولین ویژگی این تفکر این است که خیلی راحت نمی شود افراد را تکفیر کرد و آنها را خارج از مدار دین به حساب آورد. نمی شود به اعتبار اینکه کسانی که مختصر اختلافی با نظرات رسمی در یک گروه یا جمعی دارند، به عنوان افرادی که مخالف دین و نظام هستند، قلمداد کرد و مورد حمله قرار داد. این تنگ نظری ها به نوعی بر روشنفکران اعمال شده و به نوعی دیگر بر فقها. امام این نگاه را مخالف وحدت بر سر منافع ملی می دانستند.

وحدت بر اساس خویشاندی سیاسی طرح نمی شود

مهندس موسوی در ادامه این گفتگو تاکید دارد:«از نظر امام وحدت بر اساس خویشاندی سیاسی طرح نمی شود. در وحدت مورد تاکید امام، فامیل و دوست و آشنا به هم باج نمی دهند بلکه امام وحدت را به مولفه های منافع ملی و حیات طیبه نظام اسلامی بر می گردانند و همه جا به آن تاکید می کنند. بحث بر سر خدمت و ارزشهای بسیار اساسی و بنیادی است که کشور را برومند کند. منشور برادری حضرت امام، کاملا به مسائل حیاتی جامعه معطوف است. صلاح گروه های مختلف سیاسی، فقها، روحانیون، روشنفکرها و مردم است که روی آن فکر کنند و اندیشه های مختلف آنها بر اساس این پیام به هم پیوند بخورد. »

در ادامه این گفتوگو از مهندس موسوی پرسیدیم لحن حضرت امام در نامه به جریانات سیاسی موجود، خوش بینانه و خود این لحن ایشان وحدت بخش است. واقعیت چه بود؟ آیا فضای آن دوران اینگونه بود یا امام عمدا با این کار می خواهند به جامعه و گروه های سیاسی وحدت را القا نماید؟ پاسخ اما این چنین مهم بود: حقیقت این است که در آن شرایط که خود نامه هم به آن معطوف است، اختلاف هایی وجود داشت و جناح بندی هایی هم بروز کرده بود . شخصیت ها در نهادهای موازی حضور داشتند که این نهادها به جناح مخصوص خودشان تعلق داشت. دفتر تبلیغات اسلامی در کنار سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن اسلامی در کنار جامعه اسلامی و غیره وجود داشت. در نهادهای مختلف چنین تقسیم بندی وجود داشت. آنچه من در رابطه با حضرت امام دقت کرده ام ایشان در حوزه اقتصاد، معیشت، رفاه و … ترجیح هایی داشت که من فکر می کنم با نظریات دولت خیلی نزدیک تر بود یعنی با جناحی که آن موقع سر کار بود.

وی می گوید :آنچه مهم است این است که هیچ کدام از این اختلاف ها، منجر به این نشد که در حلقه پیرامونی ایشان، افراد متعلق به جناح های مختلف حذف بشوند. همه اینها یکپارچه حضور داشتند. آقای عسگر اولادی بود، آقای مهدوی کنی بود، آقای موسوی خوئینی ها بود، آقای موسوی اردبیلی هم بود. این افراد همه در کنار امام بودند. بودن یک جناح در کنار امام به معنی حذف جناح دیگر نبود.

“”من خیلی روی این مساله فکر کرده‌ام. احساسم بر این است این حلقه ها، واسط ارتباط امام با بخشی از قاعده جامعه بودند. یقینا افردای که از طریق آقای موسوی خوئینی ها – که امروز مورد اتهام و فحاشی قرار گرفته اند – به امام وصل می شدند؛ از طریق آقای مهدوی کنی نمی توانستند وصل بشوند. همان هایی که از طریق آقای مهدوی کنی به امام وصل می شدند و سخنان اینها از طریق ایشان به گوش امام می رسید یقینا نمی توانستند از طریق آقای موسوی خوئینی ها وصل شوند. این خودش یک روش خوبی بود. برای همین ایشان در مقابل حذف هر کدام از این چهره ها در گرداگرد خودش به سختی مقاومت می کرد همه تا آخرین دم در کنار ایشان ماندند. حذف اینها، موجب اختلال می شد و این اختلافات را به بدنه اجتماعی می کشاند. حذف هر کدام از این چهره ها، به معنای حذف یک قاعده اجتماعی نبود، چرا که قاعده که حذف نمی شود؛ بلکه رابطه رهبری و بخشی از قاعده اجتماعی قطع می شد. به نظر می رسد این مساله غیر از اینکه بعد اعتقادی داشت، یک جنبه استراتژیک هم در ذهن امام داشت. ایشان هر کسی را که قصد خدمت داشت و نیت پاک داشت، در انقلاب اسلامی و نظام به نوعی مشارکت می داد. “”

امروزه تساهل و مدارای جامعه نسبت به اندیشه های مختلفدر سطح سیاسی بسیار کم شده است

مهندس موسوی در این باره که شما در گذشته مسئولیت‌های خطیری داشتید. الان هم در عرصه سیاسی حضور فعال دارید و همیشه مسائل را رصد می کنید. پس از انقلاب همه استعداد های بالقوه تفرقه در کشور پررنگ می شود، آشوب های منطقه‌ای، نزاع های قومی، هجمه تهدید کننده دشمن خارجی، فشارهای اقتصادی؛ همه پیش‌نیازها برای اینکه جامعه دچار تشتت و تفرقه بشود، وجود داشت و شرایط سختی بر جامعه حاکم بود که نظام این فضا را مدیریت می کند. الان سی سال پس از انقلاب، نظام به شرایط خاصی گام نهاده است. به نظر شما شرایط امروز خطیرتر است یا شرایط آن دوران؟خاطرنشان می کند:ما می توانیم از گذشته درس بگیریم اما دو تا موقعیت دشوار را به سختی می توان روی هم انداخت و با هم مقایسه کرد. ما آن موقع تازه انقلاب کرده بودیم و تازه از سلطه رژیمی درآمده و رو به نظام جدیدی آورده بودیم.

نظام سابق ریشه عمیق تاریخی داشت و اثر خود را در فرهنگ ، سیاست ، اجتما ع و ساختارهای حکومت گذاشته بود بعلاوه حرکتی که انقلاب آغاز کرده بود برخلاف نظم موجود جهانی تلقی می شد و بخاطر همین دشمنان زیادی در سطح جهان بود که مشکلات زیادی مثل کودتای نوژه، شورشها و حمله صدام برای ما به وجود آورده بودند. در سطح بین المللی هم حرکت های دیگری وجود داشت.آنچه در این شرایط به ما قدرت می بخشید، وحدت و همدلی بر گرداگرد یک ایدئولوژی بسیار پیشرفته، مترقی و به روز و یک نوع صیانت از این وحدت در مقابل امواج فتنه هایی که می توانست این وحدت را مورد حمله قرار بدهد، وجود داشت.

می می گوید :در حال حاضر یقینا خطرهای آن موقع را به آن شکل نداریم اما اینکه الان احساس می کنیم آسیب پذیرتر شده ایم، به نظر من عامل آن مشکلات داخلی است. زمان جنگ علی رغم همه مشکلات، احساس قدرت وصف ناپذیری می کردیم ولی الان چنین احساسی وجود ندارد.

به نظر من امروزه تساهل و مدارای جامعه نسبت به اندیشه های مختلف در سطح سیاسی بسیار کم شده است. آن موقع مشکلات اگر چه بیشتر بود، تحمل و سعه صدر هم بیشتر بود. اندیشه های مختلفی که با هم اختلافاتی داشتند می توانستند در کنار هم کار بکنند ولی الان متاسفانه چنین حالتی وجود داشت.

ارزشها در اقتصاد و تجارت و فرهنگ فرق کرده است

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از گفتگوی خود ، در تبیین تفاوت های دهه اول و فضای فعلی کشور از حاکمیت ارزشهای بنیادی در آن دوران یاد کرد که همه را برای اجرای سالم قوانین بسیج کرده بود. وی اظهار داشت: « آن موقع اگر فساد اقتصادی مطرح می شد، سریع مورد توجه قرار می‌گرفت. کوچکترین فسادی، بزرگ دیده می شد. اگر در سطح دولتی گفته می شد که ده هزار دلار گم شده و تکلیفش روشن نیست و مشخص نیست کجا هزینه شده، ممکن بود که منجر به سقوط دولت بشود. در حالی که الان بحث میلیاردها دلار هست ولی هیچکس حساسیت نشان نمی دهد. من نمی خواهم کسی را متهم بکنم اما اینها مسائلی را در کشور به وجود می آورد که ما را آسیب پذیرتر می کند. آن موقع دغدغه همه رسیدن به این مساله بود که همه مردم از نعمات و امکانات و از فرصت هایی که یک کشور و نظام می تواند داشته باشد، بهره‌مند بشوند و صادقانه این خدمات در اختیار همگان گذاشته بشود. بحث، بحث مردم بود.متاسفانه امروزه این ارزشها در اقتصاد و تجارت و فرهنگ فرق کرده است.»

میرحسین موسوی به هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: من مجبورم به نکته ای اشاره کنم. همین لایحه هدفمند کردن یارانه ها اگر اول انقلاب بود به این شکل طرح نمی شد. اصل این لایحه چیز بدی نیست. اما اینکه ما بیاییم از یک طرف حذف یارانه ها را مطرح کنیم و بنزین را گران نماییم و از سوی دیگر بودجه مترو داده نشود. از یک طرف امور مردم به دلیل بهای سنگین بنزین مختل شود و از طرف دیگر به تامین وسایل حمل و نقل عمومی اهمیت ندهیم، برای مردم مشکل ایجاد می کند. همه زندگی و شغل و درآمد ملت به رفت و آمد بستگی دارد. اگر ما حمل و نقل را گسترش داده باشیم این گرانی بنزین بار زیادی را روی هزینه های خانوار وارد نمی کند. اما اگر به دلیل وجود پاره‌ای از مسایل بین دولت و شهرداری، ارز مورد نیاز مترو تامین نشود و در حالی هدفمند شدن یارانه ها تصویب شود که مشکلات زیادی -مثل قرار داشتن مترو در بدترین شرایط تامین بودجه- وجود داشته باشد، چوب این مسائل را مردم می خورند.

وی تاکید می کند که لایحه هدفمند کردن یارانه ها اگر خوب اجرا بشود، دولت کارآمدی داشته باشد و از همه نیروها خوب استفاده کند و مشکلات مردم را حل کند ، ممکن است به کشور کمک کند. اما اگر اینگونه نشود، خداوند با هیچ کسی عهد و پیمان نبسته است. اگر داد مردم را دربیاورند، آنان را در برابر دولت قرار می‌دهند. »

دهه اول انقلاب یک نوستالوژی ملی است

وی با بیان اینکه حتی در شرایط جنگی افکار عمومی اجازه اظهارات متناقض و سیاست های دوگانه به دولت نمی دادند، گفت: اینکه یک نفر از یک طرف حرفهایی بزند و از طرف دیگر کارهایی بکند که پاسخی برای اعمال خود نداشته باشد، اشتباه است. الان ما جنین چیزهایی را زیاد داریم. این مساله ما را آسیب پذیر تر می کند و مشکلات ما را زیاد خواهد کرد.نخست‌وزیر دوران امام از دهه اول به عنوان یک نوستالوژی یاد می کند و اظهار می دارد : این حسی که در سطح ملی به دهه اول انقلاب وجود دارد، ناشی از این است که در شرایط آن دوران چون مردم می‌دانستند که همه توان نظام و دست اندرکاران در خدمت حل کردن مشکلات آنان است اگر جایی هم کم و کسری می دیدند، تحمل بالایی داشتند. می آمدند پشت سر دولت قرار می گرفتند.

« مردم با کم و کسری های کشور که خیلی زیاد هم بود و ناشی از فقر و جنگ و انفجار کشتی های نفتی، خطوط انتقال گاز و محدودیت های واردات و صادرات بود، می ساختند. مشکلات را حس می کردند ولی فریادشان بلند نمی شد. چون می دانستند که هم خودشان، هم کسانی که در خدمتشان هستند برای حل این مساله تمام توان خود را به کار گرفته اند. برای همین با یک همکاری وسیع و صبر بزرگ در سطح ملی روبرو بودیم که هم اختلافات را از بین می برد، هم مشکلات را حل می کرد و هم پشتوانه قوی برای نیروهای رزمنده ما در جبهه بود.

در چنین شرایطی که کمبودهایی وجود داشت، مردم بچه های خود را به جبهه می فرستادند و طلاهای خود را به دولت می بخشیدند تا بلکه بخشی از هزینه های جنگی را تامین بکنند. این مساله احساسی از امنیت و آرامش را در کشور ایجاد می کرد که هنوز هم ذائقه و سابقه اش در جامعه مقداری مانده است. الان متاسفانه چنین چیزهایی نیست.

اجرای متوازن قانون اساسی همه را دور یک میثاق ملی جمع می کند

مهندس موسوی در پاسخ به این پرسش که اصولی که بر آنها باید وحدت کرد چیست؟ چگونه باید وحدت را تعریف کرد؟ به نظر می‌رسد در مفاهیم اساسی مانند منافع ملی یک تعریف واحد مورد قبول و اجماع نیست. چرا؟ می گوید:به این دلیل که توجهی به قانون اساسی نداریم.در متن قانون اساسی همه مسائل بصورت متوازن در مطرح شده است و نمی شود ما بخشی را برجسته نگاه کنیم و بخش دیگر را کم رنگ ببینیم. الان جناح ها و مسئولان مختلف به مذاقشان خوش می آید که تکه ای را برجسته کنند و تکه دیگر را ضعیف نمایند؛ این درست نیست. اینها بخش های به هم پیوسته است. مخصوصا بخش مربوط به آزادی ها (آزادی بیان، آزادی اجتماعات، آزادی عقیده … )،شوراها، اصل عدم تجسس، مساله زبان های قومیت های و آموزش آنها و …، اینها هیچ خطری را برای کشور ایجاد نمی کنند بلکه وحدت بخش هستند. بنده نوعی نمی توانم با سلیقه خود بگویم که اجرا یا عدم اجرای این اصل، صلاح نیست.

“” توجه کنید که در زمان جنگ در کشورهای مختلف، انتخابات یا انجام نمی شود و یا بسیار تصنعی برگزار می گردد. در زمینه اجرای قانون مشکل پیدا می شود اما در تمام دوران جنگ ما باوجود همه بحران ها و مشکلات وسیعی که بود «انتخابات» ها علی رغم هزینه هایی که داشت، پشت سر هم انجام شد و نظام به قوت خود باقی ماند. کسی به ذهنش نرسید که کار دیگری بکند.تنها موردی که تاخیر انداخته شد، اجرای قانون شوراها بود. دلیل آن هم نظریات مختلف مسوولان بود وآن زمان من اعتقاد داشتم برای عدم تمرکز دولت قانون شورا یکی از مهمترین راهکارهای ممکن است. برخی مخالف این بودند می گفتند زمان جنگ احتمال دارد مشکلات اساسی در برخی از مناطق خصوصا مناطق مرزی داشته باشیم.

ما در دولت اقدام کردیم قانون را به مجلس بردیم و زمانی هم برای انتخابات شوراها معین کردیم. در آستانه انتخابات، عده‌ای از استاندارها به امام نامه نوشتند که این مساله به تاخیر انداخته شود. حضرت امام ملاحضه کردند. بعد در جلسه روسای سه قوه تصمیم بر این شد که انتخابات به بعد از جنگ وانهاده شود.بحث این بود که ما همه اصول را پیاده کنیم ولی الان این اعتقاد زیاد وجود ندارد. برخی اصول پررنگ شده و برخی اصلا کنار گذاشته شده اند. عدم اجرای درست قانون می تواند یکی از عوامل تفرقه باشد و از سوی دیگر اجرای متوازن آن می تواند همه را دور یک میثاق ملی جمع کند .”"

شکستن پی در پی نهادها یا تخریب قوانین بویژه قانون اساسی حلال مشکلات ما نیست

از مهندس موسوی پرسیدیم شما می فرمایید که اگر همه اصول قانون ساسی بصورت متوازن نگریسته و عمل شود، بخش بزرگی از این مشکلات حل می شود. آیا احساس نمی کنید که قرائت از برخی از اصول قانون اساسی آنقدر فربه هستند که اصول دیگر را به خودی خود کم رنگ می کنند؛ بطوری که مفسران و مجریان آن اصول را خیلی مورد توجه قرار می دهند و متوجه اصول مهم دیگر نمی شوند؟ همین امر باعث شده است که برخی از لزوم بازنگری در قانون اساسی سخن به میان آورند.

وی پاسخ داد : مشکلاتی در جامعه داریم که بخشی از آن به میراث های ما بر می گردد. رفتار، علایق و کردار سیاسی ما بیش از شکل و ظاهر قانون اساسی درموضع گیری های نظام ما موثر واقع شده است و گرنه ما در جهان کشورهایی داریم که از نظر شکلی و محتوایی جوامعی کاملا دموکرات و باز هستند اما وقتی به قانون اساسی آنها توجه می کنیم و به رویه هایی که باید به آن رجوع کنند، نگاه می کنیم، می بینم که خشک تر از قانون اساسی ما در آن کشورها وجود دارد ولی رویه هایی که برای نهادینه کردن مردم سالاری در آن کشورها استقرار پیدا کرده، منجر به این شده که تفسیر آن چارچوب های خشک سنتی، مشکلی برای دموکراسی و آزادی به وجود نمی آورد. نمونه اش چند کشور اروپایی که اگر نگاه بکنید اصول بسیار سنتی مبتنی بر نظام شاهنشاهی در آن هست. وی اضافه می کند : شکستن پی در پی نهادها یا تخریب قوانین بخصوص قانون اساسی حلال مشکلات ما نیست. این خودش می تواند یک نوع آشوب و آشفتگی را در کشور ایجاد کند. توجه به مسائل اجتماعی-سیاسی ریشه داری که در تاریخ کشور و فرهنگ ما وجود دارد، مهم است. مخصوصا اگر ما دقت بکنیم که خود قانون اساسی نیست که در حقیقت این مساله را ایجاد می کند بلکه نوع تلقی از قانون است که با تکیه بر نیروهای اجتماعی و فرهنگی به این مشکلات عمق می بخشد.

یک ذهنیت نقاد مردمی که نسبت به سرنوشت خود حساس هست، با استفاده از تمام فرصت ها برای جمع شدن بر اصول قانون اساسی می تواند به ما مجال دهد که ما تفسیرهای متعالی تر این قانون را اجرا نماییم. البته قانون اساسی هم وحی آسمانی نیست و بر اساس مقتضیانت زمان می تواند در چارچوب پیش بینی شده مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

مهندس موسوی تاکید دارد : من مشکل را بیش از آنچه که فربه بودن یک اصل و سنگینی بر اصل های دیگر ببینم در برخی از سنت های اجتماعی فرهنگی می بینم که با رویه های نادرست انباشت شده در طول تاریخ و ایجاد رویه های غلط جدید، به نوعی به کرختی رسیده است. کرختی تنها به حکومت مربوط نیست. به کسانی که شهروند عادی هستند هم مربوط می شود. البته من نقش تربیتی حاکمیت در فرهنگ پذیری جامعه و آشنایی آنها با حقوق خود را خیلی موثر می دانم. وقتی حضرت امام بر می تابید که افکار و اندیشه های مختلفی وجود داشته باشند، این خودش در فرهنگ جامعه تاثیر زیاد می گذاشت. امام دائم به ملاک ها و معیارهای جمعی در تصمصم گیری ها برمی گشت.

اگر در یک نظام، مردم برایشان عادی باشد که حقوقشان پایمال بشود و آنها چیزی نگویندآن نظام بسوی دیکتاتوری و خشونت سیر می کند

مهندس موسوی در ادامه با بیان اینکه شیوه تفسیر حاکمیت در رابطه با قانون اساسی از یک سو اهمیت فوق العاده ای دارد و در سوی دیگر، سمت گیری مردم و روشنفکرها هم اهمیت زیادی دارد. امام حق را گرفتنی می دانند. آزادی را گرفتنی می دانند. آزادی را جزو حقوقی می دانند که باید مردم باید دنبال بکنند و به از دست دادن ارزشهای بنیادی تن در ندهند.این برای ما یک اصل است. اگر در یک نظام، مردم برایشان عادی باشد که حقوقشان پایمال بشود و آنها چیزی نگویند؛ آن نظام بسوی دیکتاتوری و خشونت سیر می کند. اینجاست که نقش مطبوعات، رسانه ها، روشنفکران، مردم، ادبیات سیاسی و فرهنگی اهمیت پیدا می کند.گفت:البته همه نظام ها با این مساله روبرو هستند. در کشورهایی که جامعه کمی به پختگی رسیده است، یک ذره محدودیت که در برابر حقوق مردم ایجاد می شود، بلافاصله موج اعتراض ایجاد می شود و این کار نهادینه شده است.

وی می گوید : ما از دوران مشروطیت قدم های زیادی پیش گذاشتیم. وضعیت امروز ما نه با دوران مشروطیت و نه با سی سال پیش قابل مقایسه نیست. قدم هایی پیش گذاشتیم اما اینکه بگوییم این راه در نقطه ای به پایان رسیده و مردم بروند در خانه خود بخوابند و هیچ خواسته ای نداشته باشند و مساله خوبخود حل بشود، اشتباه است. مطالبه مردم از حاکمیت و تفسیر روشن اندیشانه حاکمیت از قانون اساسی به نحوی که به ملت کمک کند، راه حل مشکلات است

بنده اعتقاد قطعی دارم که واگذاری پیمانهای چند میلیارد دلاری به سپاه نه نفع کلیت نظام است و نه به نفع سپاه

نخست وزیر دوران دفاع مقدس تاکید می کند :«حساسیت شدیدی در فرامین حضرت امام نسبت به مسائل مالی بود. یک زمانی در کشور این بحث آغاز شد که نیروهای مسلح نیاز مالی دارند و باید وارد فعالیت های تجاری شوند. من مخالف بودم و اعتقاد داشتم که این مساله کشور را با مسائل مختلفی روبرو می کند. می گفتند نیروی نظامی می خواهد کار عمرانی بکند. من گفتم نیروی نظامی که در پی آن باشد که که قیمت دلار چند است دیگر به وظایف خود عمل نمی کند و فساد هم ایجاد می کند. استدلال آنها این بود که در قانون اساسی اصولی داریم که در زمان صلح، ارتش و سپاه می توانند در سازندگی کشور کار کنند. من گفتم، بله در حد خود می توانند این کار را بکنند بدون اینکه از انجام وظایف خود جدا شوند و نیازی نیست که در مسائل مالی وارد شوند.

نیازهای مالی آن‌ها باید در دولت و وزارت دفاع حل و فصل بشود. بنده اعتقاد قطعی دارم که واگذاری پیمانهای چند میلیارد دلاری به سپاه نه به نفع اقتصاد کشور است و نه به نفع سپاه و نه نفع کلیت نظام. این رویکرد به تنهایی میتواند کشور را در معرض خطر قرار دهد .وی می افزاید : در سه چهار سال اخیر اینگونه مسائل ابعاد وسیع تری پیدا کرده است . توسعه موسسات پولی عجیب و غریب هم در میان نیروهای نظامی و انتظامی مشکل ایجاد کرده و هم در میان مردم. فکر نکنیم که سپاهی عزیزی که در مرزهای کشور شهید می شود، نفعی از این برده است. خیر، این فعالیت اقتصادی برای خود شبکه ای ایجاد کرده که این شبکه، شبکه اقتصادی صرف نیست مقاصد سیاسی هم دارد و این به نفع کشور نیست. حضرت امام این مساله را بارها مطرح کرده است، اگر به آن عمل می کردیم به اینجا نمی رسیدیم. »

هستند کسانی که نان خود را از راه دروغ و تهمت می خورند

مهندس موسوی در این باره که امام در نامه خود از واسطه هایی سخن می گوید که القای بدبینی می کنند و توصیه موکد دارند که از اینها پرهیز شود. اینها کی هستند؟ چکار می کنند؟ می گوید : هستند کسانی که نان خود را از این راه می خورند. واقعا من نمی دانم دین و ایمان دارند یا نه. الان فضای تهمت خیلی رواج دارد. ما افرادی داریم که اگر پرونده هایشان با نگاه امام گشوده شود پرونده های بسیار آلوده ای دارند. اینها آمدند یکدفعه یک حرکت عظیم مردمی را می گویند که به منافقین ارتباط دارند و … . اینها همان کسانی هستند که آتش بیار معرکه هستند و نفع خودشان برای رو نشدن پرونده هایشان در این است که دائم این اختلافات را در کشور به هم بزنند و بدبینی ایجاد کنند. در حالی که به سود همه هست که حقوق مردم را بشناسند و خوش بینی ایجاد کنند. اینکه یک عده ای این وسط بیافتند و بگویند این با بیگانه ارتباط دارد و … این کار بزرگ کردن بیگانه است اگر بیگانه ها اینقدر بزرگ هستند که می توانند اینهمه آدم را به صحنه بیاورند که ما باید دستهایمان را ببریم بالا و از کل انقلاب اسلامی استعفا بدهیم.

مهندس موسوی در پاسخ به پرسش که این فضای بد بینی را چه کسانی می سازند؟ می گوید : یقینا یک عده از ساختن فضای بدبینی سود سیاسی می برند و عده ای دیگر سود شخصی. مشهور بود که کسی در حضور حضرت امام واقعا جرات اینکه از دیگری غیبت کند و جوسازی و بدگویی بکند، نداشت. ایشان در همان جا جواب تندی می داد. بنده مواردی شاهد بودم که امام در برابر این مسائل تند می شد. این اثر جانبی در جامعه داشت. اینکه باید مراقب کسانی که آتش بیار معرکه هستند و فضا را آلوده می کنند، بود.از او پرسیدیم که امروزه عده ای بر ضرورت وحدت تاکید می کنند و گروهی با مساله وحدت مخالفت می کنند. مسائلی از سوی برخی از افراد مطرح می شود می گویند اول محاکمه بعدا وحدت و از این قبیل. شما این را چگونه می بینید؟.مهندس موسوی پاسخ داد:جنگ سیاسی و قدرت طلبی است. در این میان آنچه مطرح نیست، معنای وحدت است. یک عده ای نفعشان بر این است که در این کشور اختلاف باشد و دایره نظام و متن نظام روز به روز تنگ تر و لاغرتر بشود. امام سعی می کرد که متن واقعی انقلاب و جامعه غنی باشد. بزرگترین حجم را داشته باشد و حاشیه، کوچکترین حجم ممکن را داشته باشد. موقعی که در وصیت نامه سفارش می کنند که کسانی که از انقلاب بریدند، بازگردند؛ نشان می دهد که حتی آن حاشیه کوچک را هم بر نمی‌تابند. می خواهند همه در دریای وحدت قرار بگیرند.

امروز حاشیه نظام از متن پررنگ تر شده است

مهندس موسوی در ادامه با بیان اینکه امروزه حاشیه نظام از متن فراتر رفته است می گوید : آنچه امروزه اتفاق افتاده این است که حاشیه از متن فراتر رفته است و متن خیلی لاغر شده است. من فقط نمادین می گویم که در این حاشیه تعداد وسیعی از مدیران و روحانیون، بخشی از مراجع، چند رییس دولت و حتی رییس مجلس داریم. به این که نمی شود حاشیه گفت. این نقل مکان است. در چنین حالتی آن کسانی که در متن اصلی باقی می مانند به دلیل عدم برخورداری از این حاشیه بزرگ، مجبورند در یک حالت پادگانی و فیزیکی به افراد معدودی تکیه بکنند و این همان چیزی است که به نفع کشور ما نیست.وی افزاید : مصلحت کشور این است که آن فضایی که به عنوان غیر خودی برای خود تعریف می کنند، در کوچکترین سطح و اندکترین وجه ممکن باشد. اگر غیر از این باشد، باید در رفتار خود شک کنیم. نمی شود که در کشور هزاران هزار مدیر برجسته ای که خدمت کرده اند همه را کنار بگذاریم و به حاشیه ملحق بکنیم.

“”الان یک عده ای کشف کرده اند که موسوی خوئینی ها توده ای است یعنی همین شخصی که شاگرد امام است. می گویند گروه فرقان پیش ایشان درس خوانده اند. اگر اینجوری باشد فکر می کنم ما در نظام یک نفر را نمی توانیم پیدا کنیم که با این و آن ارتباط نداشته باشد. وقتی ما مسائل را به این اندازه تقلیل می دهیم این نشان بیماری است که در جامعه ما گسترش پیدا کرده است. همه باید نگران باشیم.”"

وی مثال دیگری هم می زند که این مساله بسیار مهمی است که ما یک همایش دوسالانه کاریکاتور بگذاریم و بیش از صد نفر از بهترین کاریکاتوریست ها اعلام کنند که ما در این دوسالانه شرکت نمی کنیم. این اتفاق بزرگی است. ما اگر این را علامت بگیریم، مشکلات را حل می کنیم. علامت ها همیشه در کلان جامعه نیست اگر در بخشی از جامعه آنها را ببینیم ، می توانیم به حل مشکلات برسیم. اینکه بیشتر سینمایی های، نویسنده ها، نقاش ها و … در حاشیه قرار می گیرند، این علامت خطر برای کشور است.

دچار کرختی جذام‌وار شده ایم

مهندس موسوی در ادامه در توصیف اوضاع امروز به این نکته اشاره می کند که ما دچار کرختی جذام‌وار شده ایم او سپس توضیح می دهد : ما دچار کرختی جذام‌وار شده ایم. یک یخش هایی از بدنه‌ی انقلاب جدا می شود و متوجه نمی شویم. این وضعیتی است که ما الان متاسفانه داریم و نگرانی امام در منشور برادری توجه به این قضیه است که حساسیت ها را در اوج خودش در میان نیروهای مسوول حفظ کنند.

“”در اوایل سال ۵۸ چند نفر از هند آمدند و خواهان حضور گروهی در آن جا جهت معرفی انقلاب اسلامی شدند. بنده از طرف شهید بهشتی مامور شدم که پس انتخاب چند نفر به هند رفتیم. یک روز که روی پله های مسجد جامع دهلی نشسته بودیم دیدم کنار من یک جذامی نشسته است که قسمتی از انگشتان و پاهایش افتاده است از یک دوست هندی پرسیدم که چرا اینجوری شده؟ گفت، بدن این فرد کرخت است . وقتی تکه تکه می افتد شخص متوجه نمی شود. ما دچار کرختی اساسی جذام‌وار شده ایم. وقتی می بینیم افرادی که برای نظام دل می سوزانند و چیزی از نظام نمی خواهند و حرفشان هم بازگشت به قانون اساسی و اصول است و ما راحت آنها را مورد هتاکی قرار می دهیم و حتی مثلا به آقای کروبی حمله فیزیکی می کنیم ، باید بدانیم که یک کرختی اساسی پیدا کرده ایم.”"

وی در پاسخ به این پرسش که آنچه از خاطرات امام و یاران ایشان از دهه اول بر می آید ، این تصویر را ایجاد می کند که آزادی سوال و انتقاد و مخالفت با نظرات دیگران و ایشان در آن زمان معمول بوده است، چرا امام که خود نظریه پرداز ولایت فقیه بودند، مساله تمکین مطلق را در این موارد مطرح نمی‌کردند؟ هم می گوید : البته در آن دروان به دلیل محبوبیت امام، مخالفت با ایشان یک نوع بدبینی نسبت به شخص در جامعه ایجاد می کرد اما این مانع از آن نبود که افراد و نهادهای مختلف ار جمله مجلس نظر خود را اعلام نکنند. من افراد مختلفی را یادم هست که حرفهای درشتی هم در رابطه با امام زده بودند و فکر نمی کردند به نظر امام رسیده است. بعدا فهمیده بودند و از ایشان وقت خواسته بودند و ایشان بلافاصله وقت داده بود. این مساله در سطح جامعه هم انعکاس پیدا می کرد. تحمل، مدارا و آزاداندیشی بخشی از اعتقادات دینی ما است که هیچ نوع تناقضی با مساله قانون اساسی ندارد بلکه قانون اساسی در همه جا به این مساله تاکید کرده است. البته بیم آن هست یک موقع اجماعی پیش آید که به دلیل ناکارآمدی و بدعمل کردن ما، مردم در هیچ موردی را قبول نکنند. من فکر نمی کنم در اصل آن چیزی که انقلاب برای آن اتفاق افتاد، مشکلی باشد. مشکل در عملکرد ما است. اگر زمانی مردم تصمیم جمعی و اجماعی بگیرند در برابر موج آن نمی شود ایستاد.

به نفع کشور است که بر سر یک امر مهم و بنیادی بنام قانون اساسی اجماع کنیم

مهندس موسوی در پایان این گفتگو ابراز می دارد :آنچه من مطرح می کنم از نظر سیاسی به عنوان یک فرد کوچک که مختصر آشنایی با وضع کشور دارم این است، به نفع کشور ما است که بر سر یک امر مهم و بنیادی بنام قانون اساسی اجماع کنیم. ممکن است بنده و شما عقاید متفرع و مختلفی داشته باشیم ولی لازم است که بر همین قانون اجماع بکنیم و مشکلات را حل کنیم و از این تفرق بیرون آییم و اصلاحات خوبی را در کشور انجام بدهیم . من این را بهترین مساله برای اجماع می دانم . خود قانون اساسی هم وحی نیست و اگر لازم باشد میتواند اصول آن مورد تجدید نظر قرار گیرد همانطور که در سال ۶۸ اینچنین شد .ما اگر این اجماع را داشته باشیم، در فضایی که حضرت امام در این منشور می فرمایند، قضیه بگونه ای خواهد بود که باز هم مردم مدافع ارزشهای اسلامی خواهند بود. اگر مشکلات حل شود مردم دنبال حاکمان می آیند ولی اگر ببینند که آنها را بدبخت تر می کنند، فشار بیشتر می کنند، مشکلات را زیاد می کنند؛ به نظر من اصلا نمی شود روی آن حساب کرد.

وی می گوید : اینکه به مردم بگوییم علی رغم همه بدی ها و ضعف ها و فساد ها پشت حاکمیت بایستید؛ این جوانمردانه نیست. نظام باید مشکلات همه مردم را حل کند یا اینکه در جاهایی که نمی تواند کاری بکند، مردم را قانع سازد. از تکنولوژی هسته ای تا سیاست های اقتصادی و کارآمدی. مردم از این نظام انتظار دارند.

سخن پایانی مهندس موسوی هم یک توصیه و هشدار بود : مردمی که در انقلاب به صحنه آمدند یقینا برای این تحمل اینهمه مشکل نیامدند. آنها آمده بودند تا به رفاه و آزادی برسند. اگر درست عمل نکنیم این فضا از دست می رود نه اینکه ما می خواهیم از دست برود، خودش می رود. حکومت باید مشکلات مردم را حل کند. مثل دفاع مقدس که اگر مردم نبودند دشمنان می آمدند کشور را می گرفتند. آنها که دیگر چرتکه نمی انداختد که اینها مسلمان هستند و باید مراعات کنیم. مشکلات کشور همچنین شکلی دارد اگر دولت در مسائل مختلف کارآمد نباشد مردم برنمی تابند و اعتراض می کنند. عدم کار آمدی به طور قطع به سلب مشروعیت نظام ختم می شود .

esmail... - ایران - شیراز
درود بر موسوی...
دوشنبه 18 آبان 1388

اسماعیل-شیراز - ایران - پاسارگاد
هی وعده و شعار سراب دموکراسی/ اینان کی اند پشت نقاب دموکراسی/ یک روز از پرنده و یک روز حرف مفت/ معلوم نیست حرف و حساب دموکراسی/ روی لبان قرمزمان ضربدر زدند/بی شک فشنگ بود جواب دموکراسی/او رای داده بود به آزادی خودش/من رای داده ام به جناب دموکراسی/بحث "نخود سیا"ست که بر خود نیامدند/آنان که رفته اند به خواب دموکراسی/از چاله آمدم به در و دلخوشم به چی؟. در چاه رفته ام به طناب دموکراسی.. /من از کجا و چه کسی خورده ام بگو/ما را که کرد خانه خراب دموکراسی/با عکس روی جلد فقط گولمان زدند/ زیرا تقلبی ست کتاب دموکراسی/ از قول مابگو به جناب دموکراسی/ عکس تو نیست لایق قاب دموکراسی..
دوشنبه 18 آبان 1388

i.am.the.world - لوگزامبورگ - اش
شما دوستانی که رو به کعبه این اقای مهندس کرده اید؛ کاملا در حال خلسه و دور زدن خودتان هستید. یا نمیخواهید ببینید یا محو جمال این ادم و یک خیالپردازی هستید. مطلب بالا را با حوصله؛ تامل و درایت بخوانید. این گرگم به هوا بازی بر روی نعش خمینی؛ هیچ معنی و مفهومی ندارد بجز شیادی و عدم صداقت. فقط یک مشت کلمه بیسروته و نامربوط. بروید در خیابان باتوم و گلوله بخورید و برای ایشان پل بزنید تا پس از رسیدن به قدرت و به کرسی نشستن؛ منشور حضرت امام را برایتان ترجمه کند. اگر هم در سرتان این میگذرد که موسوی را وسیله کنید و بساط را بر هم بریزید یا میز را برگردانید؛خوابتان خیر باشد! در انقلاب 57 همه احزاب و گروههای سیاسی اعم از چپ و راست و ملی و مجاهد؛ با همین خیال به دامن خمینی پریدند و افتابه ایشان را پر میکردند؛ که بله! پیرمرد چیزی از مملکتداری و سیاست نمیفهمد و ما بزودی دورش میزنیم؛ ؛ ؛ پیرمرد همه انها را به دیوار چسباند؛ تیرباران کرد و ریشه شان را سوزاند. شادباشید.
دوشنبه 18 آبان 1388

mohsen6730 - ایران - قزوین
باز این قوزمیت حرف زد دوباره معلوم نیست می خواد چه با اون محمود زبل چی به سر جوونا بیاره......خدا بدخواهای مردم ایرانو لعنت کنه حالا هر کی می خواد باشه
دوشنبه 18 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
. dannni - سوئد - استکهلم..{{ آنتی اسلام ایران-اهواز....ننگ بر تو ی مزدور}} بحث سر این بود که بلواستار گفته بود:{{ برجسته ترین نشانه بارز سبزها اینه که خواهان اجرای بدون کم و کاست قانون اساسی هستند...}} و من گفته بودم ایشون ننگ ایرانی ها هستند با این نظر دادنشون.... حالا تو خجالت کشیدی؟!!! تجربه بشه برات؛ دفعهء دیگه با طناب پوسیدهء دیگران وارد "چاه" نشی! خجالت بکش ( خانوم یا آقا!)
دوشنبه 18 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
از فرمایشات گهر بار استاد آستربلو! . bluestar - ایران - تهران تو ضمن اینکه طرفدار جنبش سبز علوی هستی {{(. جنبش سبز مردم ایران همانطور که از ابتدا بر پایه جمهوری اسلامی اصیل شکل گرفت و نماد خود را از پرچم سبزرنگ اهل بیت (ع) انتخاب کرد تا آخر هم به همین راه ادامه خواهد داد. https://www.iranianuk.com/article.php?id=43342)}} پایبند به آرمانهای امام راحلت هم هستی {{(. ((آمریکا از روسیه بدتر - روسیه از آمریکا بدتر - انگلیس از هردوشون بدتر)) آیت الله خمینی) https://www.iranianuk.com/article.php?id=43338 }} و پایبند به قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایرن هم هستی. یعنی اصل ولایت فقیه و رهبری خامنه ای رو قبول داری . برجسته ترین نشانه بارز سبزها اینه که خواهان اجرای بدون کم و کاست قانون اساسی هستند https://www.iranianuk.com/article.php?id=43308}}}}
دوشنبه 18 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
bluestar - ایران - تهران کروبی که قبل از انتخابات گفته بود قانون اساسی باید عوض بشود؛ موسوی هم که میگه :{{ قانون اساسی وحی آسمانی نیست , مردم برای آزادی و رفاه انقلاب کردند...}} نمیدونم تو و هم مغز هات ( نه همفکر، چون شما اصلاً فکر نمیکنید، البته اگر مغز داشته باشید!) کاسهء داغتر از آش هستین یا مامور جمهوری اسهالی و نمایندهء ولایت فقیه که اینگونه سبز سبز میکنید و از طرف دیگر میگویید :{{...bluestar - ایران - تهران برجسته ترین نشانه بارز سبزها اینه که خواهان اجرای بدون کم و کاست قانون اساسی هستند}} خجالت هم خوب چیزیه!
دوشنبه 18 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
. dannni - سوئد - استکهلم اول این لینک رو یک نگاه بنداز: https://www.iranianuk.com/article.php?id=43349 امیدوارم جوابی داشته باشی که بدی. من به بلو استار گفتم :{ننگ بر تو} چون ایشان میگویید :{{برجسته ترین نشانه بارز سبزها اینه که خواهان اجرای بدون کم و کاست قانون اساسی هستند https://www.iranianuk.com/article.php?id=43308.}} در صورتی که ملت ایران ( از جمله خانوادهء خود من) دارند تاوان همین قانون اساسی را پس میدهند. و شما در تایید حرف بلواستار به من گفتید:{{ ننگ بر تو ی مزدور }} امیدوارم حرفی برای گفتن داشته باشید و نشان بدهید حرفی که زدید، از دهانتان در آمده! شمایی که در این شرایط از قانون اساسی نظام جمهوری اسهالی دفاع میکنید؛ چیزی از قاتل ندا؛ و شکنجه گران کهریزک؛ کم ندارید. مخصوصاً تویی که در خارج نشستی و اونجا زندگی میکنی. منتظر جوابتم
دوشنبه 18 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
{{امام توجه داشتند که مبادا تکیه بر نظام ارزشی اسلامی و مباحث تام فقهی، منجر به این شود که اندیشه های دیگر و حتی خود این اندیشه ها خفه بشوند و امکان بروز و ظهور پیدا نکنند. امام مدام تاکید می کردند که در زمینه های فقهی نظرات مختلفی گرداگرد مسائل گوناگون می‌تواند وجود داشته باشد.}} دههء 60 در تاریخ ایران فراموش نشدنی است!
دوشنبه 18 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
{{ به نظر من دغدغه مردم مد نظر امام است که مبادا به دلیل طرح مباحث تنگ نظرانه این بحث ها، مردم در حصاری قرار بگیرند که آزادی خود را از دست بدهند. }} متاسفانه آدم اگر یه ذره وجدان داشته باشه؛ یاد دههء 1360 میوفته! یاد همهء شهدای آزادی گرامی باد
دوشنبه 18 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
این امام خمینی قدّه سروه و ارواحنا روحی فدا چی بود و کی بود؛ که ما هنوز نشناختیمش!!!! ایشون ابعاد روحی و فضیلتهای اخلاقی و عمق وجودشان از قرآن هم پیچیده تر و غیر قابل نفوز تر بودند. ایشون یک فیلسوف به تمام معنی بودند که نمونه ای در تاریخ اسلام نداشتند. اول حضرت محمد (ص) دوم امام اول شیعیان علی (ع) و سوم امام خمینی رحمت الله علیه و چهارم آغا امام زمان حضرت مهدی عج الله تعالی فرج و شریف هستند که در کل بشریت خداوند باری تعالی برای نمونه و کلاً برای مباهات و افتخار بشریت آنها را آفرید. و..... اینها تراوشات مغزی یک عقب افتادهء ذهنی است.
دوشنبه 18 آبان 1388

sadafi - المان - مونیخ
خیلی تعجب برانگیزه.چطور همه چیز رو الان فهمیدن یهو!!! 30 سال چرا نفهم بودن؟ اینا دلشون برای مردم نی سوزه. مردم ایران باید هوشیارتر از این باشن که به اینجور مارمولکا اطمینان کنن. اینا همشون مثل همن. شما خودتون فقط ارزش دارین یکی از خودتون که الان تو میدون مبارزست و داره از جونش مایه می ذاره باید بر ایران حکومت کنه نه موسوی قاتل و کروبی دزد . اگه بدونین همین کروبی با همکاری زنی به نام ربابه امینیان چند خانواده رو تو ایران بدبخت کردن همه اموالشون رو با نامردی از چنگشون دراوردند البته همین زن بعدها طعم زندون و چشید یعنی کروبی به اونم یه دستی زد!!!
دوشنبه 18 آبان 1388

darius mis - انکلستان - لندن
برو بابا مشقاتو بنویس. با اون رهبر جاه طلب و جانیت.کلک همتون کنده است...
دوشنبه 18 آبان 1388

mohammad55 - انگلیسل - لیورپول
درود برموسوی وکروبی -مرگ بر دیکتاتور
دوشنبه 18 آبان 1388

elinaa - ایران - تهران
شرکتی که باطوم‌های بسیجیان را تولید می‌کند شناسایی شد. در تصویر زیر کارتن باطوم رو می‌بینید در راهپیمایی روز 13 آبان که روی آن نام شرکت در ج گردیده . مشخصات شرکت " نور نگین هشتم" :. شماره ثبت : 271700. موضوع شرکت: خدمات مهندسی تولید و نصب و راه‎اندازی ماشین‎آلات تعمیرات اساسی خرید و فروش صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی. آدرس : تهران- شهرک ژاندامری - خیابان آرش- خیابان الوند4 - پلاک 426. سرمایه شرکت: مبلغ 100/000/000 ریال. هیئت مدیره : پیمان دمیرچلی به سمت عضو هیئت مدیره، علیرضا دمیرچلی به سمت رئیس هیئت مدیره، پیمان کیائی به سمت نائب رئیس هیئت مدیره، پیمان کیائی به سمت مدیرعامل برای مدت نامحدود انتخاب گردیدند.
دوشنبه 18 آبان 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
ننگ و نفرت بر رهبر کثافت قاتل و بی شرفت--- خمینی--- که هنوز طرفدار او هستی مردک جوانان برای ازادی قیام کردند نه برای تو ..خوب امر بتو مشتبه شده که فکر کردی جان دادند و می دهند برای تو کور خوانده ای..تو بهانه بودی ای کیو.
دوشنبه 18 آبان 1388

bahareiran - ایران - ایران
بابا مردم از دست اخوند وپیامدهاش که چیزی بجز فقر وفحشا وبدبختیست خسته شدن اقای موسوی شما هم بهتره بس کنی بدون مردم تورو بهونه کردن بزودی هم بیاری خدا پیروز میشن انشاله
دوشنبه 18 آبان 1388

kamran1011 - آمریکا - سن فرانسیسکو
شما عقل کلّ‌ها که همه چیز رو سی‌ سال میدونستید کجا بودید این سی‌ سال ؟ هیچ کودومتن نتونستید کاری بکنید برای ملت ، پس الانم که موسوی یه کاری کرده ، زبون به دهان بگیرید و برید همون گوشه که این ۳۰ سال بودید . تا این اومد ، یهو همه زبون باز کردن ، آ‌ن‌ از شهرام همایونو ... اینم از شماها . تاسف بر انگیزه ، اینم به جای قدر شناسیتون.
دوشنبه 18 آبان 1388

kamia1 - المان - کلن
دوران مقدس!! هاهاهاها این یکئ رو کم داشتیم
دوشنبه 18 آبان 1388

dannni - سوئد - استکهلم
آنتی اسلام - ایران - اهواز . . / خوب این ثابت شود سبزها خواهان تغیر قانون اساسی هستن و قتی رهبران جنبش کروبی وموسو خواهان تغیر هستن بس کجاش اشکال داره این ثابت میکنه اینها و جنبش سبز راهشون درست میرند
دوشنبه 18 آبان 1388

dannni - سوئد - استکهلم
آنتی اسلام - ایران - اهواز . . در ضمن من چون جزئی از جنبش سبز هستم و تابستون و قتی تهران بودم تو تضاهرات بودم تااخرش ازایدهاشون دفاع میکنم چون اینوریهای که خارج از کشور هستن رهبراشون فقد حرف میزنند اما اینها که تهران بودن بعلاوه عمل هم میکنند و شجاع هم هستن / تمام شهدا بعداز انتخابات جونشون ازدست دادن همه از اعضا جنبش سبز بودن چون تنها جنبشی است با خشونت و ترور مخلفن
دوشنبه 18 آبان 1388

bmg88 - المان - هام
عکس مزدور هفت تیر به دست قاتل در روز 13 ابان شناسائی شد. در سایت ایران ب ب ب.او ار گ مشاهده کنید.
دوشنبه 18 آبان 1388

black chador - امریکا - ولدن
حضرت مام خمینی؟ الاحق که دین شما بچه بازهارا حضرت میدانند. خجالت هم خوب چیزیه این طرف هی امام امام میکنه. مگر همین امام نبود که گفت اگر حرف از ازادی بزنید دندانتان را خورد میکنم و قلم ازادیتون رو میشکنم؟ پس دیگه اینقدر این کثافت را به رخ مردم نکشید. این کثافت سگ خمینی بود که این اسهال خونی را به جون مردم ایران انداخت.یک مشت دزد و قاتل برای ما شدن سرمشق. از اون کثافتهایی که دین کثیف اسلام را1400 پیش با زور شامشیر و تجاور کردن اونجای ایرانیها تا این علی چکه ای و چهل دزدش که دارن خون ایرانی مخورن.
دوشنبه 18 آبان 1388

m_z_ir - ایران - سمنان
با سلام اگه آقایون 100 تا نسبت به من نمی دن . می خواستم بگم این موسوی خیلی کثیفه. فقط با تحریک داره جوانها رو نابود می کنه. کاش دستم به این حروم زاده میرسید خودم خفش می کردم . (قبل از اینکه حضرات بگن باید بگم من نه ملخ خورم نه غیر ایرانی نه جیره خوار شما ها هم طاقت داشته باشین یکی مخالف نظراتتون باشه ). عطف به دوستانی که در گذشته عناوین مختلف به من دادن در ضمن من آماده ام با دونه دونشون بحث کنم
دوشنبه 18 آبان 1388

black chador - امریکا - ولدن
به این سایت برید . عکسهای ندا و شجاعان دیگر ایرانی را روی تمبر پستی ببینید. https://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.viewfriendId=35079259blogId=515337353
دوشنبه 18 آبان 1388

baas - هلند - روتردام
دوستان خون خود را کثیف نکنید تنها با زیر پا گذاشتن اسلام ایران ازاد خواهد شد.
دوشنبه 18 آبان 1388

iranesabz - هلند - هلند
معلوم نیست چرا در کشور ما ایران تا یک نفر همراه مردم بلند شد تا بر علیه استبداد مبارزه کند بعضی‌‌ها بلافاصله شروع میکنند به چرت و پرت گفتن. این جماعت تا زمانی‌ که خبری نیست ساکتند اما تا خبری شد رجز خوانیشون شروع می‌شه. الان هم اگر این جنبش شکست بخوره اینها دوباره توی لاک فرو میروند تا زمانی‌ دیگر که دوباره چرت گویی آغاز کنند. درود بر موسوی و کروبی. پیروز باد جنبش سبز ایران.
دوشنبه 18 آبان 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
black chador - امریکا - ولدن . به اون لینکی که داده بودین رفتم این ارور رو داد : This user has either cancelled their membership, or their account has been deleted. بهرحال تشکر از شما. راستی هر موقع اون لقبی که روی خامنه ای گذاشتی یادم میاد کلی میخندم. دمت گرم. موفق باشید
دوشنبه 18 آبان 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
baas - هلند - روتردام . یه ضرب المثل افریقایی هست میگه : زمبا زومبا دامبا دومبا دیندا وینتی منتا. ترجمه اش میشه : دو ریال بده آش ، به همین خیال باش!. ***** البته منظورم به این قسمت از حرفت بود : {{ زیر پا گذاشتن اسلام }} که صد البته با این قسمت از کامنتت موافق هستم : {{ ایران ازاد خواهد شد }}. موفق باشی
سه‌شنبه 19 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
. dannni - سوئد - استکهلم تو خودت هم میفهمی چی میگی؟!!!! حلت خوبه؟ وقتی چیزی حالیت نیست مجبوری حرف بزنی؟!!همین دیشب به من گفتی " مزدور ننگ بر تو!" چون من گفتم قانون اساسی باید عوض بشه و همش چرت و پرته؛ الان ( هنوز 24 ساعت نشده!) میگی: {..خوب این ثابت شود سبزها خواهان تغیر قانون اساسی هستن ...}.. در ضمن رهبران این جنبش توی خیابونها هستند و دارند شعار سرنگونی رژیم رو میدن ( همین مردمی که میبینی)
سه‌شنبه 19 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
این جنبش تا سرنگونی جمهوری اسلامی پیش خواهد رفت. این جنبش تا فعلاً رهبری نه در داخل ایران دارد و نه در خارج؛ موسوی و کروبی و ... در حد رهبری نیستند و پشت سر مردم حرکت میکنند. حالا این خوب است یا بد؛ خود ملت ایران فهم و شعورشان آنقدر هست که تشخیص بدهند و به درود بر.. و مرگ بر.. هم نیست
سه‌شنبه 19 آبان 1388

black chador - امریکا - ولدن
m_z_ir - ایران - سمنان. ایا تو طرفدار این رژیم اسهالی و علی چکه ای هستی؟ یا دمکراسی؟جواب بده بعد بحس میکنیم.
سه‌شنبه 19 آبان 1388

black chador - امریکا - ولدن
elinaa - ایران - تهران. ایا این شرکت واردات و صادرات میکنه؟ وب سایت دارن؟
سه‌شنبه 19 آبان 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
bluestar - ایران - تهران . بسیجی مزدور کجایی! وقت جواب دادن رسید! مگر تو ادعا نمیکردی (برجسته ترین نشانه بارز سبزها اینه که خواهان اجرای بدون کم و کاست قانون اساسی هستند!) اینم رئیس قبیله تون که میگه قانون اساسی وحی آسمانی نیست و مردم برای آزادی و رفاه انقلاب کردند (که البته اشتباه کردند و فریب خمینی جلاد را خوردند). تو نشون دادی که نه تنها درایت سیاسی نداری بلکه .. فریب کاری! درست مثل رهبرت علی شیره ای! البته تو مزدوری و به تو حرجی نیست! وظیفه تو پاسداری از ولایت جهل و جور و فریب اسلامی است! این رو بدان که جنبش سبز با موسوی شروع شد ولی از دست موسوی خارج شده و به یک جریان فراگیر ساختار شکن و جهانی مبدل شده! درست چیزی که شما بسیجیها ازش وحشت دارید! فقط خواستیم یک لنگه کفش به شیوه خودتون به سمت شما بسیجیها و دهن گشاد رهبرتون پرتاب کنیم! لعنت بر اسلام و لعنت بر محمد و آل محمد (سرسلسله فریب و جنایت و دروغ)
سه‌شنبه 19 آبان 1388

مهرتابان - ایران - تهران
معنی دموکراسی یعنی احترام به نظر هم و اجرای رای اکثریت در حالیکه گروههای مختلف فکری آزادی اندیشه و بیان داشته باشند مثال بارز آن کنگره آمریکاست جمعی از خردمندان که نماینده واقعی گروههای فکری مختلف هستند در حالیکه همه به نظر هم احترام میگذارند رای اکثریت لازم به اجراست شاید بسیاری از دوستان مخالف اسلام باشند ولی امروز ***اتحاد*** مهم است و فردا روز هم احترام و الگو برداری از کشورهای متمدن و صاحب دموکراسی دنیا.بدون شک قانون اساسی هم تغییر خواهد کرد به امید آبادی و آزادی ایران خواهش میکنم تحمل عقاید مخالف هم را داشته باشید و به هم انرژی مثبت بدهید ***سبزها پیروزند***
سه‌شنبه 19 آبان 1388

پاینده ایران - ژاپن - اساکا
دوستان مبارز جنبش سبز :طرز فکر موسوی و کروبی و خواسته هاشون در حد و اندازه یک حکومت دمکرات و اصیل ایرانی نیست. از آنها بت نسازید و از دور و تسلسل باطل پرهیز کنید تا حرکت آزادیخواهی شما به سرانجامی که شایسته ایران و ایرانی برسد.
سه‌شنبه 19 آبان 1388

سکوت - ایران - تهران
یاد آدمی میافتم که رو صندلی از چرم پلنگی نشسته و داره واسه مجلسی که تدارکش رو سازمان شکار پلنگا ساپورت میکنه و تو هوایی که بوی خون پلنگا به مشام میرسه نفس می‌کِشن، داره از حقوق به حق پلنگا میگه و از کشتار ناجوانمردانه پلنگا. مسخره است اما هنوز و تا همیشه امیدوارم مردم شریف و انسان‌دوست و حقیقت‌خواه وطنم کسی رو رهبر ندونند و با شرافت برای حقوق دموکراسانه و انسانانه‌ی خود مبارزه و تلاش کنند. یا حق
سه‌شنبه 19 آبان 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
ریشه این حکومت اسهالی را باید خشک کرد .باید از تاریخ محو شود.چه با کراوات چه با عمامه. موسوی هم طرفدار خلیفه گری است.ما ایرانیها همیشه دو ریالی ما دیر جا می افتد.وقتی هم افتاد می بینیم کسی را انتخاب کرده ایم که فرقی با اولی ندارد.هوشیار باشید .چوبی که 30 سال پیش رفت به استین همه . دوبار نرود.
سه‌شنبه 19 آبان 1388

gogoli - ایران - تهران
«آنتی ایران» - ؟؟؟؟ - سازمان امنیت! ... عزیز مرموز! ظاهرا زیرآب «بلو استار» رو بدجوری زدی! چند روزیه که ازش خبری نیست! خدا کنه خودت بازجوش نباشی! ضمنا تا جایی که من دیدم، شما تا حالا اینقدری که به موسوی، خاتمی و کروبی حمله و اهانت کردی، به طرف مقابل توهین نکردی! این تصادفیه؟!
سه‌شنبه 19 آبان 1388

vahid22 - آلمان - هامبورگ
مسلمان ضد ایرانی - ایران - شیراز . دوستمون کاملا درست میگه اسلام با انسانیت،آزادی،دموکراسی...مخالفه تنها راه به بند کشیدن این این دین لجن و همه اسلامگراهاست
سه‌شنبه 19 آبان 1388

gogoli - ایران - تهران
من تا بحال بارها به دوستان این سایت خطر افراط رو تذکر دادم. اگر در سال 57 هم مردم ما کمتر خشمگین و احساساتی میشدن، بسیاری از مشکلات یا پیش نمی اومد و یا ضررش خیلی کمتر بود. الان هم همون وضع حاکمه. خیلی ها بامنظور یا بدون منظور دارن مردم رو تحریک به آشوب و ایجاد بحران و سر دادن شعار های تند و رادیکال میکنن. در این حالت این خطر بزرگ وجود داره که استفاده از خشونت برای سرکوب مردم موجه تر جلوه میکنه. فراموش نکنیم که در قبل از انقلاب ساواک هیچ مشکلی با سرکوب گروههای مسلحی مثل مجاهدین یا فدائیان خلق نداشت. کار از وقتی (برای ساواک) خراب شد که دامنه مخالفتها به میون مردم کشیده شد ..
سه‌شنبه 19 آبان 1388

gogoli - ایران - تهران
.. بعضی دیگه هم مثل خاله خرسه با توهین به مذهب باعث میشن خیلی از افراد بیطرف در جامعه ناخواسته به دلیل توهین به اعتقاداتشون، علیه مخالفان موضع بگیرن و به مواضع رسمی نزدیک بشن. این دسته در واقع به حکومت سود میرسونن! من خودم بعضی از تظاهرات مردم رو از نزدیک دیدم و تحت تاثیر شعور سیاسی بالای اونها قرار گرفتم. به نظر من تو این سایت افرادی مثل مسلمان ایرانی، کامران، هوخا ورده ، پسر شجاع و در نهایت بلواستار، از نظر «درک سیاسی» یک مرحله از افرادی مثل آنتی اسلام یا آرتمیس یا زبل خان! جلوتر هستند. دوستان فراموش نکنید که سیاست عرصه بسیار حساس و ظریفیه و حتی اشتباهات کوچیک هم میتونه به بهای نابودی آدم تموم بشه.. به امید سربلندی و بهروزی ایران و ایرانیان.
سه‌شنبه 19 آبان 1388

پاینده ایران - ژاپن - اساکا
iranesabz - هلند - هلند. این آقای موسوی بود که 20 سال غیبت کبری داشت! ولی طی این مدت مردم در داخل و خارج از کشور همواره با نظام آخوندی در جدال بودند و مصیبتها کشیدند. این آقا در رویای زنده کردن دوران ترور و خفقان دهه 60 بر پایه روش و منش خمینی دجال است (تو اسمشو میذاری مبارزه با استبداد؟!!!) آقای کروبی هم به عنون مثال تا چند وقت قبل از انتخابات حساب خود را از اصلاح طلبها جدا کرده بود و خود را اصول گرا مینامید بطوریکه حتی روزنامه کیهان چند بار سخنان او را درباره محکوم کردن اصلاح طلبها تیتر کرد. عدم درایت و محدود کردن جنبش آزادیخواهی مردم ایران به موسوی و کروبی باعث ناکامی آن خواهد شد.
سه‌شنبه 19 آبان 1388

dannni - سوئد - استکهلم
آنتی اسلام - ایران - اهواز . . // تو یکی ی یا منو گیر اوردی همین 13 ابان بود تو یکی از ک م گفتی جنبش سبزو لعنت و نفرین کردی که بخاطر که قانون اساسی رو قبول دارند خوب حالا معلوم شود خیلی از بندهاش باید عوزش کنند حالا بگو کوجای حرف جنبش سبز اشتباه بود
سه‌شنبه 19 آبان 1388

world cup - ایران - تهران
دوستان موسوی هر چی باشه هر چقدر هم خضرت امام حضرت امام بگه(حالا چه از روی علاقه چه مجبور باشه بنا به دلایلی) کاری را کرد که اپوزیسیون خارج نشین سالها نتونست یک هزارم آن را بکنه فقط اپوزیسیون خارج نشین تو این سالها حرف زد (البته تشکر میکنم به خاطرآگاهی دادن به مردم تو این سالها) ولی هیچ کار عملی حرکت عملی مهمی نکرد واگر هم تلاش کرد بکنه چون مخاطبان و کسانی که بهش گوش میداد ند کم بود و...... نتونست کاری بکنه ولی موسوی با شرکت در انتخابات و جلب کردن نظر مردم برا رای دادند و بعد اشتباه حکومت در تقلب در انتخابات و ایسادگی موسوی در کنار مردم . اگر موسوی امام امام میگه ولی همیشه گفته من پیرو مردم هستم نه رهبر مردم وتا حالا از هیچ حرکت وشعار مردم انتقاد نکرده وتا امروز در کنار مردم بوده پس درودبر او
سه‌شنبه 19 آبان 1388

black chador - امریکا - ولدن
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز. چند تا کشور تمبر پستی به یادبود شجاعت مردمایران تولید کردند. گوگلیش کن میبینی. پس منظورم را از علی چکه ای فهمیدی؟ طرف بیضی هاشل شده چکه میکنه. این مطلب را یکی از دکترهای ایرانی در بیمارستان ایرانی ها در دوبی تصدیق کرد.
سه‌شنبه 19 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
. gogoli - قاسم آباد- علیای کتول- بخواب بابا
چهار‌شنبه 20 آبان 1388

gogoli - ایران - تهران
«آنتی ایران» - ؟؟؟؟ - سازمان امنیت! .. اگه میدونستی این حرفت چه جواب «بدی» داره هرگز از این عبارت استفاده نمیکردی!! منم نمیتونم بنویسم! خودت سرچ کن و لذت ببر!
پنج‌شنبه 21 آبان 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟