دولت صاحب اختیار درآمدهای ناشی از حذف یارانه ها شد

 اختیار صد درصدی مجلس به دولت

رادیو زمانه : مجلس شورای اسلامی به دولت محمود احمدی‌نژاد «اختیار صد درصد» داد تا درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها را در قالب قانون بودجه هزینه کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نمایندگان مجلس پس از بحث و بررسی درباره مفاد ماده ۱۶ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، رای به تصویب آن دادند.

نمایندگان مجلس چند روز پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس، آنها را تهدید به استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها کرد، این اختیارات را به دولت دادند.

آقای احمدی‌نژاد ۱۲ آبان، نمایدنگان را تهدید کرده بود در صورتی که برای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها «اختیارات مطلق» نداشته باشد، این لایحه را پس خواهد گرفت.

او گفته بود که دولتش برای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها «اختیارات مطلق» می‌خواهد و «دولت با بی‌اختیاری مطلق، نمی‌تواند زیر بار اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها برود.»

خبرگزاری مهر گزارش کرده که در این مصوبه، «اختیارات نظارتی» مجلس و اختیارات دولت در خصوص نحوه هزینه‌کرد و درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها تامین شده است.

این در حالی است که احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته که این مصوبه، اختیارات نظارتی مجلس را سلب کرده است.

بر اساس این مصوبه، دولت اجازه یافت تا وجوه حاصل را به «ردیف درآمدی مربوط مندرج در قانون بودجه واریز کرده و معادل صددرصد اعتبار، تحت عنوان اعتبارات موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها(درآمد- هزینه) را هزینه کند.»

نمایندگان مجلس همچنین در ماده ۱۳ این لایحه، دولت را موظف کردند که «تمام منابع حاصل» از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به حساب خاصی به نام «هدفمند کردن یارانه‌ها» نزد خزانه‌داری کل واریز کند.

ماده ۱۳ این لایحه برای دولت چهار ردیف درآمدی و هزینه‌ای در لوایح بودجه سنواتی قائل شده بود که امکان نظارت مجلس بر هزینه درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را ارائه می‌داد، اما نمایندگان در ماده ۱۶، این چهار ردیف را به یک ردیف کاهش داده‌اند.

مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته گذشته نیز نحوه پرداخت یارانه‌ها به مردم را به دولت واگذار کرد.

مصوبه هفته گذشته مجلس به دولت این اختیار را داد که درباره نحوه تامین یارانه نقدی یا غیرنقدی و تعیین کسانی که مشمول برنامه بازتوزیع یارانه‌ها می‌شوند، راسا تصمیم بگیرد.

دولت محمود احمدی‌نژاد، لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را در سه بخش اصلاح قیمت‌ها، پرداخت نقدی یارانه‌ها و نظام مدیریتی با محوریت توزیع نقدی و غیرنقدی در سه سال تدوین کرده است.

طرح «تحول اقتصادی» عنوان برنامه‌ای است که احمدی‌نژاد اعلام کرده که با اجرای آن قصد دارد بسیاری از مشکلات اقتصادی ایران را رفع کند.

در بخشی از این طرح که به گفته مسئولان دولتی بیش از ۶۳ میلیون نفر از آن استقبال کرده‌اند، یارانه‌ برخی کالاها و خدمات به خصوص انرژی، حذف و مبلغ آن به صورت نقدی و مستقیم به مردم پرداخت می‌شود.

پیش‌تر آقای احمدی‌نژاد گفته بود که دولتش قصد دارد مبلغی بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان به صورت نقدی تحت عنوان یارانه‌های مستقیم به مردم بپردازد.

در صورت تصویب نهایی این لایحه از سوی شورای نگهبان، دولت موظف خواهد شد قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند.

توکلی:هربلایی خواستید سراین قانون آورده‌اید

تابناک : پس از آنکه میان مصوبات مجلس در مورد مواد 13 و 16 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، تعارضی به وجود آمد برخی نمایندگان پیشنهاداتی را برای رفع ابهام ارائه دادند که عموما با مخالفت مواجه شد و رای لازم را کسب نکرد.

به گزارش ایلنا محمدرضا خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در شان مجلس نیست که مصوبه پیشین خود را زیر سوال ببرد از ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت خواست تا این لایحه را بار دیگر به کمیسیون ویژه بازگرداند تا این تعارض مرتفع شود.

وی به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه برای اجرای این لایحه عجله نکنید اشاره کرد و گفت: نباید قانون متناقضی را به دولت ارائه دهیم که هرگاه در اجرایش دچار مشکل شد، گناهش را به گردن مجلس بیاندازد.

ابوترابی‌فرد این پیشنهاد را لازم ندانست و گفت: ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مربوط به تمامی مراحل درآمدی است اما ماده 16 فقط در مورد حامل‌های انرژی است که تعارضی را به وجود نمی‌آورد.

پس از آن جهانبخش محبی‌نیا عضو هیات‌رئیسه مجلس طی پیشنهادی خواستار آن شد که اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها از سال جاری تنها مربوط به حامل‌های انرژی نشود و دیگر موارد هدفمندسازی یارانه‌ها را نیز در بر بگیرد این پیشنهاد اگرچه نهایتا با 114 رای موافق به تصویب رسید اما با تذکرات متعددی از سوی نمایندگان مواجه شد از جمله آنکه خباز اعلام کرد هدف از ماده 16 آن بود که دولت به شکل آزمایشی بخشی از لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را در سال جاری اجرایی کند اما به این ترتیب دامنه اختیارات دولت را گسترش می‌دهید که نوعی زیرکی در قانونگذاری است.

حسن ونایی نیز با کنایه به ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: مدیریت حضرت عالی قابل درک است اما با اصلاح اینچنینی ماده 16، کل ماده ماده 13 و تبصره یک آن حذف می‌شود.
جمشید انصاری نیز رفع ابهام مورد نظر محبی‌نیا را در تعارض با مبانی بودجه‌ای خواند.

احمد توکلی نیز در ادامه این تذکرات به ابوترابی‌فرد گفت: گویا شما می‌خواهید تناقض در مصوبات مجلس را صددرصد کنید قبلا ماده 16 با اصلاحات منظور برخی نمایندگان تنها با ماده 13 تعارض داشت اما با پیشنهاد آقای محبی‌نیا با تبصره‌های این ماده نیز تعارض پیدا می‌کند.

وی افزود: هر بلایی که دلتان خواست سر این قانون آورده‌اید و در حال حاضر نیز به دنبال تغییر ماهیت ماده 16 و تعمیم آن به کل لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها هستید.

براساس این گزارش ابوترابی‌فرد در پاسخ به این تذکر سکوت کرد که با فریاد اعتراضی توکلی مواجه شد که می‌گفت جواب من را بدهید و حداقل بگویید که تذکرم وارد هست یا نه؟ در این هنگام ستار هدایتخواه که از جمله نمایندگان حامی دولت است طی تذکری اعلام کرد برخی نمایندگان به بهانه تذکر، در مخالفت با پیشنهادات مطرح شده صحبت می‌کنند و به گونه‌ای حرف می‌زنند که گویی نمایندگان تبانی‌هایی انجام دادند که در مجلس اتفاقی بیافتد این برخورد دون شان مجلس است و رئیس جلسه نباید به آن اجازه مطرح شدن بدهد اما ابوترابی‌فرد برخلاف سخنان هدایتخواه، تذکرات انصاری و توکلی را وارد دانست و علی‌رغم این، پیشنهاد محبی‌نیا را به رای گذاشت. با ارائه 114 رای موافق در مقابل 48 رای مخالف این پیشنهاد مصوب شد که براساس آن دولت از سال جاری می‌تواند تمامی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از جمله حامل‌های انرژی و دیگر یارانه‌های مربوط به آب، برق، گندم و... را در سال جاری اجرایی نماید.

دولت صاحب اختیار درآمدهای ناشی از حذف یارانه ها شد

مجلس اختیار درآمدها و هزینه های ناشی از حذف یارانه را به دولت واگذار کرد

بی بی سی : نمایندگان مجلس بخش های دیگری از لایحه حذف یارانه ها را تصویب کرده و به دولت اجازه دادند تا تمامی درآمدهای ناشی از افزایش قیمت ها را با اختیار خودش هزینه کند.

به نظر می رسد با تصویب این بخش از لایحه، نظر دولت تامین شده اما برخی نمایندگان مجلس می گویند که با این کار، مجلس قدرت نظارتی خود را از دست داده است.

تصویب ماده 16 لایحه به نظر برخی نمایندگان در تعارض با ماده 13 بود که پیشتر به تصویب مجلس رسیده بود اما محمود احمدی نژاد تهدید کرده بود که این لایحه را پس خواهد گرفت.

بنابر مصوبه جدید مجلس، دولت باید پول ناشی از افزایش قیمت کالاها و خدمات را به حسابی در خزانه داری کل بریزد و دولت صددرصد درآمدها را در قالب یک ردیف بودجه سالانه به تشخیص خود هزینه کند.

در ابتدا نظر دولت این بود که باید درآمدهای ناشی از افزایش قیمت کالاها و خدمات بعد از حذف یارانه ها به صندوقی واریز شود که مدیریت آن با رئیس دولت و وزرا باشد اما مجلس این کار را خلاف قانون اساسی می دانست و برای همین تصویب کرد تمام درآمدها در حسابی در خزانه داری کل ریخته شود و دولت نیز در قالب بودجه سالانه از آن استفاده کند.

مجلس معتقد بود که اگر نظر دولت را تصویب کند، دیگر نظارتی بر عملکرد این صندوق که در سال اول اجرای حذف یارانه ها، بین ده تا بیست میلیارد دلار پول به آن واریز می شود، نخواهد داشت و دیوان محاسبات قادر به کنترل دخل و خرج این صندوق نخواهد بود.

اما بخشی از لایحه حذف یارانه ها که امروز به تصویب مجلس رسید، به عقیده برخی نمایندگان مغایر مصوبه قبلی مجلس است و برخلاف تصمیمی است که پیشتر گرفته شده است و برخی نمایندگان مجلس معتقد بودند که این کار بوی"تبانی با دولت " را می دهد.

احمد توکلی نماینده تهران گفت: "هر بلایی که دلتان خواست سر قانون آوردید و در حال حاضر به دنبال تغییر ماهیت ماده 16 و تعمیم آن به کل یارانه ها هستید."

ستار هدایتخواه یکی دیگر از نمایندگان گفت که "برخی نمایندگان به گونه ای حرف می زنند که انگار تبانی شده که این برخورد خارج از شان مجلس است."

حذف یارانه ها از فردای قانونی شدن لایحه

بنابر مصوبه مجلس بعد از قانونی شدن این لایحه، دولت می تواند اولین مرحله از برنامه حذف یارانه ها را اجرا کند
در جریان بحث و جدل های مجلس پیشنهاداتی مطرح شد که یکی از آنها به تصویب نمایندگان رسید. بر اساس این تصمیم دولت اجازه دارد از سال جاری (در ماههای باقیمانده سال) یارانه ها را حذف کند. این در حالی است که پیشتر در لایحه فقط بحث یارانه های سوخت گنجانده شده بود و قرار بود بقیه یارانه ها از سال بعد حذف شود.

به این ترتیب، دولت می تواند در ماههای باقی مانده علاوه بر یارانه انرژی، یارانه کالاهای اساسی نظیر آب، برق، گندم و موارد دیگر را حذف کند.

در بخش دیگری از این لایحه که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، دولت اجازه یافت تا از ابتدای فروردین سال آینده طی پنج سال معافیت مالیاتی را را همزمان با حذف یارانه ها به اجرا بگذارد.

به این معنی که وقتی قیمت ها افزایش پیدا می کند مشکلات خانوارها و شرکت ها برای پرداخت مالیات بیشتر می شود و دولت با این مصوبه می تواند آنها را از پرداخت بخشی از مالیات معاف کند.

این در حالی است که بر اساس ماده 51 قانون اساسی "هیچ نوع مالیات وضع نمی شود مگر به موجب قانون. موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی به موجب قانون مشخص می شود."

نمایندگان با استناد به این بخش از قانون اساسی، تصمیم مجلس را خلاف قانون توصیف کردند چون با این مصوبه دست دولت برای معافیت های مالیاتی باز خواهد بود در حالی که بنابر قانون اساسی، تصمیم گیری در باره مالیات ها باید بر عهده مجلس باشد نه دولت.

آقای توکلی در اعتراض به این بخش گفت: "اگر شما می خواهید مالیات از طبقه و اقشاری گرفته نشود باید بر اساس قانون به تصویب برسد نه این که دولت خودش تشخیص بدهد."

محمد رضا خباز نماینده کاشمر نیز گفت: "مجلس نمی تواند اختیار قانون گذاری را به شخص و یا هیاتی واگذار کند اما ما می بینیم که دولت این اختیار را پیدا می کند تا دو برابر مالیات ها را کاهش دهد و چنین چیزی درست نیست."

سرانجام بعد از گفتگوهای طولانی نمایندگان، این بخش از لایحه به این شکل تصویب شد:"دولت مجاز است از فروردین سال 1389 معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات مستقیم را علاوه بر افزایش سالانه آن، متناسب با تغییر و اصلاح قیمت های موضوع این قانون با پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی طی پنج سال حداکثر تا دو برابر افزایش دهد."

پیش‌بینی میرحسین محقق می‌شود

وبلاگ راز سر به مهر : احمدی نژاد امروز سر زده راهی بهارستان شد تا در جلسه نمایندگان که در حال بررسی لایحه هدفنمد کردن یارانه ها بودند آن ها را تهدید کند که اگر آن چه را او می خواهد تصویب نکنند، لایحه را پس می گیرد . تنش کلامی بین احمدی نژاد و لاریجانی هم از غیرعادی بودن این دیدار حکایت می کند. به نظر می رسد پیش بینی های میرحسین مبنی بر ورود دولت به فاز دیکتاتوری پس از فاز بی اعتنایی به قوانین در حال تحقق است. میرحسین مهم ترین نگرانی و حتی بهانه خود را برای ورود به عرصه انتخابات همین ورود به فاز دیکتاتوری و استبداد می دانست که پیش زمینه های آن با انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و حذف نگاه کارشناسی در مصوبات دولت آماده شده بود. در این فاز دولت سایر نهادهای قانونی را تا حدی قبول دارد که بر مصوبات و نظرات او صحه بگذارند. شیوه برخورد امروز احمدی نژاد به چالش کشیدن جایگاه قانونی مجلس است که بنیانگذار فقید انقلاب از آن به عنوان "رأس امور" یاد کرده بود. احمدی نژاد البته می تواند با این شیوه توپ اجرایی نشدن این لایحه را که از شعارهای اصلی او بود به زمین مجلس بیندازد به خصوص پس از آن که صدای اعتراض کارشناسان مخالف این لایحه هر روز بلندتر از روز قبل به گوش می رسد.

behnam2009 - انگلستان - لندن
این گزارش رو کی نوشته و کی اینجا گذاشته؟. دو موردی که دولت و مجلس بر سرش اختلاف داشتن که تصویب نشده:. 1-درآمد به حساب نزد خزانه واریز شود نه صندوق نزد دولت. 2-اختیارات در قالب بودجه سالانه باشد که هردو آن شد که دولت نمی خواست حالا این چه تیتریه؟. تحریف رو کنار بگذارین.شما که از دولت دروغ بیشتر میگین و تحریف می کنین.
یکشنبه 17 آبان 1388

baas - هلند - روتردام
تماما میره به حساب حماس .
یکشنبه 17 آبان 1388

black chador - امریکا - ولدن
قانون اساسی ایران از اول اسهالی بوده و جاش توی خلا هست.
یکشنبه 17 آبان 1388

bavar88 - هلند - امستردام
دولت شاید با حذف یارانه ها (نه رایانه ها ههههه) قصد دارد یک گام به تجارت جهانی نزدیک شود و صد البته باید زودتر اینکار توسط مجلس انجام می شد. موفق باشی دولت جون/
یکشنبه 17 آبان 1388

saraee - ایران - اهواز
..ها ! عوضی ها .. اختیار پول رو گرفتن که هر بدبختی واسه پول به سازشون برقصه .. که پول رو بین اراذل و اوباش بسیجیشون تقسیم کنن ...که هرچی سگ دو بزنن ملت نتونن نون شبشون رو هم مهیا کنن...
یکشنبه 17 آبان 1388

saraee - ایران - اهواز
bavar88 - هلند - امستردام. هر چقدر این کاربران خاموش می شن ، ابلهان بس نمی کنند .. ما فکر کردیم شما دین و سیاست فقط خوندی نگو اقتصاددان هم هستی .. دیانتتون مثل اقتصادتون باشه بهتر از این نمی شه تحلیل کرد
یکشنبه 17 آبان 1388

baba kurosh - ایران - قم
bavar88 - تو دوباره اومدی دمت گرم اگه تو نبودی ما به کی میخندیدیم با این اراجیفی که میگی
یکشنبه 17 آبان 1388

DADA-S - هلند - امستردام
bavar88 - هلند - امستردام : امیدوارم از دولت هلند هم یاران نگیری، مخصوصاً برا اجاره خونهٔ اونم تو آمستردام، که البته ممکن نیست چون تو حقوق بی‌ کاری میگیری درسته ؟
یکشنبه 17 آبان 1388

mehr47 - ایران - تهران
bavar88 - هلند - امستردام- بر خرمگس ذوب شده در ا.ن لعنت!!! خاک بر سر این دولت مزور ایضا عقده ای های عاشق فحش.
یکشنبه 17 آبان 1388

kamia1 - المان - کلن
دولت با این کار بودجه ایئ به خانوادهایئ میخواد بده, که در راه پیمایها نماز جمعه و رائ دادن شرکت کنن,!! اگر مردم ایران درایت کافئ داشته باشن در انتخابات مجلس نباید شرکت کنن. تا این نمایندهائ بئ عرضه از این تاییدا دیگه نکنن
یکشنبه 17 آبان 1388

aghozdar - ایران - تهران
عجب صدای بع بع از مجلس ما بلند است . باید در این مملکت عرعر کرد و خندید و
یکشنبه 17 آبان 1388

m_z_ir - ایران - سمنان
این یعنی جریان گوشت و گربه؟
یکشنبه 17 آبان 1388

borzoopersia - انگلیس - بیرمنگهام
bavar88 - هلند - امستردام خورده مگس تشنه تویی تو/آن پوست کلفت بی عار تویی تو/تازی صفتی سنگدلی رحم نداری/دستمال به دست چیز عار نداری/ چون بی خردان باز کنی دهان ننگت/ لعنت به علی گدا و بر آن دل سنگت. مرگ بر اسلام پلید محمدی. زنده باد ایران پاینده باد ایرانی راستین
یکشنبه 17 آبان 1388

rino - ایران - قزوین
وقتی bavar88 - هلند - امستردام، کامنت میذاره از اون به بعد کامنتها میشه جواب باور. ،فکر نمی‌کنید اونم همین رو می‌خواد، که ذهن شما رو تحت‌اشعاع کامنت خودش قرار بده نه موضوع اصلی!!..
یکشنبه 17 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
خاک بر سر مجلس و نماینده های سیب زمینی ملت. شما نمایندهء رهبر هستین نه ملت. نابود باد مجلس جمهوری اسهالی ایران که بلندگوی رهبر است!
یکشنبه 17 آبان 1388

kamia1 - المان - کلن
پس نمایندگان مجلس چه غلطئ میکنن?, وقتیکه همه راها اخرش به رهبر ختم میشه! نمیدونم دولت ایران دیگه برائ چئ مجلس و رئیس جمهور و ...این ات و اشغالا رو داره? رهبر خودش با یه دست همه رو حریفه!!!.
یکشنبه 17 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
. مجلس بی کفایت؛ خجالت خجالت! مجلس بی کفایت؛ خجالت خجالت! مجلس بی کفایت؛ خجالت خجالت! مجلس بی کفایت؛ خجالت خجالت!
یکشنبه 17 آبان 1388

borzoopersia - انگلیس - بیرمنگهام
بابا واژه ها را بر میدارید دست کم جاش نقطه چین بگذارید تا یک جوری بشود به متن پی برد. با سپاس فراوان از سایت ایرانیان بریتانیا.
دوشنبه 18 آبان 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.