کاهش تعداد حجاج ایرانی؛ به دلایل سیاسی یا پزشکی؟

کاهش تعداد حجاج ایرانی؛ به دلایل سیاسی یا پزشکی؟

امسال حدود 65 هزار نفر از ایران به حج اعزام شده اند

سازمان حج و زیارت ایران کاهش آمار حجاج ایرانی را مربوط به شیوع بیماری آنفلوآنزا دانست و اعلام کرد کم شدن تعدادزائران ربطی به حساسیت های سیاسی ندارد.

مصطفی خاکسار قهرودی، رییس سازمان حج و زیارت ایران در این باره گفت، تنها علت کاهش آمار اعزام شدگان به حج، تصمیم کارشناسان بهداشت در جلوگیری از شیوع بیماری بوده است.

آقای خاکسار قهرودی گفت، بروز بیماری آنفلوآنزای نوع A( آنفلوآنزای خوکی) بیشتر برنامه های سازمان حج و زیارت را تغییر داد اما این سازمان آمادگی" بسیار بالایی" برای مقابله با این بیماری دارد.

این مقام عالی سازمان حج و زیارت گفت، کاهش تعداد حجاج باعث شد نزدیک 30 هتلی که ایران از پیش برای آنها در مکه رزرو کرده بود خالی بماند.

به گفته این مقام مسئول تعداد حجاج مصری 50 درصد کاهش داشته و کشور تونس هم هیچ زائری را به مکه اعزام نکرده است.

اوائل ماه جاری میلادی، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نسبت به بدرفتاری با زائران شیعه که عمدتا ایرانی هستند، هشدار داده بودند.

وزیر حج عربستان در واکنش به این اظهارات، از مقام های ایران خواسته بود تا حج را سیاسی نکنند.

ایران می گوید در مراسم حج به مقدسات شیعیان توهین می شود و زائران مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، ادعایی که عربستان آن را رد می کند.

در سال گذشته ۲۰ نفر به خاطر درگیری و توهین، ۱۶ نفر به اتهام کندن نخ پرده خانه خدا و ۱۴ نفر نیز به خاطر عکسبرداری و کشیدن سیگار دستگیر شدند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران هشدار داده که اگر برای زائران ایرانی عازم حج، محدودیتی وضع شود، این کشور در این باره واکنش نشان خواهد داد.

به گفته رئیس پلیس فرودگاه های ایران تاکنون 14 نفر از زائران قبل از سفر حج در فرودگاه های ایران به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر و از سفرآنها به عربستان جلوگیری شده است.

این در حالیست که مقامات سازمان حج و زیارت پیشتر از کسانی که معتاد هستند خواسته بودند اصلا به سفر حج نروند چون با این کار به خود و به جمهوری اسلامی آسیب وارد می کنند.

آمار سازمان حج و زیارت نشان می دهد که امسال حدود ۶۵ هزار نفر به عربستان اعزام می شوند و به دلیل شیوع آنفلوآنزای خوکی، سن حجاج بین ۱۲ تا ۶۵ سال تعیین شده است.

وزارت بهداشت ایران که پیش بینی کرده 80 درصد حجاج ایرانی در طول سفر خود به عربستان به آنفلوانزای نوعA مبتلا شوند از مردم خواسته به استقبال حجاج نروند.

به گفته حسن امامی رضوی، معاون وزیر بهداشت دوره این بیماری و درمان آن حداقل 5 روز است و اگر این میزان شیوع بیماری بر دوره 30 روزه سفر حجاج تقسیم شود حداقل 10 هزار نفر از حجاج هنگام بازگشت به ایران در دوره بیماری هستند و ناقل بیماری محسوب می‌شوند.

محمد تقی حلی ساز رییس هیات پزشکی حج هم پیشتر از قول مسئولان وزارت بهداشت گفته بود که امسال30 درصد حجاج به بیماری آنفلوانزای نوع A مبتلا می شوند.

رییس سازمان حج و زیارت سال گذشته آمار حجاج اعزامی را حدود 100 هزار نفر عنوان کرده و گفته بود حدود یک میلیون و 900 هزار نفر دیگر هم در نوبت هستند.

ایران حجاج را ملزم کرده قبل از سفر به عربستان واکسن آنفلوآنزای فصلی بزنند.

دولت عربستان نیز با استقرار دستگاه تب سنج در فرودگاه ها از ورود مسافرانی که درجه حرارت بدن آنها بیش از 38 درجه سانتیگراد باشد جلوگیری می کند.

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
خیلی کم ملا پول ملت را به این کشور و ان کشور می دهد شما عقب افتاده های ذهنی هم پول را به جیب مفتخور های عرب بریزید این همه فقر در ایران است حج رفتن چه کوفتیه.
شنبه 16 آبان 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
اسلام دین سیاسی است و هیچ تعجبی نداره. بیچاره کسانی که در یکی از فرقه های این دین قرار دارند و به این دین افتخار میکنند
شنبه 16 آبان 1388

mardawij - المان - دورتموند
سازمان حج را تخته کنید ملت ایران بیدار شده . به گوری چشم تازی
شنبه 16 آبان 1388

freydun - ایران - شیراز
ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو.میبینی اخر تو هم یک حرف حساب تو عمرت زدی.کاش یاد میگرفتی بجای پاچه گیری کسانیکه در صف اول مبارزه برای ازادی هستند همیشه حرف حساب میزدی
شنبه 16 آبان 1388

jooli - ایران - تهران
به دلیل سیاسی عربستان به ایران رو نمی دهد و اگر هم جاش بیفتد جنگ هم میکند اصلا کدوم حج کدوم مکه کدوم دین اینا همش الکیه سر ملت کشور های جهان سوم عقب افتاده مرگ بر اسلام مرگ بر خامنه ای معتاد کراکی
شنبه 16 آبان 1388

black chador - امریکا - ولدن
شاید به خاطر عاقل شدن و فهمیدن اینکه این قضیه کشکه.
شنبه 16 آبان 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
همه باید تلاش کنیم به جای گشتن دور یک سنگ که (دست کم امروزه) سودی هم نداره تو خود ایران سرمایه گذاری کنیم و به مردم خدمت کنیم.
شنبه 16 آبان 1388

baas - هلند - روتردام
خراب بشه کعبه . ان خانه
یکشنبه 17 آبان 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.