بررسی روزنامه های صبح تهران؛ شنبه ۲ آبان

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ شنبه ۲ آبان

تیترهای اول

"روسیه فروش سوخت هسته ای به ایران را پذیرفت" عنوان اول ابتکار است، اعتماد از قول نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته "مسوولیت اصلی تامین سوخت هسته یی با روسیه است"، روزنامه جمهوری اسلامی نوشته "ایران از ارسال اورانیوم به خارج خودداری می کند"، رسالت به نقل از وزیر خارجه آمریکا در صدر گزارش های خود نوشته "برنامه های هسته ای ایران صلح آمیز است."

"گزارش کروبی از حضور خود در نمایشگاه مطبوعات" تیتر اول آفتاب یزد است، "سرانجام همه صداها شنیده می شود" به نقل از میرحسین موسوی عنوان اصلی حیات نو است و "کسی که تمام هم و غم خود را برای انقلاب گذاشته نمی تواند کودتا گر باشد" به نقل از یک نماینده اقلیت مجلس تیتر مردم سالاری.

ایران روزنامه دولت در تیتر اول خود نوشته "پاکستان ریگی را به ایران تسلیم کند" و کیهان نوشسته "تحویل تروریست ها به ایران، پاکستان تعهد داد."

"عرصه 5 میلیون سکه برای کنترل بازار" عنوان اول جام جم است، "36 میلیون ایرانی یارانه نقدی می گیرند" در صدر گزارش های خبری سرمایه آمده، خراسان نوشته "مشهد ۸ آبان رسما به عنوان پایتخت معنوی ایران معرفی می شود" و دنیای اقتصاد خبر از "مسابقه سرعت کشورهای نفتی" داده است.

گزیده مقالات

سوخت ارسال نمی شود

در حالی که چند روزنامه صبح شنبه از توافق های هسته ای ایران و کشورهای اروپائی نوشته اند روزنامه جمهوری اسلامی از زبان یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی نوشته جمهوری اسلامی ایران در قالب پیشنهادی روشن خریدار سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران است و منتظر پاسخ سازنده و اعتمادساز است .

این منبع به نوشته جمهوری اسلامی تصریح کرده خبرهایی که در رسانه ها منتشر می شود حکایت از آن دارد که برخی طرف ها صرفا به پیشنهاد خودشان پاسخ جمهوری اسلامی را تفسیر کرده اند.

تا جمعه پاسخی نیست

کیهان درگزارش اصلی خود نوشته انچه در وین رخ داده در واقع نسبت چندانی با روایتی که اغلب رسانه های غربی و برخی رسانه های داخلی از آن کرده اند، ندارد. همانطور که خودداری دقیق نمایندگان ایران از به کار بردن کلمه «توافق» درباره گفت وگوهای وین نشان می دهد از دید ایران تنها اتفاقی که در وین افتاده توزیع یک پیش نویس در پایان روز سوم مذاکرات از جانب البرادعی است که بررسی های بیشتر درباره آن به پایتخت ها واگذار شده است.

همین گزارش از قول یکی از مقام های نزدیک به تیم مذاکره کننده نوشته مسلما تا جمعه پاسخی ارائه نخواهد شد. ایران برای تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم عجله نمی کند و فشار رسانه ای غربی ها هم تاثیری در این باره نخواهد داشت.

فرض آمریکائی ها

کیهان در سرمقاله خود نوشته امریکایی ها گمان می کردند با وجود اعتراض ها و ناآرامی های داخلی، ضربه پذیری ایران در مقابل فشارهای بیرونی خصوصا تحریم و تهدید به درگیری نظامی بیشتر و توان مقاومت آن کمتر خواهد شد بر همین اساس بود که نخست وزیر اسرائیل پیغام فرستاد که اگر الان وقت تحریم ایران نیست، پس کی وقت تحریم ایران خواهد بود.

سرمقاله کیهان اضافه کرده فرض امریکایی ها این بود که یا ایران تعلیق را انتخاب می کند که در آن صورت همان اتفاقی افتاده که آنها می خواسته اند و یا تصمیم به مقاومت می گیرد که آن وقت نه سرمایه اجتماعی و نه اجماع سیاسی کافی برای ایستان در آن موضع را نخواهد داشت و به زودی مجبور می شود کوتاه بیاید.

در حالی که به نظر کیهان ایران پس از انتخابات لااقل در چند مقطع پی در پی به غربی ها نشان داد که چنین توهماتی تا چه حد با واقعیت آنچه در ایران می گذرد تفاوت دارد. مقطع اول زمانی بود که غربی ها به چشم خود دیدند حمایت های مردمی از جریان فتنه گر در ایران چگونه دود شد و به هوا رفت و دریافتند توهمات آنها درباره به راه افتادن خیزش انقلابی در ایران تاچه حد مضحک بوده است.

نفت تا هشت سال

اعتماد خبری دارد که در آن آمده مرکز پژوهش های مجلس در هشداری اعلام کرد صادرات نفت ایران با توجه به عدم سرمایه گذاری و افت تولید در مخازن نفتی تا هشت سال دیگر به صفر خواهد رسید.

به نوشته این روزنامه طی سال های گذشته مصرف داخلی نفت افزایش چشمگیری داشته و این در حالی است که به دلیل روند رو به استهلاک مخازن ایران، این مخازن دچار افت تولید شده اند، افزوده است ؛ این دو موضوع در کنار هم موجب کاهش صادرات نفت ایران خواهد شد و برای جبران کاهش صادرات، صنعت نفت ایران نیاز به یک سلسله سرمایه گذاری های اساسی و جدی دارد.

سئوالات بی پاسخ

مردم سالاری در سرمقاله خود به مناسبت برپائی جشنواره مطبوعات نوشته در سال های اخیر 320 روزنامه و مطبوعه و نشریه بسته شده اند انجمن صنفی روزنامه نگاران پلمپ شد و امید و امنیت شغلی برای بسیاری از روزنامه نگاران اگر نگوییم وجود ندارد به حداقل تقلیل رفته است و سخنان وزیر ارشاد در افتتاحیه جشنواره مطبوعات و شکل و محتوای جشنواره به هیچ عنوان به این سوالات پاسخ نمی گوید .

به نوشته این مقاله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان در دیدار با جمعی از فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم اطلاع رسانی آزاد بدون سانسور از وقایع و مسائل کشور اشاره کرده که با شرایط حاکم بر رسانه ها، محقق نمی شود و امید بود که جشنواره مطبوعات برای برون رفت از این شرایط با فراهم ساختن امکان حضور روزنامه های تعطیل شده و برگزاری نشست های تخصصی و مباحث کاربردی و تلاش برای آزادی روزنامه نگاران زندانی و... راهی پیدا می کرد .

مجوز این پول ها کجاست

حیات نو در مقاله ای به گفته های جوانفکر مشاور رییس جمهور اشاره شده که گفته توقف انتشار چند روزنامه کم شمارگان که در مواقعى از زمان خودشان دست از انتشار کشیده بودند و بسیارى از مردم حتى اسم آنها را نشنیده بودند مترادف با تحدید فضاى رسانه‌اى کشور نیست .

غلامعلی رجائی نویسنده مقاله حیات نو پرسیده است آیا بهتر نبود دولت اجازه مى‌داد روزنامه های در حال تعطیل خودشان به تعطیلى تن در بدهندو ننگ توقیف این نشریات را در کارنامه خود نمى‌پذیرفت؟ آیا کار به کجا رسیده که دولت مخالفت و نقادى روزنامه‌هایى غیر فعال و در حال نیمه تعطیل را بر نمى‌تابد ؟ و خلاصه آن که اگر مردم به این روزنامه‌ها آنقدر بى‌توجهند که حتى نامى از آنها راهم نشنیده‌اند اولیاى دولت نهم نگران تاثیر مطالب آنها بر کدام مردمند؟ !

قهرمان لیله الضرب

حمید قزوینی نویسنده حیات نو در مقاله ای با اشاره به حضور کروبی در نمایشگاه مطبوعات که منجر به ضرب و شتم و زخمی شدن وی شد نوشته کروبی در صحنه های مختلف نشان داد مرد میدان است چنان که روزگاری قهرمان لیله الضرب قرار گرفته بود.

به نوشته این نویسنده حیات نو مهدى کروبى «کتک‌خورده» انقلاب و راه امام است و از کتک خوردن در مسیر آرمان‌ها و اعتقاداتش هیچ واهمه‌اى ندارد. حوادث گذشته به خوبى این ادعا را ثابت مى‌کند. حوادثى که همگى به نفع کروبى تمام شد . کروبى مرد روزهاى سخت است.

دورم را خالی کردند

آفتاب یزد در گزار شی از زبان مهدی کروبی درباره حضورش در جشنواره مطبوعات نوشته وقتی دیدم اسـتـفاده عده ای از جوانان از شعارهای هواداری از رقیبان دولت باعث خشونت عده‌ای علیه مردم شود، صلاح را بر ترک نمایشگاه دیدم که متولیان امر وقتی از نیت من مطلع شدند مسیر خاصی را برای بیرون رفتن من در نظر گرفتند و تعدادی از افراد که حضور آنها کاملا برنامه‌ریزی شده بود و مطابق معمـول بـرای اقـدامات خود هیچگونه نگرانی ندارند به صورت ناگهانی در اطراف من قرار گرفتند.

به نوشته آفتاب یزد فرزند کروبی هم که همراه او در نمایشگاه حضور داشت با اشاره بـه مـجروح شدن صورت پدرش گفت: از طبقه بالا تعدادی بروشور نمایشگاه را به صـورت دستـه‌ای بـه طـرف پـدرم پرتاب کردند که پس از اصابت به سر کروبی، منجـر بـه افتـادن عمـامـه و مجـروحیت صورت او شد.

خط فقر کجاست

محمود فراهانی در سرمقاله سرمایه نوشته امتیازبندی حدود نیمی از جمعیت کشور برای دریافت یارانه نقدی، این سوال اساسی را به ذهن متبادر می سازد که آیا حدود 36 میلیون نفر از جمعیت کشور ما فقیر و مستحق دریافت کمک های نقدی دولت هستند یا آمار فقر متفاوت با این رقم است؟

به نظر نویسنده سرمایه این سوال از دو منظر قابل بررسی و تحلیل است. در نگاه اول بررسی ذاتی فقر در ایران نشان می دهد با وجود آنکه دولت هیچ گاه خط فقر در کشور را به طور رسمی اعلام نکرده اما محاسبات کارشناسان بیانگر آن است که خانوارهایی با درآمد پایین تر از 800 هزار تومان، در ماه با فقر مواجه هستند.

به نوشته این کارشناس اقتصادی دولت در یک خطای استراتژیک، بسترساز اتفاقی ناخوشایند در جامعه شده که انجام کامل یا ناقص آن، نتایج مثبت و منفی برای جامعه خواهد داشت که برای نتایج آن باید راهکاری جست وجو شود. اگر فرض کنیم مجلس با نظر دولت مخالفت نکند و همان 36 میلیون نفر را مستحق پرداخت یارانه نقدی بداند، آیا نتیجه فرآیند تغییر خواهد کرد؟ ارقام نشان می دهد هیچ تغییری در نتیجه به وجود نخواهد آمد و حتی شرایط را بدتر خواهد کرد .

نرخ ارز ارزان یا گران

حمید زمان‌زاده در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته تعیین نرخ ارز در ایران همواره یکی از چالش‌های سیاستگذاران اقتصادی کشور بوده است . در آخرین موضع‌گیری‌ها، وزیر بازرگانی هم‌صدا با بخش‌خصوصی، خواستار بررسی تقاضای صادرکنندگان درخصوص تغییر نرخ ارز و افزایش آن بر اساس محاسبه تورم داخلی شده است. در مقابل، رییس بانک مرکزی با این موضع که قیمت فعلی ارز در بازار واقعی است و قیمت دلار توسط بانک مرکزی پایین نگه داشته نشده است به مقابله با این تقاضا پرداخت.

به نظر این کارشناس اقتصادی موضع وزارت بازرگانی و نهادهایی چون اتاق ایران صحیح و معقول است. همه اقتصاددانان البته با درجات متفاوت می‌دانند که تاکید بر متغیرهای اسمی به خصوص در شرایط تورمی‌می‌تواند در بردارنده خطاهای بزرگ نظری در درک صحیح از شرایط واقعی عملکرد اقتصاد و خطاهای بزرگ عملی در اعمال سیاست‌های اقتصادی باشد.

گرمائی که سوزاند

احمد شیرزاد در مقاله ای در اعتماد نوشته در انتخابات سال 84 احزاب و گروه ها آمدند هر کدام با شعار و نامزد خاص خویش، فضا رقابتی و پرشور شد، مردم به عرصه آمدند و مشارکت نسبتاً قابل قبولی در انتخابات داشتند . معلوم شد ممکن است احزاب رقیب آنچنان تنور انتخابات را داغ کنند که نان کسانی که درصدد استفاده کنترل شده از فضای انتخاباتی هستند، به کلی بسوزد.

به نوشته این نماینده مجلس ششم بعد از آن رویداد برخی از روشنفکران و نیروهای سیاسی به شدت مایوس شدند و تا مدت ها به محکوم کردن یکدیگر مشغول بودند. بعضی ها به این جمع بندی رسیده بودند که این وضع همیشگی است. شاهد بودیم که در همین دوران کار به جایی رسید که برخی از دوستان معتقد شدند تا اطلاع ثانوی باید کرکره فعالیت های سیاسی را پایین کشید و به مسافرت رفت.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.